Gå til innhold

Insektsbitt - edderkopp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på om dette blir helt rett forum, eller om det kanskje burde ligge i hus og hage? Skulle til å legge det i kjæledyr, men kropp og helse kan umulig bli helt feil.

Vel, jeg har helt ny seng, og lakenet på senga er også helt nytt. Like etter at jeg la på lakenet fikk jeg et anfall av elveblest, men jeg antok at det var fordi jeg hadde stresset ekstremt mye i en periode, og forbant ingenting med senga. Utslettet forsvant, og så ble det nå nettop skiftet ut med det jeg trodde var noe intenst mye myggstikk. Har kuler over hele kroppen, og i noen områder ligger de i klaser. Andre plasser er det bare enkelt-bitt, og veldig små kuler.

Nå har spesielt denne klasen vært der i noen dager, og har begynt å gjøre litt vondt, sånn i form av at det stikker og kjennes stramt ut, hvis det gir mening? Ble litt bekymret, så jeg tok et bilde (da de sitter til slik at det er vanskelig å se kulene med egne øyne uten speil) og ved å zoome la jeg merke til at flere av kulene har rur som tyder på at det har vært mer enn bare en mygg-snabel om å gjøre. De kommer i par på to og er veldig små, noen av dem ser litt hovne ut og minner nesten om føflekker.

Det er utrolig ekkelt, og for å gjøre saken enda bedre tok jeg i skrivende stund en miniedderkopp i å krype rundt på meg! Grøss. Vel, spørsmålet er egentlig; Kan edderkopper (i norge) egentlig bite, eller er det mer sannsynlig at jeg har fått noe annet ekkelt i hus? Tenker sånn i forhold til at de fleste edderkopper her til lands er så små, og jeg hørte en gang en "ekspert" uttale seg om at edderkoppene her har for små tenner til å kunne bite gjennom hud. Jeg vet ikke, det kjennes ut som om det kryper på hele meg nå, ufattelig ekkelt! Skal ta en skikkelig rundvask med grønnsåpe på både vegger og tak i morgen for å kanskje bli kvitt krypene som spiser meg. Har også hatt tilfeller av små.. uh.. jeg tror jeg fant ut at det så mest ut som støvlus i enkelte rom her. Ikke fordi det er støvete, men fordi jeg bor i en sokkel (dvs i kjelleren) i et relativt gammelt hus.

Hva i alledager skal jeg gjøre? Sånn, utover å vaske som en idiot (bortsett i fra at støvlus og enkelte andre kryp trives best der det er fuktig og varmt) Er allerede i gang med å skifte på senga, men holdt på å få panikk et øyeblikk, så jeg måtte stanse og skrive i fra meg litt først før jeg gikk helt amok. Sitter og venter på at jeg skal se insekter (spesielt edderkopper) klatre ut av alle pinnehullene i panelet på veggene. Ågud. Har ikke husdyr, så det er lite sannsynlig at det er lopper jeg har fått. Hjelp!

Anonymous poster hash: 68818...34f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skikkelig dårlig nytt men det høres ut som vegglus.....

Anonymous poster hash: 85290...5e7
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke vi har så mange edderkopper i norge som klarer bite gjennom huden vår. Den eneste jeg vet om er husedderkoppen. Og det skal visst være vondt.

Jeg tipper det kan være veggedyr.

Anonymous poster hash: 9af56...9d3
AnonymBruker
Skrevet

Vegglus er det nok ikke, det har jeg hatt og de er ikke slik som TS beskriver.

Jeg ville faktisk tatt bile og lagt ut et eller annet sted hvor de kan ha peil på sånt. Ikke godt å si hva det kan være utifra beskrivelsen :s

Anonymous poster hash: 1d63f...0f6
AnonymBruker
Skrevet

Vegglus er det nok ikke, det har jeg hatt og de er ikke slik som TS beskriver.

Jeg ville faktisk tatt bile og lagt ut et eller annet sted hvor de kan ha peil på sånt. Ikke godt å si hva det kan være utifra beskrivelsen :s

Anonymous poster hash: 1d63f...0f6

Jeg har også hatt det, og hos meg var bittene akkurat slik som ts beskriver.

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være det som kalles veggdyr? Har lest litt og sett en del bilder, og de kan minne om de krypene jeg hadde bl.a på doen en periode. Eneste var at de jeg så var mye mindre (og derfor noe vanskelig å identifisere).

Har du forslag til noen sider der jeg kan legge ut bilde? Kjenner jeg klør og kryper over hele kroppen etter å ha liggi her og lest om det, burde ha tatt det i morgen kjenner jeg, ikke når jeg skal sove. Uff.

Skrevet

Litt usikker på om dette blir helt rett forum, eller om det kanskje burde ligge i hus og hage? Skulle til å legge det i kjæledyr, men kropp og helse kan umulig bli helt feil.

Vel, jeg har helt ny seng, og lakenet på senga er også helt nytt. Like etter at jeg la på lakenet fikk jeg et anfall av elveblest, men jeg antok at det var fordi jeg hadde stresset ekstremt mye i en periode, og forbant ingenting med senga. Utslettet forsvant, og så ble det nå nettop skiftet ut med det jeg trodde var noe intenst mye myggstikk. Har kuler over hele kroppen, og i noen områder ligger de i klaser. Andre plasser er det bare enkelt-bitt, og veldig små kuler.

Nå har spesielt denne klasen vært der i noen dager, og har begynt å gjøre litt vondt, sånn i form av at det stikker og kjennes stramt ut, hvis det gir mening? Ble litt bekymret, så jeg tok et bilde (da de sitter til slik at det er vanskelig å se kulene med egne øyne uten speil) og ved å zoome la jeg merke til at flere av kulene har rur som tyder på at det har vært mer enn bare en mygg-snabel om å gjøre. De kommer i par på to og er veldig små, noen av dem ser litt hovne ut og minner nesten om føflekker.

Det er utrolig ekkelt, og for å gjøre saken enda bedre tok jeg i skrivende stund en miniedderkopp i å krype rundt på meg! Grøss. Vel, spørsmålet er egentlig; Kan edderkopper (i norge) egentlig bite, eller er det mer sannsynlig at jeg har fått noe annet ekkelt i hus? Tenker sånn i forhold til at de fleste edderkopper her til lands er så små, og jeg hørte en gang en "ekspert" uttale seg om at edderkoppene her har for små tenner til å kunne bite gjennom hud. Jeg vet ikke, det kjennes ut som om det kryper på hele meg nå, ufattelig ekkelt! Skal ta en skikkelig rundvask med grønnsåpe på både vegger og tak i morgen for å kanskje bli kvitt krypene som spiser meg. Har også hatt tilfeller av små.. uh.. jeg tror jeg fant ut at det så mest ut som støvlus i enkelte rom her. Ikke fordi det er støvete, men fordi jeg bor i en sokkel (dvs i kjelleren) i et relativt gammelt hus.

Hva i alledager skal jeg gjøre? Sånn, utover å vaske som en idiot (bortsett i fra at støvlus og enkelte andre kryp trives best der det er fuktig og varmt) Er allerede i gang med å skifte på senga, men holdt på å få panikk et øyeblikk, så jeg måtte stanse og skrive i fra meg litt først før jeg gikk helt amok. Sitter og venter på at jeg skal se insekter (spesielt edderkopper) klatre ut av alle pinnehullene i panelet på veggene. Ågud. Har ikke husdyr, så det er lite sannsynlig at det er lopper jeg har fått. Hjelp!

Første som slo meg var fuglelopper, men i og med at du ikke har katt/hund i sengen så er det mest sansynlig ikke det du har dratt med inn. Edderkopper er det neppe. De kan bite (har blitt bitt av en selv for en stund siden, og det etterlot et rødt kløende område.) men når du har mange røde bitemerker så...

http://www.viivilla.no/globalassets/norway/redaksjonelle-bilder/2013/06/27/stikk.jpg

Har du vært på hotellopphold eller overnattet andre steder i det siste? Helt ufarlig, men veldig irriterende kan jeg tenke meg. Ville kontaktet skadedyrsfirma, for leser at de er vanskelige å bli kvitt (dersom det er veggdyr)

... Good night, sleep tight, don't let the bedbugs bite...

(Hei, du ba egentlig om den...)

Og ang. krypene du så på badet. Er det slike: ?

Sølvkre trives der det er fuktig og mørkt. De oppholder seg for det meste i sluk, og er helt ufarlige. Slike insikter kan være til "hjelp" for det indikerer som regel fuktskader dersom de dukker opp.

AnonymBruker
Skrevet

Det er det jeg stusser på, for jeg har ikke vært ute og reist på over et år. Men der igjen da, så har disse krypene på do vært der ganske lenge. Har forsåvidt ikke sett dem på en stund, så kan ikke skjønne at de skal ha dukket opp igjen nå.. og så på soverommet.. og så skal de plutselig spise på meg i tillegg? Nei, de var litt rundere i baken, litt mer pæreformet, og lysegrå/røde. Kan forsåvidt hende at jeg fant et sølvkre på doen her om dagen, trodde det var et bittelite tusenben. (Og ja, jeg har vannskader, huseier skal ta det når han har råd sier'n.. og daså.) Er bare så rart at de insektene jeg har hatt i hus ganske lenge, som ser ut til å ha forsvunnet plutselig skal bite meg!? Og så kraftig og over så store deler av kroppen. Og at de bittesmå millimeterstore krypene der skal kunne gi meg så store kuler? Det gir bare ikke mening..

TS (må bli flinkere til å huske og skrive på det.. haha.)

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, kan noen fortelle meg forskjellen på veggdyr, vegglus, støvlus, "bedbugs", og alle de forskjellige krypene? Søker som en gal for å finne et bilde av noe som ligner på det jeg har, men får opp det samme uansett hva jeg søker :P

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, kan noen fortelle meg forskjellen på veggdyr, vegglus, støvlus, "bedbugs", og alle de forskjellige krypene? Søker som en gal for å finne et bilde av noe som ligner på det jeg har, men får opp det samme uansett hva jeg søker :P

AnonymBruker
Skrevet

Veggdyr, vegglus og bedbugs er det samme.

AnonymBruker
Skrevet

v8iItAf.jpg
lPpotuR.jpg

Skrevet

Har du katt? Kan det være fuglelopper? De biter i sånne "klaser".

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde veggdyr, og det høres og ser likt ut som det du beskriver. Dessverre! Kostet oss 15 000 kroner å bli kvitt... Kan evt være fuglelopper. Har du et tre (med fuglereir) i nærheten av soveromsvinduet? Anbefaler å få noen fra et skadedyrsfirma til å before rommet snarest! Og ikke ta noe fra rommet over i andre rom uten å ha vært vasket først, særlig ikke sengetøy, dyner og puter.

Anonymous poster hash: eb0cb...d20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde veggdyr, og det høres og ser likt ut som det du beskriver. Dessverre! Kostet oss 15 000 kroner å bli kvitt... Kan evt være fuglelopper. Har du et tre (med fuglereir) i nærheten av soveromsvinduet? Anbefaler å få noen fra et skadedyrsfirma til å before rommet snarest! Og ikke ta noe fra rommet over i andre rom uten å ha vært vasket først, særlig ikke sengetøy, dyner og puter.

Huff! Hvis det nå er veggdyr jeg har fått håper jeg det går på huseier's regning, ellers må jeg rett og slett flytte. :(

Har du katt? Kan det være fuglelopper? De biter i sånne "klaser".

Har ikke katt.. Eller hund.. Eller fugl :P

AnonymBruker
Skrevet

Eller!! Vent litt.. Jeg har tilbringt mye tid hos ei venninne som har både katt og hund, kan jeg ha tatt med meg noe derifra? Er det mulig?

Skrevet

Jeg syns det ser ut som lopper. Har hatt det noen ganger (Har katt som drar det inn)

De biter i sånne klaser, også ser bittene litt "firkanta" ut på en måte. Til motsetning fra myggbitt som er mer prikker/små rundinger.

Får også sånn brun farge på bittene etterhvert, sårskorpe er det nok??

Men kan jo hende jeg tar feil da.

Spør venninna di som har dyr om hun har opplevd noe lopper.

AnonymBruker
Skrevet

Huff! Hvis det nå er veggdyr jeg har fått håper jeg det går på huseier's regning, ellers må jeg rett og slett flytte. :(Har ikke katt.. Eller hund.. Eller fugl :PAnonymous poster hash: 68818...34f

Hjelper ikke å flytte hvis det er veggdyr. I motsetning til hva navnet skulle tilsi lever de ikke i veggen, men som regel i senga/madrassen. De er nattaktive så du ser de som regel ikke (er også veldig små), men kommer frem på natta og jafser litt på deg ;-). Flytter du tar du da med deg veggdyra til den nye plassen da de følger med senga...

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke å flytte hvis det er veggdyr. I motsetning til hva navnet skulle tilsi lever de ikke i veggen, men som regel i senga/madrassen. De er nattaktive så du ser de som regel ikke (er også veldig små), men kommer frem på natta og jafser litt på deg ;-). Flytter du tar du da med deg veggdyra til den nye plassen da de følger med senga...

Joda, men hvis jeg må flytte må jeg flytte hjem til mamma, og da må jeg uansett kvitte meg med alt av møbler.. Håper det er lopper jeg!

Jeg syns det ser ut som lopper. Har hatt det noen ganger (Har katt som drar det inn)

De biter i sånne klaser, også ser bittene litt "firkanta" ut på en måte. Til motsetning fra myggbitt som er mer prikker/små rundinger.

Får også sånn brun farge på bittene etterhvert, sårskorpe er det nok??

Men kan jo hende jeg tar feil da.

Spør venninna di som har dyr om hun har opplevd noe lopper.

Håper virkelig det er det.. Uff, begynner å bli ekkelt. Kjennes ut som om hele den siden av kroppen har hovnet opp egentlig, er skikkelig stiv hele veien fra hofta og opp til brystet. Er det noe jeg kan/burde smøre meg med for å få ned hevelsen om ikke annet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...