Gå til innhold

Eritreere reiser til hjemlandet!

Fremhevede innlegg

Gjest Hvithai
Skrevet

Mange eritreere som har fått asyl i Norge reiser til hjemlandet på ferie og for lengre opphold, noe som er i strid med vilkåret for å få asyl. Utlendingsdirektoratet (UDI) innfører nå nye regler for å hindre at asylinstituttet blir misbrukt.

http://www.nrk.no/norge/eritreere-reiser-til-hjemlandet-1.11800405

UDI burde kanskje heller sende asylsøkerne hjem?

Uansett det er det samme som skjer hele tiden, asylsøkere som reiser hjem på ferie, homofile som har fire koner eller tviholder på kulturen de sa de rømte fra.

De reelle flyktningene reiser til sine naboland ikke halve jorden rundt.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig, å innføre regler for å hindre de i å reise hjem blir tåplig. Problemet er at de, som med mange andre, aldri burde ha fått asyl.

I klassen til sønnen min holdt lærinnen et innlegg på foreldremøte om at klassen fikk en ny elev som hadde flyktet fra Afrika og at dette var en spennende mulighet for klassen, fordi de fram til nå bare hadde lest om flyktninger. En uke før skole avsluttning i år, drar hele familien på ferie til hjemlandet (Somalia).

Derfor blir jeg opprørt av alle partiene som er så utrolig naive. At Arbeiderpartiet går inn for å slippe inn enda flere til Norge er veldig skuffende.

Anonymous poster hash: eccc5...530
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke noe nytt. Dessuten er der stor forskjell å reise tilbake til hjemlandet i et par uker kontra å oppholde seg der permanent. I forhold til sikkerhet.

Jeg kjenner en fyr som reiste på ferie til hjemlandet Kongo. Til det verste området øst i landet. Han var villig til å risikere livet sitt for å kunne se familien sin en kort stund.

Anonymous poster hash: 07417...0f1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig, å innføre regler for å hindre de i å reise hjem blir tåplig. Problemet er at de, som med mange andre, aldri burde ha fått asyl.

I klassen til sønnen min holdt lærinnen et innlegg på foreldremøte om at klassen fikk en ny elev som hadde flyktet fra Afrika og at dette var en spennende mulighet for klassen, fordi de fram til nå bare hadde lest om flyktninger. En uke før skole avsluttning i år, drar hele familien på ferie til hjemlandet (Somalia).

Derfor blir jeg opprørt av alle partiene som er så utrolig naive. At Arbeiderpartiet går inn for å slippe inn enda flere til Norge er veldig skuffende.

Husk. Deler av Somalia er rimelig trygt, mens andre deler er rene krigssoner. De som har fått asyl/flyktningstatus i Norge er fra de utrygge områdene. De som feks reiser til hjemlandet Somalia på ferie oppholder seg i de trygge områdene og får slektninger som bor i de farlige områdene til å møte og bo hos dem der de oppholder seg på ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Husk. Deler av Somalia er rimelig trygt, mens andre deler er rene krigssoner. De som har fått asyl/flyktningstatus i Norge er fra de utrygge områdene. De som feks reiser til hjemlandet Somalia på ferie oppholder seg i de trygge områdene og får slektninger som bor i de farlige områdene til å møte og bo hos dem der de oppholder seg på ferie.

Da skjønner jeg ikke hvorfor de må komme til Norge, i stedet for å bli i de delene av hjemlandet som tydeligvis er trygge nok.

Anonymous poster hash: f0d7d...6aa

• Liker 5
Skrevet

Jeg er enig med TS, men noen ganger tror jeg man må høre hele historien til hver enkelt.

En venninne av meg, mulatt, har en far som er Iraner. Moren til denne faren befant seg i Iran og var syk, han reiste selvfølgelig ned. Det endte med at når han stod på flyplassen på vei hjem ble han arrestert og ble sittende i 3 uker. Sluppet løs fordi han nå var en norsk statsborger, hadde han ikke vært det ville nok utfallet vært noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Da kan de bo i den trygge sonen. Om det var slik i Norge, og det var urolig i Akershus, da burde jefg kanskje ha bosatt meg i Hedemark eller Østfold. Ikke dra til andre siden av kloden.

AnonymBruker
Skrevet

Da skjønner jeg ikke hvorfor de må komme til Norge, i stedet for å bli i de delene av hjemlandet som tydeligvis er trygge nok.

Ja, det kan diskuteres. Helt klart.

UDI gir forøvrig ikke opphold til feks Somaliere som hevder de kommer fra utrygge deler av landet, men hvor det kan bevises at de har familie i trygge deler av landet (altså de har mulighet for å reise og bo der). Blir de også avslørt på dialekt (av UDIs tolker) som indikerer at de kommer fra trygge deler av Somalia får de heller ikke opphold.

Skrevet

Trygge områder eller ei, har du fått asyl fordi det er en fare for livet å bli værende i det landet du flyktet fra, da drar du pokker ikke tilbake på ferie!
Slike folk ødelegger for de som faktisk trenger asyl! Og jeg er stygt redd for at de som faktisk trenger asyl ikke kommer stort lenger enn til en flyktningleir over grensa til landet de befinner seg i.

Reiser de på ferie til landet de flyktet fra, burde de ikke fått lov å komme tilbake til Norge. Er det trygt nok å reise på ferie, er det trygt nok å bli der også.

• Liker 5
Gjest Hvithai
Skrevet (endret)

Ja, det kan diskuteres.

Hva er det å diskutere?

UDI gir forøvrig ikke opphold til feks Somaliere som hevder de kommer fra utrygge deler av landet, men hvor det kan bevises at de har familie i trygge deler av landet (altså de har mulighet for å reise og bo der). Blir de også avslørt på dialekt (av UDIs tolker) som indikerer at de kommer fra trygge deler av Somalia får de heller ikke opphold.

Det viser hvor nisseland vi er, det oppegående er selvsagt å ikke gi asyl når det finnes fredelige deler i landet.

Endret av Hvithai
Gjest Hvithai
Skrevet (endret)

Endret av Hvithai
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trygge områder eller ei, har du fått asyl fordi det er en fare for livet å bli værende i det landet du flyktet fra, da drar du pokker ikke tilbake på ferie!

Slike folk ødelegger for de som faktisk trenger asyl! Og jeg er stygt redd for at de som faktisk trenger asyl ikke kommer stort lenger enn til en flyktningleir over grensa til landet de befinner seg i.

Reiser de på ferie til landet de flyktet fra, burde de ikke fått lov å komme tilbake til Norge. Er det trygt nok å reise på ferie, er det trygt nok å bli der også.

man kan helt klart stille spørsmålstegn. Men som en her skrev, hver enkelt har sin unike historie. Så en kan ikke feie alle over en kam. Folk som er i en deprimerende desperat situasjon kan finne på det meste.

Om man feks har null familie i Norge, og har sittet isolert på mottak/bolig her i landet, man føler seg fremmedgjort og venneløs. Ja da kan man være desperat nok til å dra en liten tur til hjemlandet for å fylle på emosjonelle lagre.

Men disse som reiser hele storfamilien (fra Norge) med små barn å greier til hjemlandet...da er det noe som skurrer.

Skrevet

Norge tar i mot 10 ganger så mange som Italia i forhold til folketallet og flere ganger så mange som Tyskland, Frankrike og England. Da må man kanskje regne med at mange av de som slipper inn aldri skulle hatt asyl. Det er bare å håpe at vi får strammet mere inn.

Skrevet

man kan helt klart stille spørsmålstegn. Men som en her skrev, hver enkelt har sin unike historie. Så en kan ikke feie alle over en kam. Folk som er i en deprimerende desperat situasjon kan finne på det meste.

Om man feks har null familie i Norge, og har sittet isolert på mottak/bolig her i landet, man føler seg fremmedgjort og venneløs. Ja da kan man være desperat nok til å dra en liten tur til hjemlandet for å fylle på emosjonelle lagre.

Men disse som reiser hele storfamilien (fra Norge) med små barn å greier til hjemlandet...da er det noe som skurrer.

Selvfølgelig skal man ikke dra alle under samme kam, og det er klart noen av dem sikkert har sine grunner for å reise.

Trist om noen blir så desperate og risikerer liv og helse, men dessverre tror jeg ikke det er så mange av dem.

Det er jo de som reiser på familieferie jeg reagerer på. Ingen foreldre med vettet i behold tar med seg ungene på ferie til et land hvor faren er stor for at de blir drept, om de så gjør det burde de aldri hatt barn eller så har de søkt asyl basert på en løgn.

Skrevet

Mange eritreere som har fått asyl i Norge reiser til hjemlandet på ferie og for lengre opphold, noe som er i strid med vilkåret for å få asyl. Utlendingsdirektoratet (UDI) innfører nå nye regler for å hindre at asylinstituttet blir misbrukt.

Uansett det er det samme som skjer hele tiden, asylsøkere som reiser hjem på ferie, homofile som har fire koner eller tviholder på kulturen de sa de rømte fra.

Det er ikke noe nytt at asylinstituttet misbrukes på det groveste. Hva med somaliere som sender sine barn på skole i Somalia? Landet de flyktet fra liksom?

Alle slike som reiser til hjemlandet etter at de har fått asyl i Norge bør automatisk miste oppholdsretten i Norge og bli sendt tilbake hjem. Jeg dritter pent i tilknytning og annet tull - de misbruker asylordningen og bør kastes ut!!!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig - men UDI har heldigvis mulighet til å trekke tilbake innvilget asyl om dette skjer.

Anonymous poster hash: c148a...967

• Liker 1
Skrevet

Men er dere seriøse?

Mange reiser fra alt de har: familie, venner, barn, hjem. Skal de ikke få dra hjem igjen på besøk? Mange flykter for at det er farlig å bo der, men å besøke en kort periode utgjør ikke samme fare. En del reiser derifra med håpet om å komme til noe bedre og siden få med seg sine barn og se dem vokse opp i trygge forhold. Det blir ikke alltid som de hadde tenkt seg...

Hvordan skulle det vært for dere om dere var i samme situasjon? Skulle dere ikke risikere livet for å se familien igjen? Skulle dere ikke ha hjemlengsel til tross for alt som også er negativt og forsøke å beholde dere egen kultur så godt det går?

Jeg får vondt i magen av de sakene jeg leser her...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er dere seriøse?

Mange reiser fra alt de har: familie, venner, barn, hjem. Skal de ikke få dra hjem igjen på besøk? Mange flykter for at det er farlig å bo der, men å besøke en kort periode utgjør ikke samme fare. En del reiser derifra med håpet om å komme til noe bedre og siden få med seg sine barn og se dem vokse opp i trygge forhold. Det blir ikke alltid som de hadde tenkt seg...

Hvordan skulle det vært for dere om dere var i samme situasjon? Skulle dere ikke risikere livet for å se familien igjen? Skulle dere ikke ha hjemlengsel til tross for alt som også er negativt og forsøke å beholde dere egen kultur så godt det går?

Jeg får vondt i magen av de sakene jeg leser her...

De drar for å tjene penger og få tilgang til velferdslandet Norge, ikke fordi de er i fare.

Anonymous poster hash: f8699...b14

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...