Gå til innhold

kom ikke inn, hva gjør jeg nå?!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har én 6'er og den del 5'ere, men like mange 2'ere :) Hvis jeg skal ta opp alle 2,3 og 4'ere så blir det totalt 13 fag, vet ikke helt om det er mulig på 2 år

Det fullt mulig. Det er 6 1 år og 7 et annet år. Da tar du vel ca 3 fag i halvåret. Skal du ta opp norsk? Og regner du norsk som 1 fag eller 3 (mtp hovedmål, sidemål og muntlig)?

Anonymous poster hash: e927e...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

ja har kjemi 1 og s1 og s2 matte som jeg kan fjerne fra vitnemålet

Veldig lurt at du gjør det. Hvilke andre programfag har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har én 6'er og den del 5'ere, men like mange 2'ere :) Hvis jeg skal ta opp alle 2,3 og 4'ere så blir det totalt 13 fag, vet ikke helt om det er mulig på 2 år

Da ville jeg ha tatt opp 2ere og 3ere først så klart. Mener å huske at på Sonans så tar en fag på et halvt år (Intensivkurs?).

Dvs. at dersom du faktisk skulle ta opp alle fagene, så vil det si 6 det ene året og 7 det andre. Hvert semester blir det 3 fag. Det hadde gått om du er motivert. Dersom du velger fag du kan få 6er i kan det være fordel å la en 4er stå for å konsentrere seg om et annet fag. Norsk er typisk fag der fallhøyden er veldig høy, lett å få dårlig karakter på eksamen etc., dersom man gjør en feiltolking etc.. Det er gjerne fag en kan prøve å ta eksamen på nytt for å se om en klarer å gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har kjemi 1 og s1 og s2 matte som jeg kan fjerne fra vitnemålet

Hallelulja. Tok S1 jeg også og det gikk skikkelig i dass. Dårlig opplegg også, vi fikk for lite undervisning. Er egentlig et 5-timersfag og fikk kun 3-timer i uka. Endte opp med å akkurat stå. Bytt ut fagene med P1 og P2. Da skal det gå rimelig greitt å heve de karakterne rimlig raskt. Eneste fordel med S-matten er at en får 0,5 i realfagspoeng, men det hjelper lite når karakterene blir elendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La La La

Veldig lurt at du gjør det. Hvilke andre programfag har du?

Endret av La La La
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener uansett at det ikke skader å prøve å starte nå med en gang med å forbedre fag. Siden du ikke kom inn på det du ville. Begynn nå i høst med å ta opp de dårligeste fagene dine, gjerne lettere fag som P1 og P2 og de fagene du mener du lettest vil kunne forebedre nå. Så kan du vurdere til våren om du orker å gjøre dette 1 år til eller ikke når du også ser om du har klart å forbedre snittet en del. Det vil føre til at du uansett forbedrer snittet ditt mest sannsynlig og stiller sterkere om du etter hvert skulle finne ut at det er noe annet du vil søke på studere. Du har ikke dårlig tid, så jeg mener det må være en vinn-vinn situasjon. Jeg angret litt på at jeg ikke gjorde det samme etter VGS. Valgte i stedet å ta et jobbår med det formålet om å ta opp matte på nytt, det skjedde aldri ;). Har likevel klart meg bra i utdanningsveien, men har innimellom tenkt at det var dumt at jeg lukket noen dører ved å ikke prøve å forbedre snittet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet middels hardt med matte og hadde privatlærer 1 gang i uka, fikk 3 men stod akkurat på eksamen. Alltid slitt med matte :/

Ja, men det er derfor jeg ville ha byttet fagene med P1 og P2. Det skal være mye lettere. Vi fikk også privatlærer i S1, er nok flere som har slitt der. Jeg var egentlig ganske flink i matte på ungdomsskolen og scoret akkurat godt nok på en test for å ta T1 i første klasse. Dvs. at jeg stilte veldig sterkt til P-matten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ha begynt å se på alternativer. Karakterene dine er rett og slett ikke gode nok for dette studiet.

Anonymous poster hash: 55774...cac

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La La La

Jeg ville ha begynt å se på alternativer. Karakterene dine er rett og slett ikke gode nok for dette studiet.

Endret av La La La
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo det TS gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

økonomistyring som har jeg har 3 i og 2 på eksamen som jeg ikke trenger. Internasjonal og samf. engelsk. Psykologi 1 og 2. Russisk 1 og 2. I hovedsak lette fag, så det trenger ikke å bli så vanskelig. Lurer bare enda på om det lønner seg å ta opp så mange fag i stede for å ta opp årsstudie i psykologi..

Ja, jeg forstår.

Russisk 1 og 2 er vel ikke programfag? Eller får du poeng for det? Hva fikk du her?

Internasjonal engelsk og samfunnsfaglig engelsk og psyk 1 og 2 utgjør hvertfall fire programfag og også den fordypningen du trenger. Dersom du blir kvitt kjemi 1 og S1 trenger du hvertfall to ekstra programfag. Jeg anbefaler å ta noe enkelt som sosiologi og sosialantropologi (antakeligvis det letteste faget på VGS) og ett eller annet.

Når det gjelder om du skal ta årsstudiumet i psykologi eller ta opp fag så likte jeg veldig godt Lulilelu sitt innlegg. Jeg aner ikke hvor hardt årsstudiumet i psykologi er, så der har jeg dessverre ingenting å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bare ikke helt troen på meg selv med å få 5-6 i alle fag, virker så usannsynlig for meg. Greit nok om jeg tar noen fag i år for å forbedre litt, men så finner ut at jeg ikke har noen sjans å få 5 i alt, og må likevel ta årsstudiet i psykologi, så har jeg på en måte kastet bort 1 år og penger, når jeg likevel har mulighet til å ta årsstudium i år bare på nett. Så vanskelig å vite hva som lønner seg mest..huff, så usikker :vetikke:

Angrer du veldig på at du ikke tok opp fag og forbedret snittet ditt?

Du kan evt. ta årsstudiumet først. Dersom det ikke går så kan du begynne å ta opp fag. Årsstudiumet var ikke HELT bortkastet siden du da får 2 tilleggspoeng for 1 år på universitetet som du kan legge på poengsummen din. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja søkte i tromsø, men snittet mitt er for dårlig, dessverre

Anonymous poster hash: 1d33d...9e9

Hmm, tidligere var psykologi årsstudium et åpent studium i Tromsø, men det har kanskje vært veldig mange som har tatt det de siste årene slik at de har endret det?

Anonymous poster hash: 9c84c...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare ikke helt troen på meg selv med å få 5-6 i alle fag, virker så usannsynlig for meg. Greit nok om jeg tar noen fag i år for å forbedre litt, men så finner ut at jeg ikke har noen sjans å få 5 i alt, og må likevel ta årsstudiet i psykologi, så har jeg på en måte kastet bort 1 år og penger, når jeg likevel har mulighet til å ta årsstudium i år bare på nett. Så vanskelig å vite hva som lønner seg mest..huff, så usikker :vetikke:

Angrer du veldig på at du ikke tok opp fag og forbedret snittet ditt?

Nei det skjønner jeg. Jeg søkte forøvrig også årsstudium psykologi i Bergen, men kom ikke inn. Fikk ikke ventelistenr en gang. Jeg hadde et litt høyere snitt enn deg (3,95). Det morsomme er at mine virkelig dårlige karakterer er i bolken "valgfrie programfag" der snittet er 2,8 :fnise: Jeg angrer nok mest på at jeg gikk den linjen jeg gikk og ikke gikk allmenn i stedet.

Angrer ikke veldig. Har funnet en utdanningsvei jeg trives med, men hadde kanskje valgt noe annet i dag både med tanke på linje på VGS og utdanning om jeg hadde valgt pånytt i dag. Jeg liker det jeg studerer, men er også mye annet jeg kunne tenkt meg. Uansett ordner det seg på et vis.

Tja. Jeg vil egentlig fraråde å ta psykologi som nettstudium. Du mister gode forelesinger og meiningsfulle kollovier, det kan være en veldig verdifull del av årsstudiumet. Tror det kan være litt hardt å sitte å lese på egenhand, men samtidig vil du jo også oppdage når du driver med dette om det er det du vil, og består då så får du jo 2 ekstrapoeng til ordinærkvoten som noen sier for å ha bestått 60 stp i høyere utdanning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hmm, tidligere var psykologi årsstudium et åpent studium i Tromsø, men det har kanskje vært veldig mange som har tatt det de siste årene slik at de har endret det?

Anonymous poster hash: 9c84c...07a

Slik at de har endret det? Poenggrensen avhenger av hvor mange som søker.

Anonymous poster hash: 9702e...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...