Gå til innhold

Hvilke ledd knekker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en temmelig fast morgenrutine.

Begynner med fingrene, knokene. Varierer mellom å dra dem, presse dem framover og presse dem bakover. Og så må det øverste leddet også knekkes. Det beste er tomlene, å dra dem slik at leddet som sitter ned mot håndleddet knekkes, i tillegg til de to andre leddene naturligvis. Speaking of håndledd, så kan jeg knekke det ene skikkelig ved å presse hele håndleddet nedover fra knokene.

Når den jobben er unnagjort går jeg på tærne. Det kan alle tær knekkes i to ledd, unntatt lilletåa hvor jeg bare klarer ett.

Så er det anklene sin tur, bare vri fra yttersiden mot innsiden så knekker det.

Videre er det knærne, gir kanskje den groveste knekken når presser kneleddet hardt sammen, også en lettere knekk i overdelen av kneet ved å sparke lett mens man vrir litt på kneet.

Kanskje endra kraftigere er lårbeinsknekket. Setter meg på sengekanten, og vrir lårbeinet på en måte, og er gigantisk knekk oppstår. Ev. ligger og sparker sidelengs, er en annen metode.

Albuene kan også tas to knekk på, om man av full kraft strekker ut armen mens man presser hardt, først en knekk når albuen er 90 grader, så en til når den blir helt strekt ut men det funker bare på høyrearmen.

Skuldrene kan også tas ved å løfte armen rett opp og presse overarmen mot hodet med den andre armen.

Men det diggeste er jo ryggen. Korsryggen tar jeg som regel når jeg sitter på toalettet, holder meg fast på noe til siden, og vrir overkroppen mens underkroppen står stille, da knekker der godt i korseyggen! Snur meg så og tar andre siden også.

Øvre del av ryggen er verre, men heldigvis har jeg en kontorstol som funker bra. Tar armene bak ryggen så høyt de kommer og presser på med fingrene mens jeg lener meg tilbake på kontorstolen, så knekker det i øvre rygg også.

Nakken tar jeg til slutt. Funker nå uten hjelp fra hender, bare stiller hodet på skakke og ser bakover til siden og presser til med nakkemusklene. Kan kanskje hjelpe til med hendene for å forsere fram er par knekk til.

Og vips, jeg er klar for nok en dag. Høres omfattende ut men alt er over på 1-2 minutter. Resten av dagen blir det litt knekking når jeg føler at leddene er 'ladet opp' igjen. Det beste er å knekke tærne etter at man har tatt av seg skoene etter en lang dag, aah.

Hvilke knekkerutiner har dere, da?

Anonymous poster hash: 511ad...25a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen knekkerutiner jeg, var ikke klar over at det var vanlig å ha det... :vetikke:

Eneste gangen jeg knekker er hvis jeg går til kiropraktor, da knekker han der det trengs :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å knekke fingre og tær.



Anonymous poster hash: af3ea...db1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, glemte er viktig punkt, nemlig brystbeinet! Men tingen der er at det er bare av og til det går. Klarer ikke gjøre det på kommando for å si det slik, litt irriterende. Noen andre som får det til?

Anonymous poster hash: 511ad...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: "knekkerutine" nå har jeg hørt det og. Knekker bare fingrene av og til, noen ganger får jeg dilla og knekker dem støtt og stadig, men det er ikke noe jeg gjør fast :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg justerer ryggen om jeg føler meg stiv, enten ved å rette meg opp og stramme ryggen eller å ligge i senga med skulderbladene ned i senga og løfter det ene benet opp i lufta og lar det ramle ned til en siden for å lage rotasjon i hofta, da kan det hende at bekkenet eller noe i korsryggen knekker litt.

Jeg knekker kneet og ankelen ved å rotere, altså stå på et ben og lage rotasjon med armene da knekker det noen ganger fra kneet og helt ned i tærne.

Har hatt et brudd i den ene albuen så den knekker seg selv avogtil, med en kjempehøy lyd.

Unngår å knekke fingre, gjorde det før men fikk såre ledd av det.



Anonymous poster hash: 1a3be...535
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, fantastiske beskrivelser!

Her går det kun i knekking av de fleste steder på ryggen.

Ligger på sofaen, eller sitter på solten å bøyer meg bakover, glir litt opp å ned på stolen for å knekke flere områder. Har til gode å knekke korsryggen. Skjønte ikke helt hvordan du gjør det? kjenner den trenger en kraftig knekk. I tillegg vil jeg få til å knekke på nakken, men klarer det heller ikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange gode instruksjonsvideoer på YouTube om hvordan knekke diverse ledd!

Var en på vgs som viste hvordan man tar de fleste store ledd i hele kroppen, måtte selvsagt gjøre det selv og så ble jeg avhengig. Lurer på hvordan det blir når jeg blir gammel?

Jaja, alle har sine uvaner, tror fremdeles det er farligere å røyke enn å knekke ledd. Men minst like vanskelig å slutte med knekking er det garantert. Har forsøkt flere ganger men får abstinens etter kort tid og klarer ikke tenke på annet og ender opp med at jeg knekker dobbelt så mye som på en vanlig dag.

Anonymous poster hash: 511ad...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må knekke fingre, tær, knær, ankelledd, albueledd, skulderledd og kragebein.. Har ingen rutiner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knekker fingre, handledd, og venstre side av nakken av og til(det går ikke alltid). Jeg snakket med en naprapat om det, og han sa at det var sunt å knekke leddene. Det gir de større plass og bevegelighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fingrene aller først, føler alltid de er så stiv etter en natt. Nakken er også viktig. Etterhvert også korsryggen/ryggen og tærne..

Har også spurt legen om det, men han sa det var ufarlig så lenge jeg ikke dro leddene fra hverandre, da kunne det bli irritasjonen inni leddene osv. Og det var veldig viktig at jeg knekte nakken rolig og ikke slengte/gjorde brå noen bevegelser da jeg kunne skade nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingen rutine på det, men knekker fingrene ganske ofte. knekker også håndledd, tær, nakke og rygg innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen bra rutiner på det andre leddet på fingrene? Altså det nest ytterste på alle unntatt tommelen. På tommelen kan alle knekkes på skikkelig vis. Men får bare sånne stusselige knekk på nest ytterste ledd på de fire andre fingrene..

Anonymous poster hash: 511ad...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nakken og brystbenet :-)

Hvordan tar du brystbenet? Sliter litt med den!

Anonymous poster hash: 511ad...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmm- litt vanskelig å forklare- men dytter på en måte en skulder (uten å ta på den da..) frem samtidig som jeg spenner skulderbladene og vrir litt på overkroppen 😝 ikke alltid det knepper, men gjør det ikke det er det ikke behov for det heller 😝

Hvordan tar du brystbenet? Sliter litt med den!

Anonymous poster hash: 511ad...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fingrene, må stoppe med det!!

Hvorfor må du det?

Tvert om! Du bør utvide horisonten litt og knekke andre ting også! Tærne, ryggen.. Er så digg!

Anonymous poster hash: 511ad...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeven, nakken, hele ryggsøylen og fingrene :P men prøver å unngå å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...