AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #1 Skrevet 18. juni 2014 Samboeren min klager på at jeg drikker for ofte. Etter en lang dag med jobb og mye mas, liker jeg å ta meg et glass vin eller to på kvelden når barnet er lagt og jeg kan puste ut og slappe av. Vi har ikke alltid alkohol i huset, men når vi har kjøpt inn litt så tar jeg meg 1-2 glass nesten hver dag. Men siden vi ikke alltid har alkohol i huset så går det også uker/måneder hvor jeg ikke drikker i det heletatt. Jeg er aldrig ute på byen og drikker meg ikke sørpe full. Er kun nevnte mengde på kvelden hvis vi har alkohol i hus. Grunnen til at han mener jeg drikker for mye er vel fordi, hvis vi har alkohol i huset så drikker jeg det jo. Han mener at vi må kunne ha alkohol her uten at jeg skal drikke det. Og jeg skjønner hva han mener. Men vi har aldrig middags selskaper el. Så når skal det drikkes da? Jeg føler han skal bestemme over hva jeg drikker og kjenner jeg blir irritert når han maser om det. Jeg syntes det er deilig å slappe av med et glass eller to og vil kunne drikke disse uten dårlig samvittighet. Og jeg klarer jo å la være å drikke det. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan slappe av med det etter en slitsom dag de gangene vi faktisk har det i huset. Jeg venter alltid til etter barnet er i seng. Han selv drikker sjeldent og ser ikke kosen med noen glass. De få gangen han drikker så drikker han heller mye og blir ganske full. Foreldrene hans er avholds og drikker ikke i det heletatt. Og han føler han må skjule for foreldrene sine de gangene han drikker. Jeg derimot har en mor med et normalt forhold til alkohol, Men min far er alkoholiker. Det sies jo at alkoholisme er arvelig og da er jo jeg mer utsatt for det selv. Kanskje det er dette som bekymrer han? Jeg er veldig bevisst på det og føler selv at det ikke er noen fare. Men det er jo mulig at det er jeg som ser feil på det. Har jeg et alkoholproblem tror dere? Hadde dere reagert hvis deres samboer gjorde det samme? Unnskyld mye rot Skriver fra mobilen:) Anonymous poster hash: e77c5...aab
netpuppy Skrevet 18. juni 2014 #2 Skrevet 18. juni 2014 Nei, det tror jeg ikke. Jeg tar meg jo ofte et glass vin eller en øl på kvelden selv uten at tanken på at det er ett problem har streifet meg. AA har en liste med spørsmål som kan gi en pekepinn om du har ett problem: http://www.anonymealkoholikere.no/aafordeg/aafordeg_12sp.php 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #3 Skrevet 18. juni 2014 Ut fra det du beskriver så er du nok ikke avhengig. Men man bør nok heller ta kontakt med fagperson hvis man genuint er usikker selv. Det kan jo diskuteres hvor sunt et glass eller to om dagen er men direkte skadelig er det nok langt i fra. Du skriver jo også at du ikke føler noe sug om det ikke er alkohol i hus, en alkoholiker vil normalt gjøre det. Anonymous poster hash: 855ea...003
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #4 Skrevet 18. juni 2014 Nei altså sånn som du beskriver det så fremstår du ikke som alkoholiker for meg, MEN jeg mener det er noe som skurrer ved at du drikker så lenge dere har alkohol i hus. Det høres ikke helt bra ut. Anonymous poster hash: 816c0...f17 6
dillyduzit Skrevet 18. juni 2014 #5 Skrevet 18. juni 2014 Du minner meg veldig om mamma. Hun kan fint ta seg 1-2 glass i hverdagen uten noe problem samtidig som vi har noen selskaper/middager hvor vin er tilgjengelig. Likevel så kan hun ha vin i kjøleskapet uten å drikke den også. Så nei, du er nok ikke alkoholiker.
minister-mio Skrevet 18. juni 2014 #6 Skrevet 18. juni 2014 Føler du at du må drikke hvis det er i hus?
Gjest Pheel Skrevet 18. juni 2014 #7 Skrevet 18. juni 2014 Ja, jeg mener du er alkoholiker helt ærlig dersom du føler du må drikke alkohol hver kveld bare fordi den er der. Prøv i en uke selv med alkohol i hus uten å ta så mye som en sipp, er det veldig vanskelig for deg så har du er problem. Er der veldig enkelt for deg så har du ikke er problem, men en dårlig vane. Kjenner du på stress dersom det ikke er noe alkohol i huset? 1
juliane Skrevet 18. juni 2014 #8 Skrevet 18. juni 2014 Jeg tror nok heller ikke du er alkoholiker, et glass eller to om dagen er ikke enorme mengder. Men det kan jo være en ide å tenke at du f.eks skal ha to "hvite dager" hver uke? Det er også stor forskjell på ett glass fem dager i uka og to glass sju dager i uka... Jeg reagerer litt på at du ikke skriver noe om at du drikker fordi du syns det er godt, men kun nevner å "slappe av etter en slitsom dag" og "puste ut". Du er nok mer i faresonen for å utvikle et usunt forhold til alkohol når du tydelig drikker for å få virkningen av alkoholen, enn du hadde vært hvis du foretrakk et glass rødvin over en kaffekopp eller pepsi max fordi du syns det smaker bedre. 1
Gjest Lights Skrevet 18. juni 2014 #9 Skrevet 18. juni 2014 (endret) Syns det bare virker som du har en litt syd-europeisk drikkekultur og ikke den helgefylla-mentaliteten som regjerer her i nord. Om unge folk drikker så de ligger gatelangs hver fredag og lørdag er det ingen som løfter et øyebrynd, men om man tar et glass vin hver kveld og klarer seg med det så har man plutselig et problem? Latterlig. Endret 18. juni 2014 av Lights 10
lillbilly Skrevet 18. juni 2014 #10 Skrevet 18. juni 2014 Føler du at du må drikke hvis det er i hus? Hun sier jo det nokså klart, syns jeg... Jeg tror nok heller ikke du er alkoholiker, et glass eller to om dagen er ikke enorme mengder. Men det kan jo være en ide å tenke at du f.eks skal ha to "hvite dager" hver uke? Det er også stor forskjell på ett glass fem dager i uka og to glass sju dager i uka... Jeg reagerer litt på at du ikke skriver noe om at du drikker fordi du syns det er godt, men kun nevner å "slappe av etter en slitsom dag" og "puste ut". Du er nok mer i faresonen for å utvikle et usunt forhold til alkohol når du tydelig drikker for å få virkningen av alkoholen, enn du hadde vært hvis du foretrakk et glass rødvin over en kaffekopp eller pepsi max fordi du syns det smaker bedre. Jeg skulle ønske folk forsto at det ikke er mengden det kommer ann på. Du kan fint være alkoholiker om du "bare" drikker 1 glass vin om dagen! En alkoholiker er ikke bare de som drikker seg fulle. De aller fleste alkoholikere er de som bare drikker litt hver dag, så de holder seg på "flytefyll" TS. Det er så mange varsellamper som lyser i det innlegget ditt. Jeg ville virkelig latt være å drikke om jeg var deg. Om du ikke er alkoholiker allerede, så ville jeg sagt du var på vei dit. Selv om det kan gå noen uker uten at dere har alkohol i huset og du derfor ikke drikker. Du vet sikkert at en periodedrikker er også en alkoholiker. Alkoholisme er som du sier arvelig belastet, og jeg skjønner godt mannen din sin bekymring! Kan du forsøke å slappe av og kose deg med en kopp te? Eller et glass brus? Jeg reagerer veldig på at kos og alkohol hører sammen. Jeg er IKKE avholds, la det være sagt, slik at ingen behøver å tro at jeg er på noe misjonstokt! 2
Timza Skrevet 18. juni 2014 #11 Skrevet 18. juni 2014 Et glass vin om dagen skal vell bare være sunt? Men du burde jo kunne ha alkohol i huset uten at du MÅ drikke det opp da.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #12 Skrevet 18. juni 2014 Ja, jeg mener du er alkoholiker helt ærlig dersom du føler du må drikke alkohol hver kveld bare fordi den er der. Prøv i en uke selv med alkohol i hus uten å ta så mye som en sipp, er det veldig vanskelig for deg så har du er problem. Er der veldig enkelt for deg så har du ikke er problem, men en dårlig vane. Kjenner du på stress dersom det ikke er noe alkohol i huset? Det skrives jo ganske klart at det bare er når det er i hus og at det ikke er noe problem i de ukene/månedene det ikke er tilgjengelig. Høres på ingen måte ut som en alkoholiker. Anonymous poster hash: 855ea...003 1
Gjest Pheel Skrevet 18. juni 2014 #13 Skrevet 18. juni 2014 Det skrives jo ganske klart at det bare er når det er i hus og at det ikke er noe problem i de ukene/månedene det ikke er tilgjengelig. Høres på ingen måte ut som en alkoholiker. Anonymous poster hash: 855ea...003 Vel, om man ikke klarer å la være tiltross for at det er i hus så er det noe galt mener nå jeg, men som sagt kan det være dårlig vane. Men bevisst på det skal man da greit kunne la være.
Gjest Lars1009 Skrevet 18. juni 2014 #14 Skrevet 18. juni 2014 Samboeren min klager på at jeg drikker for ofte. Etter en lang dag med jobb og mye mas, liker jeg å ta meg et glass vin eller to på kvelden når barnet er lagt og jeg kan puste ut og slappe av. Vi har ikke alltid alkohol i huset, men når vi har kjøpt inn litt så tar jeg meg 1-2 glass nesten hver dag. Men siden vi ikke alltid har alkohol i huset så går det også uker/måneder hvor jeg ikke drikker i det heletatt. Jeg er aldrig ute på byen og drikker meg ikke sørpe full. Er kun nevnte mengde på kvelden hvis vi har alkohol i hus. Grunnen til at han mener jeg drikker for mye er vel fordi, hvis vi har alkohol i huset så drikker jeg det jo. Han mener at vi må kunne ha alkohol her uten at jeg skal drikke det. Og jeg skjønner hva han mener. Men vi har aldrig middags selskaper el. Så når skal det drikkes da? Jeg føler han skal bestemme over hva jeg drikker og kjenner jeg blir irritert når han maser om det. Jeg syntes det er deilig å slappe av med et glass eller to og vil kunne drikke disse uten dårlig samvittighet. Og jeg klarer jo å la være å drikke det. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan slappe av med det etter en slitsom dag de gangene vi faktisk har det i huset. Jeg venter alltid til etter barnet er i seng. Han selv drikker sjeldent og ser ikke kosen med noen glass. De få gangen han drikker så drikker han heller mye og blir ganske full. Foreldrene hans er avholds og drikker ikke i det heletatt. Og han føler han må skjule for foreldrene sine de gangene han drikker. Jeg derimot har en mor med et normalt forhold til alkohol, Men min far er alkoholiker. Det sies jo at alkoholisme er arvelig og da er jo jeg mer utsatt for det selv. Kanskje det er dette som bekymrer han? Jeg er veldig bevisst på det og føler selv at det ikke er noen fare. Men det er jo mulig at det er jeg som ser feil på det. Har jeg et alkoholproblem tror dere? Hadde dere reagert hvis deres samboer gjorde det samme? Unnskyld mye rot Skriver fra mobilen:)Anonymous poster hash: e77c5...aab Har du lest kriterier for å være alkoholiker? Du er LAAAANGT fra å være alkoholiker.
Gjest Lars1009 Skrevet 18. juni 2014 #15 Skrevet 18. juni 2014 Hun sier jo det nokså klart, syns jeg... Jeg skulle ønske folk forsto at det ikke er mengden det kommer ann på. Du kan fint være alkoholiker om du "bare" drikker 1 glass vin om dagen! En alkoholiker er ikke bare de som drikker seg fulle. De aller fleste alkoholikere er de som bare drikker litt hver dag, så de holder seg på "flytefyll" TS. Det er så mange varsellamper som lyser i det innlegget ditt. Jeg ville virkelig latt være å drikke om jeg var deg. Om du ikke er alkoholiker allerede, så ville jeg sagt du var på vei dit. Selv om det kan gå noen uker uten at dere har alkohol i huset og du derfor ikke drikker. Du vet sikkert at en periodedrikker er også en alkoholiker. Alkoholisme er som du sier arvelig belastet, og jeg skjønner godt mannen din sin bekymring! Kan du forsøke å slappe av og kose deg med en kopp te? Eller et glass brus? Jeg reagerer veldig på at kos og alkohol hører sammen. Jeg er IKKE avholds, la det være sagt, slik at ingen behøver å tro at jeg er på noe misjonstokt! Man er ikke alkoholiker hvis man drikker 2-3 enheter om dagen, og det i tillegg går perioder der man ikke drikker.
Gjest chisandra Skrevet 18. juni 2014 #16 Skrevet 18. juni 2014 Det aller viktigste når man skal måle avhengighetsgrad, er hvor villig du er til å la være. Er det like lett å la være som å drikke, så har du ikke problemer - enda. Men vær på vakt mot det å drikke for å slappe av.
lillbilly Skrevet 18. juni 2014 #17 Skrevet 18. juni 2014 Man er ikke alkoholiker hvis man drikker 2-3 enheter om dagen, og det i tillegg går perioder der man ikke drikker. Det er fint at du tror det. For oss som har erfaring med alkoholisme så er nok realiteten en annen! 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2014 #18 Skrevet 18. juni 2014 Samboeren min klager på at jeg drikker for ofte. Etter en lang dag med jobb og mye mas, liker jeg å ta meg et glass vin eller to på kvelden når barnet er lagt og jeg kan puste ut og slappe av. Vi har ikke alltid alkohol i huset, men når vi har kjøpt inn litt så tar jeg meg 1-2 glass nesten hver dag. Men siden vi ikke alltid har alkohol i huset så går det også uker/måneder hvor jeg ikke drikker i det heletatt. Jeg er aldrig ute på byen og drikker meg ikke sørpe full. Er kun nevnte mengde på kvelden hvis vi har alkohol i hus. Grunnen til at han mener jeg drikker for mye er vel fordi, hvis vi har alkohol i huset så drikker jeg det jo. Han mener at vi må kunne ha alkohol her uten at jeg skal drikke det. Og jeg skjønner hva han mener. Men vi har aldrig middags selskaper el. Så når skal det drikkes da? Jeg føler han skal bestemme over hva jeg drikker og kjenner jeg blir irritert når han maser om det. Jeg syntes det er deilig å slappe av med et glass eller to og vil kunne drikke disse uten dårlig samvittighet. Og jeg klarer jo å la være å drikke det. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan slappe av med det etter en slitsom dag de gangene vi faktisk har det i huset. Jeg venter alltid til etter barnet er i seng. Han selv drikker sjeldent og ser ikke kosen med noen glass. De få gangen han drikker så drikker han heller mye og blir ganske full. Foreldrene hans er avholds og drikker ikke i det heletatt. Og han føler han må skjule for foreldrene sine de gangene han drikker. Jeg derimot har en mor med et normalt forhold til alkohol, Men min far er alkoholiker. Det sies jo at alkoholisme er arvelig og da er jo jeg mer utsatt for det selv. Kanskje det er dette som bekymrer han? Jeg er veldig bevisst på det og føler selv at det ikke er noen fare. Men det er jo mulig at det er jeg som ser feil på det. Har jeg et alkoholproblem tror dere? Hadde dere reagert hvis deres samboer gjorde det samme? Unnskyld mye rot Skriver fra mobilen:)Anonymous poster hash: e77c5...aab Jge vil si dere begge har et problematisk forhold til alkohol. Men derifra til å ha et problem er det langt opp og frem. Hvorfor skjuler mannen din at han drikker for sine foreldre? Redsel? Skam? Skyld? Omsorg? Mangel på vilje til å stå for egne valg? Hvorfor har du problemer med å la en flaske vin stå i skapet en måned? Behov? Lyst? Mangel på impulskontroll (slik mange ikke kan ha sjokolade i hus uten å dermed være avhengige)? Lite tilgang? For å markere kontroll ovenfor din mann? For å markere at du ikke er din far? Klarer du ikke lengre å slappe av uten alkohol? Hvorfor sliter mannen din med det som for de aller, aller fleste er et normalt alkoholkonsum? Skam? Redsel for at noe skal skje barnet og han blir eneansvarlig for oppfølgingen? Misliker han den du er etter 1-2 glass? Er han redd for sensur fra besteforeldrene eller samfunnet? Reflekter. Reflekterte mennesker ser varselsignalene før lite reflekterte mennesker, så da står dere begge tryggere. Og spør hverandre om hvorfor. Hvorfor drikker du? Hvorfor misliker han det? Vi har ikke noe med det, men dere imellom bør slikt være avklart. PS: gjør det klinkende klart ovenfor han at å komme med hersketeknikker (du blir/er alkoholiker er en klassisk replikk ytret av han her som må avklares at er meget ugrei!) eller skitslenging av noe slag. Hvorfor. Hvorfor kan være "jeg uroer meg for at du ender opp som din far" (egen følelse) det kan ikke være "du er alkoholiker" (ubegrunnet anklage). Anonymous poster hash: 67045...253 3
makkapakka Skrevet 18. juni 2014 #19 Skrevet 18. juni 2014 nei men du er på god vei til å bli det når du er så fokusert på akkurat det; alkohol
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå