Gå til innhold

Smokk hos 3-åringer, hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Smokken, eller pacifier som det heter på engelsk (pacifier=passivisering), er jo et flott hjelpemiddel frem til babyen er opp i mot ett år. Den kan forhindre plutselig spedbarnsdød, avlaster mors såre brystvorter og så videre. Men ved flere anledninger nå så har jeg sett to barn (fra ulike familier) over tre år som sutter på smokk mens de sykler forbi huset vårt. Sutting er et primitivt behov hos babyer, hva skal egentlig en TRE-åring med en smokk?? Bortsett fra at det kan gi skjev tannstilling og forsinke språkutvikling så ser det jo ikke minst direkte latterlig ut med en diger tre-åring som sutter på smokk lik en bitteliten babyt... Hvorfor orker ikke enkelte foreldre å ta denne kampen? Vi har virkelig hatt utfordringer med våre egne barn, både når det gjelder kolikk, søvnforstyrrelser og muskellåsninger, men vi har kjempet oss gjennom det sammen. Hva tenker egentlig foreldre som lar sine tre år gamle barn bruke smokk, ikke bare i senga si hjemme men ute på lyse dagen? Er det bare latskap?

Anonymous poster hash: 31f74...6dc
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du virker iskald, huff. Det er en trygghet for barnet, 3 år er da ingen alder. En på 3 år er ikke et voksent barn enda, det er fremdeles lite og trenger den tryggheten den finner i akkurat smokk. Hvis du irriterer deg over det er det kanskje deg det er noe feil med? Man trenger ikke la barna ha smokken hele tiden, men å ta den brått fra en 3 åring syns jeg er drøyt. Når de nærmer seg 4 syns jeg det er på tide å slutte.

Anonymous poster hash: 2a578...871
  • Liker 2
Skrevet

Hva med en treårig som fortsatt får morsmelk? Eller bruker tåteflaske som kos? Eller sutter på tommel? Er det liksom feil, når det dekker et behov?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en treårig som fortsatt får morsmelk? Eller bruker tåteflaske som kos? Eller sutter på tommel? Er det liksom feil, når det dekker et behov?

En tre-åring som får morsmelk? Hvorfor?

Anonymous poster hash: f5c67...3ed

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Å sutte på tommel kan føre til skjev tannstilling, så det er ikke helt heldig. Men det er ikke så lett å forhindre heller, kan ikke akkurat konfiskere ungens tommel.

Sutten på ei tåteflaske er vel såpass myk at den ikke fører til samme problemer? Eller gjør den det?

Anonymous poster hash: bcf37...35e
AnonymBruker
Skrevet

treåring som drikker morsmelk er derimot :haar: Håper virkelig moren i så fall pumper og ikke ammer :spy:

• Liker 2
Skrevet

En tre-åring som får morsmelk? Hvorfor?

Anonymous poster hash: f5c67...3ed

Hvorfor ikke?

------------

Jeg synes selvsagt at smokkbruken bør begrenses når barnet blir eldre, men de fleste treåringer (og toåringer for den saks skyld) jeg ser bruker ikke smokk om dagen. Hvis noen gjør det, synes jeg ikke det er noen krise. Det kan være gode grunner til det også, og jeg legger meg virkelig ikke opp i hva andre gjør.

• Liker 1
Skrevet

treåring som drikker morsmelk er derimot :haar: Håper virkelig moren i så fall pumper og ikke ammer :spy:

Ytterst lite sannsynlig av moren pumper, så du får nok bare tømme magen din.

• Liker 7
Gjest Peanut
Skrevet

O_o Jeg brukte aldri smokk, og det gikk helt fint det.

Skrevet

Jeg syns det er en uting at barn får lov til å bruke smokk når de er over ettårsalderen. Det er helt unødvendig å leke med smokk.

Om de bruker smokk når de kjører bil eller om natta så er det greit, men store barn som bruker smokk når de leker eller snakker syns jeg er unødvendig.

Jeg skjønner ikke foreldre som lar ungene snakke med smokk i munnen eller leke med smokken. En smokk er en trøst. Det er ingen som trenger trøst når de leker. Mener jeg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ytterst lite sannsynlig av moren pumper, så du får nok bare tømme magen din.

Takk for advarselen. Henter meg ei bøtte, jeg.

• Liker 1
Skrevet

Takk for advarselen. Henter meg ei bøtte, jeg.

Eller kanskje du skal herde magen din litt ...

Skrevet

Jeg syns det er en uting at barn får lov til å bruke smokk når de er over ettårsalderen. Det er helt unødvendig å leke med smokk.

Om de bruker smokk når de kjører bil eller om natta så er det greit, men store barn som bruker smokk når de leker eller snakker syns jeg er unødvendig.

Jeg skjønner ikke foreldre som lar ungene snakke med smokk i munnen eller leke med smokken. En smokk er en trøst. Det er ingen som trenger trøst når de leker. Mener jeg.

Når man leker baby, da trenger man smokk ;)

• Liker 1
Skrevet

Når man leker baby, da trenger man smokk ;)

Joa, hvis de skal leke baby så hører vel smokk med. :)

Skrevet

Sønnen vår bruker smokk. Hovedsaklig om natten, men han får den ofte mens jeg lager middag også. Det er godt for han å ha smokken å slappe av med en halvtimes tid etter barnehagen. Synes det er en uting å la barn ha smokk hele tiden, speiselt når de er ute og leker, men om natten synes jeg er greit. Vi har begynt å forberede han på smokkeslutt (når han blir tre om 4,5 måned). Begynner såpass lang tid i forveien for at han skal være mest mulig mentalt klar når han skal slutte. Vil at han skal ha sluttet med smokk i god tid før nr. to kommer i mars.

AnonymBruker
Skrevet

O_o Jeg brukte aldri smokk, og det gikk helt fint det.

Jeg brukte ikke bilbelte når jeg var mindre, og det gikk helt fint det.

Anonymous poster hash: ed3a3...6e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det blir litt dumt når unger går rundt med smokken hele dagen, leker ute med smokk og ikke minst snakker med smokk i munnen. Da er de gamle nok til å legge bort smokken på dagtid, synes jeg, med mindre det er noe helt spesielt.

Anonymous poster hash: 63a9e...d6d
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner generelt ikke hvorfor man alltid må mene noe om det andre gjør...

Men når det gjelder smokk kan jeg si at var jenta på rett over tre fremdeles bruker den. Vi bruker den i hovedsak på natta, i bil og hvis hun har slått seg. Dersom hun har den utover det er det fordi hun har hentet den selv og vi ikke har sett det, tenkt over at hun har den eller ikke giddet å ta akkurat den kampen.

Vi hadde egentlig sagt at smokken skulle bort da hun ble tre, men hun er nettopp blitt storesøster og vi ser tydelig at det har vært litt sårt med den store endringen. Vi har derfor latt smokken være litt til, nå begynner den nye hverdagen å gå seg godt til, og i løpet av sommeren tenker vi at smokken skal bort.

Hos oss er "problemet" at det ikke bare er smokken hun har i munnen som skal bort. Hun har ingen annen kos i senga en smokk, ihvertfall en i hver hånd som hun koser med fingrene på og koser seg på kinnet med. Derfor mister hun alt av kos og trygghet når smokken forsvinner :-/

Anonymous poster hash: ddabe...ed8

• Liker 1
Skrevet

Haha, for en latterlig sammenligning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du heelt sikker på det? På meg virker du lettere dum. :P

Anonymous poster hash: 77a84...d59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...