Gå til innhold

Grensehandel, dere lar dere lure


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det med dere nordmenn,som ødelegger landet for oss andre? Dere er selv skyld i at ting går opp i pris her, ved å dra og handle i Sverige, hvor ting ikke er av samme kvalitet som i Norge.

Det hjelper ikke at man sparer 30-50% på kjøttvarer osv. når kjøttet ikke er av samme kvalitet som i Norge. Ikke bare det, men utvalget er mye dårligere, mye jalla jalla.

Selv brusen er 2 sortering eller hva man skal kalle det, så ikke rart at det er så billig. Kjøpte et par brett med Cola en gang jeg var i sverige for, hm, 15 år siden ca. Smakte pyton! Trodde det var noe feil med den boksen, nei, det gjaldt alle. Fikk beskjed om at det var ingen andre som hadde klaget, jeg sverger, boksen med svensk klistrmerke hvor det sto ting på svensk.

Nå drikker ikke jeg Cola lenger, men kjøper med glede 12 stk til ca 90 kroner i Norge enn ca 60-70 for 24 i Sverige som smaker høgg.

Bedre utvalg i Norge, ting smaker bedre. Har prøvd en god del av disse fine produktene der. Karbonadedeigen deres? Nei, grøss, smakte høgg , da er Gilde sin mye bedre, eller å gå til en slakter. Dere lurer dere selv når dere tror at dere sparer så mye. Ja, dere sparer, men når kvaliteten ikke er så bra ,hvor mye har dere egentlig spart?

Sitter der med enten smakløs eller mat som smaker høgg (da foretrekker jeg det som er smakløst egentlig). Marabou sjokolade er et annet eksempel, sjokoladen er altfoooooooooor søt og grusom ettersmak, her vinner Freia eller Nidar overlegent.

Noen småting er sikkert litt billigere, har hørt vaskemiddel, oppvaskmiddel ol. skal være ganske grei pris på, og av samme kvalitet, men hvem drar til sverige for å spare penger på det?

Nei, slutt med grensehandel, ikke ødelegg for oss som faktisk vet å sette pris på både kvalitet og på landet vårt. Det ender med at de må enten øke prisene ekstremt, eller beholde samme pris, og gå ned på kvaliteten på produktene.

Jeg vil ikke sitte her og betale for møkk, fordi dere saboterer for Norsk økonomi ved å handle hos søta bror.



Anonymous poster hash: 43fa1...ae6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri opplevd dårligere kvalitet på svenske varer. Ofte er det jo til og med norske varer de selger der, til svensk pris. Du høres ut som du driver butikk på feil side av grensen.



Anonymous poster hash: af0fc...8a3
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i enkelte ting, men ikke alle. Ser en del utvannet kjøtt, og finner ikke kjøtt av god kvalitet som er relativt etisk (småbruk, økologisk, kortreist, god dyrevelferd), iallefall ikke noe billigere enn tilsvarende kjøtt hjemme. Kjører ikke over grensa for å kjøpe ihjelpint, utvannet kjøtt fra industrifarmer.

Anonymous poster hash: 70d56...005

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med dere nordmenn,som ødelegger landet for oss andre? Dere er selv skyld i at ting går opp i pris her, ved å dra og handle i Sverige, hvor ting ikke er av samme kvalitet som i Norge. Det hjelper ikke at man sparer 30-50% på kjøttvarer osv. når kjøttet ikke er av samme kvalitet som i Norge. Ikke bare det, men utvalget er mye dårligere, mye jalla jalla. Selv brusen er 2 sortering eller hva man skal kalle det, så ikke rart at det er så billig. Kjøpte et par brett med Cola en gang jeg var i sverige for, hm, 15 år siden ca. Smakte pyton! Trodde det var noe feil med den boksen, nei, det gjaldt alle. Fikk beskjed om at det var ingen andre som hadde klaget, jeg sverger, boksen med svensk klistrmerke hvor det sto ting på svensk. Nå drikker ikke jeg Cola lenger, men kjøper med glede 12 stk til ca 90 kroner i Norge enn ca 60-70 for 24 i Sverige som smaker høgg. Bedre utvalg i Norge, ting smaker bedre. Har prøvd en god del av disse fine produktene der. Karbonadedeigen deres? Nei, grøss, smakte høgg , da er Gilde sin mye bedre, eller å gå til en slakter. Dere lurer dere selv når dere tror at dere sparer så mye. Ja, dere sparer, men når kvaliteten ikke er så bra ,hvor mye har dere egentlig spart? Sitter der med enten smakløs eller mat som smaker høgg (da foretrekker jeg det som er smakløst egentlig). Marabou sjokolade er et annet eksempel, sjokoladen er altfoooooooooor søt og grusom ettersmak, her vinner Freia eller Nidar overlegent. Noen småting er sikkert litt billigere, har hørt vaskemiddel, oppvaskmiddel ol. skal være ganske grei pris på, og av samme kvalitet, men hvem drar til sverige for å spare penger på det? Nei, slutt med grensehandel, ikke ødelegg for oss som faktisk vet å sette pris på både kvalitet og på landet vårt. Det ender med at de må enten øke prisene ekstremt, eller beholde samme pris, og gå ned på kvaliteten på produktene. Jeg vil ikke sitte her og betale for møkk, fordi dere saboterer for Norsk økonomi ved å handle hos søta bror. Anonymous poster hash: 43fa1...ae6

Syns vel kanskje dette var å ta litt hardt i! Noe sier meg at du driver en norsk kolonial som har møtt litt tøffe tider pga grensehandelen :).

Men både i Sverige og i Norge er det vel sånn at man får det man betaler for.

Du finner dårlig karbonadedeig og usmakelige grillpølser i Norge også.

Sjokoladesmaken er jo forskjellig med tanke på hva man liker. Personlig liker jeg Marabou bedre enn Freia og Nidar.

Anonymous poster hash: d7b38...333

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor akkurat nærme nok til at vi drar gjerne en tur til Sverige 2-3 ganger i året. Og da er det faktisk ikke for å spare penger. Med 3,5 time i bilen (nesten to timer hver vei) så blir det litt i bompenger og bensin. Så for min del så er det nettopp UTVALGET som gjør at jeg drar på harrytur, ikke prisene. Hverken mannen eller jeg røyker eller snuser, og vi drikker sjelden og reiser som regel hjem uten alkohol. Og det er ikke det at kjøpesenteret på svenskesiden har så enormt med utvalgt i forhold til Sandvika Storsenter feks, men det at de har litt andre varer enn i Norge.

Men de har enkelte typer grillsaus og grove knekkebrødsorter som jeg ikke får kjøpt i norske butikker, vi kjøper gjerne smågodt/snop der av typen vi ellers lettest får tak i når vi er i England eller på taxfree på Gardermoen som KANSKJE er tilgjengelig i norske butikker rundt juletider, og i enkelte tilfeller aldri..

Vi kjøper jo endel annet også som vi kjøper fordi "det er billig" men målet for turen er aldri å spare penger på dagligvare eller julegaver, kun å få titte litt i andre butikker og se litt på litt annet vareutvalg enn norske butikker.

Og jeg har aldri opplevd at kvaliteten er dårligere i Sverige enn i Norge... Det eneste jeg er skikkelig hardbarka nasjonalist på er at jeg VIL ha kjøttdeigen min og karbonadedeigen min fra norske butikken og jeg vil ha sengetøy fra Norge (pga størrelsene). Også irriterer de store brusflaskene meg fordi de er så tynne og ekle å helle av. Og norsk melk smaker bedre. :P Men tror mye av det er vanesak, kunne fint handlet alt jeg trenger i svenske butikker og levd et lykkelig liv.



Anonymous poster hash: 5d7f6...1c2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeiHade

Bor fem minutter unna Sverige. Kunne ikke gitt mer faen i hva andre nordmenn føler om at jeg kjøper billig mat, snus og alkohol i nabolandet. Ditt problem, TS.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye større utvalg i svenske dagligvarebutikker. Mye er billigere. For eksempel meieriprodukter, vaskemidler, toalettsaker, mel, søtsaker, kjøtt og dyremat. Jeg kjenner ingen forskjell på coca cola kjøpt i Norge og coca cola kjøpt i Sverige. Hvorfor skal jeg da betale mer for å kjøpe den i Norge? I Sverige kjøper jeg akkurat den samme yoghurten som i Norge, men til under halv pris. Mener du at den er dårligere bare fordi den er kjøpt i Sverige? Det er også større utvalg i frukt og grønt. Jeg bor nærme nok til at jeg handler i Sverige hver uke.



Anonymous poster hash: a6c8c...6a7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler mat i sverige et par ganger i måneden.

Har på ingen måte opplevd dårlige varer, at de har lavere kvalitet enn norske (heller det motsatte), og de har jo et mye mye større utvalg enn her i Norge.

Ærlig talt, TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lar seg neppe lure om man vet hva man går til. De som lar seg lure er de som blindt handler alt mulig i Sverige fordi de tror ALT er billigere enn der enn i Norge. Men det er enkelte varetyper som er rimeligere i Norge enn i Sverige, samt har lengre garantitid etc. Om man velger å kjøpe svenske merker/varer som ikke finnes i Norge nettopp fordi man liker produktet, så lar man seg ikke lure uansett om prisen er det trippelte av i Norge, og selv om smaken er annerledes....

Endret av Solsikke84
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sutrete bonde TS?

Jeg har ikke opplevd noe dårligere kvalitet i Sverige. Men at folk som drar på harryhandel blir lurt det er jeg enig i.

Selv om varene er litt billigere så rettferdiggjør ikke det hva man bruker i drivstoff og tid på å dra til Sverige å handle for de aller fleste (unntatt de som bro rett ved grensa). Og når man i tillegg spiser på en restaurant når man er der å handler så forsvinner resten av det lille som måtte være av overskudd. Og tiden som brukes på kjøreturen burde jo også regnes med som arbeidspenger hvis man hadde hatt muligheten til å istedenfor jobbe noen timer mer på jobben.



Anonymous poster hash: 52600...b59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingen er bedre i Sverige, Colaen er bedre i Sverige, baconet er bedre i Sverige, potetgullet er bedre i Sverige.

HEIA GRENSEHANDEL

Anonymous poster hash: 45075...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vel kanskje dette var å ta litt hardt i! Noe sier meg at du driver en norsk kolonial som har møtt litt tøffe tider pga grensehandelen :).

Men både i Sverige og i Norge er det vel sånn at man får det man betaler for.

Du finner dårlig karbonadedeig og usmakelige grillpølser i Norge også.

Sjokoladesmaken er jo forskjellig med tanke på hva man liker. Personlig liker jeg Marabou bedre enn Freia og Nidar.

Anonymous poster hash: d7b38...333

Ja, enig. Syns det vitner om stor arroganse å påstå at alt som blir solgt på grensen er av dårlig kvalitet. Man må så klart være obs på hva man handler der også, men stort sett har jeg kommet hjem med varer av god kvalitet. Alt er ikke 100% kvalitet i de norske butikkene heller, har da fått dårlig kjøttdeig og kjøtt der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sutrete bonde TS?

Jeg har ikke opplevd noe dårligere kvalitet i Sverige. Men at folk som drar på harryhandel blir lurt det er jeg enig i.

Selv om varene er litt billigere så rettferdiggjør ikke det hva man bruker i drivstoff og tid på å dra til Sverige å handle for de aller fleste (unntatt de som bro rett ved grensa). Og når man i tillegg spiser på en restaurant når man er der å handler så forsvinner resten av det lille som måtte være av overskudd. Og tiden som brukes på kjøreturen burde jo også regnes med som arbeidspenger hvis man hadde hatt muligheten til å istedenfor jobbe noen timer mer på jobben.

Anonymous poster hash: 52600...b59

Bruker man arbeidstida til dette? De jeg kjenner og meg selv inkludert tar ikke fri for å dra på svenskehandel, det gjør vi i fritiden vår. Bor ganske nærme men handler ikke ofte der, og spiser hjemme. Men noen tar det kanskje for turens del, tar en tur innom Strømstad hvis de bor rundt Oslo og handler på vei hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyld i det selv sier du? Det var ikke før prisene fikk et skikkelig hopp, at grensehandelen eksploderte. Synes ikke det er det minste rart at folk drar dit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så opptatt av hvordan mat smaker, men jeg tror ikke det er dårligere i Sverige?



Anonymous poster hash: 232d0...1c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke så opptatt av hvordan mat smaker, men jeg tror ikke det er dårligere i Sverige?

Anonymous poster hash: 232d0...1c9

Er ikke dårligere, men endel ting er annerledes. Felix ketsjup er litt annerledes enn Idun sin. Majonesen deres smaker litt annerledes, og endel brus smaker litt annerledes, fordi de har andre bryggerier med litt andre oppskrifter enn i Norge. Det er mange som er så vanedyr at annerledes = dårlig, stygt og ekkelt.

Men for normalt oppegående mennesker som tåler å smake litt nye ting i blant, så er det ikke dårlig smak. Mye av det er spennende og mikse litt inn i vår norske mathverdag som ellers er gørrkjedelig.

Anonymous poster hash: 5d7f6...1c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke går i de superduper butikkene, men heller går på et slags slakteriutsalg, så er det billigere og bedre kjøtt enn i Norge synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en "fattig stundent" som bor en 15 minutters kjøretur unna Sverige, det harryhandel gull verdt. Drar et par ganger i måneden, fyller opp handlevognen for en tusenlapp, og handler kun småting på dagligvare i Norge. (Ost og melk, liker ikke de svenske meieriproduktene noe særlig, samt det vi mangler mellom slagene)

Hadde vi ikke kunne dratt over grensa for å hamstre mat i blandt hadde måltidene vært mye mer stusselige på et begrenset budsjett. Kattesand og kattemat kjøpes også over grensa, ikke sååå store forskjellen, men nok til at vi kan gi katten vår kvalitetsfôr uten å bekymre oss over kostnadene.

Priser meg lykkelig for at jeg bor så nærme grensen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dårligere, men endel ting er annerledes. Felix ketsjup er litt annerledes enn Idun sin. Majonesen deres smaker litt annerledes, og endel brus smaker litt annerledes, fordi de har andre bryggerier med litt andre oppskrifter enn i Norge. Det er mange som er så vanedyr at annerledes = dårlig, stygt og ekkelt.

Men for normalt oppegående mennesker som tåler å smake litt nye ting i blant, så er det ikke dårlig smak. Mye av det er spennende og mikse litt inn i vår norske mathverdag som ellers er gørrkjedelig.

Anonymous poster hash: 5d7f6...1c2

Der jeg handler har de flere ketchupmerker, brusen har helt vanlig smak og flere typer majones. Bare digg å prøve nye merker og nye varetyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...