Gå til innhold

Facebook Messenger - "sist aktiv" - Frustrasjonfunksjon


MS.MR

Anbefalte innlegg

http://jdrch.wordpress.com/2013/04/18/ignore-facebook-messengers-active-now-or-online-presence-info-its-inaccurate/

____________________________________________________________

Etter en diskusjon med en kompis begynte vi å lure på hva som egentlig trigger "Sist aktiv" funksjonen i Facebook Messenger (mobil). Grunnen for diskusjonen var at jeg ikke hadde vert pålogget Facebook Messenger en hel dag, men likevel når jeg sjekket fra kompis sin mobil sto det at jeg hadde vert "sist aktiv" for 13 minutter siden.

Og ja, helt ærlig - dette plager meg.

Desverre er Facebook blitt en så stor del av hverdagen at man nermest kan stemples som "overlegen" om man ikke svarer på chatten.

Da plager det meg at Facebook feil-informerer mine venner om når jeg er aktiv på chatten og ikke - uten at det finnes en måte å slå av dette på. Det plager meg også om jeg skriver til noen å ser dem har vert "aktiv for 3 minutter siden" uten at dem har svart meg (spesielt om jeg i tilleg ser at dem har sett meldingen..). Tanker som:

- Hvorfor har dem ikke svart?

- Blir jeg oversett?

- Hva driver dem med?

Først begynte jeg å lure på om jeg var helt tullete som lot dette gå innpå meg. Men når jeg begynte å søke rundt på nettet etter svar, ble jeg nermest skremt av hvor mange mennesker som sliter med det samme som meg, uvissheten og følelsen av å bli oversett - på grunnlag av informasjon som man ikke en gang vet om stemmer eller ikke. Og igjen.... Den enorme kontrollen vi må ha, om hva andre mennesker driver med...

Jeg irriterer meg over at dette faktisk går innpå meg, men ja - det gjør det. Facebook har desverre blitt så stort at det nekter deg alle mulige former for privatliv. Etter min mening er det helt tullete at folk skal se sist du var aktiv på chatten (selv om det ikke en gang er riktig informasjon).

Det er og tullete at andre skal kunne se når man har lest en melding og ikke.

Det er tullete at man skal føle seg oversett om man skriver til noen, personen har lest beskjeden - men ikke svart.

Men jeg må innrømme at jeg er litt overasket når jeg leste lenken over, hvor mange mennekser som lar dette gå innpå seg. Desverre er jeg en av dem.

Jeg føler likevel dette er et litt tabubelagt tema, om hvordan sosiale nettverker faktisk påvirker våres evner til å leve et normalt menneskeliv, hvor man ikke nødvendig vis trenger å ha kontroll hele tiden.

Endret av MS.MR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Faerunpedia

Skjønner ikke helt hva du vil med tråden,men hvis jeg ikke svarer på en melding med en gang er det fordi jeg ikke har tid, feks leser den på jobb, men kan ikke svare, eller jeg føler jeg trenger litt tid på å tenke på hva jeg skal svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke bare konkludere med at "sist aktiv" funksjonen på messenger ikke er til å stole på? De fleste vet vel det til nå og driter i om det står at vedkommende de har sendt melding til har vært aktiv uten å svare.

Dessuten så står det jo når meldingen er sett.

Forøvrig så er gps'en på tur også.

Anonymous poster hash: 13f49...d16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om sist aktiv stemmer. En person jeg vet er opptatt på oppdrag ute i skauen uten dekning, har formodentlig vært innom chatten hver time omtrent.

Det skurrer.

Aner ikke hva det står på meg selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 349e5...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos meg står det at jeg har vært aktiv på chatten hver gang jeg får melding...

Og hvis jeg låser opp mobilen (uten å sjekke facebook) står det jeg har lest meldinger.

Kjempeirriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du vil med tråden,men hvis jeg ikke svarer på en melding med en gang er det fordi jeg ikke har tid, feks leser den på jobb, men kan ikke svare, eller jeg føler jeg trenger litt tid på å tenke på hva jeg skal svare.

"I know that it seems silly to those of you who say that letting this "last active" feature cause relationship problems is immature, but sometimes when relationships are new and you are still learning about the other person little things like this are not little at all. I can totally understand how it can make someone question the honesty of another person when they say “I didn’t call you cause I went to bed at ten”, and then the Facebook time stamp proves they were actually active on facebook at 10:30, then again at 11, then maybe 11:15. I get it, and I’ve been there. All I can say is take it for what it is, a piece of technology that is relatively accurate, but obviously not perfect."

Hentet fra lenken, og det beskriver vel egentlig kanskje en problemstilling vedrørende emnet, som igjen kan være litt aktuelt innenfor "samliv og relasjoner" ?

Et annet poeng er hvor tabubelagt dette temaet egentlig er. Om hvem og hvordan man blir påvirket av sosiale nettverk. Jeg ble overasket over at så mange andre opplever lignende problemstillinger som meg selv.

Endret av MS.MR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg står det at jeg har vært aktiv på chatten hver gang jeg får melding...

Og hvis jeg låser opp mobilen (uten å sjekke facebook) står det jeg har lest meldinger.

Kjempeirriterende.

Kan jeg spørre hvordan du har funnet ut av dette?

jeg forstår irritasjonen, faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvordan du har funnet ut av dette?

jeg forstår irritasjonen, faktisk!

Lånte en venns profil for å sjekke :fnise: Fikk så mange "hvorfor svarer du ikke?" meldinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte en venns profil for å sjekke :fnise: Fikk så mange "hvorfor svarer du ikke?" meldinger..

Interessant. Merkelig å se hvor lett vi egentlig lar oss påvirke av dette. På mange måter er det skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg er blitt gammel :ler: Har fb men har aldri tenkt over denne problemstillingen, og vet ikke hvordan jeg sjekker når noen var innom sist. Leser ofte meldinger, for så å svare flere dager senere, når det passer meg :sjenert: hilsen 30 åring.

Anonymous poster hash: ca276...0d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er frustrerende. Jeg vil helst at aktiviteten min på Facebook ikke skal være synlig for andre om jeg bare er inne og sjekker nyhetsstrømmen. Synes det er også frusterende at Facebook-appen på mobilen ikke lar deg få ta vekk favoritter fra favorittlisten. Jeg prøvde å ta vekk en person, men får det ikke til!

Men høres jo også veldig merkelig ut at den informerer om aktivitet når det ikke er tilfelle. Jeg visste faktisk ikke om dette, og jeg tenker det er lett å legge for mye i det enn det faktisk er. Vurderer å kvitte meg med hele Facebook-appen og bare sjekke på pc faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fotballflue

Jeg tror ikke "sist aktiv" betyr når du var sist aktiv på chaten, men når du var sist innom Facebook? Det er sånn jeg har tolket det hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er frustrerende. Jeg vil helst at aktiviteten min på Facebook ikke skal være synlig for andre om jeg bare er inne og sjekker nyhetsstrømmen. Synes det er også frusterende at Facebook-appen på mobilen ikke lar deg få ta vekk favoritter fra favorittlisten. Jeg prøvde å ta vekk en person, men får det ikke til!

Men høres jo også veldig merkelig ut at den informerer om aktivitet når det ikke er tilfelle. Jeg visste faktisk ikke om dette, og jeg tenker det er lett å legge for mye i det enn det faktisk er. Vurderer å kvitte meg med hele Facebook-appen og bare sjekke på pc faktisk.

Ja, det er synd at Facebook nå tar så stor plass i livet, og at man ikke har sjans til å påvirke dette på noen måte. Man velger jo selv om man vil ha Facebook eller ikke, for all del. Jeg for min del føler at jeg ikke har så mye til valg, da jeg ofte jobber langt vekke hjemmefra - og Facebook fort blir eneste kontakten jeg har med venner og familie.

Og ja, jeg har vurdert å slette hele Facebook appen til tider. For min del skaper den mere frustrasjon enn glede.

Jeg synes ikke noe om at andre skal kunne se sist jeg var aktiv. Jeg ønsker heller ikke å se når andre sist var aktiv, da jeg ofte kan oppleve dette stressende.

Jeg tror ikke "sist aktiv" betyr når du var sist aktiv på chaten, men når du var sist innom Facebook? Det er sånn jeg har tolket det hvertfall.

Jeg har også hørt teorier om at "sist aktiv" viser sist gang du var aktiv på en apliksjon som er tilknyttet Facebook (som det meste er i dag). Slik jeg tolker det, kan det også innebære om du Feks. er inne på Youtube, eller spotify.

Dette er likevel bare teorier.

Endret av MS.MR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil løse problemet ditt, gjør som meg :) Du logger av chatten, så står det ikke når du sist var aktiv, selv om du faktisk var på chatten. Kommer bare opp "messenger" eller når du sist ikke hadde chatten skrudd av, f.eks "2d siden".



Anonymous poster hash: 20062...d08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du vil løse problemet ditt, gjør som meg :) Du logger av chatten, så står det ikke når du sist var aktiv, selv om du faktisk var på chatten. Kommer bare opp "messenger" eller når du sist ikke hadde chatten skrudd av, f.eks "2d siden".

Anonymous poster hash: 20062...d08

Dette er nok desverre ikke tilfellet. Det var jo et av poengene med tråden.

Jeg nevnte jo at jeg hadde vert utlogget og avsluttet messenger appen en hel dag, likevel var jeg "aktiv for 13 minutter" siden i messenger appen til en kompis. Jeg hadde heller ikke rørt den vanlige Facebook (utlogget) aplikasjonen. Derfor begynner jeg å undres om andre apper tilfknyttet facebook trigger "sist aktiv" i messenger.

Når man begynner å få sure meldinger fra folk fordi man ikke svarer men er "aktiv" så er det ikke så morro lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeta

Sleit også endel med det der. Sletta hele facebook for halvår siden. Fantastisk deilig å slippe alt mas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit også endel med det der. Sletta hele facebook for halvår siden. Fantastisk deilig å slippe alt mas :)

Godt å høre at noen klarer dette også.

Mitt problem er vel desverre det at jeg er ganske avhengi av facebook for å holde kontakten med venner og familie, da jeg jobber mye og langt vekke hjemmefra.

Det er nok mulig at jeg kommer til å slette facebook selv en vakker dag :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har deaktivert facebook to ganger. En gang 9 mnd annen gang 4 mnd. Mistet mange venner, ble automatisk utenfor og visste aldri når folk forlovet seg, ble gravide osv..

Merkelig å se hvor mange som ble provoserte over at jeg valgte å ikke være på facebook

Anonymous poster hash: 349e5...44f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...