AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #1 Skrevet 24. juni 2014 Når jeg leverte min snart 2åring i barnehagen i går og i dag var det bare nye, sikkert ferievikarer eller ansatte fra andre avdelinger,som var totalt ukjente for både meg å sønnen min. Han begynte å hylgråte når den ene totalt fremmede dama tok han med seg inn. Og da hadde han klamrer seg fast til meg i 10 minutter idag måtte jeg bare dra. Dette er absolutt ikke likt han. Men det var så tydelig at han ikke ville være der nå. Jeg fikk en skikkelig vond følelse i magen av det hele. Fordi jeg hadde jo aldri levert han til fremmede ellers , så er det egentlig rett bare fordi det er barnehage? Nå har jeg omtrent vært på gråten selv siden jeg leverte. Jeg jobber heldigvis bare 10-14.30 idag så skal hente før kl 15. Men det jeg reagere på er at det er så mye snakk og tilknytning og trygghet., men dette gjelder visst ikke i ferier tydeligvis. De kunne da hatt en av de vanlige ansatte der på en småbarnsavdeling??Anonymous poster hash: 0d609...373
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #2 Skrevet 24. juni 2014 Det ville jeg tatt opp med styrer. Å kun ha nye vikarer er ikke bra. Vikarene kan være flinke, det er ikke det, men barna kjenner dem ikke og mange nye ansikter kan være vanskelig for barna. I vår barnehage får ikke de ansatte ta ferie samtidig og de har mange faste vikarer. Kan ikke huske sist det var en helt ny vikar i barnehagen. Anonymous poster hash: 42b13...583 3
Sphynx Skrevet 24. juni 2014 #3 Skrevet 24. juni 2014 Gi både sønnen din og vikarene noen dager til å bli kjent med hverandre, så blir det nok bedre, om ikke er det bare å ta det opp med di. Si at du merker at han ikke liker det, og at det er ulikt han og at de kanksje burde gi han litt mer oppmerksomhet og knytte litt bånd med han... Så ordner det seg nok
makkapakka Skrevet 24. juni 2014 #4 Skrevet 24. juni 2014 jeg unngikk de ukene i barnehagen når det bare var ferievikarer der. Jeg visste at min ville reagere på det. Men i vår barnehage så hadde de alltid en som jobbet der fast i tillegg til vikarene.
Skogsprinsessa Skrevet 24. juni 2014 #5 Skrevet 24. juni 2014 Jeg ville også tatt det opp med styrer! Sånn skal det ikke være!
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #6 Skrevet 24. juni 2014 Jeg ville tatt dette opp med styrer for slik skal det ikke være og jeg skjønner godt at du ikke fikk en god start på dagen av dette. En ting er at det kan oppstå unntakssituasjoner ved sykdom som gjør at det blir slik, men er det dårlig planlegging av ferie som er årsaken bør de få beskjed om at slik ikke er akseptabelt. Vi har selv et barn som er veldig var på nye personer og forandringer generelt. Derfor tar vi h*n ut fra barnehagen nå før ferien til de ansatte begynner for fullt og h*n begynner ikke før sommerbarnehagen er avsluttet og de ansatte er tilbake igjen. Men vi innser jo at vi er heldige som har den muligheten. Anonymous poster hash: 05698...0aa
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #7 Skrevet 24. juni 2014 Barnehageansatte har rett på ferie de å. Anonymous poster hash: 45b02...0a8 7
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #8 Skrevet 24. juni 2014 Barnehageansatte har rett på ferie de å. Anonymous poster hash: 45b02...0a8 Selvfølgelig har de det. Men når en avdeling har ca 5-6 voksne ansatte så bør det være mulig å planlegge slik at ikke alle har ferie samtidig? Anonymous poster hash: 05698...0aa 9
Gjest Magdalene Skrevet 24. juni 2014 #9 Skrevet 24. juni 2014 Alle som jobber på avdelingen kan jo ikke ha ferie samtidig. Når det er sagt; på avdelingen til minsten jobber detv tre damer. En har ferie, en har blitt sm, og da er det en igjen. Det sier seg jo selv at hun ikke kan være der hele tiden, og at det da både er sommervikar der og de fra den andre småbarnsavdelingen. Men de kjenner både jeg og minsten, for begge avdelingene er mye sammen. Hadde ikke likt å lever han til noen han ikke kjenner. 3
Harlekin Skrevet 24. juni 2014 #10 Skrevet 24. juni 2014 Det er virkelig ikke verken greit eller akseptabelt. Ta det opp med styrer og hør hva som er grunnen til det. Er det unntakstilfelle, så er det vel bare sånn, men ærlig talt burde dere foreldre fått beskjed om det på forhånd! Verken dere eller barnet skal "overraskes" på denne måten. Ferieavviklingen må de planlegge på forhånd, sånn at ikke alle har ferie samtidig. Skulle bare mangle. 2
Tante-Sofie Skrevet 24. juni 2014 #11 Skrevet 24. juni 2014 Alle som jobber på avdelingen kan jo ikke ha ferie samtidig. Når det er sagt; på avdelingen til minsten jobber detv tre damer. En har ferie, en har blitt sm, og da er det en igjen. Det sier seg jo selv at hun ikke kan være der hele tiden, og at det da både er sommervikar der og de fra den andre småbarnsavdelingen. Men de kjenner både jeg og minsten, for begge avdelingene er mye sammen. Hadde ikke likt å lever han til noen han ikke kjenner. Sånne situasjoner må løses ved at den som er kjent for barna har tidligvakt og er tilstede ved levering hele perioden. Da får barna dagen på seg til å bli kjent med de som er ukjente, og det er lettere for dem å akseptere at det er en "fremmed" der ved dagens slutt enn start. 2
Sylvari Skrevet 24. juni 2014 #12 Skrevet 24. juni 2014 Oi, overdramatisering på høyt nivå her inne. Sikkert ferievikarer og den faste ansatte ble syk, slikt skjer, ikke verdens undergang. Ungen klarer seg fint, og selv de faste ansatte var en gang en fremmed for barnet ditt. Så ro ned noen hakk. 13
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #13 Skrevet 24. juni 2014 Du kan sikkert tørke tårene dine. Tenk på de som har barn som griner ved hver eneste levering i to år selv om de leverer de kjente barnehageansatte. Det gikk sikkert over 5 min etter du gikk.Anonymous poster hash: ca69a...a2f 2
mill@ Skrevet 24. juni 2014 #14 Skrevet 24. juni 2014 Oi, overdramatisering på høyt nivå her inne. Sikkert ferievikarer og den faste ansatte ble syk, slikt skjer, ikke verdens undergang. Ungen klarer seg fint, og selv de faste ansatte var en gang en fremmed for barnet ditt. Så ro ned noen hakk. Du kan ikke ha barn selv vel? Da burde du isåfall visst at når de begynner i barnehagen første gang så har man noe som heter tilvenningsdager. Jeg var med min sønn flere timer de 5 første dagene, så de ble kjent. så nei det er ikke det samme. Synes du virkelig at det er greit å overlate et lite barn til totalt fremmede som ikke aner noe om hvem eller hvordan ditt barn er?? 5
Muscae Skrevet 24. juni 2014 #15 Skrevet 24. juni 2014 Vi har alltid minst to faste på jobb, en tidlig og en senvakt. Så kan mellomvaktene være vikarer. Vi slår sammen to avdelinger, slik at det er en fast om morgenen og en fast hele ettermiddagen. Ta det opp med barnehagen, for det kan godt være at det ble sånn akkurat i dag på grunn av sykdom, men at det skal være faste der resten av uken. Dersom dette skal være fast fremover så ville jeg gitt beskjed fra styrer om at det ikke er ok, så kan de planlegge bedre neste ferieperiode. Det bør være minst en person tilgjengelig som kjenner barna, vet hva de liker, hvordan man skal behandle dem (det er veldig forskjellig fra barn til barn), hva de liker å spise, og ikke minst hva de tåler! Det bør også være en som foreldrene kjenner, så dere kan gi beskjeder om morgenen, og ha en dialog på ettermiddagen. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #16 Skrevet 24. juni 2014 Når jeg leverte min snart 2åring i barnehagen i går og i dag var det bare nye, sikkert ferievikarer eller ansatte fra andre avdelinger,som var totalt ukjente for både meg å sønnen min. Han begynte å hylgråte når den ene totalt fremmede dama tok han med seg inn. Og da hadde han klamrer seg fast til meg i 10 minutter idag måtte jeg bare dra. Dette er absolutt ikke likt han. Men det var så tydelig at han ikke ville være der nå. Jeg fikk en skikkelig vond følelse i magen av det hele. Fordi jeg hadde jo aldri levert han til fremmede ellers , så er det egentlig rett bare fordi det er barnehage? Nå har jeg omtrent vært på gråten selv siden jeg leverte. Jeg jobber heldigvis bare 10-14.30 idag så skal hente før kl 15. Men det jeg reagere på er at det er så mye snakk og tilknytning og trygghet., men dette gjelder visst ikke i ferier tydeligvis. De kunne da hatt en av de vanlige ansatte der på en småbarnsavdeling??Anonymous poster hash: 0d609...373 Det er ikke normalt.. Jeg jobber selv i bhg og har gjort det i mange år, om det skulle være veldig mye sykdom så har det hendt at en ny vikar har blitt anskaffet fort og "blitt kastet litt ut i det". Men da er selvfølgelig flere andre faste på jobb samtidig. Nå er riktig nok ikke bhg jeg jobber i en avdelingsbarnehage (det er en liten bhg m ca 20 barn), men vi har ferie samtidig som ungene og ellers går avspasering og fridager på rullering sånn at vi alltid er faste på jobb. Dette er noe du kan ta opp med styrer eller gå gjennom foreldrekontakten. Om det er en kommunal bhg kan ofte slike forhold styres fra lenger opp i systemet, og desto viktigere er det at det blir "rapportert" om misnøye. Jeg vet av etfaring at om kun de ansatte sier fra får vi bare tilbakemelding om at det er underbemanning i kommunen osv. Om foreldrene sier fra så har dere større innflytelse. Mange av oss er jo tross alt "bare" assistenter, og selv om jeg har jobbet fullt på samme plassen i 12år nå, så teller tydeligvis ikke min stemme like mye som andres. Anonymous poster hash: 13253...8cb 1
MissPierce Skrevet 24. juni 2014 #17 Skrevet 24. juni 2014 Sånn skal det ikke være! Hos oss er det 2 på jobb, og så har den 3 ferie. Da går de faste mellomvakter, og så tar naboavdelingen som også kjenner barna i mot om morgenen, og over på ettermiddagen. Å det fungerer veldig bra Vi har delt inn sommerferien i 3 deler, og det rullerer hvert år. Så ett år har man tidlig, så mellom og så sen ferie. Har hendt at alle de 3 voksene på avdelingen har vært syke likt i de værste omgangssyke periodene, men da låner vi voksene fra naboavdelingen, og så setter vi inn kjente vikarer. Ville tatt det opp med bhg, og spurt hvorfor det er sånn.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #18 Skrevet 24. juni 2014 Selvfølgelig har de det. Men når en avdeling har ca 5-6 voksne ansatte så bør det være mulig å planlegge slik at ikke alle har ferie samtidig? Anonymous poster hash: 05698...0aa hvor får du 5-6 voksne fra? Det er kun 3-4 voksne per avdeling. Anonymous poster hash: 89d5b...cf5 1
Bjørka Skrevet 24. juni 2014 #19 Skrevet 24. juni 2014 Jeg forstår godt at det kjennes vanskelig å levere i en sånn situasjon. Barn, spesielt småbarn er avhengig av stabilitet og kjente mennesker når de skal i barnehagen. Om akkurat denne situasjonen du opplevde i dag er kun pga ferie synes jeg det er dårlig planlegging fra barnehagen/avdelingen sin side, og det er noe du bør ta opp med styrer. Jeg vil tro det er andre faktorer inne i bildet her; sykdom, akutte hendelser o.l som gjør at ingen faste voskne eller faste vikarer var til stede ved levering. Jeg kan ikke tro en avdeling har planlagt at alle faste voksne skal være borte uten å få hjelp av naboavdelinger, eller faste vikarer som dere foreldre og barna kjenner fra før av.
ViljaH Skrevet 24. juni 2014 #20 Skrevet 24. juni 2014 Jeg hadde gått rett til styrer. Uakseptabelt. Min gutt er skeptisk til nye vikarer og trenger tid til å myse på dem før de får kontakt. Kanskje hadde jeg tatt ham med hjem igjen etter å ha snakket med styrer. Veldig enig i at man skal ikke måte etterlate et lite barn hos komplette fremmede, selv om de jobber i barnehage. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå