AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #21 Skrevet 22. juni 2014 Jeg ville få tatt noen matintoleranse-tester etc. Anonymous poster hash: a64c3...4ab 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #22 Skrevet 22. juni 2014 disse matintoleransetestene, hvordan foregår de og får man gjort det hos vanlig allmennlege? Anonymous poster hash: fb2a0...632
Gjest avocadoen Skrevet 22. juni 2014 #23 Skrevet 22. juni 2014 Du må gå til legen og få henvisning til spesialist. Du må sikkert og ta mye blodprøver osv
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #24 Skrevet 22. juni 2014 Har allerede spurt legen om det, men det var noen han sa jeg måtte finne ut av på egenhånd, det tok for lang tid å teste. Så langt har jeg funnet ut at jeg reagerer på hvit ris, hvetemel og sannsynligvis suketter, samta at magen av naturlige grunner blir ekstra oppblåst av bønner. Ellers er den bare konstant stor uansett hva jeg spiser og jeg spiser veldig sunt TS Anonymous poster hash: 1e349...fca
Gjest avocadoen Skrevet 22. juni 2014 #25 Skrevet 22. juni 2014 disse matintoleransetestene, hvordan foregår de og får man gjort det hos vanlig allmennlege? Anonymous poster hash: fb2a0...632 Det er blodprøve man tar når man sjekker for matintoleranse. Man kan også ta en avføringsprøve (at du bæsjer i en kopp for å si det rett ut) og de vil også sannsynligvis kjenne i endetarmen din. Men det gjør man ikke før man har sjekket for matintoleranse osv. Og ja, man tar blodprøver hos legen.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #26 Skrevet 22. juni 2014 det samme sa legen til meg, måtte bare kutte ut en og en ting og se hvordan det gikk, ingen vilje på å sjekke dette ut eller henvise, det tror jeg faktisk er ganske vanlig å oppleve hos leger. De gidder ikke bruke tid på dette, fordi det er vanskelig å finne ut av Anonymous poster hash: fb2a0...632
Gjest avocadoen Skrevet 22. juni 2014 #27 Skrevet 22. juni 2014 Har allerede spurt legen om det, men det var noen han sa jeg måtte finne ut av på egenhånd, det tok for lang tid å teste.Så langt har jeg funnet ut at jeg reagerer på hvit ris, hvetemel og sannsynligvis suketter, samta at magen av naturlige grunner blir ekstra oppblåst av bønner. Ellers er den bare konstant stor uansett hva jeg spiser og jeg spiser veldig sunt TS Anonymous poster hash: 1e349...fca Da må du spise glutenfritt knekkebrød osv da. Du må mase litt mer på legen din. Jeg måtte gå syk i et helt år jeg før legen gadd å gjøre noe med saken.
Gjest avocadoen Skrevet 22. juni 2014 #28 Skrevet 22. juni 2014 det samme sa legen til meg, måtte bare kutte ut en og en ting og se hvordan det gikk, ingen vilje på å sjekke dette ut eller henvise, det tror jeg faktisk er ganske vanlig å oppleve hos leger. De gidder ikke bruke tid på dette, fordi det er vanskelig å finne ut av Anonymous poster hash: fb2a0...632 Det er synd altså. Man må rett og slett bare snakke skikkelig til legen og si at de må finne ut av det og be om henvisning. Om det ikke hjelper må man bytte lege. Et tips er også å be om å teste immunglobulinverdiene. F.eks igA.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #29 Skrevet 22. juni 2014 Får rett og slett bare dra dit igjen og mase på han da. Man føler seg jo bare teit når man blir avfeid med at det "ikke er noe problem, du er jo slank og fin". Jeg er jo veldig klar over at jeg er tynn, men jeg har en ballong på magen likevel og jeg er ikke epleformet av natur TS Anonymous poster hash: 1e349...fca 2
Gjest avocadoen Skrevet 22. juni 2014 #30 Skrevet 22. juni 2014 Får rett og slett bare dra dit igjen og mase på han da. Man føler seg jo bare teit når man blir avfeid med at det "ikke er noe problem, du er jo slank og fin". Jeg er jo veldig klar over at jeg er tynn, men jeg har en ballong på magen likevel og jeg er ikke epleformet av natur TS Anonymous poster hash: 1e349...fca Ja, men du skal ikke høre på slikt. Det er selvsagt klart et problem. Jeg får sånn mage( kun i perioder) selv så vet hvor irriterende og vondt det er. Du må rett og slett bare mase til du får den hjelpen du skal ha. 1
loffen Skrevet 22. juni 2014 #31 Skrevet 22. juni 2014 Jeg skjønner godt at du vil gjøre noe med magen. Det blir så dumt når folk sier at det ikke er noe problem og at du er slank og fin, når magen ikke står i forhold til resten. Har du fått barn? De kan jo være at magemusklene er delt på midten, og ikke grodd sammen igjen etter fødsel? Da hjelper det ikke en dritt samme hvor mye man trener eller hvor lite du spiser.. Magen er flat når du står opp, og drikker du et glass vann og spiser en brødskive til frokost, så buler den ut med en gang. Det står litt om det her: http://www.fornebuklinikken.no/operasjon/muskeloppstramming-mage/ Om dette ikke stemmer på deg, så ville jeg også prøvd mat med lite FODMAPs som en annen nevnte over her. IBS gir jo sånne symptomer som du har. Håper du finner ut av det, ikke hør på de som bare skal snakke det bort. Er det et problem for deg, ja så er det det! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #32 Skrevet 22. juni 2014 Irritabel tarm kombinert med svai rygg. Anonymous poster hash: 4ae1b...d50 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #33 Skrevet 22. juni 2014 Jeg skjønner godt at du vil gjøre noe med magen. Det blir så dumt når folk sier at det ikke er noe problem og at du er slank og fin, når magen ikke står i forhold til resten. Har du fått barn? De kan jo være at magemusklene er delt på midten, og ikke grodd sammen igjen etter fødsel? Da hjelper det ikke en dritt samme hvor mye man trener eller hvor lite du spiser.. Magen er flat når du står opp, og drikker du et glass vann og spiser en brødskive til frokost, så buler den ut med en gang. Det står litt om det her: http://www.fornebuklinikken.no/operasjon/muskeloppstramming-mage/ Om dette ikke stemmer på deg, så ville jeg også prøvd mat med lite FODMAPs som en annen nevnte over her. IBS gir jo sånne symptomer som du har. Håper du finner ut av det, ikke hør på de som bare skal snakke det bort. Er det et problem for deg, ja så er det det! Lykke til! Hehe det er greien, jeg har aldri vært gravid, det bare ser sånn ut... men jeg har vært inne på sidene til fornebuklinikken og lest før og vurdert operasjon, men jeg vil virkelig prøve alt på naturlig måte først. Operasjon er virkelig siste utvei og det er vel uansett ikke noen vits i å gjøre før jeg eventuelt har fått barn. Og det er akkurat som du beskriver, ett glass vann og to knekkebrød er alt som skal til for at den buler utover, det er sinnsykt frustrerende. Du kan jo tenke deg hvis jeg skal dra ut på byen og drikke øl. Jeg kan ikke gå i noe annet enn en stor hettegenser for å skjule magen for da ser jeg VIRKELIG gravid ut! Kjoler eller inntillsittende topper kan jeg bare glemme. Jeg får nok ta en tur til legen igjen og krangle meg til en allergitest. Takk for alle svar, setter virkelig pris på det! TS Anonymous poster hash: 1e349...fca 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #34 Skrevet 22. juni 2014 Er normalt at jenter skal ha litt fett på mage og lår. Kroppen er lagt sånn for de skal tross alt bære fram et barn. Har alltid hatt det for meg at det er normalt at kvinner har litt magefett, og menn har magemuskler ;D Men er normalt uansett hvordan man er. Synest kvinner klager bare de har bittelitt mage jeg. Er finere det enn at de har bare bein. Det er ikke fint. Er heller ikke fint visst kvinner har for mye magemuskler. Eller andre store muskler. Kvinner skal jo være feminine og ikke for maskuline. Anonymous poster hash: 9d115...761
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #35 Skrevet 22. juni 2014 Irritabel tarm kombinert med svai rygg. Anonymous poster hash: 4ae1b...d50 At jeg har svai rygg er jeg veldig klar over hehe, jeg har tidligere danset ballett og da ble det påpekt hver. eneste. dag! Så jeg er inneforstått med at magen buer utover og det er greit nok det, men det er en liten kant nederst på magen som bare ikke stemmer og magen min skal uansett ikke være SÅ stor som den er når man ser den i forhold til resten av kroppen min... Får høre med legen om irritabel tarm, det er det vel ikke så mye man kan gjøre med? Anonymous poster hash: 1e349...fca 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #36 Skrevet 22. juni 2014 Er normalt at jenter skal ha litt fett på mage og lår. Kroppen er lagt sånn for de skal tross alt bære fram et barn. Har alltid hatt det for meg at det er normalt at kvinner har litt magefett, og menn har magemuskler ;D Men er normalt uansett hvordan man er. Synest kvinner klager bare de har bittelitt mage jeg. Er finere det enn at de har bare bein. Det er ikke fint. Er heller ikke fint visst kvinner har for mye magemuskler. Eller andre store muskler. Kvinner skal jo være feminine og ikke for maskuline. Anonymous poster hash: 9d115...761 Takk for et svar som virkelig ikke har NOE med saken å gjøre. Anonymous poster hash: 1e349...fca 12
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #37 Skrevet 22. juni 2014 Det der så ikke normalt ut. Må være noe du reagerer på . Anonymous poster hash: 738ac...483 2
Gjest Solsmil Skrevet 22. juni 2014 #38 Skrevet 22. juni 2014 Jeg hadde veldig problemer med oppblåst mage før, og jeg har begynt å spise etter FODMAP-dietten, noe som har hjulpet helt utrolig. TS: har du noen andre plager enn at magen er oppblåst? Er det vondt? Føler du deg uvell, kvalm, osv? Problemer ift avføring? For det kan ihvertfall være tegn på matintoleranser. Jeg har ihvertfall fått et helt nytt liv etter jeg begynte å spise annerledes. Jeg har ikke vært hos lege (noe jeg antakeligvis burde gjort, men har lest de samme svarene som du får - at man får beskjed om å teste det ut på egenhånd). Jeg har ihvertfall testet det ut på egenhånd, og med veldig gode resultater. Jeg har aldri vondt lenger, og jeg er aldri oppblåst (med mindre jeg har spist noe jeg ikke tåler). Og det er en helt fantastisk følelse
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #39 Skrevet 22. juni 2014 hva /hvordan fungerer FODMAP? Anonymous poster hash: fb2a0...632
pantora Skrevet 22. juni 2014 #40 Skrevet 22. juni 2014 Har det på samme måte... Helt utrolig frustrerende. Skal ingenting til før jeg får en skikkelig ballong-mage. Og det er ikke fett, for når jeg prøver "klype" i magen så er det ikke mulig å få tak i noe (noe det ville vært dersom det faktisk var snakk om fett og "ekstra kilo" på magen).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå