Gå til innhold

Straks søtten og lommepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Straks-søttenåringen min har frem til nå fått lommepenger. Nå syns jeg han er gammel nok til å klare seg selv økonomisk, så lenge han får mat og klær. Er han/ bør han være det ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blomst83
Skrevet

Straks-søttenåringen min har frem til nå fått lommepenger. Nå syns jeg han er gammel nok til å klare seg selv økonomisk, så lenge han får mat og klær. Er han/ bør han være det ?

Ja og ja. Når jeg gikk på vgs så hadde vel så og si alle i klassen min jobb allerede fra første året.

Skrevet

Ja og ja. Når jeg gikk på vgs så hadde vel så og si alle i klassen min jobb allerede fra første året.

Så enkelt er det ikke. Her vi bor er det veldig vanskelig for unge under 18 å få seg ekstrajobb. Skulle jeg da kreve av min 18 og 16 åring at de skal holde seg selv med lommepenger, når det ikke er reel sjanse til å få jobb?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på om han får seg jobb og om han klarer både jobb og skole (da mener jeg ar han får nok tid og energi til lesing og til å jobbe seg til godekarakterer).

Personlig anser jeg det som min "jobb" å forsørge barnet mitt til hun er ferdig med videregående. Ikke med å sy puter under armene eller å produsere en fremtidig luksusfelledeltager, men om hun ikke får seg jobb eller at jobben går utover skolearbeid så vil jeg gi henne penger til hun er ferdig med videregående skole.

Anonymous poster hash: 1b62e...25a
  • Liker 9
Skrevet (endret)

Du bør ikke regne med at 17-åringen din greier seg selv, uten noen for for lommepenger dersom hin skal ace skolen. Det du derimot, etter min mening, burde gjøre er å gi likemye i lommepenger som et månedskort på bussen koster. Disse pengene kan spares ved å skaffe seg alternativ transport til skolen, eller eventuelt gjør at tenåringen ikke blir tvunget til å skaffe seg jobb for å komme seg på skolen, dersom han virkelig fokuserer på arbeidet, eller sliter.

Edit: Personlig hadde nok jeg lagt ved et lite symbolsk beløp i tillegg, som lommepenger. Si at bussen koster 400, da hadde jeg gitt 500 i lommepenger (ikke i tillegg til busspenger), så for hin selv velge hvordan de skal brukes.

Endret av Fraggzy
Skrevet (endret)

Jeg synes det er en god tanke, så lenge han kan finne seg en jobb. Hvis det er vanskelig, så må du ikke mase for mye. Vær heller oppmuntrende og støttende :) Som 17-åring er det ikke såå mange jobber å velge mellom.

Edit: Også er jeg enig med det de over har skrevet om skole og at du ikke bør forlange at han skal tjene nok til å dekke absolutt ALT :)

Endret av Perle
Skrevet

Jeg har gitt han penger til busskort pluss det samme som det hadde kostet meg å betale for treningsmedlemsskapet hans. Jeg betaler "treningsmedlemsskapet" hans direkte til han fordi han jobber der som instruktør og dermed får trene/ være medlem gratis (de får ikke lønn fra treningsenteret): Problemet er bare at han ikke trener lenger overhodet, han bare instruerer - så basically betaler jeg for noe jeg ikke får (jeg vil jo at han skal trene, det er jo det jeg er interessert i å betale)

Busskort kan han få gratis på skolen, grunnen til at jeg har betalt busskort er fordi han da kan bruke det til å reise fritt hele døgnet hele uken. Noe han bare gjør til og fra instruering. Som jeg også betaler for.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns absolutt at en 17 åring skal klare seg ganske på egenhånd, hvertfall om du betaler mat og bolig for han.

Når jeg var 17 fikk INGEN av mine venner lommepenger, vi hadde alle sammen jobber ved siden av studiene. Det er faktisk ikke kjempevanskelig å finne seg en helgejobb når man er 17 år.

Jeg hadde rett og slett vært flau om jeg hadde vært avhengig av mam og pap for bussbillett og mascara på vgs.

Anonymous poster hash: 43b44...96c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns absolutt at en 17 åring skal klare seg ganske på egenhånd, hvertfall om du betaler mat og bolig for han.

Når jeg var 17 fikk INGEN av mine venner lommepenger, vi hadde alle sammen jobber ved siden av studiene. Det er faktisk ikke kjempevanskelig å finne seg en helgejobb når man er 17 år.

Jeg hadde rett og slett vært flau om jeg hadde vært avhengig av mam og pap for bussbillett og mascara på vgs. Anonymous poster hash: 43b44...96c

Tydelig at du ikke er 17 år, og prøver å søke jobb i dag.

Anonymous poster hash: 7d1c1...92f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde rett og slett vært flau om jeg hadde vært avhengig av mam og pap for bussbillett og mascara på vgs.

Det beror på hvor i landet man bor

Anonymous poster hash: 1b62e...25a

• Liker 5
Skrevet

Han kan lett finne seg jobber her hvor vi bor. Kanskje ikke de mest spennende jobbene, men han kan lett finne måter å tjene penger på.

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Så enkelt er det ikke. Her vi bor er det veldig vanskelig for unge under 18 å få seg ekstrajobb. Skulle jeg da kreve av min 18 og 16 åring at de skal holde seg selv med lommepenger, når det ikke er reel sjanse til å få jobb?

Nå svarte jeg på hi,og jeg antok at så lenge ts spurte som hun gjorde så var det fordi det var mulighet for at sønnen kunne skaffe seg pener på egenhånd.

AnonymBruker
Skrevet

Tydelig at du ikke er 17 år, og prøver å søke jobb i dag. Anonymous poster hash: 7d1c1...92f

Nei, men jeg er 21 år med en rekke familiemedlemmer på 17 (alle har jobb). Han får ikke drømmejobben, men han finner seg noe. Om han bor på landet kan det kanskje være litt vanskelig dog.. Det er faktisk ikke vanskelig å tjene 3 k i mnd.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker uansett at dersom man VIL, finner man seg jobb. Det er ALLTID mulig å vaske hos noen, klippe noens gress, passe noens unger, flippe burgere på en McDonalds. Det handler om å ha litt drive, rett og slett.

Jeg er dritlei av å betale for det jeg ikke får. Jeg vil ha en unge som trener og som gjør en toppinnsats på skolen. Det har jeg ikke. Så hva skal jeg betale for?

• Liker 2
Skrevet

Der jeg bodde var det iallefall umulig å få jobb som 17-åring, siden butikkene ansatte barna til andre ansatte, og jeg ikke hadde den muligheten der foreldrene mine jobba. Fikk et fast beløp med foreldrene mine, var vel barnetrygden på ca 1000 om jeg ikke husker feil (var iallefall ikke mer). Etter jeg fylte 18 derimot, klarte jeg meg selv siden jeg fikk sommerjobb.

Skrevet

Det er blitt vanskelig mange steder å få jobb før man er atten, men får han seg jobb syntes jeg han skal klare seg selv økonomisk.

Skrevet

Har selv en 17-åring, og hun får fortsatt lommepenger av oss foreldrene.

Her vi bor er det klin umulig å få en jobb utenom skolen når man er under 18, med mindre man har kontakter. Hun har søkt flere jobber, men ikke fått de pga hun ikke er myndig.

Og, siden hun fortsatt går på Vgs så har faktisk vi foreldrene forsørgerplikt, og det synes jeg går litt lengre enn å gi henne husly og mat.

Så, hun har sine plikter i hjemmet, og hun er regelmessig barnevakt for søstrene sine (har ei søster i hvert hjem), og vi setter inn fast en sum på kontoen hennes i mnd.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei datter på samme alder, å hun har to jobber i tillegg til skole og fritidsaktiviteter.

Hun betaler selv for treningsstudio, kino, sminke, klær osv. Jeg betaler for hovedaktiviteten hennes. Busskort får hun på skolen.

Jeg mener at når de er såpass gamle så kan de begynne å tjene litt penger å sørge for enkelte ting selv. Det handler også om å lære at man ikke kan få alt, lære seg å disponere penger, lage seg et budsjett, å se at ting koster penger.

Anonymous poster hash: bc407...1c2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke fått lommepenger av mine foreldre siden jeg var fjorten, og har stor sans for at barn/ungdommer skal lære seg at ting koster penger. Jeg var likevel i utgangspunktet av den oppfatning at ingen av mine barn skal behøve å jobbe ved siden av skolen så lenge de går på videregående dersom de går fullt og helt inn for å gjøre det godt på skolen - noe junior her har vist det siste året at han på ingen måte er særlig opptatt av.

Han har fått beskjed tidligere i vår at dersom han ikke tar seg sammen, begynner å trene igjen og ikke minst kan vise til bedre enn gjennomsnittskarakterer på skolen blir det slutt på pengene herfra. Nå er skolen over og han har sommerferie fra treningsjobben - jeg tenker at det er et godt tidspunkt å sette handling til ordene på. Synspunkter ?

Gjest Magdalene
Skrevet

Tydelig at du ikke er 17 år, og prøver å søke jobb i dag.

Anonymous poster hash: 7d1c1...92f

Forskjellen er vel at dagens 17-åringer helst skal ha direktørstillinger, og slippe å bli møkkete på fingrene.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...