Gå til innhold

skravletråd mars/april 2015

Teriyaki

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt dårlig/løs mage og forstoppelse samtidig. Det er jævlig! :ler: Tenk å må SÅ på do, kjempevondt i magen, og så skjer det ingenting :( huff! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh, jeg må spørre dere om et lite delikat spørsmål :fnise: Jeg vet jo at det er normalt å bli forstoppet i graviditeten, men har noen av dere opplevd det motsatte? Altså, jeg føler jeg er på do HELE tiden. Er ikke dårlig i magen eller noe (hvertfall ikke hele tiden) men jeg flyr jo som bare det! :bond:

Her veksler det mellom løst og tregt til stadighet. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tror jeg havner i denne gruppen! Oppdaget for to dager siden at jeg var gravid. Hadde det jeg trodde var mens 03/08, og så ventet jeg spent på eggløsning! Syntes det var rart at jeg hadde mensmurringer i godt over en uke, så tok en test, og den ble positiv med en gang. Sterk og tydelig, så tok jo selvfølgelig en til, like sterk og like gravid. Stakkars samboer som gledet seg så mye til prøvingen, og så ble vi gravide på pp0! Lurer spent på hvor langt jeg er på vei, hadde mens som varte kun en dag sist mnd også, rundt den 8/7, så det må jo være denne datoen som er utgangspunket mitt?

Symptomer hittil er mensmurringer på andre uka nå, fryser, tisser ofte, har ømme bryster (på sidene, ikke hele;)) og begynner å få litt oppstøt og kvalme.

Hva gjør jeg nå? Ringte dere legen med en gang? Dette er mitt første, så alt er totalt utenfor komfortsonen. Ønsker ellers å vite alt om alt, men her kjenner jeg meg så lost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tror jeg havner i denne gruppen! Oppdaget for to dager siden at jeg var gravid. Hadde det jeg trodde var mens 03/08, og så ventet jeg spent på eggløsning! Syntes det var rart at jeg hadde mensmurringer i godt over en uke, så tok en test, og den ble positiv med en gang. Sterk og tydelig, så tok jo selvfølgelig en til, like sterk og like gravid. Stakkars samboer som gledet seg så mye til prøvingen, og så ble vi gravide på pp0! Lurer spent på hvor langt jeg er på vei, hadde mens som varte kun en dag sist mnd også, rundt den 8/7, så det må jo være denne datoen som er utgangspunket mitt?

Symptomer hittil er mensmurringer på andre uka nå, fryser, tisser ofte, har ømme bryster (på sidene, ikke hele;)) og begynner å få litt oppstøt og kvalme.

Hva gjør jeg nå? Ringte dere legen med en gang? Dette er mitt første, så alt er totalt utenfor komfortsonen. Ønsker ellers å vite alt om alt, men her kjenner jeg meg så lost!

Gratulerer så mye! :D Vil også tro 8/7 blir utgangspunktet ditt, så lenge det stemmer med syklusen din? Hvis du har en syklus på 28 dager sier babyverden sin kalkulator at du er 6+2 på vei og har termin 17 april! :)

Artig at det gikk så fort, det er en lettelse å se en positiv test <3 Vanlig at kvalmen kommer nå også, jeg hadde voldsomt til kvalme rundt uke 7-8, men deg gikk raskt over. Hvordan har du det ellers? Føler du deg veldig gravid? Det gjorde jeg i uke 5-6 med mensmurringer, men nå føler jeg meg bare slapp og oppblåst :fnise:

Kjekt å ta seg en tur til legen, jeg dro i uke 7. Ta med urinprøve(morgenurin), ellers er det ikke stort som skjer til legen første gangen. Dere kan for eksempel diskutere evt. medisiner du går på, om du er syk på noe annen slags måte og avtale kontroll i uke 12. Spør om alt du måtte lure på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som husker å gjøre knipeøvelser eller? Maks kjedelig, men visstnok VELDIG viktig!

Hvorfor er det så viktig? Jeg gjør det en sjelden gang, og som regel hver gang jeg sitter på do. Pleier å sitte en liten stund og knipe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gratulerer så mye igjen!:) jeg tenker også at 8/7 må være siste mens:) deilig å få vite at man er "så langt" på vei da:):) jeg hadde siste mens 2/7 og fant det ut når jeg var ik uke 4, kunne gjerne ha fått vite det i uke 6;)

Jeg ringte til jordmor etter noen dager da jeg hovedsakelig vil følges opp av henne. Har time i neste uke og da er jeg vel 8+2 eller noe. Hun sa at det var vanlig å ha første kontroll fra uke 8-12. Nå har jeg også vert hos legen pga. Veldig kvalme, der skjedde ikke noe annent enn å fylle ut helsekort for gravide, og for min del sykemelding.. :)

Noen som husker å gjøre knipeøvelser eller? Maks kjedelig, men visstnok VELDIG viktig!

Jeg har begynt, men gjør det ikke hvr dag enda da... :) Endret av lillemeg90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig? Jeg gjør det en sjelden gang, og som regel hver gang jeg sitter på do. Pleier å sitte en liten stund og knipe :P

"Knipeøvelser styrker bekkenbunnsmusklene og er særlig viktige under svangerskapet når disse musklene utsettes for ekstra press. Begynn tidlig i svangerskapet og fortsett med dem etter fødselen, da er musklene tøyet og må strammes opp.

Er bekkenbunnsmusklene svake, kan du få ubehag som:

– dårlig kontroll av blærefunksjonen – "lekking" og småskvetting

– vansker med å holde på gass fra endetarmen

– tendens til hemorroider

– fordøyelsesbesvær som forstoppelse

– tendens til nedsynking og fremfall av skjede og livmor

– utilfredsstillende seksuelt samliv

– ryggsmerter og tretthetsfølelse i underliv og lår"

- tatt fra denne linken http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/35-uker/Knipeovelser-for-og-etter-fodselen/ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Knipeøvelser styrker bekkenbunnsmusklene og er særlig viktige under svangerskapet når disse musklene utsettes for ekstra press. Begynn tidlig i svangerskapet og fortsett med dem etter fødselen, da er musklene tøyet og må strammes opp.

Er bekkenbunnsmusklene svake, kan du få ubehag som:

– dårlig kontroll av blærefunksjonen – "lekking" og småskvetting

– vansker med å holde på gass fra endetarmen

– tendens til hemorroider

– fordøyelsesbesvær som forstoppelse

– tendens til nedsynking og fremfall av skjede og livmor

– utilfredsstillende seksuelt samliv

– ryggsmerter og tretthetsfølelse i underliv og lår"

- tatt fra denne linken http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/35-uker/Knipeovelser-for-og-etter-fodselen/ :)

Takk for informasjon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Ååh, 2015-modellen Emmaljunga Mondial DC :o Forelsket meg totalt i den vogna! Synd lommeboka griner bare jeg ser på ny vogn...

Hvilken farge? Vi skal trolig ha den i grått skinn😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg klarer ikke la være å tenke på dette med vogn! :o Nå har jeg sittet lenge og gransket Simo, Brio og Emmaljunga. Har utelukket Simo siden den tydeligvis er fryktelig tung. Siden vi får vårbarn, så vil vi kanskje ikke bruke en stor pose så lenge? Er også veldig usikker på om vi skal gå for kombi eller duovogn. Jeg liker kombivogn, da en lett kan ta ut bagen(hardbag, helst) om vi skal på besøk. Men blir det upraktisk på noe annen måte? Hvordan er det å legge sammen kombivogner mtp. biltur?

Vi bor i enebolig uten trapper, og bor relativt ganske "flatt". Ikke så mye bakker rundt omkring, og de fineste turveiene er lagt med grus. Vi kommer nok til å bruke vogna som sovevogn i tillegg til tur. Ahh, dette er så vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff 😩 onsdag og i dag har jeg hatt litt brun/svart utflod! Redd for at det er begynnelsen på en spontanabort 😢 noen som har opplevd det? Er nå 5-6 uker på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! :D Vil også tro 8/7 blir utgangspunktet ditt, så lenge det stemmer med syklusen din? Hvis du har en syklus på 28 dager sier babyverden sin kalkulator at du er 6+2 på vei og har termin 17 april! :)

Artig at det gikk så fort, det er en lettelse å se en positiv test <3 Vanlig at kvalmen kommer nå også, jeg hadde voldsomt til kvalme rundt uke 7-8, men deg gikk raskt over. Hvordan har du det ellers? Føler du deg veldig gravid? Det gjorde jeg i uke 5-6 med mensmurringer, men nå føler jeg meg bare slapp og oppblåst :fnise:

Kjekt å ta seg en tur til legen, jeg dro i uke 7. Ta med urinprøve(morgenurin), ellers er det ikke stort som skjer til legen første gangen. Dere kan for eksempel diskutere evt. medisiner du går på, om du er syk på noe annen slags måte og avtale kontroll i uke 12. Spør om alt du måtte lure på! :)

Jeg har aldri interessert meg i lengden på syklusen min, men regner med det er rundt 28 dager. Tusen takk forresten, føler meg veldig gravid! Slitsomt med konstant mensmurring, og fryser som en gal på jobb, lyst til å kaste opp, men det er ikke i nærheten til at det kommer opp noe.

Litt komisk at jeg akkurat var hos legen for å bli henvist til fysio for vond skulder, også sier hun at jeg kan ikke ta betennelsesdempende fordi vi prøver, men da var jeg jammen gravid allerede! Godt jeg ga henne informasjon om at vi prøvde! Kan man ta paracet som vanlig? Føler at det er utrolig slitsomt med mensmurringer på jobb.. Hva annet kan man forvente i ukene fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Solstråla88

Beklager, men jeg klarer ikke la være å tenke på dette med vogn! :o Nå har jeg sittet lenge og gransket Simo, Brio og Emmaljunga. Har utelukket Simo siden den tydeligvis er fryktelig tung. Siden vi får vårbarn, så vil vi kanskje ikke bruke en stor pose så lenge? Er også veldig usikker på om vi skal gå for kombi eller duovogn. Jeg liker kombivogn, da en lett kan ta ut bagen(hardbag, helst) om vi skal på besøk. Men blir det upraktisk på noe annen måte? Hvordan er det å legge sammen kombivogner mtp. biltur?

Vi bor i enebolig uten trapper, og bor relativt ganske "flatt". Ikke så mye bakker rundt omkring, og de fineste turveiene er lagt med grus. Vi kommer nok til å bruke vogna som sovevogn i tillegg til tur. Ahh, dette er så vanskelig!

Kombivognen blir jo tyngre enn duo, da skal du jo trille både bag og sportsdel. Jeg tenker som så at jeg vil bruke bagen lengst mulig, i duo bagen kan jo ryggen settes litt opp etterhvert. Personlig liker jeg også duo versjonene bedre enn kombi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg må spørre dere om et lite delikat spørsmål :fnise: Jeg vet jo at det er normalt å bli forstoppet i graviditeten, men har noen av dere opplevd det motsatte? Altså, jeg føler jeg er på do HELE tiden. Er ikke dårlig i magen eller noe (hvertfall ikke hele tiden) men jeg flyr jo som bare det! :bond:

Jeg hadde litt treg mage i starten, nå er det motsatt.. Går på do flere ganger om dagen, må alltid sitte litt ekstra :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff onsdag og i dag har jeg hatt litt brun/svart utflod! Redd for at det er begynnelsen på en spontanabort noen som har opplevd det? Er nå 5-6 uker på vei.

Klem til deg!

Jeg hadde brunlig utflod en dag i uke 5, det ble ikke noe mer enn det:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye igjen! :) jeg tenker også at 8/7 må være siste mens:) deilig å få vite at man er "så langt" på vei da:) :) jeg hadde siste mens 2/7 og fant det ut når jeg var ik uke 4, kunne gjerne ha fått vite det i uke 6;)

Jeg ringte til jordmor etter noen dager da jeg hovedsakelig vil følges opp av henne. Har time i neste uke og da er jeg vel 8+2 eller noe. Hun sa at det var vanlig å ha første kontroll fra uke 8-12. Nå har jeg også vert hos legen pga. Veldig kvalme, der skjedde ikke noe annent enn å fylle ut helsekort for gravide, og for min del sykemelding.. :)

Jeg har begynt, men gjør det ikke hvr dag enda da... :)

Tusen takk:) Så flott at dere kunne hjelpe meg med dette ukesstyret :) 6 uker på vei høres perfekt ut akkurat nå! Når er det størst sjangse for å miste?

Tenkte jeg skulle fortelle det til mamma i kveld, merker jeg trenger litt psykisk støtte. Er så utrolig mye jeg ikke vet, og veldig kjekt å ha noen andre om det går galt. Noen forslag til hvordan man skal fortelle? I og med at jeg ikke er så langt på vei, så vil jeg ikke lage altfor mye oppstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...