magicpie Skrevet 23. juni 2014 #61 Skrevet 23. juni 2014 Drikker du mye vann? For hvis ikke er det lett å bli veldig oppblåst av fiber. Jeg spør fordi jeg ser du spiste fullkornsris i dag, det er det mye fiber i (og karbohydrater, hvis du ville unngå det).
Nutz Skrevet 23. juni 2014 #62 Skrevet 23. juni 2014 Har vel drukket litt over en halv liten vann i dag tenker jeg. Jeg er på ingen måte ute etter å slanke meg, snarere tvert imot, så jeg er ikke redd for karbohydrater nei.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #63 Skrevet 23. juni 2014 Intoleranse og allergi er to forskjellige ting. Intoleranse kan føre til oppblåst og dårlig mage, forstoppelse, diaré etc. Akkurat som laktoseintoleranse, cøliaki og andre intoleranser. Man trenger ikke å være syk, men man går med konstant ubehag og immunforsvaret kan også bli noe svekket fordi tarmene hele tiden må jobbe. Mange som ikke tåler en del frukt og grønt særlig godt. Fruktoseintoleranse er svært alvorlig og fører som regel til innleggelse på sykehus allerede fra man er barn. Fruktosemalabsorpsjon er en tilstand hvor man får ubehag, men man blir ikke alvorlig syk. Anonymous poster hash: 67d66...033 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #64 Skrevet 23. juni 2014 Igjen - det har ingenting med saken å gjøre Sant nok men det er en såpass stor feil at den må påpekes. Anonymous poster hash: 50d6f...b43 2
ee:) Skrevet 23. juni 2014 #65 Skrevet 23. juni 2014 Oh, du så muskuløs og bra ut! Men har desverre ingen råd. Jeg kan aldri kle meg i trange topper og kjoler på kvelden fordi da har magen mer enn doblet seg. Så følger tråden for råd selv:-)
Nutz Skrevet 24. juni 2014 #66 Skrevet 24. juni 2014 Hei igjen. I går prøvde jeg altså soya"melk" og ble umiddelbart kvalm. Det ble bare værre og værre og til slutt begynte jeg å kaste opp. Det endte med at jeg lå hele kvelden og halve natten og kastet opp til det ikke kom noe annet enn magesyre opp, så soya tåler jeg tydeligvis ikke. MEN - poenget: I og med at jeg tømte meg fullstendig i natt, var magen helt flat da jeg våknet i morges. Naturlig nok. Jeg tenkte dette var en gyllen anledning til å se hva som fikk meg til å reagere, men det var deprimerende saker. Til frokost spiste jeg en banan og det gikk greit. Magen var fortsatt flat. En banan tar ikke store plassen heller, så jeg regnet egentlig ikke med at den skulle bule ut etter så lite. Til lunsj prøvde jeg meg på et kokt egg og et glass juice. Da begynte magen så smått å bevege seg utover. Middag: 1 tomat, litt salat, litt paprika, en halv søtpotet og 5 basilikumspucker. Før dette drakk jeg en halv liter vann og en kopp grønn te uten suketter. Nå står magen ut igjen og det ser ikke pent ut. Altså. Jeg har ikke spist meg mett i dag for å si det sånn og likevel skjedde det samme. Jeg begynner å helle mot at det ikke er noe jeg er intolerant for, men at magen min rett og slett bare ikke klarer å prosessere maten den får. Det blir bare liggende der og ruge, den vet ikke hva den skal gjøre med det. Jeg kommer til å fortsette med å spise "steinaldermat" som mamma kaller det, men jeg har ikke samme håpet lenger som jeg hadde i går...
Gjest Runforit Skrevet 24. juni 2014 #67 Skrevet 24. juni 2014 Første som slår meg er juicen og salaten, mulig søtpoteten også. Har du prøvd bare ren fisk, kylling, nøtter, egg? 1
Nutz Skrevet 24. juni 2014 #68 Skrevet 24. juni 2014 Første som slår meg er juicen og salaten, mulig søtpoteten også. Har du prøvd bare ren fisk, kylling, nøtter, egg? Det hadde jo vært typisk, siden jeg ikke spiser kjøtt, går det veldig mye i grønnsaker. Jeg elsker både salat og potet. Juice drikker jeg nesten aldri, så det er ikke noe stress å kutte ut. Jeg skal prøve å spise middagen på nytt nå til kvelds, men uten søtpotet for å se hva som skjer. Så får jeg teste uten salat i morgen. Babysteps...
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #70 Skrevet 24. juni 2014 Som sagt, les på low fodmap-lista. Her er den, unngå alt som står på unngå/begrens. Vedder på du har noen grønnsaker på nei-lista. Juice er generelt ikke bra heller. Anonymous poster hash: f5097...a5a 2
Nutz Skrevet 24. juni 2014 #71 Skrevet 24. juni 2014 Som sagt, les på low fodmap-lista. Her er den, unngå alt som står på unngå/begrens. Vedder på du har noen grønnsaker på nei-lista. Juice er generelt ikke bra heller. Anonymous poster hash: f5097...a5a Alt jeg spiste i dag står på ja-listen, bortsett fra juicen...
Akvarium85 Skrevet 24. juni 2014 #72 Skrevet 24. juni 2014 (endret) Du har matintoleranser. Du kan ta en test hos en terapeut, f.eks testen til Eu Biotek. Alle forslag om delte magemuskler, svak core, eller fett på magen er helt på jordet, det er 100% tydelig at du reagerer på mat! De vanligste syndebukkene er korn (alle typer), melkeprodukter, sukker, belgfrukter (inkl sukker) og rå grønnsaker og frukt. Du burde nok ta en test, men alternativt kan du teste en ekstrem ellimineringsdiett der du kun spiser fårekjøtt og hvis ris i 1 uke, (ekstremt usannsynlig at du reagerer på dette), for deretter å prøve ut 1 og 1 matvare. Du bør ta saltsyre (aciglumin fra apoteket, eller betain hcl fra iherb.com), og enzymer (f.eks syperzym fra helsekost) til alle måltider, og probiotika hver kveld. Vegetarmat vil gjøre deg værre, fett (øk gradvis hvis du spiser lite nå) som smør, kokosolje, marg, fra dyr, olivenolje, avokado o.l, er bra, det samme er kraft kokt på bein fra dyr, innmat og etterhvert forhåpentligvis kokte og stekte grønnsaker, frukt og bær. Når du introduserer ny mat, gå for animalske matvarer først, deretter tilberedte grønnsaker, og test melk (fete og syrnede produkter), korn og belgfrukter til slutt (jeg tviler på at du tåler disse). God bedring! Endret 24. juni 2014 av Akvarium85
Nutz Skrevet 24. juni 2014 #73 Skrevet 24. juni 2014 Du har matintoleranser. Du kan ta en test hos en terapeut, f.eks testen til Eu Biotek. Alle forslag om delte magemuskler, svak core, eller fett på magen er helt på jordet, det er 100% tydelig at du reagerer på mat! De vanligste syndebukkene er korn (alle typer), melkeprodukter, sukker, belgfrukter (inkl sukker) og rå grønnsaker og frukt. Du burde nok ta en test, men alternativt kan du teste en ekstrem ellimineringsdiett der du kun spiser fårekjøtt og hvis ris i 1 uke, (ekstremt usannsynlig at du reagerer på dette), for deretter å prøve ut 1 og 1 matvare. Du bør ta saltsyre (aciglumin fra apoteket, eller betain hcl fra iherb.com), og enzymer (f.eks syperzym fra helsekost) til alle måltider, og probiotika hver kveld. Vegetarmat vil gjøre deg værre, fett (øk gradvis hvis du spiser lite nå) som smør, kokosolje, marg, fra dyr, olivenolje, avokado o.l, er bra, det samme er kraft kokt på bein fra dyr, innmat og etterhvert forhåpentligvis kokte og stekte grønnsaker, frukt og bær. Når du introduserer ny mat, gå for animalske matvarer først, deretter tilberedte grønnsaker, og test melk (fete og syrnede produkter), korn og belgfrukter til slutt (jeg tviler på at du tåler disse). God bedring! Wow det var mye på en gang, men tusen takk for svar! Problemet blir jo da at jeg ikke spiser kjøtt, det går for det meste i frukt og grønt, fisk og skalldyr, nøtter, bønner og linser, havregrøt, melk, egg, cottage cheese og knekkebrød med ost. Spiser også fullkornsris og fullkornspasta. Jeg prøver nå denne uken å eliminere all gluten og laktose, samt sukker og søtningsstoffer. Foreløpig har jeg ikke merket noen forskjell, jeg er bare sulten fordi jeg ikke finner noe jeg faktisk kan spise hehe. I morgen skal jeg prøve å bare spise fisk, egg og nøtter. Denne uken blir lang merker jeg.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #74 Skrevet 24. juni 2014 Alt jeg spiste i dag står på ja-listen, bortsett fra juicen... Og den juicen kan være nok til å ødelegge alt! Bare så du er klar over det Og ikke eliminer gluten før dette er testet med gastroskopi. Om du ikke tåler det, og kutter før du må spise det igjen, kan det bli svært ubehaglig... Anonymous poster hash: f5097...a5a 1
Nutz Skrevet 24. juni 2014 #75 Skrevet 24. juni 2014 Ja jeg er klar over det, det blir bare vann i morgen
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #76 Skrevet 24. juni 2014 Ja jeg er klar over det, det blir bare vann i morgen Glemte å si masse lykke til. Jeg vet hvor ubehagelig det kan være med oppblåst mage, selv får jeg sterke smerter. Håper du finner en løsning, for det er utrolig plagsomt (og vondt ). Anonymous poster hash: f5097...a5a
Gjest BabyBlue Skrevet 24. juni 2014 #77 Skrevet 24. juni 2014 Har du en korrekt og god holdning når du står og går? Dette har MYE å si på hvordan magen/puppene/rumpa og kroppen i helhet ser ut. Ja, det kan ikke korrigere oppblåst mage, men det kan hjelpe på og trekke ting sammen. Ørene, hoftene og skuldrene skal være rett over hverandre i en linje, og man skal forestille seg at magen skal trekkes inn til ryggraden. Vekten skal være jevnt fordelt over hele kroppen. Du sier du trener ofte og har derfor mest sannsyneligvis en sterk kjernemuskulatur, så det er bare å øve inn en god holdning som er jobben som gjenstår. Her er et bilde som viser litt: Les deg også opp på rett kombinering av forskjellige typer mat, det er i hvert fall verdifull informasjon for meg som også har tendenser til å få oppblåst mage. Spiser jeg f.eks en banan etter to knekkebrød er det hello ballongmage!
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #78 Skrevet 24. juni 2014 Hvorfor vil du ikke spise kjøtt? Jeg utfordrer deg til å kutte ut fruktose fullstendig én uke. Jeg tror du kommer til å føle deg mye bedre etter få dager. Fruktosefri diett betyr ikke at du ikke kan spise melkeprodukter (uten tilsatt sukker), egg og gluten, så det er nok den enkleste dietten å begynne med. Anonymous poster hash: 67d66...033 1
Nutz Skrevet 24. juni 2014 #79 Skrevet 24. juni 2014 Hvorfor vil du ikke spise kjøtt? Jeg utfordrer deg til å kutte ut fruktose fullstendig én uke. Jeg tror du kommer til å føle deg mye bedre etter få dager. Fruktosefri diett betyr ikke at du ikke kan spise melkeprodukter (uten tilsatt sukker), egg og gluten, så det er nok den enkleste dietten å begynne med.Anonymous poster hash: 67d66...033 Jeg har ikke spist kjøtt på 12 år, jeg er over gjennomsnittet glad i dyr og syntes ingenting om hvordan mange av de vi spiser både lever og blir slaktet. Jeg må nesten bare prøve meg frem en metode av gangen og se om noe funker. Igjen takk for alle forslag og lykkeønskninger!
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2014 #80 Skrevet 24. juni 2014 Når du er så tynn og har en sånn bul, så hadde jeg trodd at du var høygravid slik som FF var (kun fordi du er tynn). Hva med karbohydrater?Anonymous poster hash: f3c94...da3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå