Gå til innhold

Facebook Messenger - "sist aktiv" - Frustrasjonfunksjon


MS.MR

Anbefalte innlegg

Har deaktivert facebook to ganger. En gang 9 mnd annen gang 4 mnd. Mistet mange venner, ble automatisk utenfor og visste aldri når folk forlovet seg, ble gravide osv..

Merkelig å se hvor mange som ble provoserte over at jeg valgte å ikke være på facebook

Anonymous poster hash: 349e5...44f

Hadde du problemer med at du ikke lenger viste når folk forlovet seg, ble gravide etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt å høre at noen klarer dette også.

Mitt problem er vel desverre det at jeg er ganske avhengi av facebook for å holde kontakten med venner og familie, da jeg jobber mye og langt vekke hjemmefra.

Det er nok mulig at jeg kommer til å slette facebook selv en vakker dag :-)

Jeg synes egentlig Facebook har blitt ganske kjedlig. Før var det slik at jeg alltid holdt meg oppdatert på nyhetsstrømmen, men nå gjør jeg ikke det lenger. Merker jo plutselig at jeg har gått glipp av ting, som jeg kanskej oppdager senere, men det er egentlig ingen big deal lenger. Men aktiv-overvåkinga er ganske plagsom.

Har jo til tider vurdert å slette hele shiten jeg også av prinsipp, men kan f.eks. ikke gjøre det nå i sommer grunnet at vi bruker Facebook aktivt i jobbsammenheng (egen Facebook-side). I jobben min er den faktisk gull verdt. Jeg får ofte mer informasjon derifra enn andre steder. Og venner og familie tar som oftest kontakt på Facebook, så jeg føler kanskje jeg vil gjøre ting litt vanskelig ved å slette Facebook. Men å slette appen kan jo funke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig Facebook har blitt ganske kjedlig. Før var det slik at jeg alltid holdt meg oppdatert på nyhetsstrømmen, men nå gjør jeg ikke det lenger. Merker jo plutselig at jeg har gått glipp av ting, som jeg kanskej oppdager senere, men det er egentlig ingen big deal lenger. Men aktiv-overvåkinga er ganske plagsom.

Har jo til tider vurdert å slette hele shiten jeg også av prinsipp, men kan f.eks. ikke gjøre det nå i sommer grunnet at vi bruker Facebook aktivt i jobbsammenheng (egen Facebook-side). I jobben min er den faktisk gull verdt. Jeg får ofte mer informasjon derifra enn andre steder. Og venner og familie tar som oftest kontakt på Facebook, så jeg føler kanskje jeg vil gjøre ting litt vanskelig ved å slette Facebook. Men å slette appen kan jo funke...

Det dreier seg mye om et menneskes vile til å overvåke/bli overvåket. Hvordan forskjellige individer takler dette er jo helt forskjellig. Jeg personlig takler ikke så bra at Facebook gir meg muligheten til å "se" sist en bruker brukte sin mobiltelefon. Jeg takler heller ikke så bra at Facebook lar meg se når andre har sett hva jeg har skrevet til dem (også omvendt).

Jeg savner den tiden når folk ringte meg, istedenfor at de skrev til meg på Facebook.

Mange her mener vel at det bare er å slette Facebook. Men er det egentlig så enkelt å bare slette Facebook?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker virkelig ikke over "sist aktiv". Hvorvidt meldingen er LEST eller ikke er pålitelig, og det er det som teller.

Hvis noen klager, skriv tilbake at du ikke var aktiv og at det bare er facebook som tuller. Med mindre det er noe som haster ser jeg ikke hvorfor folk skulle bli sinte.

Ellers har man jo ofte et visst begrep om hvor aktive andre er. Facebookchat tas mindre alvorlig enn andre medier, dvs. folks terskel for å vente med å svare er en annen. Dersom man virkelig er i påvente av svar, send en sms eller whatsapp - disse brukes jo like ofte av unge mennesker.

Ift. gutter jeg dater bruker jeg som regel whatsapp. Det er gratis, på tlf og jeg foretrekker å holde det separat. Facebook er tidsfordriv for veldig mange og selv om det er aktivt brukt tas ikke meldinger og invitasjoner like seriost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke noe om den funksjonen jeg, den er jo helt på bærtur uansett.

Eksempel: I går pratet jeg med ei venninne. Mens jeg pratet med hun, og hun sist hadde svart meg for et par minutter siden, så stod det at hun var sist aktiv for 6 timer siden. Da er det jo veldig godt gjort av hun å klare å svare for 2 minutter siden, hvis hun sist var aktiv for 6 timer siden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du problemer med at du ikke lenger viste når folk forlovet seg, ble gravide etc?

Ja, følte meg utenfor. Jeg fortalte dette til folk, men fikk bare til svar at det var jo mitt eget valg å ikke være på facebook.

Trist hele greien spør du meg.

Anonymous poster hash: 349e5...44f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si meg enig i mye her. Facebook frustrerende til tider. Jeg har et flørteforhold på FB og det irriterer meg grønn når jeg ser han har vært sist aktiv men ikke " giddet" å lese mld jeg har sendt. Ellers svare på om jeg har sendt noe. Siden jeg er int i fyren så blir jeg frustrert over dette. Vurderer sterkt å slette appen og heller bare logge inn på pc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at en funksjon som gir oss tilgang til å snoke i hva andre holder på med, også vil gjøre oss nysgjerrige og oppmerksomme på hvordan disse menneskene forholder seg til oss, og hvordan vi forholder oss til dem. Det èr en uting, at man kan plukke opp "all slags" informasjon om hva menneskene i livene våre holder på med til enhver tid. Jeg er overbevist om at det gjør oss mer usikre, mer fortvila, mer nysgjerrige, mer paranoide og enda, enda mer sjalu.

Personlig har jeg tatt veldig avstand fra både Facebook, Snapchat, og lignende tjenester. Jeg vet at jeg brukte for mye tid, for mye energi og for mye tankekapasitet når jeg var ekstremt aktiv, så jeg har redusert bruken og endret tankegangen min mye den siste tiden! Drømmen hadde vært en partner som også hadde samme "innstilling" til disse tingene som meg. ;) Etter at jeg har endret bruken, og blitt mer oppmerksom på hvor teit Facebook og Snapchat egentlig er, legger jeg også mye mer merke til hvordan andre bruker det, og hvor nysgjerrige mennesker faktisk er.

Det er egentlig bare "beyond me" hvordan noen kan bruke så ufattelig mye tid på å iscenesette sitt liv for å poste et foto av det på Facebook. I stede for å faktisk _leve_ livet til det fulleste, mener jeg. Det er helt OK med statusoppdateringer og bilder i ny og ned, særlig om det er noe rent spesifikt man vil dele, men denne oversharingen og denne konstante påminnelsen om at man må snoke i andres liv, er bare plagsomt og utmattende. Og jeg vet at jeg fra nå av, ønsker å bruke mye mer energi på å faktisk leve livet mitt i ønsket skala, enn å bry meg om hva andre holder på med til enhver tid, og hvordan livet mitt ser ut "fra utsiden".



Anonymous poster hash: 60f8f...fa4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i mye her. Facebook frustrerende til tider. Jeg har et flørteforhold på FB og det irriterer meg grønn når jeg ser han har vært sist aktiv men ikke " giddet" å lese mld jeg har sendt. Ellers svare på om jeg har sendt noe. Siden jeg er int i fyren så blir jeg frustrert over dette. Vurderer sterkt å slette appen og heller bare logge inn på pc.

Jeg kjenner følelsen veldig godt. Problemet er vel kanskje det at facebook på noen måter "hindrer" et "Flørteforhold" i å utvikle seg. Man får jo en kontroll på den andre, som man helst ikke vil ha. Jeg kjenner denne frustrasjonen veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at en funksjon som gir oss tilgang til å snoke i hva andre holder på med, også vil gjøre oss nysgjerrige og oppmerksomme på hvordan disse menneskene forholder seg til oss, og hvordan vi forholder oss til dem. Det èr en uting, at man kan plukke opp "all slags" informasjon om hva menneskene i livene våre holder på med til enhver tid. Jeg er overbevist om at det gjør oss mer usikre, mer fortvila, mer nysgjerrige, mer paranoide og enda, enda mer sjalu.

Personlig har jeg tatt veldig avstand fra både Facebook, Snapchat, og lignende tjenester. Jeg vet at jeg brukte for mye tid, for mye energi og for mye tankekapasitet når jeg var ekstremt aktiv, så jeg har redusert bruken og endret tankegangen min mye den siste tiden! Drømmen hadde vært en partner som også hadde samme "innstilling" til disse tingene som meg. ;) Etter at jeg har endret bruken, og blitt mer oppmerksom på hvor teit Facebook og Snapchat egentlig er, legger jeg også mye mer merke til hvordan andre bruker det, og hvor nysgjerrige mennesker faktisk er.

Det er egentlig bare "beyond me" hvordan noen kan bruke så ufattelig mye tid på å iscenesette sitt liv for å poste et foto av det på Facebook. I stede for å faktisk _leve_ livet til det fulleste, mener jeg. Det er helt OK med statusoppdateringer og bilder i ny og ned, særlig om det er noe rent spesifikt man vil dele, men denne oversharingen og denne konstante påminnelsen om at man må snoke i andres liv, er bare plagsomt og utmattende. Og jeg vet at jeg fra nå av, ønsker å bruke mye mer energi på å faktisk leve livet mitt i ønsket skala, enn å bry meg om hva andre holder på med til enhver tid, og hvordan livet mitt ser ut "fra utsiden".

Anonymous poster hash: 60f8f...fa4

Ekstremt bra skrevet..!

Jeg kjenner godt til denne frustrasjonen. Jeg må ta grep selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte en venns profil for å sjekke :fnise: Fikk så mange "hvorfor svarer du ikke?" meldinger..

Tror ikke jeg hadde orket folk som maste sånn. Selv om man har lest meldingen så er det da ikke gitt at man har tid eller lyst til å svare der og da.

Anonymous poster hash: 137bf...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde orket folk som maste sånn. Selv om man har lest meldingen så er det da ikke gitt at man har tid eller lyst til å svare der og da.

Anonymous poster hash: 137bf...709

Jeg skjønner det, egentlig.

Det er jo som å snakke til noen som ser rett på deg og som ikke svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...