AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #1 Skrevet 7. juli 2014 Hei Jeg er en 18 år gammel jente. Jeg sitter her omtrent på gråten. Jeg begynte for ca 1,5-2 år siden å miste mer hår enn vanlig. Dette har fortsatt ikke stoppet. Jeg, som før hadde tykt og MYE hår, sitter igjen med noen tjafser. Jeg har vært hos legen, selvsagt. Sjekket om jeg mangler alt mulig, men alle prøver er fine. Legen min aner ikke hva det kan være- uten at jeg skal skryte over at hun har engasjert seg så mye. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lenger. Jeg har byttet sjampo flere ganger, prøvd de mot hårtap sammen med serum - ingenting fungerer. Hårtapet er ikke flekkvis, men hårstråene faller ut med roten. Blir jeg skallet? Dette kan da ikke fortsette?? Kan nevnes at jeg har litt flass, men meg bekjent og etter det jeg har funnet ut, så forårsaker ikke det hårtap. Jeg gruer meg hver eneste dag til å dusje og kjemme håret, jeg klarer virkelig ikke se på dette lenger. Noen som har råd? Jeg er virkelig helt desperat! Anonymous poster hash: 89b4e...d36
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #2 Skrevet 7. juli 2014 Bare for å ha sagt det nå, så jeg ikke glemmer det senere, tusen takk til alle som tar seg tid til å svare her! Anonymous poster hash: 89b4e...d36
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #3 Skrevet 7. juli 2014 Hei Jeg er en 18 år gammel jente. Jeg sitter her omtrent på gråten. Jeg begynte for ca 1,5-2 år siden å miste mer hår enn vanlig. Dette har fortsatt ikke stoppet. Jeg, som før hadde tykt og MYE hår, sitter igjen med noen tjafser. Jeg har vært hos legen, selvsagt. Sjekket om jeg mangler alt mulig, men alle prøver er fine. Legen min aner ikke hva det kan være- uten at jeg skal skryte over at hun har engasjert seg så mye. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lenger. Jeg har byttet sjampo flere ganger, prøvd de mot hårtap sammen med serum - ingenting fungerer. Hårtapet er ikke flekkvis, men hårstråene faller ut med roten. Blir jeg skallet? Dette kan da ikke fortsette?? Kan nevnes at jeg har litt flass, men meg bekjent og etter det jeg har funnet ut, så forårsaker ikke det hårtap. Jeg gruer meg hver eneste dag til å dusje og kjemme håret, jeg klarer virkelig ikke se på dette lenger. Noen som har råd? Jeg er virkelig helt desperat! Anonymous poster hash: 89b4e...d36 Hei, jeg vet hvor vanskelig dette er og har også erfart at folk ikke forstår hvilken psykisk belastning dette er. Det kan være mange ting og veldig vanskelig å finne ut av og jeg har ikke møtt en eneste lege som har hatt mye peiling og heller ikke mye forståelse. Jeg har lett lenge etter et svar selv og har ikke funnet noen løsning for meg selv men jeg er endel eldre enn deg og det er i din favør at du er så ung men de emnene som dukker opp gang på gang når jeg leter er P-piller, D-vitamin, jern (ferritin står det vel på blodprøvesvaret), stoffskiftet og gluten (altså at man bør prøve glutenfritt en stund for å se om det har noen effekt) men også en haug av andre mulige ting. Ferritin-nivået ditt sies å være normalt om det faller innnefor grenseverdiene på blodprøven men jeg har lest at det må være 70 og over for gjenvekst om det er jern-mangel som gjør at du mister hår. Selv mistet jeg mye hår pga medisinbruk mener jeg selv men jeg ligger også lavt på ferritin og veldig lavt på D-vitamin og jeg har vel blitt litt gal og prøvd ut veldig mye men det er en fortvilet situasjon så det gjør man jo. Om du har begynt på noen nye medisiner de siste fem årene eller så så kan det være en mulig bivirkning. En annen ting til sist: slanking er drepen om du mister hår og kanskje du har gått veldig mye ned i vekt på kort tid; da kan man miste mye hår og det kan ta lang tid før det kommer seg igjen så sørg for å få i deg nok næring. Husk at jeg ikke er helsepersonell så dette er kun mine egne betraktninger. Om du ikke fikk utskrift fra blodprøvene dine ville jeg ringt og bedt om å få de tilsendt. Jeg er sikker på at det vil ordne seg for deg men vet at du går gjennom en veldig tung tid akkurat nå med dette. Klem Anonymous poster hash: 7726f...e91
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #4 Skrevet 8. juli 2014 Tusen takk for langt og godt svar! Bør kanskje be om utskrift av blodprøvene mine, da de rett og slett ikke ringer om alt er "fint", men jernverdiene kan likevel være godt under 70.. Anonymous poster hash: 89b4e...d36
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #5 Skrevet 9. juli 2014 Ingen andre som har tips? Anonymous poster hash: 89b4e...d36
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #6 Skrevet 9. juli 2014 Har erfaring med stoffskiftesykdom hvor hårproblem kom som et problem mange år før blodprøvene viste problemer med stoffskiftet. Etter flere år på medisin har nå håret blitt bedre. Uten at jeg kan si at det er dette som jobber i din kropp. Menndu kan be om svar på TSH, T3, T4 og se hvordan de ligger i forhold til referanseverdier. Og spis b vitaminer og kalktabletter.Anonymous poster hash: c3d7d...0e4
Lulilelu Skrevet 9. juli 2014 #7 Skrevet 9. juli 2014 http://www.health.com/health/gallery/0,,20727114,00.html Her tar de for seg 21 mulige årsaker. Thyroid sykdom eller diabetes kanskje? Søk på Rogaine som mulig kan hjelpe deg. Vet ikke om har gjort det, men søk på engelsk og ikke norsk, da vil du få mange flere svar. Ellers ville jeg bestilt ny time og bedt om å få en turnuslege. Krev å ble henvist til spesialist, ikke gå før du blir det. Ha gjerne med noen som kan hjelpe deg å snakke hvis du er sjenert. Hvis du har økonomisk mulighet så ville jeg sett på muligheten å dra til privatlege, eks volvat.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #8 Skrevet 10. juli 2014 Har du nylig startet eller sluttet på hormonprevensjon? Anonymous poster hash: 7875f...fca
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #9 Skrevet 10. juli 2014 Har du nylig startet eller sluttet på hormonprevensjon? Anonymous poster hash: 7875f...fca Jeg har gått på p-piller i fire år, hårtapet begynte for ca. 1,5 år siden. Vil forresten nevne at jeg tar b-vitamin daglig og har gjort det lenge, uten effekt.. Anonymous poster hash: 89b4e...d36
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #10 Skrevet 10. juli 2014 Jeg har gått på p-piller i fire år, hårtapet begynte for ca. 1,5 år siden. Vil forresten nevne at jeg tar b-vitamin daglig og har gjort det lenge, uten effekt.. Anonymous poster hash: 89b4e...d36 Meg som spurte... Jeg mistet hår over en periode på 1,5 år etter at jeg sluttet på p-piller. Kan se ut som du mister hår av en annen grunn. Du bør uansett gå til en gynekolog og sjekke deg for pcos. Anonymous poster hash: 7875f...fca
Gjest Blomst83 Skrevet 10. juli 2014 #11 Skrevet 10. juli 2014 Har du opplevd noe traumatisk eller vært mye stresset?Sånne påkjenninger kan påvirke hårtap. Eller har du/eller holder du på å slanke deg?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #12 Skrevet 10. juli 2014 Har du opplevd noe traumatisk eller vært mye stresset?Sånne påkjenninger kan påvirke hårtap. Eller har du/eller holder du på å slanke deg? Jeg har ikke opplevd noe traumatisk eller vært spesielt stresset, nei. Jeg slanker meg ikke (vil nemlig opp i vekt, har alltid vært litt for tynn), men har perioder hvor jeg går ned noen kilo ufrivillig, for så å gå opp igjen. Kan det påvirke? Anonymous poster hash: 89b4e...d36
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #13 Skrevet 10. juli 2014 Jeg ville bedt om henvisning til hudlege, for å avskrive sykdom i hodebunnen, i tillegg til de prøvene folk foreslår. Har du snakket med frisør? Anonymous poster hash: 703fd...b19
Gjest Blomst83 Skrevet 10. juli 2014 #14 Skrevet 10. juli 2014 (endret) Jeg har ikke opplevd noe traumatisk eller vært spesielt stresset, nei. Jeg slanker meg ikke (vil nemlig opp i vekt, har alltid vært litt for tynn), men har perioder hvor jeg går ned noen kilo ufrivillig, for så å gå opp igjen. Kan det påvirke? Anonymous poster hash: 89b4e...d36 Nei det burde ikke ha noe å si. Edit: Da ville jeg nok enten ha krevd at legen foretok noen grundigere undersøkelser som flere her nevner, eller prøve å finne en lege som vil ta deg litt mer på alvor. Endret 11. juli 2014 av Blomst83
Gjest iGirl Skrevet 10. juli 2014 #15 Skrevet 10. juli 2014 er hårtapet flekkvis? http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1065:alopecia-areata&catid=227:hud
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #16 Skrevet 10. juli 2014 Jeg ville bedt om henvisning til hudlege, for å avskrive sykdom i hodebunnen, i tillegg til de prøvene folk foreslår. Har du snakket med frisør? Anonymous poster hash: 703fd...b19 Frisøren min bare påpekte at jeg hadde litt flass og ga meg en sjampo, som ikke fungerte engang.. Anonymous poster hash: 89b4e...d36
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #17 Skrevet 10. juli 2014 er hårtapet flekkvis? http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1065:alopecia-areata&catid=227:hud Det er ikke flekkvis, nei! Anonymous poster hash: 89b4e...d36
Dricka Skrevet 10. juli 2014 #18 Skrevet 10. juli 2014 Mistet også kjempemasse hår en periode. Jeg hadde også kjempetjukt og fint hår, men nå er det tynt og håret har begynt å vokse ut igjen så det ser rart ut egentlig. Slutta å miste hår etter noen måneder og legen tok ikke akkurat tak i det hos meg heller. Hun sa at om det ble verre og fortsatte så skulle de gå mer inn på det.
Tibbie Skrevet 10. juli 2014 #19 Skrevet 10. juli 2014 Alle vet hvor viktig håret er på jenter, så forstår angsten din! Selv er det ofte legen ikke gir meg svar på problemene mine. Men jeg prøver vanligvis forskjellige ting og finner en løsning på det selv. Noen ganger er man selv sin beste lege Når det kommer til ditt problem er det ikke mulighet for å behandle det på utsiden, med mindre håret "kutter/deles"? Derfor vil det ikke hjelpe med serum og shampoo. Du må behandle det innenfra. Hva er det som hjelper på hår og negler? Er det protein? Usikker, det må du sjekke opp. Men man kan i hvert fall få kjøpt kosttilskudd som er laget spesielt for sterkere hår og negler. Prøv det!
Gjest iGirl Skrevet 10. juli 2014 #20 Skrevet 10. juli 2014 Tar du b-vitaminer? Hvis ikke burde du begynne der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå