AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #21 Del Skrevet 13. mai 2015 Men på hvilket grunnlag kan man nekte behandling? Jeg vet at man kan nekte behandling av religiøse årsaker, og jeg tror også de aller fleste har forståelse for at noen eldre mennesker (60+) kanskje ikke ser poenget med å gå igjennom en smertefull behanding for å få leve i kanskje 10 år til. Men hva med unge mennesker som rett og slett bare ønsker å dø? Vil de da kunne havne inn under psykiatrisk helsevern og tvangsbehandles for kreften også? Så sant man har samtykkekompetanse så kan man selvfølgelig nekte behandling. Det skal veldig mye til før man mister samtykkekompetansen sin. Vi eier våre egne kropper og bestemmer selv om vi skal gå igjennom en behandling eller ikke. Anonymous poster hash: 5017b...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #22 Del Skrevet 13. mai 2015 Alt hva man skal tenke på en søvnløs natt... Et hypotetisk spørsmål - hvis man får påvist kreft, kan man da nekte behandling? En ting er kreft som i grunn utelukkende fører til død, men også kreft som i mange tilfeller kan kureres med behandling, men som ubehandlet vil føre til døden. Jeg vet de kan sette i gang behandling hvis vedkommende er ute av stand til selv å forstå alvoret i situasjonen, men hva skal til for å falle inn under den kategorien? Hvor mentalt syk eller utviklingshemmet må man være? En vanlig depresjon eller personlighetsforstyrrelse går vel neppe innunder en så alvorlig kategori..Og hvis en pasient nekter, vil det være noen form for varsling av pårørende? Anonymous poster hash: c4da2...f84 Du har i følge Pasientrettighetsloven rett til å nekte behandling. Forutsetningen er at du er samtykkekompetent (ikke for eks dement/psykisk utviklingshemmet eller psykotisk i alvorlig grad.). En vanlig delresjon eller personlighetsforstyrrelse gjør ikke at man mister samtykkekompetansen, så lenge man imke er psykotisk. Du må bli informert om konsekvensene av å nekte behandling. Du kan likevel få lindrende behandling mot smerter, og det ønsker de fleste.Anonymous poster hash: d7747...1c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #23 Del Skrevet 13. mai 2015 Selvsagt kan man si nei takk til behandling uansett personlig grunn. Det er et fritt land og kroppen er din egen. I noen tilfeller som hvis man f.eks. er bevisstløs i en ulykke eller sterkt psykisk syk og ikke har mulighet til å si ja eller nei så blir man hjulpet uansett - da går jo redningsmannskapene ut ifra at man har lyst til å bli hjulpet. Anonymous poster hash: 3d488...23b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 13. mai 2015 #24 Del Skrevet 13. mai 2015 Da jeg fikk diagnostisert brystkreft ble jeg kjent med et par kvinner som ikke ønsket behandling med cellegift og stråling, og som heller ønsket å gå alternative veier. Det var de i sin fulle rett til å gjøre. Legene forsøkte å overtale de til behandling men det var kvinnene som hadde det siste ordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni #25 Del Skrevet 30. juni Havbris skrev (På 13.5.2015 den 8.26): Da jeg fikk diagnostisert brystkreft ble jeg kjent med et par kvinner som ikke ønsket behandling med cellegift og stråling, og som heller ønsket å gå alternative veier. Det var de i sin fulle rett til å gjøre. Legene forsøkte å overtale de til behandling men det var kvinnene som hadde det siste ordet. Ville heller aldri takket ja til cellegift tror jeg ville valgt å dø enn kreftbehandling Anonymkode: 7c688...d42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå