AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #1 Skrevet 26. juni 2014 Greit, jeg har av en eller annen uforståelig årsak begynt å lekke som bare det om natten. Jeg synes dette helt ufattelig pinlig siden jeg er en mann på 24 år, og har rett og slett ikke våget å gå til legen med problemet enda. Det er ikke bare det at jeg lekker - jeg tømmer meg helt. Jeg har aldri før hatt noen som helst problemer med lekkasje og det har ikke skjedd noe som skulle tilsi at jeg skulle få det nå heller. Jeg har brukt og bruker et slikt underlag som man legger under lakenet, men i og med at det kommer så mye hjelper dette lakenet lite. Jeg blir i tillegg lei av å vaske alt av sengetøy og dynetrekk hver dag. Jeg har også prøvd forskjellige øvelser som anbefales på nettet uten noe som helst hell. Jeg er rett og slett helt fortvilet da jeg føler dette hemmer meg, og jeg sliter med å få en god natts søvn. Det har holdt på i noen måneder nå og jeg klarer ikke å finne noe å relatere det til. Jeg har prøvd å redusere veskeinntaket om ettermiddag/kveld, men det kommer i store mengder uansett. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg spør om fordi jeg er så oppgitt og fortvilt men jeg håper noen har noen gode råd. Og ja, jeg vet jeg burde komme meg til legen, men for meg er dette så pinlig og ydmykende at jeg virkelig må manne meg opp.Anonymous poster hash: c6153...b0a
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #2 Skrevet 26. juni 2014 Legen har garantert hørt lignende historier før. Ta deg en tur, så finner dere nok ut av det. Hvor mye væske drikker du i løpet av en dag - ligger du på et normalt nivå? Jeg spør fordi jeg selv ble sengevæter da jeg hadde uoppdatet diabetes - da jeg fikk diagnose og medisiner sluttet det. Anonymous poster hash: 722ae...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #3 Skrevet 26. juni 2014 Leger er leger, de er profesjonelle når det kommer til stykket. Det er 2 minutter pinlighet når du forklarer dette til legen, så er det over og dere snakker om det som om det er en helt naturlig ting. Jeg har selv vært hos lege 2-3 ganger med ting jeg ikke akkurat har gledet meg til å ta opp, men med en gang det er sagt så er det greit. Hilsen mann 35 Anonymous poster hash: bbd2a...813 1
Egron Skrevet 26. juni 2014 #4 Skrevet 26. juni 2014 (endret) Legen har garantert hørt lignende historier før. Ta deg en tur, så finner dere nok ut av det. Hvor mye væske drikker du i løpet av en dag - ligger du på et normalt nivå? Jeg spør fordi jeg selv ble sengevæter da jeg hadde uoppdatet diabetes - da jeg fikk diagnose og medisiner sluttet det. Anonymous poster hash: 722ae...bc9 Ja, jeg vil si jeg ligger på et normalt nivå. Jeg ligger på alt fra 1,5 liter og oppover avhengig av aktivitetsnivå. Jeg var til legen for en liten tid tilbake hvor jeg tok alle mulige blodprøver, men alt var helt fint. Jeg kommer nok til å ta meg en tur til legen, men jeg må ærlig si at jeg ikke skjønner hva han skal kunne gjøre. Jeg har aldri tenkt over at dette kunne bli et problem for meg, og av den grunn aner jeg ikke hvilke muligheter jeg har for å rett og slett få sove ordentlig om natten. Endret 26. juni 2014 av Egron
dillyduzit Skrevet 26. juni 2014 #5 Skrevet 26. juni 2014 Sjekk ut: http://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/lekker-du-urin-er-du-inkontinent-dette-er-hva-som-finnes-av-loesninger.html Ta en tur til legen og nevn evnt dette.
Egron Skrevet 26. juni 2014 #6 Skrevet 26. juni 2014 Sjekk ut: http://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/lekker-du-urin-er-du-inkontinent-dette-er-hva-som-finnes-av-loesninger.html Ta en tur til legen og nevn evnt dette. Jeg får ikke åpnet siden du linker til.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #7 Skrevet 26. juni 2014 Legen har garantert hørt det før, dette er ikke et uvanlig problem. I mellomtiden, kjøp bleier som du har om natten, så slipper du at hele sengen blir våt. Hvis du ikke vil gå på apoteket (de har egne innlegg/bleier til menn formet som en lomme der du legger penis oppi, evt unnskylder du deg med at du har en besteforelder på besøk), så kjøp de største up and go til barn på butikken, riv dem opp i siden og legg i trusen. Ingen vet at de er til deg, ingen vet at du bruker det om natten. Anonymous poster hash: 957f9...e8e 4
dillyduzit Skrevet 26. juni 2014 #8 Skrevet 26. juni 2014 Jeg får ikke åpnet siden du linker til. http://www.apotek1.no/intim-og-underliv/urinlekkasje?gclid=COi27cTsl78CFWXbcgodpWwA1Q Om det ikke fungerer: Søk opp urinlekkasje.
Gjest stian86 Skrevet 27. juni 2014 #9 Skrevet 27. juni 2014 Begynn med og gå til legen. Så vil du nok bli henvist videre til urolog. Ikke noe og være flau over. Vil du bli bedre må du søke hjelp 2
brightness Skrevet 27. juni 2014 #10 Skrevet 27. juni 2014 Hvis det hjelper deg noe kan du jo alltids gå til en lege som ikke kjenner deg (f. eks. privat - da slipper du å ha det i journalen også).
Egron Skrevet 27. juni 2014 #11 Skrevet 27. juni 2014 (endret) Legen har garantert hørt det før, dette er ikke et uvanlig problem. I mellomtiden, kjøp bleier som du har om natten, så slipper du at hele sengen blir våt. Hvis du ikke vil gå på apoteket (de har egne innlegg/bleier til menn formet som en lomme der du legger penis oppi, evt unnskylder du deg med at du har en besteforelder på besøk), så kjøp de største up and go til barn på butikken, riv dem opp i siden og legg i trusen. Ingen vet at de er til deg, ingen vet at du bruker det om natten.Anonymous poster hash: 957f9...e8e Takk for svar! Ja, jeg er jo redd dette kan være en midlertidig løsning på problemet. Men vil ikke legen kunne fikse eventuelle bleier? Det vil være svært ubehagelig å spørre om det på apoteket, all den tid det er helt vanlig for de. I så fall aner jeg ikke hvilke type jeg trenger (lekker som sagt svært mye om natten), og jeg er helt sikker på at en eller annen barnebleie ikke vil holde i det hele tatt. Videre er jeg redd for hva en eventuell kjæreste vil tenke dersom jeg må bruke bleie om natten over tid. Jeg har jo en jente jeg ganske nylig har møtt, og hun vet såklart ingenting om dette. Er jo såklart bekymret for at det vil være noe hun ser på som altfor "unaturlig". Herregud for situasjon! Endret 27. juni 2014 av Egron
Egron Skrevet 27. juni 2014 #12 Skrevet 27. juni 2014 Begynn med og gå til legen. Så vil du nok bli henvist videre til urolog. Ikke noe og være flau over. Vil du bli bedre må du søke hjelp Ja, jeg har innsett at jeg er nødt til å gå til legen med problemet.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #13 Skrevet 27. juni 2014 Du er nødt til å gå til lege med dette, ja. Skjønner at det føles pinlig, men legen har garantert hørt om dette maaaange ganger før, og har taushetsplikt. Dessuten - det er vel verre å leve med dette på ubestemt tid, enn å gå til legen og snakke om det? De to mulighetene som falt meg inn, var uoppdaget diabetes (som nevnt over) eller epilepsi. Ved noen typer epileptiske anfall (spesielt krampeanfall) er det ganske vanlig med urinavgang. Det er også vanlig å kun ha nattlige anfall, og da kan man fint leve med anfallene lenge uten at de oppdages hvis man sover alene. Lykke til! Anonymous poster hash: a29b2...e3b
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #14 Skrevet 27. juni 2014 Det kan være så mangt! En venn opplevde dette, og han hadde blærekreft! Men det kan jo også være diabetes, epilepsi (som nevnt over) eller andre sykdommer. Kom deg til legen, de har hørt om alt før! Lykke til Anonymous poster hash: b07d0...b9d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #15 Skrevet 27. juni 2014 Takk for svar! Ja, jeg er jo redd dette kan være en midlertidig løsning på problemet. Men vil ikke legen kunne fikse eventuelle bleier? Det vil være svært ubehagelig å spørre om det på apoteket, all den tid det er helt vanlig for de. I så fall aner jeg ikke hvilke type jeg trenger (lekker som sagt svært mye om natten), og jeg er helt sikker på at en eller annen barnebleie ikke vil holde i det hele tatt. Videre er jeg redd for hva en eventuell kjæreste vil tenke dersom jeg må bruke bleie om natten over tid. Jeg har jo en jente jeg ganske nylig har møtt, og hun vet såklart ingenting om dette. Er jo såklart bekymret for at det vil være noe hun ser på som altfor "unaturlig". Herregud for situasjon! Du kan få bleier på resept, men da må du har en varig inkontinens, og det tviler jeg på at du har (heldigvis). Vil tro det hos deg er forårsaket av hormonelle endringer, prostataproblemer e.l. som er mulig å ordne enten ved medisiner eller andre små inngrep. Selv om du hadde fått resept så måtte bleiene blitt hentet på apotek eller hos bandasjist evt. Hvis du ikke tør å forsøke apotek er det verdt å forsøke det med barnebleier, vet om at en del voksne bruker dette, og det funker ganske greit. De holder mer enn du tror. Du kan evt pakke en bleie rundt penis, og så legge en ekstra i tusen slik at du får to i en, men det blir neppe særlig behagelig. Evt står du opp en gang ila natten og bytter. Det med kjæreste syns jeg ikke du skal bekymre deg for før du har vært hos lege. Da starter du utredning og vet mer om tidsperspektiv og mulige årsaker, og kan forklare for en evt kjæreste at du ikke ønsker overnatting før du er ferdig utredet (trenger jo ikke forklare årsaken). De fleste vil ha forståelse for det. Anonymous poster hash: 957f9...e8e
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #16 Skrevet 27. juni 2014 skriv på et ark ca når det startet, om det var hver natt til å begynne med eller når det ble det , vet du om du ble tidlig helt tørr på natta eller er nattevæte noe du husker fra barndommen, skriv det opp til legen du kan også skrive ut denne tråden og ta med ønsker deg uansett lykke til med å finne ut hva det er som gjør det og håper at det er en kurant sak å fikse Anonymous poster hash: d11cb...1bc
Teriyaki Skrevet 27. juni 2014 #17 Skrevet 27. juni 2014 Det kan jo være mange ting. Det kan være det som har blitt foreslått ovenfor som diabetes, epilepsi, men det kan også være at du har fått en nerve i klem slik at når du sover og er "uoppmerksom", så slapper blæren av når du sovner. Uansett så ikke dette noe du behøver å være flau over, men det er viktig at du får bestilt time hos legen så fort som mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #18 Skrevet 27. juni 2014 Det kan også være UVI, noe som kan fikses med antibiotika. Uansett - lege! Anonymous poster hash: 29abe...7c7
Egron Skrevet 28. juni 2014 #19 Skrevet 28. juni 2014 (endret) Takk for meget gode svar! Jeg har bestilt legetime, så skal dit til uken. Men en ting jeg lurer på, spesielt fra jentene her inne er hvordan dere hadde håndtert situasjonen. Altså; hvis dere hadde funnet tonen med en gutt å får vite at han må bruke bleie om natten, og at det er grunnen til at han har vært avventende med overnatting og slikt. Han forteller dere videre at problemet kan være over innen kort tid, men at det også kan være vedvarende. Hadde dere kuttet han ut, eller hadde dere vært åpensinnet? Jeg er så redd for at det skal ødelegge alt. Endret 28. juni 2014 av Egron
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2014 #20 Skrevet 28. juni 2014 Jeg for min del hadde satt pris på tilliten du viser meg ved å fortelle det, og det ville ikke ført til at jeg hadde brutt. Anonymous poster hash: 722ae...bc9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå