Gå til innhold

Hvit løgn ift medisiner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Teit overskrift, men fant ikke på noe bedre.

Jeg har adhd og bruker ritalin tabletter. Må ta de 3ganger om dagen så vanskelig å skjule for andre. Hittil har det ikke vært noe problem,men vi skal på besøk til noen i familien om noen dager og jeg tror ikke jeg kan klare å skjule at jeg tar tabletter hele den tiden vi er der.

Jeg regner med å bli spurt hvorfor jeg tar medisiner og vet ikke hva jeg skal svare. Skulle så gjerne vært ærlig, men en av de vi skal være hos har stygge fordommer mot slike diagnoser og mener det bare er tull og en unnskyldning for å ikke oppføre seg osv. Har derfor ikke lyst å si at jeg har adhd og bruker ritalin.

Noen som vet hva jeg kan svare og som høres greit ut slik at jeg slipper mye oppfølger spørsmål?

Anonymous poster hash: 8774c...5ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Teit overskrift, men fant ikke på noe bedre.

Jeg har adhd og bruker ritalin tabletter. Må ta de 3ganger om dagen så vanskelig å skjule for andre. Hittil har det ikke vært noe problem,men vi skal på besøk til noen i familien om noen dager og jeg tror ikke jeg kan klare å skjule at jeg tar tabletter hele den tiden vi er der.

Jeg regner med å bli spurt hvorfor jeg tar medisiner og vet ikke hva jeg skal svare. Skulle så gjerne vært ærlig, men en av de vi skal være hos har stygge fordommer mot slike diagnoser og mener det bare er tull og en unnskyldning for å ikke oppføre seg osv. Har derfor ikke lyst å si at jeg har adhd og bruker ritalin.

Noen som vet hva jeg kan svare og som høres greit ut slik at jeg slipper mye oppfølger spørsmål?

Er vel ikke værre enn å gå på do og ta medisinene.

Anonymous poster hash: f05ff...d66

• Liker 13
Gjest Blomst83
Skrevet (endret)

Du har ikke vurdert depo tabletter?Da trenger du bare å ta det en gang om dagen.Har selv ADHD,og gikk over til depo for ca 7 år siden.

Men hvis dette er uaktuelt kan du si at det er allergipiller. Det var i hvert fall det jeg sa ;)

Endret av Blomst83
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke vurdert depo tabletter?Da trenger du bare å ta det en gang om dagen.Har selv ADHD,og gikk over til depo for ca 7 år siden.

Men hvis dette er uaktuelt kan du si at det er allergipiller. Det var i hvert fall det jeg sa ;)

Jeg har prøvd kapsel, men fungerer dårlig på meg. Fikk lavere dose enn jeg har i tabletter, så det kan nok ha noe å si mtp virkningen, men behandleren min er som en murvegg, hører ikke på meg. Akkurat nå som det er sommer og ferie ønsker jeg å bruke det som virker best også heller prøve andre alternativer når jeg kan følges bedre opp

Takk allergipiller var ikke dumt :)

Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg har prøvd kapsel, men fungerer dårlig på meg. Fikk lavere dose enn jeg har i tabletter, så det kan nok ha noe å si mtp virkningen, men behandleren min er som en murvegg, hører ikke på meg. Akkurat nå som det er sommer og ferie ønsker jeg å bruke det som virker best også heller prøve andre alternativer når jeg kan følges bedre opp

Takk allergipiller var ikke dumt :)

Ser den.Ja det det med dosen har alt å si.Synd at behandleren din ikke hører på deg.

AnonymBruker
Skrevet

Flytt tablettene over i en anonym beholder, ha beholderen i toalettveska og toalettveska på badet, så er det bare å spise tabletter når du tar morgen- og kveldsstell og en gang du går på do innimellom.

Eventuelt allergi (men da må du gjerne spesifisere hva du er allergisk mot), antibiotikakur mot f.eks. UVI, voltaren mot senebetennelse, el.l.

Anonymous poster hash: c943a...d33
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Si at du må ta antibiotika for urinveisinfeksjon. Det er passe vanlig og ufarlig.

Anonymous poster hash: 4292d...47b
Gjest Blomst83
Skrevet

Flytt tablettene over i en anonym beholder, ha beholderen i toalettveska og toalettveska på badet, så er det bare å spise tabletter når du tar morgen- og kveldsstell og en gang du går på do innimellom.

Eventuelt allergi (men da må du gjerne spesifisere hva du er allergisk mot), antibiotikakur mot f.eks. UVI, voltaren mot senebetennelse, el.l.

Anonymous poster hash: c943a...d33

Ang ritalin så tas ikke den på kvelden.Så det blir to ganger på dagtid. Jeg sa det var allergipiller hvis folk spurte,og jeg opplevde aldri at de spurte noe mer rundt det. De tok det svartet for det det var.

Skrevet

Ang ritalin så tas ikke den på kvelden.Så det blir to ganger på dagtid. Jeg sa det var allergipiller hvis folk spurte,og jeg opplevde aldri at de spurte noe mer rundt det. De tok det svartet for det det var.

Ok, men jeg tipper det ikke blir noe problem. Ingen kommer til å lure om TS går på do to ganger på dagtid :)

AnonymBruker
Skrevet

Si at du må ta antibiotika for urinveisinfeksjon. Det er passe vanlig og ufarlig. Anonymous poster hash: 4292d...47b

Rart om jeg har uvi eller lignende hver gang vi møter de da :P skal jo fortsette på medisinene

Blomst83: det kan være dosen, men det kan også være fordi depot og tabletter ikke fordeler virkestoffet på samme måte. Det er fler som har bedre effekt på tabletter enn kapsler slik jeg opplever, derfor er det sjangse for at jeg fortsetter på tabletter, noe som egentlig er helt greit

Jeg har tablettene i dosett og tar 2 piller 3ggr daglig, ikke lett å gjemme seg hver 3,5time for å ta de da, spesielt ikke når de skal tas med mat.

Også er vi jo ikke i huset hele dagen, blir jo litt farting rundt mens vi er der

Gjest Blomst83
Skrevet

Rart om jeg har uvi eller lignende hver gang vi møter de da :P skal jo fortsette på medisinene

Blomst83: det kan være dosen, men det kan også være fordi depot og tabletter ikke fordeler virkestoffet på samme måte. Det er fler som har bedre effekt på tabletter enn kapsler slik jeg opplever, derfor er det sjangse for at jeg fortsetter på tabletter, noe som egentlig er helt greit

Jeg har tablettene i dosett og tar 2 piller 3ggr daglig, ikke lett å gjemme seg hver 3,5time for å ta de da, spesielt ikke når de skal tas med mat.

Også er vi jo ikke i huset hele dagen, blir jo litt farting rundt mens vi er der

Det er mulig.Alle reagerer jo ulikt på medisiner. Problemet mitt var det å huske på det til riktige tider.Men så lenge det fungerer for det med vanlig er det jo ikke noe vits å bytte ;)

AnonymBruker
Skrevet

TS, jeg kan virkelig ikke fatte at du ser det som et problem å ta tabletter når du går på do noen ganger i døgnet. Det er jo bare å ha de i toalettmappen på badet og i lommeboken/vesken hvis dere skal noen steder.

Anonymous poster hash: cb253...2b6
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt i orden å lyve om sånne ting, ingen har noe med hva slags medisiner du tar. Du kan si at det er allergimedisiner, p-piller eller vitamintilskudd eller noe annet "ufarlig".

Anonymous poster hash: 43891...d97
  • Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

TS, jeg kan virkelig ikke fatte at du ser det som et problem å ta tabletter når du går på do noen ganger i døgnet. Det er jo bare å ha de i toalettmappen på badet og i lommeboken/vesken hvis dere skal noen steder.

Anonymous poster hash:

cb253...2b6

Nå er Ritalin en tablett som må taes til riktig tid. Den kan ikke utsettes,så det sier seg selv at det er ikke så enkelt som du skal ha det til. Har selv vært i ts sin situasjon så jeg forstår problemet.

AnonymBruker
Skrevet

TS, jeg kan virkelig ikke fatte at du ser det som et problem å ta tabletter når du går på do noen ganger i døgnet. Det er jo bare å ha de i toalettmappen på badet og i lommeboken/vesken hvis dere skal noen steder. Anonymous poster hash: cb253...2b6

Nei det kan du vel ikke og det er egentlig ikke noe problem hvis jeg hadde hatt hendene fri hele tiden. Jeg har barn som krever kontinuerlig tilsyn og for oss er det veldig utfordrende for oss å reise på ferie. Hvis jeg skal snike meg vekk for å ta medisiner 3 ganger om dagen til helt riktig tid hver gang i tillegg til at det samsvarer til et måltid så kommer alt til å gå i surr. For meg er det vanskelig nok å huske å ta disse tablettene flere ganger om dagen, jeg bruker alarm med nedtelling på telefonen og hvis jeg ikke tar den når alarmen ringer så glemmer jeg det og ender opp med å gå uten virkning en stund fordi jeg tok pilla for sent.

Jeg syns allergipiller høres ut som en grei unnskyldning. Hvis noen lurer på hva slags allergi så er det ikke akkurat vanskelig å finne på noe, det er mye pollen osv.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig.Alle reagerer jo ulikt på medisiner. Problemet mitt var det å huske på det til riktige tider.Men så lenge det fungerer for det med vanlig er det jo ikke noe vits å bytte ;)

Jeg syns det var vanskelig i starten, da hadde jeg alarm på telefonen til faste tider, men det ble bare surr fordi jeg står ikke opp til samme tid hver dag.

Etter at jeg byttet til å bruke nedtelling med alarm så fungerer det bedre. Jeg tar pillene også setter jeg på nedtelling på 3,5time også restarter jeg nedtellinga igjen når jeg har tatt pilla neste gang. Noen dager kan det tulle seg litt til for hvis jeg ikke tar pilla i det alarmen går av så kan det gå litt tid før jeg kommer på det. Også er det noen ganger jeg glemmer å sette på nedtellinga.

Hvor høy dagsdose går du på? Jeg tar 2 x 10mg 3ganger om dagen, tilsammen 60mg i tabletter. I kapsler fikk jeg 30mg x 2, samme totale dagsdose, men ettersom depot har lengre virketid og doserer seg selv i kroppen så er en kapsel på 30mg tilsvarende 15mg dose på tabletter hvis du skjønner. Jeg skulle hatt 40mg x 2 i kapsler, da kan det hende det hadde vært bedre effekt

AnonymBruker
Skrevet

Om det er flere barn rundt, så ville jeg ikke hatt tablettene tilgjengelig i en toalettmappe på badet. Barn er nysgjerrige. Ha de heller i kofferten/bagen eller et sted bare du kommer til.

Anonymous poster hash: 6b521...1d6

Skrevet

Jeg har selv bare vært borti allergipiller man tar en gang om dagen, da fortrinnsvis om morgenen.

Videre er allergi så vanlig at folk gjerne kjenner merker og kan spørre om hvilke det er og hva du tar de for. Allergi er en såpass uskyldig "sykdom" at der har ikke folk problemer med å grave litt.

Sier ikke at det ikke kan funke, men jeg ville forberedt noen svar om du velger den forklaringen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt at én av dem er p-piller og en annen er allergi, og forsøkt å ta den tredje i fred. Om noen tar to tabletter ville jeg ikke reagert, men tre er så pass mange at jeg nok hadde lagt merke til det.

Anonymous poster hash: 54902...0da

Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg har selv bare vært borti allergipiller man tar en gang om dagen, da fortrinnsvis om morgenen.

Videre er allergi så vanlig at folk gjerne kjenner merker og kan spørre om hvilke det er og hva du tar de for. Allergi er en såpass uskyldig "sykdom" at der har ikke folk problemer med å grave litt.

Sier ikke at det ikke kan funke, men jeg ville forberedt noen svar om du velger den forklaringen.

Som nevn tidligere i tråden sa jeg at jeg tok allergipiller når jeg tok disse tablettene 3 ganger om dagen.Dette gjorde jeg i 5 år uten at det ble stilt noe spørsmål rundt dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...