Gjest Hvithai Skrevet 28. juni 2014 #21 Skrevet 28. juni 2014 (endret) Men er dere seriøse? Mange reiser fra alt de har: familie, venner, barn, hjem. Skal de ikke få dra hjem igjen på besøk? Mange flykter for at det er farlig å bo der, men å besøke en kort periode utgjør ikke samme fare. En del reiser derifra med håpet om å komme til noe bedre og siden få med seg sine barn og se dem vokse opp i trygge forhold. Det blir ikke alltid som de hadde tenkt seg... Hvordan skulle det vært for dere om dere var i samme situasjon? Skulle dere ikke risikere livet for å se familien igjen? Skulle dere ikke ha hjemlengsel til tross for alt som også er negativt og forsøke å beholde dere egen kultur så godt det går? Jeg får vondt i magen av de sakene jeg leser her... Du trodde jødene ferierte i nazityskland? Trygdebaroner har derimot ikke noe problem med å feriere i sitt hjemland. Endret 28. juni 2014 av Hvithai 2
Sir Winston Skrevet 28. juni 2014 #22 Skrevet 28. juni 2014 man kan helt klart stille spørsmålstegn. Men som en her skrev, hver enkelt har sin unike historie. Så en kan ikke feie alle over en kam. Folk som er i en deprimerende desperat situasjon kan finne på det meste. Om man feks har null familie i Norge, og har sittet isolert på mottak/bolig her i landet, man føler seg fremmedgjort og venneløs. Ja da kan man være desperat nok til å dra en liten tur til hjemlandet for å fylle på emosjonelle lagre. Men disse som reiser hele storfamilien (fra Norge) med små barn å greier til hjemlandet...da er det noe som skurrer. Anonymous poster hash: 07417...0f1 Som språk-nazi er det meg magtpåliggende å påpeke at man IKKE kan stille spørsmålstegn! Man kan stille spørsmål - eller man kan sette spørsmålstegn For øvrig er jeg 'brun' og tør derfor ikke mene noe om trådens emne.
Pellepingpong Skrevet 29. juni 2014 #23 Skrevet 29. juni 2014 Du trodde jødene ferierte i nazityskland? Trygdebaroner har derimot ikke noe problem med å feriere i sitt hjemland. Intressant at du tar opp nazityskland. Du trodde ikke nazistene i Tyskland brukte samme retorikk som du/ dere bruker her? Litt av grunden til at vi lærer historie i skolen er for å ikke samme feil om igjen og om igjen. Du vet altså om nazityskland og hva jødene fikk gå igjennom der. Tror du alla tyskere var onde i grunden eller hadde de bliltt pumped full av politisk propaganda lik den som føres her? 1
Sir Winston Skrevet 29. juni 2014 #24 Skrevet 29. juni 2014 Intressant at du tar opp nazityskland. Du trodde ikke nazistene i Tyskland brukte samme retorikk som du/ dere bruker her? Litt av grunden til at vi lærer historie i skolen er for å ikke samme feil om igjen og om igjen. Du vet altså om nazityskland og hva jødene fikk gå igjennom der. Tror du alla tyskere var onde i grunden eller hadde de bliltt pumped full av politisk propaganda lik den som føres her? Kunne du vært snill og gi oss et par eksempler på den "propaganda" du mener "føres her"? 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #25 Skrevet 29. juni 2014 Det jeg lurer på: de rike muslimske landene, tar de egentlig imot noen av sine felles troende? Hvorfor velger de fleste bare å dra til Europa, den lengste veien, den delen av verden med annen kultur og språk? Gjør noen av disse landene noe? Anonymous poster hash: b92ed...f64 2
Pellepingpong Skrevet 29. juni 2014 #26 Skrevet 29. juni 2014 Kunne du vært snill og gi oss et par eksempler på den "propaganda" du mener "føres her"? Oi, det var en vanskelig oppgave ettersom propaganda er et litt diffust begrep. Jeg begynte å lete fram enkeltutsagn, men det ble så mye jobb, så jeg sender med en definisjon i stedenfor (Fra wikipedia, så ja, kilden kunne vært bedre) og en artikkel fra forskning.no Wikipedia definerer propaganda slik: Propaganda betegner i moderne språkforståelse en ensidig fremstilling av informasjon for at mennesker skal ta stilling til en sak på en bestemt måte; ikke egentlig forskjellig fra reklame i sin metode, men som regel knyttet til politiske og/eller religiøse spørsmål. http://www.forskning.no/artikler/2011/juni/291019 Innser jo at jeg selv også driver en form for propaganda; en ikke-rasistisk. Det står jeg for!
Pellepingpong Skrevet 29. juni 2014 #27 Skrevet 29. juni 2014 http://www.dn.se/debatt/vi-punkterar-de-vanligaste-myterna-om-invandringen/
Gjest Hvithai Skrevet 29. juni 2014 #28 Skrevet 29. juni 2014 (endret) Intressant at du tar opp nazityskland. Du trodde ikke nazistene i Tyskland brukte samme retorikk som du/ dere bruker her? Litt av grunden til at vi lærer historie i skolen er for å ikke samme feil om igjen og om igjen. Du vet altså om nazityskland og hva jødene fikk gå igjennom der. Tror du alla tyskere var onde i grunden eller hadde de bliltt pumped full av politisk propaganda lik den som føres her? Hva faen? Blir for dumt å beskylde meg for naziretorikk.Men svar, tror du jødene ferierte i nazityskland? Det er jo så mye tryggere når man bare ferierer i landet man blir forfulgt ifølge deg. Endret 29. juni 2014 av Hvithai
Pellepingpong Skrevet 29. juni 2014 #29 Skrevet 29. juni 2014 Vanskelig å svare på, jeg kjenner ingen jøde som var påvirket av nazityskland, så jeg kan faktisk ikke uttale meg. Kan du? Ser ikke helt hva det har med saken å gjøre heller. Om de aldri gjorde det, hva beviser det? Om de gjorde det hele tiden, beviser det noe? Jeg vet ikke om det er mye tryggere, jeg bare spekulerer i om det er det noe tryggere og peker samtidig på at visse nok er villig til å risikere sitt liv for å se familien igjen. Og jo, jeg er faktisk enig. Nazismekortet var unødvendig. Jeg ber om unskyldning for det! Det ble sagt i affekt og det var irrelevant for diskusjonen. Jeg blir sterkt påvirket av denne diskusjonen ettersom jeg tidligere jobbet på Norges Røde Kors og vet hvordan flere flyktininger resonerte når det gjaldt muligheten til å se sine nære og kjære igjen, håpet på et nytt liv i Norge og muligheten til trygghet. Bildet som vises i media og de eksempel flere tar opp i diskusjoner kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt. I værste fall som enkelttilfeller, og det finns flere enkelttilfeller av etninsk norske som utnytter system og begår kriminelle handlinger. Å si at dette er noe som gjelder alle fra Eritrea og at det skjer hele tiden, ser jeg som rasistisk og det stikker i hjertet etter alle enormt fine mennesker jeg har støtt på fra disse land.
Sir Winston Skrevet 29. juni 2014 #30 Skrevet 29. juni 2014 (endret) Oi, det var en vanskelig oppgave ettersom propaganda er et litt diffust begrep. Jeg begynte å lete fram enkeltutsagn, men det ble så mye jobb, så jeg sender med en definisjon i stedenfor (Fra wikipedia, så ja, kilden kunne vært bedre) og en artikkel fra forskning.no Wikipedia definerer propaganda slik: Propaganda betegner i moderne språkforståelse en ensidig fremstilling av informasjon for at mennesker skal ta stilling til en sak på en bestemt måte; ikke egentlig forskjellig fra reklame i sin metode, men som regel knyttet til politiske og/eller religiøse spørsmål. http://www.forskning.no/artikler/2011/juni/291019 Innser jo at jeg selv også driver en form for propaganda; en ikke-rasistisk. Det står jeg for! Ja, og sånn har de politisk korrekte det jo så enkelt: Siden de har de "riktige" meningene, besitter "sannheten" så behøver de ikke å dokumentere noe som helst. De på "de riktige siden", og som tar oppgaven fra Kålberg og Gule alvorlig, har som eneste våpen: Rasist-stempelet, som rundhåndet settes på alt og alle som de ikke er enige med, og som de derfor ikke liker. Noen gange så ønsker jeg at det var jeg som var med i AP's kadrer. Sukk! Edit: Og så husker vi jo alle hvilke totalitære regimer det var som opphøyede propaganda til en kunstart, ja til en politisk livsform. Endret 29. juni 2014 av Sir Winston 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #31 Skrevet 30. juni 2014 man kan helt klart stille spørsmålstegn. Men som en her skrev, hver enkelt har sin unike historie. Så en kan ikke feie alle over en kam. Folk som er i en deprimerende desperat situasjon kan finne på det meste. Om man feks har null familie i Norge, og har sittet isolert på mottak/bolig her i landet, man føler seg fremmedgjort og venneløs. Ja da kan man være desperat nok til å dra en liten tur til hjemlandet for å fylle på emosjonelle lagre. Men disse som reiser hele storfamilien (fra Norge) med små barn å greier til hjemlandet...da er det noe som skurrer. Anonymous poster hash: 07417...0f1 Kreativiteten til enkelte for å finne på unnskyldninger er imponerende. Anonymous poster hash: eccc5...530
Gjest Peanut Skrevet 30. juni 2014 #32 Skrevet 30. juni 2014 Angående det opprinnelige innlegget, så er vel ikke dette her egentlig noe oppsiktsvekkende nytt er det vel? :3 Jeg har en mor som i flere år jobbet med norskopplæring og det var ganske mange hun kom borti som reiste tilbake til hjemlandet sitt på ferie, selv om de visstnok var i fare for å bli arrestert eller drept hvis de ble satte sine ben der igjen. De kom tilbake igjen og reiste ned flere ganger. <_< Jeg synes ikke noe om sånt, beklager. >_<
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå