Gå til innhold

Er jeg alkoholiker?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min klager på at jeg drikker for ofte.

Etter en lang dag med jobb og mye mas, liker jeg å ta meg et glass vin eller to på kvelden når barnet er lagt og jeg kan puste ut og slappe av.

Vi har ikke alltid alkohol i huset, men når vi har kjøpt inn litt så tar jeg meg 1-2 glass nesten hver dag. Men siden vi ikke alltid har alkohol i huset så går det også uker/måneder hvor jeg ikke drikker i det heletatt.

Jeg er aldrig ute på byen og drikker meg ikke sørpe full. Er kun nevnte mengde på kvelden hvis vi har alkohol i hus.

Grunnen til at han mener jeg drikker for mye er vel fordi, hvis vi har alkohol i huset så drikker jeg det jo. Han mener at vi må kunne ha alkohol her uten at jeg skal drikke det. Og jeg skjønner hva han mener. Men vi har aldrig middags selskaper el. Så når skal det drikkes da? Jeg føler han skal bestemme over hva jeg drikker og kjenner jeg blir irritert når han maser om det. Jeg syntes det er deilig å slappe av med et glass eller to og vil kunne drikke disse uten dårlig samvittighet. Og jeg klarer jo å la være å drikke det. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan slappe av med det etter en slitsom dag de gangene vi faktisk har det i huset. Jeg venter alltid til etter barnet er i seng.

Han selv drikker sjeldent og ser ikke kosen med noen glass. De få gangen han drikker så drikker han heller mye og blir ganske full. Foreldrene hans er avholds og drikker ikke i det heletatt. Og han føler han må skjule for foreldrene sine de gangene han drikker. Jeg derimot har en mor med et normalt forhold til alkohol, Men min far er alkoholiker. Det sies jo at alkoholisme er arvelig og da er jo jeg mer utsatt for det selv. Kanskje det er dette som bekymrer han?

Jeg er veldig bevisst på det og føler selv at det ikke er noen fare.

Men det er jo mulig at det er jeg som ser feil på det. Har jeg et alkoholproblem tror dere? Hadde dere reagert hvis deres samboer gjorde det samme?

Unnskyld mye rot Skriver fra mobilen:)

Anonymous poster hash: e77c5...aab

Er kun nevnte mengde på kvelden hvis vi har alkohol i hus;

Ett dårlig tegn at alkohol ikke kan få stå uten å drikkes!

Anonymous poster hash: 2d79b...a01

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Heartbeat
Skrevet

Jeg synes det skurrer litt når du bare MÅ drikke fordi dere har det i hus?

Det er et faresignal..

Du sier selv at du kan klare deg uten, men det er jo bare fordi dere ikke har det tilgjengelig. Så fort det er tilgjengelig så må du drikke det..

Vil ikke si at du er alkoholiker, men kan utvikles videre. Pass på, er litt enig med mannen din at du bør kunne la være å drikke hver dag. Hvorfor ikke heller bare legge det til helgene?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke dette er høre ille ut, og jeg er uenig med mange som heller mot at TS har et lite (eller stort) problem.

F.eks. er det stor forskjell på å drikke når alkohol er i huset, og på å alltid måtte ha alkohol i hus. TS skriver at det kan gå uker uten at alkohol i det hele tatt kjøpes, det tar jeg som et sunnhetstegn.

Det er jo også sånn, at en åpen vinflaske varer ikke for lenge. Når den først er åpen, er det bedre å nye flasken, fremfor å la den stå å bli ødelagt.

Drikkemønsteret til TS høres helt greit ut for meg.

Anonymous poster hash: d93b7...891
Skrevet

alikiser har vel ikke noe særlig kontroll men kan være på i perioder som det nevnes over her.

Min personlige mening er att du trår i ett minefelt siden du bruker alkohol til ett formål. Det å slappe av. Jeg ville aldri gjort det.

Skrevet

For meg er ikke dette å verken være alkoholiker eller på vei til å bli det.

Hadde du hatt samme usikkerheten om din far ikke var alkoholiker selv?

Drikkekulturen i barndomshjemmet mitt var det jeg vil kalle sunn. Alkohol i huset, til middager og i tilfelle besøk. En øl eller to helgedager, min mor gjerne sherry eller cognac. Nå når jeg har flyttet ut for lengst har ingenting endret seg. De kan finne på å sitte på verandaen og nyte hver sin margerita eller irish coffee.

Har selv bodd noen år i Spania. Der drakk jeg rødvin, rosé eller tinto de verano - hver eneste dag. Samme gjorde mine spanske venner. De eneste som lå i grøftene å spydde, sjanglet midt i veibanen eller lagde bråk, var gjerne nordmenn og nederlendere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et til to glass i helgene holder i massevis synes nå jeg. Synes det er like skummelt å måtte drikke hver dag, som det er med fylla. Er det ikke slik en avhengighet starter da? Snikende?

Anonymous poster hash: 16a46...418

AnonymBruker
Skrevet

Jøss, utrolig mye hysteriske meninger om dette :overrasket: jeg trodde ikke det fortsatt var så usunt puritansk i Norge! Lavt kunnskapsnivå, antagelig.

Nei, du er ikke alkoholiker eller på vei til å bli det.

Jeg vil uten tvil si det er atskillig mer problematisk med menn som utelukkende klarer "null eller flatfyll", enn det er å drikke et par glass vin. Dette fordi risikoatferden øker med antall promille. Det er falsk trygghet å tro man har et sunt og avklart forhold til alkohol fordi man drikker sjeldent, det er faktisk direkte selvmotsigende!

Kos deg med vinen din og be mannen din snakke med en fagperson hvorfor hans drikkemønster er mer usunt enn ditt... mulig han er vokst opp med mye dobbeltmoral og liten kunnskap og derfor ikke vet bedre :)

Når jeg har sjokolade i huset, spiser jeg det....men jeg drar ikke ens ærend i butikken for å kjøpe hvis jeg ikke har. Så da har jeg et sykelig forhold til sjokolade? Man sørger selvsagt for å ikke ha usunne ting i hus, for tilgjengelighet er en av faktorene for "uønsket atferd" med tanke på inntak av næringsmidler, uansett om det er fast eller flytende. Så lenge det ikke er noen symptomer på abstinens, ubehag eller liknende, eller man finner på unnskyldninger for å handle inn uten grunn, så er det overhodet ikke noe farlig å benytte seg av det man har i hus. Alt med måte, bare.

Skjerp dere folkens... TS er langt fra å være i noen risikosone. Arveligheten kommer også an på miljøet, ikke bare genene - at man har forholdt seg til omsorgspersoner som har et visst atferdsmønster i forhold til rus og håndterer ulike situasjoner med rus osv. Overhodet ikke gitt at man blir alkis fordi man har alkoholisert forelder. Da ville det vært enda flere av oss ;)

Anonymous poster hash: 0d1a0...8b1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, utrolig mye hysteriske meninger om dette :overrasket: jeg trodde ikke det fortsatt var så usunt puritansk i Norge! Lavt kunnskapsnivå, antagelig.

Nei, du er ikke alkoholiker eller på vei til å bli det.

Jeg vil uten tvil si det er atskillig mer problematisk med menn som utelukkende klarer "null eller flatfyll", enn det er å drikke et par glass vin. Dette fordi risikoatferden øker med antall promille. Det er falsk trygghet å tro man har et sunt og avklart forhold til alkohol fordi man drikker sjeldent, det er faktisk direkte selvmotsigende!

Kos deg med vinen din og be mannen din snakke med en fagperson hvorfor hans drikkemønster er mer usunt enn ditt... mulig han er vokst opp med mye dobbeltmoral og liten kunnskap og derfor ikke vet bedre :)

Når jeg har sjokolade i huset, spiser jeg det....men jeg drar ikke ens ærend i butikken for å kjøpe hvis jeg ikke har. Så da har jeg et sykelig forhold til sjokolade? Man sørger selvsagt for å ikke ha usunne ting i hus, for tilgjengelighet er en av faktorene for "uønsket atferd" med tanke på inntak av næringsmidler, uansett om det er fast eller flytende. Så lenge det ikke er noen symptomer på abstinens, ubehag eller liknende, eller man finner på unnskyldninger for å handle inn uten grunn, så er det overhodet ikke noe farlig å benytte seg av det man har i hus. Alt med måte, bare.

Skjerp dere folkens... TS er langt fra å være i noen risikosone. Arveligheten kommer også an på miljøet, ikke bare genene - at man har forholdt seg til omsorgspersoner som har et visst atferdsmønster i forhold til rus og håndterer ulike situasjoner med rus osv. Overhodet ikke gitt at man blir alkis fordi man har alkoholisert forelder. Da ville det vært enda flere av oss ;)

Hadde min far vært alkoholiker, ville jeg vært svært påpasselig med alkohol. Ihvertfall ikke drukket hver dag. Puritansk? Vel, jeg kaller det sunn fornuft.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker så og si aldri i helgene, for da er jeg fullt opptatt med hobbyen min. Jeg drikker av og til i ukedagene kun for kos, og da 1-3 glass vin, alt ettersom jeg skal noe dagen eller om jeg gidder. Som oftest går ukedagene uten at jeg drikker noe, men OM jeg drikker, så er det da jeg gjør det. Noen ganger er det ingen ganger i uka, andre ganger er det kanskje 3 ganger i uka. Og da drikker jeg 1-3 glass alene. Jeg kan også kose meg med sjokolade alene, jeg må ikke ha andre til stede som også koser seg med sjokolade for å føle at det er ok at jeg gjør det.

Drikker jeg i helgene, er det når jeg er på et eller arrangement, og da er jeg sammen med flere. Det skjer noen få ganger i året. Jeg er aldri ute på fest/diskotek/pub lenger.

Totalt sett tror jeg at jeg drikker mindre enn de fleste andre, selv om jeg både drikker i ukedager og alene.

Anonymous poster hash: eacf0...0a6
Skrevet (endret)

Jeg har vært i flere land som har en helt annen drikkekultur enn norge, og hvor alkoholkonsumet kanskje er høyere, eller iallefall mer regelmessig -men flatfyll det ser du bare på enkelte fester/konserter. Men nå er det jo også sånn at det er mer vanlig med Cannabis andre steder, folk er mer opptatt av kos enn av fyll -så en spliff på vei hjem eller et glass vin etter jobb er helt normalt. Her jeg er nå så blir byen nesten stille på vanlige pub'er og restauranter etter klokka ti -folk møtes for kos og en liten "bris", og går hjem før rusen tar over. Helt vanlig å se folk gå med en øl langs elva på tur med bikkja en tirsdags ettermiddag f.eks.

Endret av Colargol
Skrevet

Er helt normalt :)
Føler ofte at vi nordmenn får noia når noen tar seg ett eller to glass vin dagen.
I mange andre land er det helt normalt å nyte ett glass vin eller øl til maten daglig.
Er noe helt annet å drikke seg sørpe full hver dag eller hver helg :)

Moren min f.eks tar seg 1 glass vin i hverdager og 2 glass vin i helgene.
(men bare på kveldene rett før leggetid :fnise:)
Er helt normalt i min familie i allefall og ingen av oss er alkoholikere.

AnonymBruker
Skrevet
Hadde min far vært alkoholiker, ville jeg vært svært påpasselig med alkohol. Ihvertfall ikke drukket hver dag. Puritansk? Vel, jeg kaller det sunn fornuft.

Du får lese hovedinnlegget om igjen da, vet du, så du får med deg hva som faktisk står der...

Skrevet

For meg høres det ut som du kan ha et usunt forhold til alkohol. Det er to grunner til det:

- Du drikker vin for å roe ned/slappe av

- Hvis det er alkohol i huset drikker du.

Jeg har noen spørsmål du kanskje kan tenke litt over:

- Er det du eller mannen din som kjøper inn alkohol (altså bestemmer når det skal være tilgjengelig)?

- Hvis det er du som styrer når og hvor mye alkohol som kjøpes inn, hva "utløser" innkjøpet? At du har

"lyst på" eller en spesiell anledning? (Bursdag/jul/middagsgjester etc.)

- Hvor mye kjøper dere på en gang? En flaske vin eller flere? En flaske vin varer bare noen få dager

hvis du drikker ett-to glass hver kveld.

- Klarer du å slappe av de kveldene du ikke drikker vin?

Siden din far er alkoholiker ville jeg vært litt på vakt, som du selv nevner er alkoholisme arvelig. Og som så mye annet er det enklere å stoppe før det ev. utvikler seg til å bli et problem. Og du vet hvordan det var å vokse opp med en alkoholisert far, vil du risikere at ditt barn gjør det samme?

Når det gjelder din samboer vil jeg si at også han har et usunt forhold til alkohol.

Skrevet

Dette er jo samme holdningen en del har til sjokolade. Spiser sjokolade hver dag om man har det liggende. Noen kan fort spise en hel 200g i en jafs. TS sier iallfall at hun begrenser det til 1-2 glass, hun drikker ikke hele 3 literen.

AnonymBruker
Skrevet

SiMa og co, dere er jo helt sjuke...

Det er helt på jordet å stille slike spørsmål ut fra hovedinnlegget! Mulig dere projiserer noe voldsomt etter egne opplevelser eller noe pop-psykologi dere har lest, men rot i virkeligheten har det ikke!

Ja, dersom man drikker alkohol utelukkende for rusens skyld, tvinger det ned og holder for nesa for å få effekten av avslapning, da ville jeg helt klart si man har et rart forhold til alkohol.

Å drikke 1-2 glass om kvelden (uavhengig om kvelden heter tir, tor eller lør) er ikke problemet.

AnonymBruker
Skrevet

SiMa og co, dere er jo helt sjuke...

Det er helt på jordet å stille slike spørsmål ut fra hovedinnlegget! Mulig dere projiserer noe voldsomt etter egne opplevelser eller noe pop-psykologi dere har lest, men rot i virkeligheten har det ikke!

Ja, dersom man drikker alkohol utelukkende for rusens skyld, tvinger det ned og holder for nesa for å få effekten av avslapning, da ville jeg helt klart si man har et rart forhold til alkohol.

Å drikke 1-2 glass om kvelden (uavhengig om kvelden heter tir, tor eller lør) er ikke problemet.

Er de "helt sjuke" siden de er uenige med deg? Du argumenterer jo som en 14-åring. Greit nok at ikke du ser problemet, men det betyr ikke at folk er "sjuke" om de ser dette drikkemønsteret som et problem. Ro deg ned, og argumenter saklig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...