Gå til innhold

Ser ut som jeg er gravid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde veldig problemer med oppblåst mage før, og jeg har begynt å spise etter FODMAP-dietten, noe som har hjulpet helt utrolig. TS: har du noen andre plager enn at magen er oppblåst? Er det vondt? Føler du deg uvell, kvalm, osv? Problemer ift avføring? For det kan ihvertfall være tegn på matintoleranser. Jeg har ihvertfall fått et helt nytt liv etter jeg begynte å spise annerledes. Jeg har ikke vært hos lege (noe jeg antakeligvis burde gjort, men har lest de samme svarene som du får - at man får beskjed om å teste det ut på egenhånd). Jeg har ihvertfall testet det ut på egenhånd, og med veldig gode resultater. Jeg har aldri vondt lenger, og jeg er aldri oppblåst (med mindre jeg har spist noe jeg ikke tåler). Og det er en helt fantastisk følelse

Har ingen andre plager enn stor mage nei, er nok derfor legen ikke gidder å bruke tid på det. Må google denne foodmap dietten du snakker om!

TS

Anonymous poster hash: 1e349...fca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en veldig sterk mage, og slank og stram nesten hele tiden. Men jeg kan reagere på mat slik at den ser ut som din på de bildene. Skikkelig plagsomt! Men jeg vet å unngå maten jeg vet forårsaker dette, eventuelt bare spiser det på kvelden og skal legge meg etterpå ;) Da er jo magen bra når jeg står opp. For meg er det ikke bestemte matvarer/drikkevarer som gjør det, men brudd på rutiner, matvarer i kombinasjon, når jeg trener og mye annet som spiller inn. Noe tåler jeg før trening, noe etter. Noe kan jeg spise til frokost og annet til middag/kvelds. Kroppen er rar altså! Så det gjelder bare å kartlegge og være flink til å følge rutiner som ikke medfølger oppblåst mage.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også en veldig sterk mage, og slank og stram nesten hele tiden. Men jeg kan reagere på mat slik at den ser ut som din på de bildene. Skikkelig plagsomt! Men jeg vet å unngå maten jeg vet forårsaker dette, eventuelt bare spiser det på kvelden og skal legge meg etterpå ;) Da er jo magen bra når jeg står opp. For meg er det ikke bestemte matvarer/drikkevarer som gjør det, men brudd på rutiner, matvarer i kombinasjon, når jeg trener og mye annet som spiller inn. Noe tåler jeg før trening, noe etter. Noe kan jeg spise til frokost og annet til middag/kvelds. Kroppen er rar altså! Så det gjelder bare å kartlegge og være flink til å følge rutiner som ikke medfølger oppblåst mage.

Off jeg har googlet og prøvd meg frem i alle år og kuttet ut alle matvarer som skal gi oppblåst mage.

Til slutt er det ikke mye man står igjen med og jeg har jo lyst til å leve også, ikke følge strenge dietter.

Men jeg får vel bare prøve å kutte ut en matvare av gangen da og se om det skjer noe.

Jeg ser sånn ut hver eneste dag liksom, det er ikke bare innimellom. Ikke var magen spesielt stor på disse bildene heller, den var helt medium. Noen dagen større, noen dager mindre, det kommer an på hvor mye jeg har spist.

Har også prøvd å holde meg til veldig små måltider, men da går jeg bare rundt og er sulten hele tiden så det gikk ikke.

Kropp er noe dritt.

Gjest Runforit
Skrevet

Du er definitivt oppblåst. Jeg er også veldig slank med lav fettprosent og slet mye med oppblåst mage før jeg la om kostholdet til lavkarbo.

Prøv å starte dagen i morgen med eggeøre og opphakkede mandler. Magen min er like flat etter det. Rug, havre og mel generelt gjør meg oppblåst. Spiser mye ren kylling, fisk, egg, mandler, kokosmel, peanøttsmør/olje, soyabønner, kjøttpålegg etc og merker stor forskjell. Spiser ikke sukker(utenom mørk sjokolade) søtningsmiddel(utenom sukrin gold som jeg tåler, men ikke hvit sukrin, utenom soyais elle kokossorbeis en gang iblandt)

Er også forsiktig med løk, mais, kål etc(grønnsaker som generelt generer luft), hvit pasta/ris etc.

Tåler heller ikke laktose så kokosmelk, mandelemelk, soyamelk etc er supert for magen min. Er paddeflat fra morgen til kveld nå :) Worth a shot.

Skrevet

Du er definitivt oppblåst. Jeg er også veldig slank med lav fettprosent og slet mye med oppblåst mage før jeg la om kostholdet til lavkarbo.

Prøv å starte dagen i morgen med eggeøre og opphakkede mandler. Magen min er like flat etter det. Rug, havre og mel generelt gjør meg oppblåst. Spiser mye ren kylling, fisk, egg, mandler, kokosmel, peanøttsmør/olje, soyabønner, kjøttpålegg etc og merker stor forskjell. Spiser ikke sukker(utenom mørk sjokolade) søtningsmiddel(utenom sukrin gold som jeg tåler, men ikke hvit sukrin, utenom soyais elle kokossorbeis en gang iblandt)

Er også forsiktig med løk, mais, kål etc(grønnsaker som generelt generer luft), hvit pasta/ris etc.

Tåler heller ikke laktose så kokosmelk, mandelemelk, soyamelk etc er supert for magen min. Er paddeflat fra morgen til kveld nå :) Worth a shot.

Jeg er vegetarianer, men spiser fisk og det går stort sett i tunfisk, laks og sei.

Spiser heller ikke sukker og tåler ikke sjokolade, hvis ris, pasta eller hvetemel. Skal prøve det du foreslår, men hva spiser du i stedet for brød/knekkebrød hvis du ikke tåler korn og mel?

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg er vegetarianer, men spiser fisk og det går stort sett i tunfisk, laks og sei.

Spiser heller ikke sukker og tåler ikke sjokolade, hvis ris, pasta eller hvetemel. Skal prøve det du foreslår, men hva spiser du i stedet for brød/knekkebrød hvis du ikke tåler korn og mel?

Mandler er gullverdt da det har masse fiber. I tillegg bruker jeg mye kokosmel. Lager rundstykker, pizzabunn. Cookies etc med det. Med litt natron så får du knallbra resultater :)

Skrevet

Mandler er gullverdt da det har masse fiber. I tillegg bruker jeg mye kokosmel. Lager rundstykker, pizzabunn. Cookies etc med det. Med litt natron så får du knallbra resultater :)

Blir endel jobb skjønner jeg :P

Hva med glutenfrie knekkebrød da?

Skrevet

Åh, sånn har jeg også det. Jeg er tynn ellers, men med én gang jeg får i meg et eller annet, så buler magen ut! Det er bare nederst, og ribbena mine stikker fortsatt veldig ut, så det ser så rart ut. Jeg får ikke så stor mage som deg, men din ser likevel bedre ut enn min da du har muskler og det eier ikke jeg...kanskje det bare er det som er problemet mitt, får prøve å få meg litt magemuskler. Har dessverre ikke noe tips, bare tenkte å si at du er langt ifra den eneste med det problemet.

Skrevet

Åh, sånn har jeg også det. Jeg er tynn ellers, men med én gang jeg får i meg et eller annet, så buler magen ut! Det er bare nederst, og ribbena mine stikker fortsatt veldig ut, så det ser så rart ut. Jeg får ikke så stor mage som deg, men din ser likevel bedre ut enn min da du har muskler og det eier ikke jeg...kanskje det bare er det som er problemet mitt, får prøve å få meg litt magemuskler. Har dessverre ikke noe tips, bare tenkte å si at du er langt ifra den eneste med det problemet.

Du får prøve noen av tipsene her du også da :)

Jeg skal hvertfall prøve å gjøre som runforit sier og så etterhvert forsøke meg å spise en og en matvare igjen og se om jeg reagerer på noe. Samt trene magemuskler på en annen måte. Fingers crossed!

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest alle svarene, men jeg må bare fortelle min historie.

I seks år slet jeg meg ballongmage og fikk ingen hjelp hos fastlege. Jeg byttet fastlege, og tryglet om hjelp men de gadd ikke gjøre noe. Jeg våknet med helt flat mage, spiste frokost og svopp så hadde jeg nesten 15 cm ekstra i mageomkrets. Magen var helt stram. Jeg dro til fastlegen uten å spise og de fikk se flate magen min, så spiste jeg et eple og så fikk de se magen min, men alikevel mente de at jeg var frisk eller at det var psykosomatisk. Jeg mistenkte tidlig at jeg ikke tålte frukt, men samtlige fastleger sa at det ikke er mulig eller at det er helt vanlig, og at alle blir litt oppblåst av frukt. Etter mye prøving og feiling bestemte jeg meg for å kutte ut all fruktose, altså all frukt, rotgrønnsaker, honning, sukker osv, og kunstige søtningsstoffer (maltitol, aspartam o.l.) og to dager etterpå var jeg helt frisk. Ingen promping, løs mage, morgenkvalme, spent og oppblåst mage. Så lenge jeg holder meg unna fruktose (jeg spiser de grønnsake med lite fruktoseinnhold som f.eks. spinat, agurk, blomkål) og kunstig søtning har jeg ingen plager. Skeier jeg ut og spiser en banan og litt melon har jeg ballongmage en dag, men nå vet jeg hvorfor det skjer sånn at jeg kan planlegge. Før kunne man ta en blåsetest på sykehuset for å sjekke for fruktosemalabsorpsjon, men på mitt sykehus har de sluttet med det fordi det var unødvendig dyrt. Legene mener det å holder og teste dietten for å få diagnosen. Jeg vet ikke hvordan det er på andre sykehus. Fastlegen min hadde jo aldri hørt om fruktosemalabsorpsjon så jeg måtte fortelle ham hva det var.

Anonymous poster hash: 67d66...033

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Blir endel jobb skjønner jeg :P

Hva med glutenfrie knekkebrød da?

Jeg mistenker at du har fått irritabel tarm, noe som er vanlig om en har slitt med spiseforstyrrelser. Mulig glutenfritt vil være bedre, men ville startet med det helt basic'e og rene som fisk, egg, nøtter etc. som nevnt tidligere.

Som hun over nevnte så er også en del, frukt, grønnsaker og havre, rug og mel noe som kan trigge irritabel tarm.

Du kan lese litt mer om det her:

http://www.ibsdiets.org/fodmap-diet/fodmap-food-list/

Skrevet

Det med frukt har faktisk slått meg, magen min ble voldsomt brummete etter at jeg spiste vannmelon til kvelds i går.

Men jeg tenker jeg tar en ting av gangen og begynner i dag med ny diett som er fri for gluten, laktose, sukker og søtningsmiddel. Eneste jeg hadde i kjøleskapet som funket til frokost var gulrot, så må handle etter jobb skjønner jeg hehe.

Har fått litt håp om at det kan bli bedre nå, så tusen takk for alle svar!

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som heter fruktosemalabsorbsjon, eller fruktoseintoleranse.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fructose_malabsorption

Dersom det føles som om maten blir fordøyd sakte, er der også noe som heter gastroparese, dersom jeg husker riktig kan det komme av spisefortyrrelser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gastroparesis

Men ja, leger er helt endelige på kunnskap når det gjelder mage. I beste fall tester de for betennelse og cøliaki, og dersom det ikke viser noe så gjør de fint lite mer.

Dersom det er gastroparese vil det hjelpe å spise mer flytende mat.

Anonymous poster hash: 72693...c1c
AnonymBruker
Skrevet

gastroparese kan komme blant annet av spiseforstyrrelser skulle det være

Anonymous poster hash: 72693...c1c
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som heter fruktosemalabsorbsjon, eller fruktoseintoleranse.http://en.wikipedia.org/wiki/Fructose_malabsorption Dersom det føles som om maten blir fordøyd sakte, er der også noe som heter gastroparese, dersom jeg husker riktig kan det komme av spisefortyrrelser. http://en.wikipedia.org/wiki/Gastroparesis Men ja, leger er helt endelige på kunnskap når det gjelder mage. I beste fall tester de for betennelse og cøliaki, og dersom det ikke viser noe så gjør de fint lite mer. Dersom det er gastroparese vil det hjelpe å spise mer flytende mat. Anonymous poster hash: 72693...c1c

Fruktoseintoleranse er det garantert ikke. Da ville TS vært svært syk hele livet, og for syk til å fungere.

Anonymous poster hash: 67d66...033

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

...spiser du fisk så er du ikke vegetarianer.

Anonymous poster hash: 50d6f...b43

• Liker 1
Skrevet

...spiser du fisk så er du ikke vegetarianer.

Anonymous poster hash: 50d6f...b43

Igjen - det har ingenting med saken å gjøre

Gjest Runforit
Skrevet

Fruktoseintoleranse er det garantert ikke. Da ville TS vært svært syk hele livet, og for syk til å fungere. Anonymous poster hash: 67d66...033

Intoleranse og allergi er to forskjellige ting. Intoleranse kan føre til oppblåst og dårlig mage, forstoppelse, diaré etc. Akkurat som laktoseintoleranse, cøliaki og andre intoleranser. Man trenger ikke å være syk, men man går med konstant ubehag og immunforsvaret kan også bli noe svekket fordi tarmene hele tiden må jobbe.

Mange som ikke tåler en del frukt og grønt særlig godt.

Skrevet

I dag ble det ingen frokost da jeg faktisk ikke hadde noe jeg kunne spise.

Til lunsj: tunfisk med fullkornsris, avokado, tomat, salt og pepper + en kopp grønn te uten suketter eller melk, som med andre ord ikke smakte noe godt i det hele tatt.

Mellommåltid: En håndfull cashewnøtter og et glass soya"melk".

Magen ser akkurat ut som i går og jeg sitter her og gråter. HVA kan jeg som vegetarianer spise hvis jeg nå i tillegg skal kutte ut gluten, laktose, sukker og søtningsstoffer? Ingenting som jeg liker, jeg orker ikke mer.

Skrevet

Glemte å nevne at jeg i tillegg ble kvalm av "melken".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...