AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #41 Del Skrevet 6. juli 2014 Nei, vis meg hvor jeg sa det. Jeg sa at mange, eksempelvis deg (ettersom du brukte deg selv som eksempel) klarer fint å oppdra et barn selv med begrensede ressurser, men at for noen kan det bli veldig krevende.Anonymous poster hash: 7b16b...5af Jobber som ped leder i en barnehage, ser at hverdagen kan bli krevende for de fleste uansett utdanning eller status… det jeg observerer går mer på nettverk, velfungerende nettverk er viktig. Barn i Norge har det dessuten bra, barnehager og skoler som fungerer tilfredstillende. Fordommene om at alle skal være så vellykkede som skaper probemene her til lands, barn og unge med stressrelaterte lidelser er ikke uvanlig. Anonymous poster hash: 39b96...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #42 Del Skrevet 6. juli 2014 Øhh, hva er det du vil fram til? Ja, de aller fleste barn i Norge har det bra, takk og pris for det. Men i denne tråden var det snakk om de som ikke har det så bra. Er det lov å diskutere det, eller må vi løse sultkrisen i Afrika først?Anonymous poster hash: 7b16b...5af Trenger ikke reise lenger enn til naboland.. Anonymous poster hash: 39b96...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #43 Del Skrevet 6. juli 2014 Jobber som ped leder i en barnehage, ser at hverdagen kan bli krevende for de fleste uansett utdanning eller status… det jeg observerer går mer på nettverk, velfungerende nettverk er viktig. Barn i Norge har det dessuten bra, barnehager og skoler som fungerer tilfredstillende. Fordommene om at alle skal være så vellykkede som skaper probemene her til lands, barn og unge med stressrelaterte lidelser er ikke uvanlig. Anonymous poster hash: 39b96...476 Ressurser er ikke bare penger da, men det vet du nok. Nettverk er en ressurs det også, og en av de tingene barnevernet ser etter når de gjør vurderingen sin. Har man et stort nettverk av mennesker rundt seg som hjelper til kan det veie opp for mangler hos mor og far. Og du, alternativet til å ha lite ressurser er ikke å stresse og slite seg ut for å være vellykket. Det handler om balanse.Anonymous poster hash: 7b16b...5af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Whitestripes Skrevet 6. juli 2014 #44 Del Skrevet 6. juli 2014 Noen vi kjenner via barnehagen skal altså gi sitt barn hele to uker ferie mellom barnehagen og skolestart.. Det skulle søren meg vært ulovlig! Det stakkars barnet er i barnehagen 5 dager i uken (selv om moren er arbeidsledig), og skal starte på sfo første dagen den åpner i august - noe som gir det barnet to uker ferie/fri mellom barnehagen og skolestart. Barnet har heller ikke hatt hele høstferieuker eller vinterferie heller (bare noen få dager)- de har kun barnet fri når de må. Og siden de i år går fra barnehage til skole kan de unnvike regelen med 4 uker ferie på barnet hvorav 3 uker SKAL være sammenhengende - dette er jo et krav i alle barnehager - og av en god grunn! Barnet trenger også fri med familie - tid til å roe ned fra alt mas og krav - men det er vistnok vedig slitsomt for foreldrene - til tross for hjemmeværende mor.. Og det er har heller ikke vært snakk om å gi barnet en fridag iblant selv om moren går hjemme - hun er mer opptatt av handling, ulike ærender og andre interesser hun selv har.. (nei hun søker ikke jobber - hun naver..) Syns bare oppriktig synd på dette barnet..(selv om det er et noe krevende barn) Anonymous poster hash: c3ba8...9c7 I alle barnehager jeg har jobbet, må barna ha minst fire uker ferie i løpet av året, tre av dem skal tas ut i sommerferien, og aller helst sammenhengende. Samtidig så kan en, i et sånn tilfelle du beskriver, tenke at kanskje barnet har det bedre i barnehagen enn sammen med denne moren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #45 Del Skrevet 6. juli 2014 Ressurser er ikke bare penger da, men det vet du nok. Nettverk er en ressurs det også, og en av de tingene barnevernet ser etter når de gjør vurderingen sin. Har man et stort nettverk av mennesker rundt seg som hjelper til kan det veie opp for mangler hos mor og far. Og du, alternativet til å ha lite ressurser er ikke å stresse og slite seg ut for å være vellykket. Det handler om balanse.Anonymous poster hash: 7b16b...5af Det stemmer, personlige ressurser hjelper deg langt mer på vei enn kun penger..mange som sliter med å finne en sunn balanse her i Norge, en kan ikke forvente det av barn/ungdom heller, de er i vekst og utvikling. Likevel stilles det ganske store krav allerede fra ganske tidlig alder.. Anonymous poster hash: 39b96...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #46 Del Skrevet 6. juli 2014 Det stemmer, personlige ressurser hjelper deg langt mer på vei enn kun penger..mange som sliter med å finne en sunn balanse her i Norge, en kan ikke forvente det av barn/ungdom heller, de er i vekst og utvikling. Likevel stilles det ganske store krav allerede fra ganske tidlig alder.. Anonymous poster hash: 39b96...476 Må bare legge til her, at jeg som var student med barn ga barnet flere uker sommerferie, hentet tidlig og mer fri ellers enn dem som var i fast jobb;) TID med barnet er langt mer viktig enn penger.. Anonymous poster hash: 39b96...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #47 Del Skrevet 6. juli 2014 Må bare legge til her, at jeg som var student med barn ga barnet flere uker sommerferie, hentet tidlig og mer fri ellers enn dem som var i fast jobb;) TID med barnet er langt mer viktig enn penger.. Anonymous poster hash: 39b96...476 Jeg klarer ikke helt å se at noe er så mye viktigere enn noe annet, som sagt så handler det om en balanse. Og studietid er et spesialtilfelle, det er for en begrenset periode og man har utsikter til å få en jobb senere (med mindre man vil være evighetsstudent og ha "god tid" resten av livet, da). Det er ikke alle som har evne eller motivasjon til å studere, og de kan stort sett bare se fram til mer av det samme - som ofte er dårlige jobber og dårlig råd. Man er da ikke uten videre ressurssvak fordi man er student? Noen ser seg veldig blind på penger, synes jeg.Anonymous poster hash: 7b16b...5af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #48 Del Skrevet 6. juli 2014 Jobber som ped leder i en barnehage, ser at hverdagen kan bli krevende for de fleste uansett utdanning eller status… det jeg observerer går mer på nettverk, velfungerende nettverk er viktig. Barn i Norge har det dessuten bra, barnehager og skoler som fungerer tilfredstillende. Fordommene om at alle skal være så vellykkede som skaper probemene her til lands, barn og unge med stressrelaterte lidelser er ikke uvanlig. Anonymous poster hash: 39b96...476 Som ped.leder i en barnehage så observerer du sikkert også daglig medaljens bakside? Dere støter sikkert årlig på flere saker der barn er overtatt av barnevern, med mishandling, omsorgssvikt etc.. I følge offentlige statistikker er tross alt 4 av 100 barn under barnevernet på et eller annet vis. Det er en per avdeling, sånn ca. Landet rundt. Og: det offentlige tror at desse 4 per 100 bare er toppen av et dystert isfjell, så om dere ikke ser tilfeller: se nøyere på barna! Og: sånn som kommentar til anonym over som fikk pepper for å påpeke en veletablert sannhet: at penger og omsorg henger sammen: http://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/barn-med-hjelpetiltak-bur-ofte-med-mor-som-har-daarleg-raad Ikke fordi penger gir omsorgsevne, men fordi evnen til å tjene penger henger sammen med hvor "flink" en er i livet selv. Nettopp fordi vi alle vet at en må ha penger for å bo og spise. Og så kan en som er unntaket fra regelen mislike fakta så mye han eller hun vil.Anonymous poster hash: 5e6fe...d97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #49 Del Skrevet 6. juli 2014 Som ped.leder i en barnehage så observerer du sikkert også daglig medaljens bakside? Dere støter sikkert årlig på flere saker der barn er overtatt av barnevern, med mishandling, omsorgssvikt etc.. I følge offentlige statistikker er tross alt 4 av 100 barn under barnevernet på et eller annet vis. Det er en per avdeling, sånn ca. Landet rundt. Og: det offentlige tror at desse 4 per 100 bare er toppen av et dystert isfjell, så om dere ikke ser tilfeller: se nøyere på barna! Og: sånn som kommentar til anonym over som fikk pepper for å påpeke en veletablert sannhet: at penger og omsorg henger sammen:http://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/barn-med-hjelpetiltak-bur-ofte-med-mor-som-har-daarleg-raad Ikke fordi penger gir omsorgsevne, men fordi evnen til å tjene penger henger sammen med hvor "flink" en er i livet selv. Nettopp fordi vi alle vet at en må ha penger for å bo og spise. Og så kan en som er unntaket fra regelen mislike fakta så mye han eller hun vil.Anonymous poster hash: 5e6fe...d97 Mange faktorer å ta hensyn til. Det er også en etablert sannhet at BV's terskel for å gripe inn i en familie der f.eks foreldrene er advokater er langt høyere. Å melde til BV fordi mor er naver er alene altfor tynt. Anonymous poster hash: 9d9f9...69d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #50 Del Skrevet 6. juli 2014 Jeg klarer ikke helt å se at noe er så mye viktigere enn noe annet, som sagt så handler det om en balanse. Og studietid er et spesialtilfelle, det er for en begrenset periode og man har utsikter til å få en jobb senere (med mindre man vil være evighetsstudent og ha "god tid" resten av livet, da). Det er ikke alle som har evne eller motivasjon til å studere, og de kan stort sett bare se fram til mer av det samme - som ofte er dårlige jobber og dårlig råd. Man er da ikke uten videre ressurssvak fordi man er student? Noen ser seg veldig blind på penger, synes jeg.Anonymous poster hash: 7b16b...5af Jeg mener personlig at det viktigste foreldre kan gi sine barn er tid til å være sammen med det:) Anonymous poster hash: 39b96...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #51 Del Skrevet 6. juli 2014 Som ped.leder i en barnehage så observerer du sikkert også daglig medaljens bakside? Dere støter sikkert årlig på flere saker der barn er overtatt av barnevern, med mishandling, omsorgssvikt etc.. I følge offentlige statistikker er tross alt 4 av 100 barn under barnevernet på et eller annet vis. Det er en per avdeling, sånn ca. Landet rundt. Og: det offentlige tror at desse 4 per 100 bare er toppen av et dystert isfjell, så om dere ikke ser tilfeller: se nøyere på barna! Og: sånn som kommentar til anonym over som fikk pepper for å påpeke en veletablert sannhet: at penger og omsorg henger sammen:http://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/barn-med-hjelpetiltak-bur-ofte-med-mor-som-har-daarleg-raad Ikke fordi penger gir omsorgsevne, men fordi evnen til å tjene penger henger sammen med hvor "flink" en er i livet selv. Nettopp fordi vi alle vet at en må ha penger for å bo og spise. Og så kan en som er unntaket fra regelen mislike fakta så mye han eller hun vil.Anonymous poster hash: 5e6fe...d97 Har ikke møtt på det ennå, kun flotte ressursterke foreldre som vil det beste for barna sine. Anonymous poster hash: 39b96...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #52 Del Skrevet 6. juli 2014 Evne til å tjene penger henger sammen med hvor flink man er i livet? Leser stadig vekk om høyt utdannede folk som ikke får seg jobb jeg, er vel også avhengig av marked... Anonymous poster hash: 39b96...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 6. juli 2014 #53 Del Skrevet 6. juli 2014 TS her. Jeg kjenner ikke detaljene, men vet at mor går hjemme fordi hun ikke ønsker å jobbe. JEG syns ikke det er greit at små barn ikke får mer enn 2 uker ferie - spesielt nå som barnet skal starte på skole med nytt miljø, nye barn(voksne osv. Barn trenger også fri, ro og kvalitetstid med familien. Dessverre tar denne diskusjonen av i helt feil retning ang naving, barnevernet etc - det var ikke meningen. Mor er frisk og i full aktivitet med barnets eldre søsken som har lang ferie. Minstemann derimot - er visstnok litt slitsom å ha med gjøre - og skal derfor ha minst mulig fri med familien. Bedre å være i barnehagen hvor andre kan ta jobben. I mine øyne er dette grunnet på latskap og egoisme - og ihvertfall ikke med tanke på barnets beste. Tror de aller fleste barn ville ønsket mer fri og hygge med egen familie istedenfor å tilbringe omtrent hele sommeren i barnehagen og på sfo med fremmede voksne...Anonymous poster hash: c3ba8...9c7 Ja,dette fikk meg til å få så mye bedre inntrykk av deg. Du er ute etter å fordømme,ikke å bry deg om. Tvert i mot så er sånne skvaldrekjerringer som deg grunn til at unødvendige rykter går. Og holdningene dine er slett ikke bra for barn. De lærer fordømmelse. DET er skadelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biloba Skrevet 6. juli 2014 #54 Del Skrevet 6. juli 2014 Får også sladrevibber her, og hadde ikke trodd at noen barnehageforeldre driver og overvåker andre familier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 6. juli 2014 #55 Del Skrevet 6. juli 2014 Du kjenner dem via barnehagen? Så du kjenner dem ikke virkelig godt altså? HVa har da d med om de har barnet ut av barnehagen kun 2 uker. Det kan være årsaker til det? Synes du er ganske ufin i måten du omtaler moren på. Hun kan ikke engang forsvare seg her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #56 Del Skrevet 6. juli 2014 Får også sladrevibber her, og hadde ikke trodd at noen barnehageforeldre driver og overvåker andre familier. Joda, hender ofte det-spesiellt utsatt er de som ikke følger "normalen" Anonymous poster hash: 39b96...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #57 Del Skrevet 6. juli 2014 I vår barnehage skal alle som begynner i 1.klasse ha 4 ukers sammenhengende ferie før skolestart og ingen får begynne på SFO før de har hatt 4 ukers sammenhengende ferie. Barn trenger også fri og ferie.Anonymous poster hash: c7367...171 Hehe, og hvem har "bestemt" det? Har vel ingen noe med... Mitt barn har hatt en ukes ferie tidligere i sommer og jeg skulle likt å sett den som skulle forklare meg at han i tillegg SKAL ha fire uker sammenhengende ferie til før SFO begynner. Anonymous poster hash: c891c...103 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #58 Del Skrevet 6. juli 2014 Øhh, hva er det du vil fram til? Ja, de aller fleste barn i Norge har det bra, takk og pris for det. Men i denne tråden var det snakk om de som ikke har det så bra. Er det lov å diskutere det, eller må vi løse sultkrisen i Afrika først?Anonymous poster hash: 7b16b...5af I denne tråden var det faktisk snakk om et barn hvis største problem var at det kun fikk TO UKER SOMMERFERIE. Er dette virkelig noe dere ser på som omsorgssvikt? Da bør dere takke høyere makter hver eneste dag fordi dere ikke har mer innsikt i hva omsorgssvikt faktisk er og hva som foregår rundt omkring. Barnevernet har knapt med ressurser. La dem hjelpe barna som tilsynelatende har det dårlig. Ikke bruke tid og ressurser på de som etter andre foreldres syn får for lite FERIE!!!!!Anonymous poster hash: c891c...103 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #59 Del Skrevet 6. juli 2014 I denne tråden var det faktisk snakk om et barn hvis største problem var at det kun fikk TO UKER SOMMERFERIE. Er dette virkelig noe dere ser på som omsorgssvikt? Da bør dere takke høyere makter hver eneste dag fordi dere ikke har mer innsikt i hva omsorgssvikt faktisk er og hva som foregår rundt omkring. Barnevernet har knapt med ressurser. La dem hjelpe barna som tilsynelatende har det dårlig. Ikke bruke tid og ressurser på de som etter andre foreldres syn får for lite FERIE!!!!!Anonymous poster hash: c891c...103 Jeg vet godt hva omsorgssvikt er, for jeg har sett det på nært hold. Jeg kjenner også godt til barnevernets arbeid, av ulike grunner. Og jeg har faktisk aldri sagt at dette spesifikke barnet nøvendigvis er utsatt for omsorgssvikt, men i mange tilfeller handler det om summen av mange slike "bagateller" som tilsammen utgjør en bekymring. Ja, det KAN være en bekymring at barnet for får lite ferie, men ikke nøvendigvis som en isolert faktor.Anonymous poster hash: 7b16b...5af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå