Gå til innhold

Straks søtten og lommepenger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker uansett at dersom man VIL, finner man seg jobb. Det er ALLTID mulig å vaske hos noen, klippe noens gress, passe noens unger, flippe burgere på en McDonalds. Det handler om å ha litt drive, rett og slett.

Jeg er dritlei av å betale for det jeg ikke får. Jeg vil ha en unge som trener og som gjør en toppinnsats på skolen. Det har jeg ikke. Så hva skal jeg betale for?

Dersom du har et syn på oppdragelse som sier at du skal betale ungen din for å gjøre en innsats på skolen, så tror jeg du har bomma...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trodde alle som går på vgs får stipend og da bør vel det holde som lommepenger :).

Anonymous poster hash: e29f1...d95

Skrevet

Dersom du har et syn på oppdragelse som sier at du skal betale ungen din for å gjøre en innsats på skolen, så tror jeg du har bomma...

Nei det er absolutt ikke det jeg mener, men jeg tenker at dersom han gjør jobben sin og er god student skal han slippe å ta seg jobb utenom.

• Liker 1
Skrevet

Trodde alle som går på vgs får stipend og da bør vel det holde som lommepenger :).

Mannen min (guttens stefar) tjener for godt til at han får stipend gitt. Dvs, han fikk utstyrs-stipendet da, type 3000 kroner til skolebøker, èn gang. De pengene gikk til skoleutsyr.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min (guttens stefar) tjener for godt til at han får stipend gitt. Dvs, han fikk utstyrs-stipendet da, type 3000 kroner til skolebøker, èn gang. De pengene gikk til skoleutsyr.

Trodde ikke din manns inntekt hadde noe å si ved stipendberegningen, så sant han ikke har adoptert sønnen din.

Sånn er det i hvertfall her. Det er kun min inntekt som er tatt med i beregningen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fått lommepenger av mine foreldre siden jeg var fjorten, og har stor sans for at barn/ungdommer skal lære seg at ting koster penger. Jeg var likevel i utgangspunktet av den oppfatning at ingen av mine barn skal behøve å jobbe ved siden av skolen så lenge de går på videregående dersom de går fullt og helt inn for å gjøre det godt på skolen - noe junior her har vist det siste året at han på ingen måte er særlig opptatt av.

Han har fått beskjed tidligere i vår at dersom han ikke tar seg sammen, begynner å trene igjen og ikke minst kan vise til bedre enn gjennomsnittskarakterer på skolen blir det slutt på pengene herfra. Nå er skolen over og han har sommerferie fra treningsjobben - jeg tenker at det er et godt tidspunkt å sette handling til ordene på. Synspunkter ?

Støtter deg helhjertet, og er særlig enig i det uthevede.

Synes ikke det går an å lage en regel på at ALLE 17-åringer skal eller skal ikke jobbe. Det kommer an på tilgangen til jobb, hva slags andre interesser de har, osv. Bruker de veldig mye tid på skolearbeid eller interesser er det greit å være rausere med lommepenger, men går det trått på skolen og de stort sett daffer rundt er det på tide å få seg en jobb.

Jeg tror det er lurt at du setter handling til ord nå, og viser at du mener det du sier. Ellers blir det bare tomme trusler.

Anonymous poster hash: 17564...8da

• Liker 3
Skrevet

Trodde ikke din manns inntekt hadde noe å si ved stipendberegningen, så sant han ikke har adoptert sønnen din.

Sånn er det i hvertfall her. Det er kun min inntekt som er tatt med i beregningen.

Både stefar og stemors inntekt blir regnet med når det kommer til stipend. Husets samlede inntekt. Ble iallefall tatt med her da tenåringen vår søkte stipend.

Skrevet

Han har ikke adoptert nei, men så lenge vi er gift har det innvirkning.

• Liker 1
Skrevet

Støtter deg helhjertet, og er særlig enig i det uthevede.

Synes ikke det går an å lage en regel på at ALLE 17-åringer skal eller skal ikke jobbe. Det kommer an på tilgangen til jobb, hva slags andre interesser de har, osv. Bruker de veldig mye tid på skolearbeid eller interesser er det greit å være rausere med lommepenger, men går det trått på skolen og de stort sett daffer rundt er det på tide å få seg en jobb.

Jeg tror det er lurt at du setter handling til ord nå, og viser at du mener det du sier. Ellers blir det bare tomme trusler.

Anonymous poster hash: 17564...8da

Takk. Det er igrunn akkurat sånn jeg tenker også. Usikker på hva jeg skal gjøre med mobiltelefonen hans nå bare, han har kjøpt og eier dermed selve telefonen, men simkortet, bruken, er det jeg som betaler for.

Litt av problemet er at han har blitt ufattelig lat det siste året, hjelper ikke til med noe som helst på eget initiativ lenger, og jeg må MASE for at han skal bære ut søppel og vaske rommene sine og sånn. Veldig lite ok.

AnonymBruker
Skrevet

Alle får utstyrsstipend, å det er penger som skal gå til å dekke skolebøker og pc.

Så lenge bostedsforelderen er gift så teller ektefellens inntekt, men er man bare samboere regnes ikke samboers inntekt med.

Anonymous poster hash: bc407...1c2

Skrevet

Etter at du skrev at han hverken brukte tid på trening eller mye skolearbeid, stiller saken seg litt annerledes. Da har han nok av tid til å jobbe, og særlig nå som det er sommerferie. Men, kan hende han er for sent ute for å finne seg sommerjobb? De fleste jobbene går tidlig :/

Skrevet

Etter at du skrev at han hverken brukte tid på trening eller mye skolearbeid, stiller saken seg litt annerledes. Da har han nok av tid til å jobbe, og særlig nå som det er sommerferie. Men, kan hende han er for sent ute for å finne seg sommerjobb? De fleste jobbene går tidlig :/

Tja, vi har stort hus på stor tomt, det er masse å bidra med her så så himla vanskelig er det jo ikke. Det bor plenty av gamle pensjonister her han også kan klippe gresset for, eller gjøre andre ting som fex male hus eller klippe hekk og sånt. Ikke vanskelig i det hele tatt.

Nå skal han snart reise på språkreise i tre uker, og lommepengekontoen hans er tom. Jeg har sagt at han får spare opp selv, han han tre hundre kroner der nå. Skal bli litt av en språkreise.

Skrevet

Tja, vi har stort hus på stor tomt, det er masse å bidra med her så så himla vanskelig er det jo ikke. Det bor plenty av gamle pensjonister her han også kan klippe gresset for, eller gjøre andre ting som fex male hus eller klippe hekk og sånt. Ikke vanskelig i det hele tatt.

Nå skal han snart reise på språkreise i tre uker, og lommepengekontoen hans er tom. Jeg har sagt at han får spare opp selv, han han tre hundre kroner der nå. Skal bli litt av en språkreise.

Nei da så. Da handler det om å se mulighetene og ta initiativ. Jeg malte huset vårt for 100 kr timen før jeg skulle på språkreise, det var lange timer hvor jeg helst skulle ha vært på stranda, men klarte å tjene inn 10.000 innen turen. Kan det være en mulighet at han gjør en jobb for dere da?

Gjest Ciegus
Skrevet

Dette er så individuelt at det er umulig å ha noen generelle meninger om hva som er rett. Noen 17-åringer har ikke kapasitet til å jobbe med mer enn skole. Noen har høye mål, andre har lave og har dermed mer tid. Noen bor et sted der det er plent umulig å få jobb (kommer selv fra en sånn plass, arbeidsledigheten er skyhøy, og alle klipper gresset sitt selv og vasker egne hus).

Du TS kjenner din sønn best, og ser selv hvilke muligheter han har og hva som er rimelig å forvente.

Skrevet

Takk. Det er igrunn akkurat sånn jeg tenker også. Usikker på hva jeg skal gjøre med mobiltelefonen hans nå bare, han har kjøpt og eier dermed selve telefonen, men simkortet, bruken, er det jeg som betaler for.

Litt av problemet er at han har blitt ufattelig lat det siste året, hjelper ikke til med noe som helst på eget initiativ lenger, og jeg må MASE for at han skal bære ut søppel og vaske rommene sine og sånn. Veldig lite ok.

skaff han en jobb i et serviceyrke, alle mennesker har godt av å gjøre noe for andre og lære seg at en selv ikke alltid kommer først. Min mamma skaffet meg min første sommerjobb og etter det måtte jeg betale lommepenger, telefon og mesteparten av klærne mine selv. Det lærer barna riktige verdier å begynne å jobbe tidlig synes jeg.
Skrevet

Nei da så. Da handler det om å se mulighetene og ta initiativ. Jeg malte huset vårt for 100 kr timen før jeg skulle på språkreise, det var lange timer hvor jeg helst skulle ha vært på stranda, men klarte å tjene inn 10.000 innen turen. Kan det være en mulighet at han gjør en jobb for dere da?

Ja, vi har laget en lang liste over jobber han kan gjøre, og satt opp en real timepris til han. Han kan lett tjene flere tusen om han vil.

Skrevet

Ja, vi har laget en lang liste over jobber han kan gjøre, og satt opp en real timepris til han. Han kan lett tjene flere tusen om han vil.

Da høres det ut som dere har gjort alt dere kan for å tilrettelegge for han :) Hvis han vil reise på språkreise med 300 kroner i lomma, så får han gjøre det. Bare vær klar på at dere ikke kommer til å "gi etter" og stikke til ham noen euro (?) idet han drar. For det kan hende han tenker nettopp det, at han får nok litt ekstra når alt kommer til alt.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er så individuelt at det er umulig å ha noen generelle meninger om hva som er rett. Noen 17-åringer har ikke kapasitet til å jobbe med mer enn skole. Noen har høye mål, andre har lave og har dermed mer tid. Noen bor et sted der det er plent umulig å få jobb (kommer selv fra en sånn plass, arbeidsledigheten er skyhøy, og alle klipper gresset sitt selv og vasker egne hus).

Du TS kjenner din sønn best, og ser selv hvilke muligheter han har og hva som er rimelig å forvente.

Man trenger da ikke å ha lave mål til utdanning for å finne tid til å jobbe ved siden av skolen.

Anonymous poster hash: bc407...1c2

Skrevet

Da høres det ut som dere har gjort alt dere kan for å tilrettelegge for han :) Hvis han vil reise på språkreise med 300 kroner i lomma, så får han gjøre det. Bare vær klar på at dere ikke kommer til å "gi etter" og stikke til ham noen euro (?) idet han drar. For det kan hende han tenker nettopp det, at han får nok litt ekstra når alt kommer til alt.

Har ingen planer om å stikke til han noe utenom nei. Men det er godt med støtte herfra. Jeg vet at noen av de beregnede lommepengene må brukes på buss til og fra skolen, og til lunsj for de som ikke vil/gidder å smøre med seg mat fra vertsfamilien. Jeg aner ikke hva bussen koster der han skal men det skal jeg lett finne ut. Jeg har kjøpt nytt pass, nye sommerklær for et helt lass penger og jeg har betalt hele reisen på over 20 000 - resten får han søren meg skaffe selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vel egentlig mer hørt at det er 18 år som er mest vanlig å bli "selvstendig". Da er man myndig og det er mer jobbmuligheter for da har man "lov til alt". For en 17-åring er det ikke mange jobbmuligheter, med mindre man kjenner noen som kjenner noen.. De kan ikke sitte i kassa på en matbutikk en gang.

Noen av venninnene mine fikk seg noen vakter i klesbutikker ol. men ellers har jeg ikke hørt om noen som har jobbet stort som 17-åring. Selv fikk jeg ikke fast jobb før jeg var nesten 19, og de stedene jge jobbet før der, var bare frivillig.
Om han går på videregående, er jo egentlig det nok.
Personlig hadde jeg blitt litt muggen om mamma slutta å gi meg lommepenger den dagen jeg ble 17, med mindre det var fordi jeg hadde fått meg en jobb.. Han burde få slippe å fokusere på noe annet enn videregående og lekser nå, han skal tidsnok ut som lærling/ut i jobb..

Anonymous poster hash: d4f74...d7d
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...