Gå til innhold

Militærpoliti

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot

Hva driver militærpolitiet med?

Gjør soldater så mye galt at det er behov for kjempemange til å passe på dem til enhver tid, eller har de andre funksjoner også?

En gang var vi på karneval, noen venner av meg (ferdig med førstegangstjenesten for lenge siden) var kledd ut som soldater. De var ganske fulle, og det var ikke så gøy da MP kom og skulle snakke med dem, hvilket de gjorde ganske lenge. Driver folk og sladrer om slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

De skal påse at soldatene følger militærets lover og regler. En soldat har litt andre regler å forholde seg til enn vanlige sivile, og dermed trengs det en ekstra kontrollinstans for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at MP kom på døra og hentet en som hadde tatt tjuvperm fra førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De holder også orden i leiren og sitter i porten og passer på at ingen uvedkommende kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel
De holder også orden i leiren og sitter i porten og passer på at ingen uvedkommende kommer inn.

Nei, det er det ikke MP som gjør.

Vakt & sikring utfører vakthold i leir (så vidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fraggel
Hva driver militærpolitiet med?

MP har, i motsetning til veldig mange andre i Forsvaret, reelle oppgaver i både krig og fredstid.

I krig har MP blant annet ansvar for krigsfangetjeneste.

I fred fungerer MP som politi - med ansvar for militært personell.

Gjør soldater så mye galt at det er behov for kjempemange til å passe på dem til enhver tid, eller har de andre funksjoner også?

Ja. :wink:

De gjør igrunnen det. Både soldater og befal.

MP driver f.eks. også etterforskning på saker som skjer i utlandet, hvor norskt militært personell er innblandet.

Eksempel: mistanker om at norske offiserer "benytter seg av" prostituerte i landene hvor de skal jobbe med fredsbevarende operasjoner (bygge opp landet).

En gang var vi på karneval, noen venner av meg (ferdig med førstegangstjenesten for lenge siden) var kledd ut som soldater. De var ganske fulle, og det var ikke så gøy da MP kom og skulle snakke med dem, hvilket de gjorde ganske lenge. Driver folk og sladrer om slikt?

Dette skjønte jeg ikke helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel
I følge samboeren er det vanligvis MP som gjør det.

Vel, det har jeg ikke vært borti, men det er mulig det blir gjort visse steder.

Hvor har sambo det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har som de fleste andre menn hatt førstegangstjeneste, der var MP vakt i leiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel

MP har også ansvar for trafikktjeneste, blant annet på øvelser, og i leir (jevnlig kontroll av kjøretøy og personell etc.).

For å nevne et eksempel til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel
Han har som de fleste andre menn hatt førstegangstjeneste' date=' der var MP vakt i leiren.[/quote']

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde min førsteganstjeneste, var det vanlige vakter ved inngangen til Haakonsvern. MP kom av og til på besøk, men ellers var det vi vakter som passet inngangen. (Og resepsjon til administrasjonsbygget)

Ved spesielle øvelser hvor trafikken utenfor måtte dirigeres var MP med for å hjelpe oss. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MP'er passer på terroren

MP'er gjør så mangt. De passer på at det militære området ikke blir angrepet av terror og slikt.

En gang ble jeg angrepet av to MP'er som plutselig hadde fått det for seg at jeg var terrorist fordi jeg parkerte feil inne på militært område. Jeg ante jo ikke at det var feil, for det sto jo ingen skilt der.

Skulle bare besøke noen jeg, også ble det DET oppstyret! :hoho::hoho::hoho: Militærpoliti.. :ler:

Latterligste i verden!! :tunge1::tunge1::tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sssh, nå må du ikke være slem da! MP gjør en veldig veldig viktig jobb. Hadde det ikke vært for MP så hadde sikkert hele verden vært anarki og beirut tror jeg....

Jammen bra vi har kvinnelige mp soldater som henter mannlige miletærnektere med uflaks og da har vi snille mp til hente dem...

Det er sånn det bli likestilling og fred i verden tror jeg...

Waco

Takker MP for at jeg sover sååååå godt om natta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Poirot

Dette skjønte jeg ikke helt?

De var kledd ut som soldater, på vei fra voerspiel, gode og fulle. Plutselig rullet MP opp og de måtte snakke med dem i 20-30 minutter før de fikk gå.

MP var antakelig oppringt av noen som hadde sett dem på gata, men de var ikke militære, noe de sa (meeget samarbeidsvillige!) da MP kom. Men de fikk ikke gå før etter en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Forøvrig tAKK FOR ALLE SVAR. hAR LÆRT MASSE NYTTIG OM mp NÅ, SÆRLIG VAR DET INTERESSANT AT DET VAR DE SOM DRIVER MED KRIGSFANGER.

(Ups, caps...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel
De var kledd ut som soldater, på vei fra voerspiel, gode og fulle. Plutselig rullet MP opp og de måtte snakke med dem i 20-30 minutter før de fikk gå.

MP var antakelig oppringt av noen som hadde sett dem på gata, men de var ikke militære, noe de sa (meeget samarbeidsvillige!) da MP kom. Men de fikk ikke gå før etter en god stund.

Dersom de brukte "Kongens klær", med flagg på overarmen etc., så ble nok ikke det helt populært, nei.

Jeg synes ikke det er rart.

Det blir blåst veldig opp når noen med litt mer myndighet enn mannen i gata "griper inn" - å snakke med MP er å snakke med MP, ikke så mye mer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kanskje litt ulik praksis på dette, men når jeg var på Sessvollmoen gikk det på rundgang blant befalet å være vaktkommandør - dvs ha ansvaret for vaktholdet i leiren. Man fikk da kommando over 5 menige som satt i "bua" eller gikk runder etc.

Tror det kommer an på størrelsen på leiren om man bruker MP til dette eller ikke.

Dengang jeg var på Sessvollmoen fantes det ikke MP der, men i naboleieren - Trandum.

Forøvrig er det forbudt å være beruset i uniform.

Så om dine venner hadde på seg "ekte" uniformer så gjorde de faktisk noe forbudt.

Som sivilist har du ikke lov til å bruke uniformen overhodet.

Så medmindre det var "leke-uniformer" de hadde på seg, hadde mp god grunn til å snakke med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...