Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva regner dere som gode karakterer, og hvor gode karakterer bør man ha før det er vits i å søke en typisk karrierejobb? Er det kun A'er som er godt nok?

Anonymous poster hash: bfbaf...85b

Skrevet

Jeg liker å definere en god karakter som bedre enn C(dvs A og B). Siden C i stort sett alle tilfeller er gjennomsnittet. Det er stort sett slik min definisjon av god/bra er generelt, bedre enn gjennomsnittet.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

En god karakter for meg er en A.

Anonymous poster hash: 682fc...869
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ettersom det kun finnes 5 ståkarakterer er det jo ikke så mange karakterer som passer som god. En C vil være den midterste ståkarakteren, og er dermed bare mddels. B er litt god, A er god.

Anonymous poster hash: efde9...c8d
Gjest Naria
Skrevet

Jeg synes A og B er gode karakterer. C er greit nok, men ikke mer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva du studerer TS, men ganske mange som får bedre enn ren B i snitt på økonomiutdanninger, så ikke sikker på om ren B er godt nok for å få "karrierejobbene" for sivøker. Ikke virker B vanskelig å få heller.

Anonymous poster hash: 371a1...204
Gjest Regnstorm
Skrevet (endret)

A og B er karakterer jeg anser som gode. Jeg vil ikke sagt rett ut til en C-student at jeg anser C som en dårlig karakter, men det er det jeg tenker om jeg skulle få en C selv.

Hva som er gode nok karakterer for dine mål avhenger sevsagt av hva du skal studere. Innenfor noen fagområder har jeg inntrykk av at f.eks. C er som en god karakter.

Endret av Regnstorm
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stort sett B'er og et par A'er. Ikke noe dårligere enn B. Lurer på om det er noen vits i å søke gode jobber når jeg ikke er en A-kandidat. Men jeg er uansett ikke ferdig med masteroppgaven, så jeg får bare se hva jeg ender opp med der også.. Takk for svar!

Skrevet

A og B er gode karakterer.

Jeg regner også C som en god karakter dersom det er snakk om et spesielt krevende fag.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har stort sett B'er og et par A'er. Ikke noe dårligere enn B. Lurer på om det er noen vits i å søke gode jobber når jeg ikke er en A-kandidat. Men jeg er uansett ikke ferdig med masteroppgaven, så jeg får bare se hva jeg ender opp med der også.. Takk for svar!

Jeg anbefaler deg uansett å søke, det verste som skjer er at du får avslag. Det er bedre å få avslag enn å angre på at du ikke søkte.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor studerer dere som snakker her? Den skolen vil jeg også gå på! Der jeg gikk fikk 2-7 personer av 40-60 oppmeldte kandidater A. Jeg gikk på Universitetet. Ca. 10 fikk B, ca 20 fikk C, ca 10 fikk D, mens en liten andel fikk E. Noen ganger var strykprosenten mellom 10-30 prosent.

Anonymous poster hash: b7f8f...6c3

Skrevet

Hvor studerer dere som snakker her? Den skolen vil jeg også gå på! Der jeg gikk fikk 2-7 personer av 40-60 oppmeldte kandidater A. Jeg gikk på Universitetet. Ca. 10 fikk B, ca 20 fikk C, ca 10 fikk D, mens en liten andel fikk E. Noen ganger var strykprosenten mellom 10-30 prosent.

En god del skoler har flere hundre kandidater per fag, antallet A skal normalt ligge rundt 10%. Da blir det plutselig en god del Aer, spesielt med tanke på at mange tar opp igjen fag. På en eksamen jeg hadde (Finansmarkeder) var nesten 25% av de oppmøtte personer som kontet faget. Samtidig vet jeg at karakterfordelingen i ulike fag/skoler og fagfelt kan variere ekstremt. En venninne av meg som gikk sosialt arbeid på HiB fortalte at det var som du beskrev, 2-3 Aer for rundt 50 studenter.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener med dette innlegget.

AnonymBruker
Skrevet

Hva som er av god karakter å regne avhenger helt av studiestedet og studiets vanskelighetsgrad. Det er stor forskjell på en C ved et universitet med opptakskrav på ca. 5 i snitt fra vgs, og et læringssted der snittet var "åpent". Det er ikke til å komme bort ifra at det er litt enklere å lese lærebøker på norsk enn forskningsartikler på engelsk, for eksempel.

Derfor synes jeg denne diskusjonen blir litt meningsløs. Går man medisinstudiet er det noe veldig annet enn om man tar sosialt arbeid ved en høgskole som ikke krevde annet enn at man bestod VGS. Noen ganger er det bra å i det hele tatt bestå eksamen.

Anonymous poster hash: 44618...45a
  • Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg mener er at det nesten er umulig at dere ikke har c på vitnemålet. Dere kan ha mange b, men a er nesten uoppnåelig ved UiO. Da kan dere undervise de andre, ta phd og bli professorer. Det var kun en person jeg kjente med et flertall a på vitnemålet. Hun underviste oss på kullet under og er headhuntet.

Skrevet

Det jeg mener er at det nesten er umulig at dere ikke har c på vitnemålet. Dere kan ha mange b, men a er nesten uoppnåelig ved UiO. Da kan dere undervise de andre, ta phd og bli professorer. Det var kun en person jeg kjente med et flertall a på vitnemålet. Hun underviste oss på kullet under og er headhuntet.

Ingen i denne tråden har sagt noe som står i motsetning til dette.

Jeg har selv en god del Cer. Jeg studerer også på UiO og underviser der ved siden av. I år var jeg faktisk sensor der også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig påstand. At det er usannsynlig at man har et flertall av A'er er greit nok, at man klarer å holde seg på B eller bedre synes jeg ikke høres merkelig ut i det hele tatt.

Anonymous poster hash: e21b2...d87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som tilsvarer laud, dvs A og B.

Anonymous poster hash: 0f476...d12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som har kun Aer fra UiO.

Anonymous poster hash: 0f476...d12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...