AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #1 Skrevet 1. juli 2014 Hei, står helt i villrede her. Ventet på lønna mi, og den kom ikke inn. Jeg spurte kolleger om de hadde fått inn noen lønn, ja sa de feriepenger og skattepenger. Jeg som nettopp har begynt å jobbe etter en del år som hjemmeværende har ikke jobbet opp noen feriepenger, begynte nå i år. Så får jeg plutselig vite at nei jeg får ikke lønn i juni, jeg må bruke feriepengene mine, men jeg har jo ingen feriepenger. Så nå har jeg ikke fått lønn denne mnd. og får ikke betalt husleie eller noe, er helt skrapa.Hva gjør jeg? Har jeg jobbet gratis for bedriften uten å vite det? Har arbeidsgiver rett til å nekte meg lønn? Jeg skjønner ingenting. Ikke skal jeg ha ferie heller. Beklager rotete innlegg, sitter på mobil. Jeg håper på svar. Tusen takk.Anonymous poster hash: 2ac80...7c4
Surriball Skrevet 1. juli 2014 #2 Skrevet 1. juli 2014 Når begynte du å jobbe igjen? Slik gjør de det der jeg jobber også. Trekker for feriedagene i juni, og utbetaler feriepenger i stedet. Nyansatte i fjor har måttet presisere for lønnsavdelingen at vi ikke har opparbeidet oss ferie og ikke skal trekkes for det. Ellers risikerer vi å ikke få lønn. 3
Mynona Skrevet 1. juli 2014 #3 Skrevet 1. juli 2014 Dersom du ikke tar ut ferie skal du ha lønn ja. Der må de har tullet litt tenker jeg, og glemt at du ikke skal ha ferie. For du skal ikke det? Arb.giver er også ansvarlig for at du ikke står på bar bakke, så de kan ikke tvinge deg til å ta ferie hvis du ikke har noen feriepenger opptjent fra andre steder heller. 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #4 Skrevet 1. juli 2014 Jeg begynte nå i mars.Anonymous poster hash: 2ac80...7c4
FoxyFish Skrevet 1. juli 2014 #5 Skrevet 1. juli 2014 Ja, det et kun feriepenger som utbetales i juni, så arbeidsgiver har helt rett. Du jobber heller ikke gratis, da feriepengene du får neste år samles opp gjennom alt du jobber i år. Det er en av de kjipe tingene med å være i helt ny jobb, men sånn er det alle steder.
Djungelvrål Skrevet 1. juli 2014 #6 Skrevet 1. juli 2014 Tar du ferie blir du selvfølgelig trukket. Lar du vær å ta ferie får du vanlig lønn. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #7 Skrevet 1. juli 2014 Skal ikke ta ferie i år.Anonymous poster hash: 2ac80...7c4
Mynona Skrevet 1. juli 2014 #8 Skrevet 1. juli 2014 Ja, det et kun feriepenger som utbetales i juni, så arbeidsgiver har helt rett. Du jobber heller ikke gratis, da feriepengene du får neste år samles opp gjennom alt du jobber i år. Det er en av de kjipe tingene med å være i helt ny jobb, men sånn er det alle steder. Det stemmer ikke. Så sant du ikke tar ut ferie skal du ha lønn. Det har ingenting med feriepengene som utbetales neste år å gjøre. 17
Sol79 Skrevet 1. juli 2014 #9 Skrevet 1. juli 2014 Merkelig at arbeidsgiver å ikke sjekke med deg i forkant av lønnskjøringen. Tar du ikke ferie, skal du selvfølgelig ha vanlig lønn. 2
Gjest Nori Skrevet 1. juli 2014 #10 Skrevet 1. juli 2014 Skal ikke ta ferie i år.Anonymous poster hash: 2ac80...7c4 Har du gitt beskjed om dette til lønningskontoret? Hvis ikke kan det hende at de har tatt det som en selvfølge at du skal ha ferie og derfor har trukket deg i lønn.
Rosalie Skrevet 1. juli 2014 #11 Skrevet 1. juli 2014 Så lenge du ikke har opparbeidet rett til feriepenger for dette året i nåværende eller tidligere jobb, trenger du ikke å ta ut ferie. Dette er hjemlet i ferieloven. Men det må man varsle Lønningsavdelingen om. Ikke lett å huske/vite som nyutdannet. Ta en telefon til Lønningsavdelingen i morgen, så ordnet det seg nok. Det kan ta noen dager før du får lønna di.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #12 Skrevet 1. juli 2014 Ja, ga beskjed om at jeg ikke skulle ha fri, hun sa hun ikke hadde fått beskjed om at jeg skulle ha ferie heller. Hun var frekk å snakke med, sa jeg kunne få forskudd jeg måtte betale tilbake.Anonymous poster hash: 2ac80...7c4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #13 Skrevet 1. juli 2014 Ja, det et kun feriepenger som utbetales i juni, så arbeidsgiver har helt rett. Du jobber heller ikke gratis, da feriepengene du får neste år samles opp gjennom alt du jobber i år. Det er en av de kjipe tingene med å være i helt ny jobb, men sånn er det alle steder. Hvorfor skrive så bastant ting du ikke har snøring på? TS Du har fått forklaring av mange her :-) Når det gjelder forskudd, og at du må betale det tilbake er der bare å si "ja takk". Når lønn utbetales utenom vanlig lønnskjøring så heter det forskudd. Og ja, det må betales tilbake. Men det trekkes fra neste utbetaling, og den blir jo for to måneder for din del. Den ene lønninga kommersen måned for sent. Det er dessverre mange som glemmer at nyansatte gjerne ikke tar ferie. Og da er det lett at slike situasjoner som din skjer. Men du skal ha lønn, og jobber ikke gratis Anonymous poster hash: a7302...43b 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #14 Skrevet 2. juli 2014 Nei, jeg fikk beskjed at jeg må betale avdrag i flere mnd. fremover. Den lønna jeg skulle ha hatt ser ikke ut som om de vil betale. Sykeste jeg har vært med på.Anonymous poster hash: 2ac80...7c4
Mrs Smith Skrevet 2. juli 2014 #15 Skrevet 2. juli 2014 Har opplevd det samme. Måtte ta opp MasterCard lån. Kjipt.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #16 Skrevet 2. juli 2014 Høres litt rart ut. Kan det ha skjedd en misforståelse et sted? Dersom du jobbet i mai, så skal du da vel ha utbetalt lønnen i juni? Eller får du lønn for mai OG juni i juli? Pengene kan da ikke bare forsvinne? Så lenge man jobber skal man da ha lønn? Anonymous poster hash: 37d3b...15f
Mrs Smith Skrevet 2. juli 2014 #17 Skrevet 2. juli 2014 Høres litt rart ut. Kan det ha skjedd en misforståelse et sted? Dersom du jobbet i mai, så skal du da vel ha utbetalt lønnen i juni? Eller får du lønn for mai OG juni i juli?Pengene kan da ikke bare forsvinne? Så lenge man jobber skal man da ha lønn? Anonymous poster hash: 37d3b...15f Noen kommuner holder gjerne igjen første måneds lønn hvis man ikke har full stilling.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #18 Skrevet 2. juli 2014 Har 100% stilling, skjønner ingenting her.Anonymous poster hash: 2ac80...7c4
Gjest Nori Skrevet 2. juli 2014 #19 Skrevet 2. juli 2014 Dette høres veldig rart ut TS, det er klar at du skal ha lønn når du jobber. Jeg hadde skrevet en mail til den/de som jobber med lønn hvor jeg forklarte situasjonen, slik jeg har forstått deg har du kun tatt dette muntlig? Jeg kan ikke forstå annet enn at dette må bero på en misforståelse.
petterm Skrevet 2. juli 2014 #20 Skrevet 2. juli 2014 Hvordan ser lønnsslippen din ut for juni? En "normal" lønnsslipp for juni er vel omtrent sånn, eks: Lønn juni. 20 000 - ferie -23 000 Feriepenger. 30 000 Siden du ikke skal ha ferie skal de ikke trekke for ferie. Siden du ikke har feriepenger så skal det ikke stå noe der heller. Altså har du krav på normal lønn i juni.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå