aline Skrevet 23. juni 2004 #21 Skrevet 23. juni 2004 Tina har gode poenger og jeg kan heller ikke se hvor hun drar inn unødvendige ting hen? Mener du at det skal gjøres undersøkelser pr småsted for å finne ut om det er noen steder der det IKKE finnes unger som muligens kan finne på å plage ei bikje som står aleine utafor butikken? Dersom loven bare skal gjelde de stedene det finnes drittunger, hvordan finner man ut hvor loven skal gjelde og ikke?
Gjest Anonymous Skrevet 23. juni 2004 #22 Skrevet 23. juni 2004 tina, må du vær så j**** snørpat i hauet????????!! æ har ti t å gå tur me hunden min kvær dag, nåkka æ gjør. æ ha ikke sagt nåkka om at loven ikke sku gjeld hær, bare sagt at den e litt vanskeli av å tell... ja, hunda bit av å tell, men koffør skjær alle over en kam? e bare d æ synes e litt dumt.... å klare ikke du å skjønne ka æ meine men heller bare vri på d så æ hørest heilt idiot ut, så ser æ helst at du ikke svare meir på dette temaet.
Gjest Moonshadow Skrevet 23. juni 2004 #23 Skrevet 23. juni 2004 tina, må du vær så j**** snørpat i hauet????????!! æ har ti t å gå tur me hunden min kvær dag, nåkka æ gjør. æ ha ikke sagt nåkka om at loven ikke sku gjeld hær, bare sagt at den e litt vanskeli av å tell... ja, hunda bit av å tell, men koffør skjær alle over en kam? e bare d æ synes e litt dumt.... å klare ikke du å skjønne ka æ meine men heller bare vri på d så æ hørest heilt idiot ut, så ser æ helst at du ikke svare meir på dette temaet. Jeg er ikke den som av oss som angriper og blir forbanna her.. Jeg prøver på en skikkerlig måte å si hva jeg mener om loven og fortelle grunnen til at den er der. Hvorfor skjære alle over en kam?? Man prøver å unngå at slike ting skal skje. Ingen vet hvordan enkelte hunder reagerer i slike situasjoner, så man vil ikke ta noen sjanser.. Det er heller ingen som skjærer alle over en kam..
Sarabi Skrevet 23. juni 2004 #24 Skrevet 23. juni 2004 Det er en grunn til at hunder ikke har lyst til å bli strøket.. Ofte pga dårlig erfaring med mennesker. Men som sagt, med riktig fremgangsmåte kan man hilse på hvilken hund som helst, selv om man ikke kjenner den! Når jeg får barn, skal de læres til å være snill mot dyr. Noe VELDIG få drittunger er! Btw.. jeg snakker ikke om at barn skal hilse på alle hunder de møter.. Jeg snakker om voksne folk som har peiling på hvordan de kan hilse på en hund, og tolke hundens signaler. Kan man det, så ser man hva hunden tenker, og hvis hunden er agressiv, kan man går bort i tide.!
aline Skrevet 23. juni 2004 #25 Skrevet 23. juni 2004 Litle: det er jo du som sa at dersom du ikke fikk binde hunden utenfor butikken så ble det litt mye gåing på en dag, det var ikke tina som sa at du ikke gikk nok tur med hunden din. og nei, du har ikke sagt at ikke loven skal gjelde hos deg, men du forstår ikke hvorfor loven skal gå utover dere i en del av landet som er rolig og ikke har vært utsatt for at hunder blir plaga utenfor butikker... enten så er det jo en lov som beskytter hundene, uansett hvor i landet den bor, ellers så er det ingen lov om det og da tar vi ikke hensyn til de hundene som faktisk blir utsatt for dette, fordi din hund i din by ikke blir det? Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner helt hva du vil skal gjøres jeg, jeg skjønner du synes det blir vanskeligere for deg, men hva skal gjøres mener du? eller har ikke jeg heller noe med å diskutere her siden jeg ikke forstår hva du mener og tolker deg feil?
aline Skrevet 23. juni 2004 #26 Skrevet 23. juni 2004 ... Jeg snakker om voksne folk som har peiling på hvordan de kan hilse på en hund' date=' og tolke hundens signaler. Kan man det, så ser man hva hunden tenker, og hvis hunden er agressiv, kan man går bort i tide.![/quote'] det er jeg enig i, for da kan man ikke klappe/stryke alle hunder, men lærer seg å lese hundens signaler og lar være å stryke de man ser at ikke ønsker det! Det er dessverre flere en drittunger som går bort til hunder de ikke kjenner, og fordi de har hund selv og har lært hvordan de skal behandle dem, så tror de at de kan klappe alle hunder, noe som har resultert i at jeg og søs måtte sitte på hunden vår fordi han ikke liker unger og blei så nervøs at vi ikke aner hva han hadde gjort dersom vi ikke hadde satt oss på ham og gjort vårt beste for å få de "hundevante" ungene bort!! :evil: Har hatt hund og skal ha hund igjen jeg, og jeg må bare påstå at jeg ØNSKER IKKE at fremmede skal gå bort å klappe bikja mi når jeg ikke er der!! De kjenner ikke hunden min, personligheten synes ikke alltid utenpå bikja uansett hvor dyktig du er. Og hvorfor SKAL man bort til ei bikje som står aleine? som man ikke kjenner? :klø:
LaToya Skrevet 23. juni 2004 #27 Skrevet 23. juni 2004 Du har IKKE lov til å binde hunden utenfor butikken slik folk må passere din hund på vei til butikken. Men om du setter hunden noen meter fra inngangspartiet til butikken er det lov. Slik at den ikke er til sjenase for noen og det er heller ikke lov å la hunden stå bundet steder hvor folk ferdes ( eks ved handlekurvene etc ) En annen ting er hvor lurt dette er. Men det er opp til hver enkelt. Hunden kan bli plaget av andre. En annen hund kan eks angripe din hund som står bundet osv Men så lenge du binder hunden laangt unna inngangspartiet/veien til butikken så har du lov.
Sarabi Skrevet 23. juni 2004 #28 Skrevet 23. juni 2004 litle: Du skal ikke måtte forsvare hvorfor du tar hunden og barnevogna med deg til butikken. Ingen har noe med hvorfor du gjør det! Gjør som du vil! :-)
sinicola Skrevet 23. juni 2004 #29 Skrevet 23. juni 2004 Jeg er hundeeier selv, men har allikevel full forståelse for at andre ikke ønsker å måtte gå forbi hunden min når de skal i butikken! Selv om jeg vet at han aldri ville skadet noen, går det vel an å vise litt forståelse for andres redsel? Dessuten er jeg ikke interessert i at hunden min skal bli plaget av andre, eller i verste fall stjålet.
Gjest Lea Skrevet 23. juni 2004 #30 Skrevet 23. juni 2004 Jeg ville aldri bundet hunden min utenfor en butikk. Hadde vært livredd for at den skulle slite seg og løpe ut i veien eller at noen skulle plage den eller stjele den.
14062003 Skrevet 23. juni 2004 #31 Skrevet 23. juni 2004 Loven sier følgende: § 5. Forbud mot å gå fra bundet hund Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser. Så dersom du setter den et annet sted enn ved inngangen, så gjør du det som er lovlig. Hvorvidt det er lurt/akseptert av hundehatere er noe helt annet.
Gjest Xavia Skrevet 23. juni 2004 #32 Skrevet 23. juni 2004 Katarina: Saken er jo den, at hun vil kombinere de to så hun slipper å springe 2x2 km. Hun skal handle OG lufte hunden. Jeg hadde ialfall ikke gått samme turen to ganger på en dag!! Jeg hadde jo skjønt det da!! Svarte jo på det!
Gjest Xavia Skrevet 23. juni 2004 #33 Skrevet 23. juni 2004 Det er en grunn til at hunder ikke har lyst til å bli strøket.. Ofte pga dårlig erfaring med mennesker. Men som sagt, med riktig fremgangsmåte kan man hilse på hvilken hund som helst, selv om man ikke kjenner den! Herregud...
Gjest Xavia Skrevet 23. juni 2004 #34 Skrevet 23. juni 2004 Jeg er hundeeier selv, men har allikevel full forståelse for at andre ikke ønsker å måtte gå forbi hunden min når de skal i butikken! Selv om jeg vet at han aldri ville skadet noen, går det vel an å vise litt forståelse for andres redsel? Dessuten er jeg ikke interessert i at hunden min skal bli plaget av andre, eller i verste fall stjålet.
Gjest Felicity Skrevet 24. juni 2004 #35 Skrevet 24. juni 2004 Har forresten ALDRI hørt om denne loven' date=' så inntil du vet helt sikkert: Knyt hunden din fast der du måtte ønske!![/quote'] Denne loven trådde i kraft 01.01.04 og følgene av denne er at hunder IKKE skal bindes like ved inngangsdører til butikker o.l. Denne loven er bl.a. kommet for å beskytte hundene OG hundeeierne ettersom hunden nå skal bindes på et sted hvor potensielle "klappere" selv må oppsøke hunden. Om en "klapper" selv oppsøker en hund som står bundet etter den nye loven, så er det også "klapperens" "ansvar" om noe skulle skje. Legger også til at butikker er PÅLAGT å tilrettelegge steder hvor man kan binde hundene sine på en forsvarlig måte (les på god avstand fra inngangsdører OG ikke minst parkeringsplass).
Sarabi Skrevet 24. juni 2004 #36 Skrevet 24. juni 2004 Herregud... Hvorfor Herreguder du meg? Selv om du kanskje ikke vet noe om hunder, så gjør jeg det!!
Sarabi Skrevet 24. juni 2004 #37 Skrevet 24. juni 2004 Felicity: Okay.. det visste jeg ikke. Det kan ikke vært mye omtalt i nyheter og aviser, siden jeg ikke har fått det med meg. Jeg vil forresten understreke at jeg ALDRI har eller kommer til å la hunden min stå utenfor en butikk. Vil ikke utsette hunden min for noe slikt.
Gjest Xavia Skrevet 24. juni 2004 #38 Skrevet 24. juni 2004 Hvorfor Herreguder du meg? Selv om du kanskje ikke vet noe om hunder, så gjør jeg det!! Jeg herreguder deg, nettopp pga den besservisser attituden din. Har bare hatt hund så og si hele mitt liv, så ja, du vet nok mye mer om hund. Bare så rart at endel av det du kommer med virker som komplett idioti i mine ører. Her har jeg jammen funnet en jeg er uenig med om hundehold. Det er faktisk ikke så ofte.
Gjest Xavia Skrevet 24. juni 2004 #39 Skrevet 24. juni 2004 Felicity: Jeg vil forresten understreke at jeg ALDRI har eller kommer til å la hunden min stå utenfor en butikk. Vil ikke utsette hunden min for noe slikt. Dette er jo bra da!! Du har nok dine grunner for å ikke gjøre det. Men det jeg synes er så rart er at du oppfordrer hovedinnleggeren til å gjøre det! (Eller blander jeg deg sammen mend noen andre som oppfordret til å fortsette med det??)
14062003 Skrevet 24. juni 2004 #40 Skrevet 24. juni 2004 Har forresten ALDRI hørt om denne loven' date=' så inntil du vet helt sikkert: Knyt hunden din fast der du måtte ønske!![/quote'] Da er min påstand om at du ikke kan mye om hund. Det å vite hvilket regelverk man skal forholde seg til er en (viktig) del av det å ha hund. Spesielt om man skal skryte av at man er så hundekyndig, så vet man slikt. Den hundeloven har vært heftig diskutert i alle hundemedia i lang tid nå. Loven ligger offentlig tilgjengelig: http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html Det er enkelte deler av hundeloven som ikke er trådt i kraft enda. Etter hva jeg har forstått gjelder dette avlsforbudet på AmStaff - som fortsatt diskuteres... Men det er også snakk om at slikt skal reguleres i forskrifter og ikke i selve loven. Og bare for å ha presisert det: jeg kan lite om hund, fordi jeg ser at det er så uendelig mye jeg ikke kan - og jeg omgås mennesker som har vært aktive med hund i et halvt århundre, så jeg vet alt jeg ikke kan...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå