Gå til innhold

ustelt søster, omsorgssvikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har en søster på 12 år, som jeg ser kun når jeg er hjemme på besøk, som er et par ganger i året, og ved høytider. Jeg har lenge lagt merke til hvor ustelt hun er, det virker aldri som om hun dusjer, og jeg får aldri sett henne her hjemme fordi hun bare sitter foran datamaskinen inne på sitt eget rom.

hun er aldri ute, aldri med venner. hun lukter, og håret er aldri blitt gredd..

Har selv prøvd å snakke med min mamma om dette, men hun unnskylder alt, og vil ikke høre..

Jeg begynner å bli frustrert, og vet ikke hva jeg kan gjøre, eller om jeg bør.

Hjelp.

Er det noen som har råd?

Jente 25



Anonymous poster hash: 407fc...412
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det høres helt rart ut. Men hva med faren din da? Hva sier han? Og er din mor like ustelt som din søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres helt rart ut. Men hva med faren din da? Hva sier han? Og er din mor like ustelt som din søster?

Pappa er ikke en man kan ta opp dette til. Han og mamma tar ikke ansvaret.

Verken mamma eller pappa er ustelt, de er mye ute, spreke og sunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv en bekymringsmelding anonymt tilmbarnevernet.

Anonymous poster hash: 92bbe...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv en bekymringsmelding anonymt tilmbarnevernet.

Anonymous poster hash: 92bbe...36e

Ikke så lett det heller, når det er min egen familie

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser henne et par ganger om året og konkluderer dermed at hun ikke dusjer...kan ikke se at dette er noe for bv

Anonymous poster hash: 860bf...a9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kan ta en prat med barnet? Hun begynner å bli så stor at hun kanskje vil synes at det er stas at storesøster tilbyr å hjelpe henne med å kjøpe produkter osv? Gjøre det til en positiv ting.

Kjøpe inn litt utstyr til henne (børste, egen sjampo, balsam, såpe, kanskje hårføner eller rettergang, deodorant etc) Og fortelle henne at nå når hun nærmer seg tenårene og puberteten, vil mye skje med kroppen. F eks økt svetteproduksjon og at man etter hvert burde begynne å dusje hver dag (eller annen hver alt ettersom. Husker ikke hvordan det er å være så liten).. Sånne ting.

Anonymous poster hash: 2a180...953

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan ta en prat med barnet? Hun begynner å bli så stor at hun kanskje vil synes at det er stas at storesøster tilbyr å hjelpe henne med å kjøpe produkter osv? Gjøre det til en positiv ting.

Kjøpe inn litt utstyr til henne (børste, egen sjampo, balsam, såpe, kanskje hårføner eller rettergang, deodorant etc) Og fortelle henne at nå når hun nærmer seg tenårene og puberteten, vil mye skje med kroppen. F eks økt svetteproduksjon og at man etter hvert burde begynne å dusje hver dag (eller annen hver alt ettersom. Husker ikke hvordan det er å være så liten).. Sånne ting.

Anonymous poster hash: 2a180...953

Helt enig med deg! Gjør det til en positiv ting å bli eldre. Lær henne at nå begynner man å bli så stor at man må ta vare på seg selv men gjør det samtidig til noe kult som hun gjør sammen med sin storesøster som hun ser opp til! :) Bra tips AB!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke være verre å kontakte barnevernet når det er en søster enn når det er noen i gata. Du kontakter jo bv fordi du vil vedkommende vell, ikke for å være slem?

du kan jo og snakke med helsesøster på skolen hennes.

Anonymous poster hash: 92bbe...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sendt en bekymringsmelding, for det høres ikke sunt ut i det hele tatt! Så får det være opp til bv å finne ut om det er omsorgssvikt eller ikke. Skjønner det ikke er lett å gjøre det, men tenk på søsteren din, er absolutt ikke bra for henne å ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, bekymringsmelding til barnevernet for dette?! Hva med å prøve å bli litt kjent med denne søsteren, kanskje hun er smådeprimert for ettellerannet, kanskje hun trenger å prate med en snill storesøster? :) mange tenåringer sitter foran pcen og støver ned uten at det er mat for barnevernet. TS, kan du ikke heller invitere søsteren din med på en kosedag i byen, gå på kafé, handle noe fint til henne som inspirerer til å tenke mer på utseendet, gå til frisør sammen, avslutt med kino? Kanskje hun åpner seg opp for deg, så du finner ut om noe er i veien.

Anonymous poster hash: 73438...d3d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan ta en prat med barnet? Hun begynner å bli så stor at hun kanskje vil synes at det er stas at storesøster tilbyr å hjelpe henne med å kjøpe produkter osv? Gjøre det til en positiv ting.

Kjøpe inn litt utstyr til henne (børste, egen sjampo, balsam, såpe, kanskje hårføner eller rettergang, deodorant etc) Og fortelle henne at nå når hun nærmer seg tenårene og puberteten, vil mye skje med kroppen. F eks økt svetteproduksjon og at man etter hvert burde begynne å dusje hver dag (eller annen hver alt ettersom. Husker ikke hvordan det er å være så liten).. Sånne ting.

Anonymous poster hash: 2a180...953 [/acronym

Takk for bra svar. Har ved flere anledninger forsøkt å snakke med henne om dette og dette temaet blir for personlig for henne.. Med en gang man nevner dette vil hun da snu ryggen, ta dyna over hodet og forlate rommet. Hun er ikke en som liker å gå i butikker, gå rundt byen, eller finne på noe som helst. Hun har null interesse av hvordan hun ser ut og kler seg.

Har selvfølgelig snakket med mamma og pappa om dette, men mamma vil ikke snakke om det og pappa blir sur og sier det ikke er noe jeg har noe med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva, bekymringsmelding til barnevernet for dette?! Hva med å prøve å bli litt kjent med denne søsteren, kanskje hun er smådeprimert for ettellerannet, kanskje hun trenger å prate med en snill storesøster? :) mange tenåringer sitter foran pcen og støver ned uten at det er mat for barnevernet. TS, kan du ikke heller invitere søsteren din med på en kosedag i byen, gå på kafé, handle noe fint til henne som inspirerer til å tenke mer på utseendet, gå til frisør sammen, avslutt med kino? Kanskje hun åpner seg opp for deg, så du finner ut om noe er i veien.

Anonymous poster hash: 73438...d3d

Takk. jeg skal forsøke å få henne med ut i morgen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser henne et par ganger om året og konkluderer dermed at hun ikke dusjer...kan ikke se at dette er noe for bv

Anonymous poster hash: 860bf...a9e

Ja, jeg er jo hjemme gjerne i en periode på 5-7 dager og mer. man legger for merke til om en ikke dusjer og begynner å lukte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det vært før da?

Hvis dette er noe som har oppstått nå så synes jeg du skal la ligge. Hun er 12 år, begynner å bli tenåring, de "finner" på mye rart. Kan være hun synes ting er vanskelig fortiden og derfor er nedfor.

Om dette har pågått i mange år så stiller saken seg annerledes.



Anonymous poster hash: 751b7...5dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan har det vært før da?

Hvis dette er noe som har oppstått nå så synes jeg du skal la ligge. Hun er 12 år, begynner å bli tenåring, de "finner" på mye rart. Kan være hun synes ting er vanskelig fortiden og derfor er nedfor.

Om dette har pågått i mange år så stiller saken seg annerledes.

Anonymous poster hash: 751b7...5dc

Mange år desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Om ingen vil ta tak i dette ville jeg forsøkt helsesøster på skolen om barnevernet er for "skummelt". Hun kan ha samtale med både barn og foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget ikke dusjen før jeg var rundt 13.. Ekkelt ja. Skjønte det ikke da, uansett hvor mye mine foreldre maset på meg. Kjenner flere sånne. Det blir bedre :) kanskje hun bare ikke har kunnskap?

Anonymous poster hash: 6b02a...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg! man ringer vel ikke bv bare fordi jenta ikke dusjer! Bv har nok å gjøre som det er.

Jeg hadde nok sendt en bekymringsmelding, for det høres ikke sunt ut i det hele tatt! Så får det være opp til bv å finne ut om det er omsorgssvikt eller ikke. Skjønner det ikke er lett å gjøre det, men tenk på søsteren din, er absolutt ikke bra for henne å ha det sånn.

Anonymous poster hash: dd6fb...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...