Gå til innhold

Å velge bunad


Lillitta

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er helt utrolig fint med bunad! Har spart opp en del penger, men klarer faktisk ikke bestemme meg for hvilken bunad jeg skal velge. Jeg har snevret inn til fem forskjellige som kunne vært aktuelle utifra tilknytning til stedene. Jeg har derfor laget en liten liste som ser slik ut:

  • Løkenbunad (blå)

loken-bunadrosen-bla-01_thumb.jpg

Det jeg tenker er at løkenbunaden eller østfoldbunaden er det naturlige valget, i og med at det er her jeg er oppvokst. Samtidig syns jeg løkenbunaden er litt kjedelig når det kommer til sølvet, for det fins ingen valgmuligheter. Det er kun en halssølje som kan brukes til bunaden, så jeg er redd for at jeg skal synes at bunaden min ikke er "unik". Selv om det naturligvis er haugevis med folk som har samme bunad, så er det jo litt gøy å se ulike variasjoner av de enkelte bunadene? Det skal også nevnes at denne er helt utrolig vanlig her jeg kommer fra, og det er nesten kun slike som er å se på 17. mai :fnise:

  • Østfoldbunad (rød)

ostfold-bunadrosen-rod-01_thumb.jpg

Østfoldbunaden syns jeg er enkel, men fin! Virker som det er litt flere valgmuligheter når det gjelder sølvet og, så tenker at jeg kanskje hadde følt meg finere i den. Noen som har erfaringer med sølv til østfoldbunad?

Virker som det nesten er færre med østfoldbunad enn løkenbunad og..

  • Gudbrandsdalens festdrakt (blå)

gudbrandsdalen-bunadrosen-bla-01.jpg

Gudbrandsdalsbunaden har jeg nesten kun som et alternativ fordi det er der min farmor er fra, og hun har den samme bunaden. Hun har utrolig lyst til at jeg skal skaffe meg lik bunad som henne, så jeg vet at det hadde gledet henne veldig. Syns også at den er hakket finere enn løkenbunaden, både mtp. broderier og sølv. Har personlig ingen tilknytning til Gudbrandsdalen, annet enn det jeg har skrevet. Redd det blir litt upersonlig.. :vetikke:

  • Vest-Telemarksbunad

vesttelemark-bunadrosen-sort-01-364x505.

Vest-Telemarksbunaden har jeg som et alternativ fordi jeg har tilbrakt alle sommer- og høstferier der. Vi har hatt hytte der fra jeg var liten, og vi går på jakt her hvert år. Så føler jeg har en sterk tilknytning til dette stedet og, men kjipt om det ikke blir sosialt akseptert at jeg går i en bunad derfra. :sukk: Virker som det er massevis av valgmuligheter når det kommer til denne bunaden, og derfor virker den veldig lokkende.. :danse:

  • Nordlandsbunad (blå)

nordland-bunadrosen-bla-01.jpg

Moren min og alle på mamma sin side er fra Nord-Norge. Syns denne bunaden er kjempefin, og søskenbarnet mitt har den i grønn. Har ikke vært noe særlig i Nord-Norge, men føler likevel at det er ganske nært, i og med at jeg fremdeles har de fleste slektningene mine der. :icon_lol:

Har dere noen innspill? Hvilken syns dere er finest/styggest, og hvorfor? Hvor strengt syns dere dette med tilhørighet bør være?

Er som sagt helt i villrede her, og for meg er det et stort valg å skulle gå til innkjøp av et så dyrt plagg. Men absolutt verdt det! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vest-Telemarksbunaden er vanvittig fin, men jeg skjønner likevel reservasjonen siden du har nærmere tilknytning til flere av de andre bunadene.

Tror nok jeg ville valgt Østfoldbunaden framfor Løkenbunaden. Den var enkel, men likevel litt spesiell i utformingen synes jeg. Antar du er fra Østfold siden den kommer opp som valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vest-Telemarksbunaden er vanvittig fin, men jeg skjønner likevel reservasjonen siden du har nærmere tilknytning til flere av de andre bunadene.

Tror nok jeg ville valgt Østfoldbunaden framfor Løkenbunaden. Den var enkel, men likevel litt spesiell i utformingen synes jeg. Antar du er fra Østfold siden den kommer opp som valg?

Ja, er enig i det du sier. Likevel- det er kun farmor som har bunad når det kommer til den nærmeste slekta, så føler jeg kan velge litt "friere" på grunn av det. Hadde mamma og søskna mine hatt bunad, hadde jeg nok bare valgt det samme som dem, tror jeg.

Er fra Østfold, ja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Østfoldbunaden er nok en av de jeg liker best.

Jeg tror det skyldes at den ikke er helt 'spikret' i farvene.

Jeg har sett den med rødt liv, gyldent liv og med grønt liv (en grønnfave som jeg liker veldig godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfoldbunaden er nok en av de jeg liker best.

Jeg tror det skyldes at den ikke er helt 'spikret' i farvene.

Jeg har sett den med rødt liv, gyldent liv og med grønt liv (en grønnfave som jeg liker veldig godt).

Syns i grunn at grønn er fin, men det passer bare ikke til meg :( Den gyldne har jeg ikke sett ennå tror jeg, skal sjekke opp! :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ta en klype salt sammen med gyldent liv, - det er ikke sikkert at minnet mitt er helt til å stole på nå siden det er 10 år siden jeg flyttet fra nærheten til Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke "regelen" at man ska ha bunad fra der moren din er ifra? Nordlandsbunaden blilr jo kåret til finest stadig vekk, så da har du jo skutt gullfuglen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du kan ha alle bortsett fra den fra Vest-Telemark.Synes ikke at en hytte er nok tilhørighet for å skaffe seg en bunad. Gudbrandsdalsbunaden var ellers den fineste.



Anonymous poster hash: a80fe...a95
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta løkenbunaden eller Østfoldbunaden. Ikke ta Nordlandsbunad, hvertfall ikke i blå. Den er så ufattelig ordinær, ser den alltid på 17.mai om det skulle være i Kristiansand eller Nordland.



Anonymous poster hash: cb198...7e1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Gudbrandsdalsbunaden var finest av alternativene, og hadde nok gått for den. Vest-Telemark var også fin, men føler her at tilknytningen din ikke egentlig er sterk nok - så hadde derfor ikke følt selv at jeg kunne valgt den hvert fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt den fra Østfold eller den fra Gudbrandsdalen, av disse.

Jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes den fra Gudbrandsdalen er finest (enda finere i svart)! Østfoldbunaden er også kjempefin og skal fra gammelt av være "flottere" enn løkendrakten. Telemark- og Nordlandsbunader ser jeg på annenhver person på 17 mai, noe jeg hadde syntes var litt kjipt. Jeg har Østfoldbunad med grønt liv og er kjempefornøyd :)



Anonymous poster hash: 22923...aa2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal velge den du syns er finest på tross av tilknytning. Bunad er et personlig valg og reglene for hvilken man kan velge er ikke så strenge lenger. Jeg har en bestemor som hadde Gudbrandsdal festdrakt i sort. Hun hadde ikke noe tilknytning til stedet, men det var den de hadde på Husfliden i riktig størrelse da hun skulle til Amerika. Senere arvet jeg den og jeg syns den er råfin.

Men jeg syns klart Gudbrandsdalen og Østfold er finest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke "regelen" at man ska ha bunad fra der moren din er ifra? Nordlandsbunaden blilr jo kåret til finest stadig vekk, så da har du jo skutt gullfuglen ;)

Nei, det er ingen "regel" om dette. De mest nazi mener at det skal gå max to ledd bakover, men tilknytning er så mangt, for eksempel at man har bodd/oppvokst et sted.

Synes du kan ha alle bortsett fra den fra Vest-Telemark.Synes ikke at en hytte er nok tilhørighet for å skaffe seg en bunad. Gudbrandsdalsbunaden var ellers den fineste.

Anonymous poster hash: a80fe...a95

Det er mulig du synes det, men hva er da tilknytning? Om jeg skulle fulgt din "regel" ovenfor, skulle jeg hatt bunad fra Troms, for det er der min mor er fra. Jeg har bare vært der én gang, da jeg var fem år. Ikke har jeg hatt noen kontakt med familien derfra heller siden jeg ble voksen. Vi har derimot hytte i Vest-Telemark og inngiftet familie som jeg ser ofte. Med andre ord er jeg i Telemark mye og ofte og har venner og familie der. Jeg føler mer tilknytning til Telemark enn til mitt eget hjemsted som jeg flyttet fra for femten år siden.

TS bør velge den fineste og den som kler henne best. Østfoldbunaden var veldig fin, synes jeg.

Anonymous poster hash: 0879e...78e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes du kan ha alle bortsett fra den fra Vest-Telemark.Synes ikke at en hytte er nok tilhørighet for å skaffe seg en bunad. Gudbrandsdalsbunaden var ellers den fineste.

Anonymous poster hash: a80fe...a95

Jeg forstår at noen kanskje syns jeg har for lite tilknytning til dette stedet til å skaffe meg bunaden. Men hva da med Gudbrandsdalsbunaden? Der har jeg ikke vært i hele mitt liv, og farmor har ikke vært der noe særlig hun heller. Hvis jeg skulle valgt med tanke på tilhørighet mellom disse to bunadene, hadde jeg ikke vært i tvil- i og med at jeg har vært så mye i Telemark. Syns de andre Telemarksbunadene er finere, men de føler jeg hadde blitt helt galt å bruke. ;)

Jeg syns du skal velge den du syns er finest på tross av tilknytning. Bunad er et personlig valg og reglene for hvilken man kan velge er ikke så strenge lenger. Jeg har en bestemor som hadde Gudbrandsdal festdrakt i sort. Hun hadde ikke noe tilknytning til stedet, men det var den de hadde på Husfliden i riktig størrelse da hun skulle til Amerika. Senere arvet jeg den og jeg syns den er råfin.

Men jeg syns klart Gudbrandsdalen og Østfold er finest.

Så flott at du har en bunad med en historie bak! :rodmer: Jeg skulle gjerne arvet bunad av noen, men dessverre er det veldig få som har bunad i min familie. Bortsett fra farmor, men den skal nok tante arve. Jeg føler at de fleste egentlig er likegyldige til bunadvalg, så lenge du kan forsvare valget ditt med noe annet enn at "bunaden var fin, så jeg valgte den". Når det er sagt så heller jeg nok mot Gudbrandsdalsbunaden eller Østfoldbunaden. :cool:

Endret av Lillitta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Østfold-bunaden er den fineste av de du kan ha (Telemark kan du ikke ha). Jeg kommer aldri til å like Nordlandsbunaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den fra Gudbrandsdalen er finest (enda finere i svart)! Østfoldbunaden er også kjempefin og skal fra gammelt av være "flottere" enn løkendrakten. Telemark- og Nordlandsbunader ser jeg på annenhver person på 17 mai, noe jeg hadde syntes var litt kjipt. Jeg har Østfoldbunad med grønt liv og er kjempefornøyd :)

Anonymous poster hash: 22923...aa2

Jeg syns også at den egentlig er finere i svart, men jeg tror den blir veldig hard i fargen mot min superbleike hud! :fnise: Er helt proppa med Løkenbunader og Nordlandsbunader her jeg bor. Hadde jo vært litt gøy med Gudbrandsdalsbunad mtp. hvor få det er som har den her, da :icon_lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKJERP deg. Er en skam at du ikke velger deg en bunad fra din opprinnelse.



Anonymous poster hash: cf53d...a0f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...