Gå til innhold

Arbeidsgiver nekter meg lønn i juni


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå du ikke har oppspart feriepenger kan du velge å ikke ta ut ferie. Når du har jobbet i hele juni skal du selvsagt ha lønn for det, men du må gi beskjed til arbeidsgiver at du ikke skal trekkes for feriedager eler eve. hvor mange feriedager du skal ha slik at de kan trekke deg for det.



Anonymous poster hash: fb6be...bb0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring lønningskontoret! Selvsagt skal du ha penger når du ikke har ferie. Grunnen til at vi ikke får lønn i juni er jo fordi da trekkes vi for ferien vi skal ha. De som har opptjente skattepenger får disse da.

Anonymous poster hash: f3db7...f24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg fikk beskjed at jeg må betale avdrag i flere mnd. fremover. Den lønna jeg skulle ha hatt ser ikke ut som om de vil betale. Sykeste jeg har vært med på.

Anonymous poster hash: 2ac80...7c4

De kan ikke velge om de vil betale deg lønn eller ikke.

Så: ring tilbake og insister på å snakke med lønnsansvarlig. Eventuelt møter du opp selv. Forklar at du faktisk ikke i det hele skal ta ut ferie i år, og derfor selvsagt skal ha vanlig lønn i juni, ikke noe forskudd. Denne vil du har så snart som mulig. Spør om det er noe de mangler av skjema for å håndtere dette og sørg for at det blir ordnet (ikke alle lønnskontor er helt oppegående på lønn, og det høres ut som ditt er ett av desse).

Om de fortsatt er vrange etter at du har forklart så snakker du med din nærmeste leder.

Anonymous poster hash: 3c845...21a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med hun som sitter med lønn,jeg får kun forskudd som jeg må tilbakebetale.

Anonymous poster hash: 2ac80...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Er du fastlønnet? Isåfall kan det være at arbeidsgiver deler årslønna di på 11 istedenfor 12. Da får du litt mer i 11 måneder, og ingenting (feriepenger) den 12 måneden.

Ville ha undersøkt dette før jeg hadde tatt kontakt med lønningskontoret igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lederene og sjefen min mener også jeg ikke har rett på.

Anonymous poster hash: 2ac80...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har snakket med hun som sitter med lønn,jeg får kun forskudd som jeg må tilbakebetale.

Anonymous poster hash: 2ac80...7c4

Har hun forstått at du ikke skal ha ferie, men likevel nekter hun å gi deg lønn for den tida du jobber?

Hvilken grunn har hun for ikke å gi deg lønn da?

Anonymous poster hash: 6b186...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun hadde heller ikke fått beskjed om at jeg skulle ha ferie.

Anonymous poster hash: 2ac80...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst firmaets regler ifølge henne selv, og ikke kjøre lønn i juni. Fint å gi meg den beskjeden samme dag jeg forventet lønn.

Anonymous poster hash: 2ac80...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst firmaets regler ifølge henne selv, og ikke kjøre lønn i juni. Fint å gi meg den beskjeden samme dag jeg forventet lønn.

Anonymous poster hash: 2ac80...7c4

Firmaets regler er irrelevant all den tid dette er regulert i lovverket.

Send henne en mail med henvisning til ferielovens § 5, 5. ledd: (min utheving)

(5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst firmaets regler ifølge henne selv, og ikke kjøre lønn i juni. Fint å gi meg den beskjeden samme dag jeg forventet lønn.

Anonymous poster hash: 2ac80...7c4

Ferieloven trumfer firmaets regler:

(5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

http://www.ta.no/nyheter/article7447003.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Det var visst firmaets regler ifølge henne selv, og ikke kjøre lønn i juni. Fint å gi meg den beskjeden samme dag jeg forventet lønn.

Anonymous poster hash: 2ac80...7c4

Ta årslønna di, og del den på 11. Hvis summen du får er den samme som står på siste lønnsslipp, er arbeidsgiver i sin fulle rett. Hvis ikke, har du en god sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta årslønna di, og del den på 11. Hvis summen du får er den samme som står på siste lønnsslipp, er arbeidsgiver i sin fulle rett. Hvis ikke, har du en god sak.

Det var et godt råd. Noen steder deles årslønn på 11, ikke på 12, og da får fastlønnede utbetalt vanlig lønn 11 mnd og feriepenger den 12. mnd (i juni eller juli). Andre steder får man lønn hver mnd, i tillegg til feriepenger i juni eller juli. Årslønnen kan være den samme, men beløpet man får utbetalt hver måned blir selvsagt lavere ved 12 utbetalinger enn ved 11.

Uansett burde arbeidsgiver ha informert deg om dette! Du skal selvsagt ikke jobbe gratis, og ikke kan de tvinge deg til å ta ferie heller. Merkelig at de bare "antok" at en som ikke har jobbet seg opp rett til feriepenger, skal ha ferie. Dårlig personalpolitikk er dette.

TS, ta kontakt med lønnsansvarlig og få rede på måten du lønnes på (11 eller 12 måneder). Hvis det er 12 måneder, skal du ha lønn i juni, hvis det er 11 måneder, bør du få forskudd på julilønnen (a-konto-lønn). Hva står det i kontrakten din om lønnen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den blir delt på 12 mnd.

Anonymous poster hash: 2ac80...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir delt på 12 mnd.

Anonymous poster hash: 2ac80...7c4

Ja, da må du bare informere lønnsansvarlig at du ikke skal ha ferie, og forventer lønn for juni utbetalt så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen, må nok få til å knote en mail til henne, hun var veldig tverr å snakke med.

Anonymous poster hash: 2ac80...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Der jeg jobber har vi ikke mulighet til å ikke ta ut ferie og heller få lønn (første året). Da blir heller tilgodehavende ferie overført til neste år. Har fastlønn, delt på 12 mnd. Dette står også i kontrakten eller tariffavtalen eller lønnsoppgjør. Sjekke disse om det står noe om det der?

Anonymous poster hash: 71fe2...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du organisert? I såfall er tjenestevei å gå(først til sjefen/lønn som du har gjort) og så via fagforeningen v plasstillitsvalgt evt hovedtillitsvalgt. Dersom du ikke er organisert, ville jeg tatt en telefon til arbeidstilsynet (Arbeidstilsynet vil alltid be deg gå tjenestevei først).

Dette er grunnen til at man alltid må organisere seg, arbeidsgivere er generelt sett svinepelser.



Anonymous poster hash: 211a1...e7a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er lønnsansvarlig noen på et regnskapskontor eller noen i selve bedriften?

I selve bedriften.

Anonymous poster hash: 2ac80...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...