Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjøper nesten bare norske varer når jeg er i Sverige, jeg. Ser derfor ikke problemet.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye godt fra Norge i Sverige av både fisk og kjøtt. Bra pris også. Passer bra når man bor i en grenseby.

Anonymous poster hash: 128af...709

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk enig i mye av det du sier. Jeg synes kjøttet ofte er av dårligere kvalitet, brusen er ofte fra Tyskland og smaker derfor litt annerledes enn hva man er vant med og er enig i at Marabou ikke kan sammenlignes med Freia.

Jeg handler kun ting jeg ikke får tak i hjemme og tar turen for utfluktens skyld. Ikke for å spare penger. Selv om vi sparer penger på noe, som eks. vaskemiddel. Men ja, harryhandel er overvurdert!

Anonymous poster hash: 4de11...5d8
Skrevet

Jeg er faktisk enig i mye av det du sier. Jeg synes kjøttet ofte er av dårligere kvalitet, brusen er ofte fra Tyskland og smaker derfor litt annerledes enn hva man er vant med og er enig i at Marabou ikke kan sammenlignes med Freia.

Jeg handler kun ting jeg ikke får tak i hjemme og tar turen for utfluktens skyld. Ikke for å spare penger. Selv om vi sparer penger på noe, som eks. vaskemiddel. Men ja, harryhandel er overvurdert!

Anonymous poster hash: 4de11...5d8

Jeg lurer på hvor dere handler?

• Liker 2
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Du har rett i noe, ts. Men når det er så ELENDIG utvalg i norske dagligvarebutikker, så skjønner jeg at folk drar på et digert sender hvor du får samme utvalg som i resten av europa. Du kan velge mellom mer enn tre forskjellige oster.

Jeg mener, utvalget på Rema nå er så dårlig at vi snart bor i et mat-uland. Det finnes EN type ytrefilet, og EN type pepperbiff. Det finnes tre oster og 1 parmesan og to muggoster. Det finnes tre typer egg og to melk. Det finnes noen enkle grønnsaker. Fisken som ligger vakumpakka (pakket for flere uker siden) i "ferskvaredisken" ser så ekkel ut at jeg rett og slett ikke hadde turt å spise den.

Det er ingen ferskvaredisk i vanlge norske butikker, og utvalget minner om et kommunistregime hvor det skal holde med en vare per kategori.

Det folk imidlertid må tenke på når de handler i Sverige er

A) Ikke vær så stolt av å være fra Norge at du svarer "norsk" når de spør om betaling. Svar svensk så får du bankens kurs og ikke butikkens (som er dårligere)

B) Konsentrer deg om kjøtt og ost og "eksklusive varer" (dvs helt normale ting som ikke norske butikker har). Vanlige varer er ofte priset høyere på Nordby enn i norske butikker.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig, jeg kjøper IKKE kjøtt i Sverige med mindre det er økologisk ol. men det har jeg til nå ikke funnet (jeg tok meg nok ikke god nok tid til å lete). Jeg syntes både kyllingfiletene og baconet er motbydelig, og jeg kan tenke meg at dyrevelferden i Sverige ihvertfall ikke er noe bedre i Norge, og jeg kjøper ikke engang "vanlig" kyllingfilet i Norge pga. den dårlige dyrevelferden i konvensjonell kyllingdrift. Jeg orker ikke tanken på å spise dyr som har hatt det jævlig (dette gjelder også svin og oppdrettslaks) så jeg kjøper meg heller kortreist og/eller økologisk norsk kjøtt. Dessuten kan det umulig være sunt å spise konvensjonelle kyllinger(norske) hvor 2/3 har antibiotikaresistente e.coli bakterier og er foret med antibiotika fra dag 1 i tillegg til veksthormoner.

Jeg var i Sverige med familien for noen uker siden og da var hovedfokuset på økologisk mat og vi fant ut at Sverige har bedre utvalg enn Norge, men vil ikke si det var bra uansett. Ble mye økologisk melk og melkeprodukter, mel og havregryn ol.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg takker høyere makter for Sverige nesten hver dag! Hadde det ikke vært for mulighetene for svenskehandel hadde mitt kosthold som vegetarianer vært temmelig kjedelig. Når det kommer til vegetarmat er Norge et grusomt land å bo i, og når det for et par år siden så ut til å bedre seg med utvalg i butikker og restauranter, har dette nå gjort full retrett! :( De varene Norge og Sverige har felles er mye billigere over grensen og som nevnt er ikke utvalget sammenlignbart overhodet!

Når det kommer til andre produkter er det ingen tvil om at utvalget på Norby-senteret er laaaangt større enn våre store dagligvarebutikker, og vi bor i en middels stor by. Heia Sverige!

Anonymous poster hash: c74fd...93d
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel litt urettferdig å sammenligne med Rema? Jeg handler kun på Rema om jeg skal ha enkle basisvarer, da jeg sjelden finner noe utvalg der, alt annet handler jeg på Eurospar. De har ostedisk, ferskvaredisk, godt utvalg i frukt og grønt og masse å velge i blant matvarene jeg er interessert i. Fisk handler jeg dagferskt i fiskebutikken på kjøpesenteret. Og da ender det opp med at det eneste Sverige har å tilby er billigere "sære" varer som sukkerfri sjokolade og veganprodukter og den slags. Kjekt i ny og ne, men det er svært lite jeg savner i norske dagligvarebutikker til vanlig.

Anonymous poster hash: 70d56...005

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Jeg er enig, jeg kjøper IKKE kjøtt i Sverige med mindre det er økologisk ol. men det har jeg til nå ikke funnet (jeg tok meg nok ikke god nok tid til å lete). Jeg syntes både kyllingfiletene og baconet er motbydelig, og jeg kan tenke meg at dyrevelferden i Sverige ihvertfall ikke er noe bedre i Norge, og jeg kjøper ikke engang "vanlig" kyllingfilet i Norge pga. den dårlige dyrevelferden i konvensjonell kyllingdrift. Jeg orker ikke tanken på å spise dyr som har hatt det jævlig (dette gjelder også svin og oppdrettslaks) så jeg kjøper meg heller kortreist og/eller økologisk norsk kjøtt. Dessuten kan det umulig være sunt å spise konvensjonelle kyllinger(norske) hvor 2/3 har antibiotikaresistente e.coli bakterier og er foret med antibiotika fra dag 1 i tillegg til veksthormoner.

Jeg var i Sverige med familien for noen uker siden og da var hovedfokuset på økologisk mat og vi fant ut at Sverige har bedre utvalg enn Norge, men vil ikke si det var bra uansett. Ble mye økologisk melk og melkeprodukter, mel og havregryn ol.

Enig i at kjøttet i Sverige virker motbydelig. Det er ofte heller ikke svensk kjøtt, men fra sør amerika eller til og med spania osv. Noe er sikker til og med en gammal gamp fra Ukraina..yuk!

Men totalt sett er det jo mye bedre utvialg på Nordby, (sverige generelt) både av variasjon og økologisk. Med mindre man har tid, penger og ork til å strene rundt som den værste new york hipsteren fra grønnsaksbutikk på grønland til ostebutikk på sthanshaugen og kjøtt på Frogner så skjønner jeg godt at folk kjører til grensa. Jeg bor utenfor Oslo og jeg orker faen ikke bruker halve månedslønna mi OG tiden min på å leke bevisst hipster i spesialforretninger i Oslo (spesialforretninger som har matvarer som i en normal verden enhvert matbutikk ville hatt)

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Det er vel litt urettferdig å sammenligne med Rema? Jeg handler kun på Rema om jeg skal ha enkle basisvarer, da jeg sjelden finner noe utvalg der, alt annet handler jeg på Eurospar. De har ostedisk, ferskvaredisk, godt utvalg i frukt og grønt og masse å velge i blant matvarene jeg er interessert i. Fisk handler jeg dagferskt i fiskebutikken på kjøpesenteret. Og da ender det opp med at det eneste Sverige har å tilby er billigere "sære" varer som sukkerfri sjokolade og veganprodukter og den slags. Kjekt i ny og ne, men det er svært lite jeg savner i norske dagligvarebutikker til vanlig.

Eurospar? Faen ikke hørt om butikken engang..Det sier jo litt. Her har vi Coop, ICA, Rema..og de har alle det samme rævva utvalget. I blandt har ikke Rema jarlsberg f.eks, da må man til Rema. Og i blandt har ikke Rema enkle varer som fersk basilikum eller Koriander, da må man på Coop, og hvis ikke de har så får man bare drite i det og lage kjøttkaker i brun saus eller noe.

AnonymBruker
Skrevet

Eurospar? Faen ikke hørt om butikken engang..Det sier jo litt. Her har vi Coop, ICA, Rema..og de har alle det samme rævva utvalget. I blandt har ikke Rema jarlsberg f.eks, da må man til Rema. Og i blandt har ikke Rema enkle varer som fersk basilikum eller Koriander, da må man på Coop, og hvis ikke de har så får man bare drite i det og lage kjøttkaker i brun saus eller noe.

Haha. Jeg bor i Troms, jeg trodde knapt det var noen som hadde dårligere utvalg i butikker enn oss nordpå. Men da er jeg ekstra takknemlig for våre giga-Eurosparbutikker :)

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Akerhus og er fra Sogn og Fjordane. Spar og Eurospar finnes "hjemme", men ikke her. Det er lite av Eurospar/Spar rundt om på østlandet i forhold til vest og nord... Men rundt her jeg bor så har vi Meny, Ultra og enkelte Mega som har godt utvalgt (i forhold til Ica, Rema, Rimi og Kiwi).

Anonymous poster hash: 5d7f6...1c2
AnonymBruker
Skrevet

For en "fattig stundent" som bor en 15 minutters kjøretur unna Sverige, det harryhandel gull verdt. Drar et par ganger i måneden, fyller opp handlevognen for en tusenlapp, og handler kun småting på dagligvare i Norge. (Ost og melk, liker ikke de svenske meieriproduktene noe særlig, samt det vi mangler mellom slagene)

Hadde vi ikke kunne dratt over grensa for å hamstre mat i blandt hadde måltidene vært mye mer stusselige på et begrenset budsjett. Kattesand og kattemat kjøpes også over grensa, ikke sååå store forskjellen, men nok til at vi kan gi katten vår kvalitetsfôr uten å bekymre oss over kostnadene.

Priser meg lykkelig for at jeg bor så nærme grensen :D

Hvordan kan "en fattig student" ha råd til både bil og katt?

Anonymous poster hash: 52600...b59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker man arbeidstida til dette? De jeg kjenner og meg selv inkludert tar ikke fri for å dra på svenskehandel, det gjør vi i fritiden vår. Bor ganske nærme men handler ikke ofte der, og spiser hjemme. Men noen tar det kanskje for turens del, tar en tur innom Strømstad hvis de bor rundt Oslo og handler på vei hjem.

Nei men mange har ganske stor fleksibilitet på arbeidstid og kunne dermed ha arbeidet istedenfor å dra til sverige og man må dermed regne det som tapt arbeidstid.

Jeg er forresten enig i at det er en ting som er dårlig i Sverige. Og det er isen. GB is smaker helt forfærdelig pyton, og alt av is i Norge er jo himmelen i forhold.

Det at colaen og div andre bruser kan smake litt annerledes i Sverige noen ganger kommer ikke av andre ingredienser (de er helt identiske), men av vannkvaliteten inn til fabrikken. Men dette kan variere fra fabrikk til fabrikk også så det behøver ikke å være landegrensene som er skillet her, men heller hvem fabrikk brusen kommer fra. Norge har generelt ganske god vannkvalitet de fleste steder.

Skrevet

Nei men mange har ganske stor fleksibilitet på arbeidstid og kunne dermed ha arbeidet istedenfor å dra til sverige og man må dermed regne det som tapt arbeidstid.

De fleste jeg vet av som handler i Sverige bruker å gjøre det i helgene, eller etter jobb - vi bor bare en times vei unna så her trenger man virkelig ikke regne noe som tapt arbeidstid siden man ikke trenger å bruke noe av arbeidstiden eller fleksitiden til å handle.

Jeg liker ikke cola og har drukket cola som er kjøpt både i Norge og Sverige og merker ingen forskjell.

I Sverige som i andre butikker så må man se på hva man handler. Jeg må ikke ha norsk kjøtt fordi det liksom er best i verden, har da jaggu kjøpt nok dårlig kjøtt i butikkene hjemme. Ingenting slår en langtidsmørnet australsk biff, selv om den er kjøpt i Sverige, den smelter i munnen. Koster litt men uansett hvor man handler bør man jo gå etter kvalitet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke cola

say-what.jpg

Det finnes vel ingen mennesker som ikke liker cola, ihvertfall ikke coca cola.

Du kan ikke være menneskelig.

Hvordan skulle det blitt jul f.eks uten coca cola julenissen og den opplyste coca cola jule-lastebilen?

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper nesten bare norske varer når jeg er i Sverige, jeg. Ser derfor ikke problemet.

Mye godt fra Norge i Sverige av både fisk og kjøtt. Bra pris også. Passer bra når man bor i en grenseby.

Anonymous poster hash: 128af...709

Kan dere gi eksempler på norske varer som dere får kjøpt i Sverige (og billigere i Sverige enn i Norge)?

Det hadde vært greit å vite hva jeg kan se etter når jeg drar til Sverige.

Anonymous poster hash: 685a6...5dd

Skrevet

Kan dere gi eksempler på norske varer som dere får kjøpt i Sverige (og billigere i Sverige enn i Norge)?

Det hadde vært greit å vite hva jeg kan se etter når jeg drar til Sverige.

Anonymous poster hash: 685a6...5dd

Husker ikke alt sånn i slengen, men skal til Sverige i morgen så skal prøve å huske og skrive det ned da. :)

Skrevet

Jeg takker høyere makter for Sverige nesten hver dag! Hadde det ikke vært for mulighetene for svenskehandel hadde mitt kosthold som vegetarianer vært temmelig kjedelig. Når det kommer til vegetarmat er Norge et grusomt land å bo i, og når det for et par år siden så ut til å bedre seg med utvalg i butikker og restauranter, har dette nå gjort full retrett! :( De varene Norge og Sverige har felles er mye billigere over grensen og som nevnt er ikke utvalget sammenlignbart overhodet!

Når det kommer til andre produkter er det ingen tvil om at utvalget på Norby-senteret er laaaangt større enn våre store dagligvarebutikker, og vi bor i en middels stor by. Heia Sverige!

Anonymous poster hash: c74fd...93d

Helt enig - jeg drar ikke til Sverige for å handle kjøtt, men for å handle vegetarprodukter, for der ligger Sverige milevis foran Norge når det kommer til både utvalg og pris.

Gjest Cartman
Skrevet

Ja du sier noe TS. De svenske grisene smaker dårligere enn de norske. Tror det har noe med klimaet, bonden og foret. Samme gjelder svensk Pepsi Max. Smaker ikke det samme pga den dårlige kvaliteten på svensk grunnvann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...