Gå til innhold

hund og butikk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Katarina:

Hva andre gjør, bryr jeg meg ikke om. Om hun vil sette hunden utenfor butikken, så synes jeg hun skal gjøre det. Og hvis det er lettest for henne. Men jeg ville aldri gjort det mot min hund.... Og hva er det jeg sier som virker som komplett idioti i dine ører?

14062003:

Jeg vil ikke si at jeg ikke har fått med meg at man ikke har lov til å sette hunder utenfor butikken, har noe med min viten om hunder å gjøre.

De tingene du påstår at jeg skryter over, er ting jeg selv har prøvd! Så jeg VET det fungerer!

Videoannonse
Annonse
Gjest rabrabara
Skrevet

Jeg la merke til den nye loven da en mann designet hunde-bokser til å plassere utenfor butikker. Selv tør jeg ikke sette min utenfor butikk for jeg er redd noen skal stjele ham. Han er jo verdens fineste, tross alt.. Men her jeg bor er det fortsatt fullt lovlig. Det er ikke båndtvang heller, så hunden koser seg stort.

Forøvrig, og litt på siden, dette med å "kunne" hund virker jo nesten som en slags konkurranse i denne tråden. Jeg og har hatt hund i mange å og men vil ikke hevde bastant at jeg "kan" hund. De er jo ganske så individuelle, tross alt.

Skrevet

Forøvrig, og litt på siden, dette med å "kunne" hund virker jo nesten som en slags konkurranse i denne tråden. Jeg og har hatt hund i mange å og men vil ikke hevde bastant at jeg "kan" hund. De er jo ganske så individuelle, tross alt.

Jeg har ikke påstått at jeg kan alt om hund.. og som du sier, så er hundene veldig forskjellig. Men jeg har lest mye, prøvd ut mange ting, og fått en sinnsykt god kontakt med både min egen hund og andres hunder.

Selv om man har hund, betyr ikke det at man "kan" hund... En hund er mye mere enn det man ser...

Skrevet

dersom du vet at hunder er så mye mer en bare det man ser, hvordan kan du da påstå at du kan klappe/stryke ALLE hunder, også fremmede, med 100% sikkerhet?

Jeg trodde virkelig at dersom man faktisk omgåes hunder og tror man kan litt om dem, så vet man at man IKKE kan stryke på eller kan gå bort til alle fremmede hunder, uansett måten man gjør det på?

(og ja, jeg ble litt provosert at det) :ler:

Skrevet

Åh.. Jesus... Nå melder jeg meg ut her...

Ser ikke ut som om noen forstår meg uansett...

Skrevet

Mulig jeg er dårlig å formulere meg....

Gjest Xavia
Skrevet

Ut av nyskjerrighet, har du drevet med behandling av hundeadferd siden du siier dette med at ALLE hunder kan klappes , bare man gjør ting riktig?

Forøvrig er jeg veldig enig i det 14062003 skriver. Hvordan kan en som i det hele tatt er interessert i hunder ikke ha fått med seg dette om den nye hundeloven?

Og det jeg synes høres ut som komplett idioti er vel det som mange andre også her synes. Blant annet at du sier du har så peiling på hund. Som 14062003 skrev, man skal være j**** dyktig før man i mine øyne skal "få lov" til å si moe sånt.

Det holder liksom ikke å ha fått god kontakt med sin egen, og andres hunder. Mener jeg!

Gjest Felicity
Skrevet

Man kan ikke si at man "kan" hunder. Hunder er komplekse individer på lik linje med oss mennesker bl.a m.h.t adferd, lynne og oppførsel.

Man kan med andre ord ikke si at man uten videre kan klappe en vilken som helst hund utenfor en butikk uten å kjenne den. Man vet aldri hvilken hund man har med å gjøre, og en hund som står bundet utenfor en butikk er veldig ofte en utrygg hund i et relativt ukjent miljø, i tillegg så er den bundet og ute av stand til å "forsvare seg". Man bør med andre ord holde fingrene vekke fra ukjente hunder utenfor butikker.

Er man litt kjent med hunder, ja, så kan man lese kroppsspråket til hunden, toppede ører og logrende hale etc, men 100% sikker kan man allikevel IKKE være.

Om min hund står utenfor butikken (hvilken den omtrent ALDRI gjør), så foretrekker jeg at fremmede holder seg LANGT unna bl.a. fordi at om den nå skulle føle seg truet og bite, ja så vet vi jo alle hvordan det ender = avlivning.

Og til slutt, som hundeeier plikter man seg etter min mening å holde seg orientert om hvilke lover og regler som gjelder.

Skrevet
Som 14062003 skrev' date=' man skal være j**** dyktig før man i mine øyne skal "få lov" til å si moe sånt.[/quote']

Huff, skrev jeg det? Det mener jeg faktisk ikke. Jeg mener at man aldri kan si at man kan hund! ALDRI, enkelt og greit. For jo mer man kan, desto mer ser man at man ikke kan. Det er som en sirkel som alltid blir større. Sånn er det forresten med all type kunnskap.

Jeg ser at jeg kan mye mer om hund enn den gjennomsnittlige hundeeier, men jeg ser også at det er uendelig mye jeg ikke kan. Og fordi jeg vet hvor mye jeg ikke kan, så er jeg ydmyk. Og jeg forventer alt annet enn at den nybakte hundeeieren av en nabo kan alt - eller ønsker å vite alt. Selv om jeg er spesielt interessert og har fått all den erfaring jeg har fått, så skal de andre rundt meg få være gjennomsnittlige hundeeiere om de vil det. Bare de og dyra er lykkelige!

Joda, jeg forstår deg. Og jeg er fullstendig uenig i det du sier - eller måten du sier det på. For om du virkelig innehar en sånn kompetanse om hilse-på-fremmede-hunder, det vet jeg ikke. Og ting jeg ikke vet noe om, uttaler jeg meg ikke noe om heller. Jeg kan si jeg tror, mener, har erfart, har hørt, synes og sånt, men ikke vet. Tror det kalles forhandlingsteknikk å tenke slik.

Problemet med måten du uttaler deg på er at du ikke er ydmyk. Du har riktig og dermed basta. Når det gjelder hunder, så er det ingen som har riktig. INGEN, enkelt og greit.

Ja, sånn at mennesker er beskyttet fra hundene, men hva er hundene beskyttet mot da? Jeg har beklageligvis sett at ungdommer med viten og vilje har gått bort til mine hunder og plaget dem for å plage dem når de har stått på utsiden av butikken. Bare så synd for disse menneskene at de ikke visste at jeg faktisk hadde full oversikt hele tiden! Ble ei pen lita skyllebøtte på dem, ja.

Gjest Xavia
Skrevet

Med det jeg skrev, så mente jeg at JEG var veldig enig med deg i at man må kunne mye om hund, før man får si at man kan mye om hund. Det var altså jeg som mente at man må kunne j**** mye før man får lov til å si det. Men du hadde sagt noe lignende

Kom kanskje litt feil ut. Litt engasjert, og skriver litt fort innimellom.

Beklager, det var ikke meningen å tilegne deg noe du ikke mente. (Men du mente at ikke hvem som helst kunne si at de hadde god peiling på hunder?)

Skrevet

Til de som tror at jeg tror jeg er bedre enn alle:

Jeg har ALDRI sagt at jeg kan alt om hunder, og at jeg er vet best!! Jeg har lest bøker, og jeg har erfaringer, og uttaler meg deretter!

Det er mulig at jeg uttrykker meg litt uklart, og ikke får fram alt jeg tenker. Men dere trenger ikke fortelle meg hvordan jeg bør uttale meg bare fordi dere kan det litt bedre. Avogtil så er det faktisk litt vanskelig å formulere seg riktig. Noe som tydeligvis ingen her tenker på...

Jeg er ydmyk, selv om det kanskje ikke virker sånn, og jeg mener IKKE at alt jeg sier skal være sånn, dermed basta. Jeg kan langt i fra alt om hund, og har heller ALDRI sagt det. Hvordan dere tolker det burde egentlig ikke gå utover meg!

Jeg synes at du KATARINA har vært en smule ufin i dine uttalelser mot meg her.

Jeg har nå sagt det jeg mener, og legger denne saken død. For de som ikke er ferdig med den, og har tenkt til å fortelle meg mere om hvordan jeg skal oppføre meg, kan sende meg en PM, få tlf nr mitt og ringe meg privat.!!

Skrevet

Ser ut som om saken har glidd helt ut her, men etter å ha lest tråden har jeg noen spørsmål til hovedinnlegger:

- Er det sånne bokser der du kan putte hunden inni der du bor? Jeg bor ikke langt unna deg, og her er det ikke sånne bokser, men de fleste butikker har lagd hundeparkeringer et stykke fra inngangspartiet. Så jeg regner med at det holder å binde hunden tilstrekkelig langt fra inngangen?

- Stoler du blindt på hunden din i forhold til det at den ikke kommer til å bite noen? Eller stoler du blindt på at noen ikke kommer til å plage hunden?

- Nå vet ikke jeg helt hvordan en sånn boks ser ut, for jeg har aldri sett en, men håper noen kan beskrive en for meg. Synes du det er uforsvarlig for hunden å bli lukket inne i en sånn boks når du er en snartur på butikken? Hvorfor? Tenker på min egen hund som føler seg ekstremt trygg i bur og ikke vil sove i annet. Det er noe annet enn et mørkt bad, og kan vel neppe sammenlignes. Har vel heller med hva hunden er blitt vendt på når den var mindre.

Til det der med at man med rett framgangsmåte kan gå bort til alle hunder og klappe på dem.....Jeg har ikke noe negativt å si om deg, Sarabi, men jeg vil nok si at det ikke er noe jeg kommer til å lære barna mine. Selv om de kommer til å vokse opp med hund skal de alltid få høre at man aldri går bort til fremmede hunder. Jeg har selv en dyrekjøpt erfaring med en hund, og den opplevelsen sitter i meg resten av livet. Noe som har medført at jeg er redd akkurat den rasen - fordi jeg annser den som lunefull. Selv om hunden står der og er sååååå søt kan den plutselig få et innfall og det er det ikke verdt å risikere. Selv er jeg alltid sammen med hunden om noen vil klappe på den - for jeg stoler ikke på den til tross for at det er verdens skjønneste vesen.

Som hundeeier må jeg si at jeg synes den nye hundeloven er flott, både med tanke på eiere og ikke minst hunden. Å sette hunder i boks/bur slik at andre ikke får til å gjøre den noe, eller den noen andre noe, er helt genialt. Synes det er synd at det ikke kreves mer av hundeeiere. Som for eksempel et obligatorisk "sertifikat".

Gjest Xavia
Skrevet
Avogtil så er det faktisk litt vanskelig å formulere seg riktig.

Da må du ikke slå oss ned fordi vi tolker det du skriver feil da.Dersom du synes det er vanskelig å formulere deg, så må du jo regne med at man kan tolke det feil. (Eller?)

Jeg har ikke problemer med å beklage dersom jeg totalt har misforstått det du egentlig mente med det du skrev.

I et diskusjonsforum er det da lov å være uenig, og også ytre sin uenighet. Kanskje jeg ble en smule engasjert, og siden det tydeligvis har gått innpå deg, så beklager jeg gjerne det også jeg.

Ha en fortsatt fin dag Sarabi!

Skrevet

Jeg har ingen problemer med den nye hundeloven. Jeg har aldri satt igjen og kommer aldri til å sette igjen hunden min utenfor en butikk for så å forlate den uten tilsyn. Jeg vil rett og slett ikke utsette hunden min og meg selv for det som i verstefall kan skje. Og selv om hunden bindes et stykke unna inngangspartiet (som noen av dere sier er tillatt) så er det ingen garanti for at barn ikke løper dit. Hvis din hund skader noen er det DIN skyld uansett hvor uskylig hunden din måtte være. Og det er du som hundeeier som må ta ansvar for å beskytte din hund fra sånne situasjoner. Det er derfor denne loven har kommet. Mange uskyldige hunder har desverre blitt avlivet pga sånne situasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...