Gå til innhold

ustelt søster, omsorgssvikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blomsterert

Du er en storesøstrer som er flyttet ut,og er på besøk i barndoshjemmet? Du har selv vokst opp der,og vet vel det meste om dine foreldres omsorgsevne?? Eller har de forandret seg på noe vis?

Dette kan være aldersbetinget!

Yngstedatreren til en venn av meg mislikte veldig å dusje. Hun virket også ganske likeglad i klesstil og det ytre forøvrig. Var også mye foran pc'en.

Så begynte hun på ungdomsskolen,og nå er hun blitt nøye med alt. Hun har også venninner,og er blitt mye mer utadvendt. Ting kan forandre seg. Men skjønner ikke helt spørsmål om omsorgssvikt om det ikke er annet. Litt rare reaksjoner fra foreldrene dine kanskje,men er det kritikk av lillesøster du kommer med? Eller hva og hvordan sier du ting?

Vi foreldre med to og flere barn vil også forsvare de ovenfor hverandre. Men vet ikke hvordan du fremlegger det?

Endret av Blomsterert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stusser ikke så mye over at ei i den alderen kan ha dusjevegring, men jeg synes det er underlig at foreldre ikke vil snakke om det?

Er ikke det uvanlig?

Anonymous poster hash: 449e3...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
AnonymBruker, on 30 Jun 2014 - 19:35, said:

jeg har en søster på 12 år, som jeg ser kun når jeg er hjemme på besøk, som er et par ganger i året, og ved høytider. Jeg har lenge lagt merke til hvor ustelt hun er, det virker aldri som om hun dusjer, og jeg får aldri sett henne her hjemme fordi hun bare sitter foran datamaskinen inne på sitt eget rom.

hun er aldri ute, aldri med venner. hun lukter, og håret er aldri blitt gredd..

Har selv prøvd å snakke med min mamma om dette, men hun unnskylder alt, og vil ikke høre..

Jeg begynner å bli frustrert, og vet ikke hva jeg kan gjøre, eller om jeg bør.

Hjelp.

Er det noen som har råd?

Jente 25

Anonymous poster hash: 407fc...412

En del ungdom er ikke så opptatt av personlig hygiene og det å rydde rommet. Kjenner det igjen hos flere. En del ungdom ser det bare ikke. Det trenger ikke være tegn på at noe er galt. Selv om det kan være det.

Det er kanskje viktig å prøve å godta denne søsteren slik hun er. Prøver man å forandre vedkommende for mye blir det feil, det skal man ikke. Ikke alle er like interessert i klær og utseende. Et minimum med vanlig hygiene og å ta vare på seg bør være på plass dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke klar over min egen kroppslukt før jeg var rundt 13-14 år og min søster kommenterte at jeg kanskje burde begynne å bruke deodorant. Var utrolig kleint når hun tok det opp (eller, når man er 14 er det meste kleint egentlig) men var veldig takknemlig for at hun gjorde meg oppmerksom på det i ettertid.

Så forslaget med å ta henne med ut og gjøre noe stas hørtes ganske bra ut :) Prøv det før du eventuelt kobler inn bv eller helsesøster. Dra sammen til frisøren, ta en tur på h&m og kjøp inn f.eks hårfarge og ansiktsmaske og lag en skikkelig jente/søster-kveld/dag ut av det, og så kan du ta det med kroppslukt litt forsiktig, ikke si at hun lukter, men gjør henne oppmerksom på hvor ekstra viktig hygiene er i tenårene på grunn av alle hormonene som plutselig dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til problemet, men det er vanlig og mange barn/ungdom forstår ikke dette selv om de blir fortalt det.

JEg/vi holdt på i mange år (barn som svettet mye allerede som 8-9 åring), kjøpte såpe, parfymer (dyre og..), snakket med barnet, kjeftet....alt prøvede vi.

I tillegg elsket dette barnet dusjen, og de gangene det dusjet kunne det stå i dusjen i timer. (jeg kødder ikke).

Plutselig en dag, rundt 14 år, ble barnet/ungdommen oppmerksom på svettelukten, og ble opptatt av utseende og hygiene.

Det er nok ikke grunn til bekymring, vent litt og se det an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ei jente som er litt innadvent og kanskje er ensom, du som storesøster kan kanskje bli litt mer kjent med henne nå som hun står påmtrappa til tenårene? Spør om dere skal gå til frisør, om hun vil være med på en tur enten på klesbutikk eller en annen plass hun har lyst?

Man skal aldri prakke på eller få noen til å føle seg annerledes, og å farge håret på en 12 åring som kanskje ikke bryr seg om det er ikke noe poeng!

Trenger ikke ta makeover på ei ung jente! typiske jenter å si sånt, fordi dette var noe man gjorde på ungdomsskolen for å "hjelpe" når noen var utenfor motemas og ikke passet inn for andres del! Det er ikke alle som vil se ut som bimboer med masse sminke, markerte øyenbryn, rouge, dongerishorts(vaginashorts i mange tilfeller).

Det er nok av 12-13 åringer som ser ut som luddere(beklager, men det er dessverre slik) så la jenta ta dette på eget tempo men med litt rettledning og støtte fra en storesøster kan hun kanskje komme litt mer ut av "skallet" sitt. Kan være hun er sjenert, blir mobbet eller ikke har så mange venner?

Tenårene er vanskelige å komme i og "overleve", det har nok mange av oss damer her inne erfart!

Du er flink som vil hjelpe :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har en søster på 12 år, som jeg ser kun når jeg er hjemme på besøk, som er et par ganger i året, og ved høytider. Jeg har lenge lagt merke til hvor ustelt hun er, det virker aldri som om hun dusjer, og jeg får aldri sett henne her hjemme fordi hun bare sitter foran datamaskinen inne på sitt eget rom.

hun er aldri ute, aldri med venner. hun lukter, og håret er aldri blitt gredd..

Har selv prøvd å snakke med min mamma om dette, men hun unnskylder alt, og vil ikke høre..

Jeg begynner å bli frustrert, og vet ikke hva jeg kan gjøre, eller om jeg bør.

Hjelp.

Er det noen som har råd?

Jente 25

Anonymous poster hash: 407fc...412

Det høres merkelig ut. Barn på den alderen skal leke med venner og være blide og glade.

Det er tydelig at noe plager henne og at hun ikke har det bra.

Det kan også være vanskelig for foreldre å se at det er noe galt ved sine egne barn fordi de ser barna sine hver dag. Det er dermed lettere for utenforstående å se at ting ikke stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...