Gå til innhold

mammatilmichelle

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Onbothsides
1 time siden, Clear skrev:

Men i alle dager? Anna Rasmussen er en profesjonell blogger. Det er det hun lever av. Mener du at man skal være fritatt kritikk for det man jobber med? Kan man ikke kritisere kvaliteten på maten på en restaurant? Eller hva med kvaliteten på varene man kjøper i butikker? Hva med syferdighetene til en lege? Eller hvorvidt lærere legger frem fagstoffet sitt på en pedagogisk måte?

Du skriver at forfattere kan ha dysleksi. Det er sant, men det er jo ikke et problem da teksten går gjennom korrekturlesing. Forfattere, selv de som har dysleksi, er da klar over at språk er en viktig del av kvaliteten på arbeidet deres. Bloggere er heller ikke de eneste som blir kritisert for språk. Journalister har også blitt flådd for dette flere ganger. 

Jeg synes det er skammelig å hevde at man "mobber folk som har skrive- og lesevansker" når man kritiserer det profesjonelle arbeidet bloggen leverer. Dersom dette hadde vært en personlig dagbok hadde jeg vært enig med deg, men dette er en offentlig blogg som Anna Rasmussen tjener utrolig godt på. 

Det syns jeg blir helt feil måte å sammenligne det på. hvis noen ikke skjønner hva hun skriver er det de som har et problem. Å kommentere det er å mobbe så lenge det kanskje er et problem hun har.

Hvis du går på en restaurant du vet serverer mat du ikke liker så lar du heller være å gå dit. Og å sammenligne en bloggjobb og skrivefeil med en lege som redder liv...nok et tegn på at enkelte legger altfor mye i arbeidet deres med å flinbe kritikkverdige ting.

Kritiser seriøse ting som er galt, men dette blir for dumt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det blir for dumt. Greit nok at Anna ikke er på topplisten grunnet gode tekster, men det er skriving hun lever av likevel. Det er også helt greit å ha dysleksi, men når produktet - tekster - er dårlig, får man ansette noen for å/be noen andre korrekturlese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Onbothsides skrev:

Det syns jeg blir helt feil måte å sammenligne det på. hvis noen ikke skjønner hva hun skriver er det de som har et problem. Å kommentere det er å mobbe så lenge det kanskje er et problem hun har.

Hvis du går på en restaurant du vet serverer mat du ikke liker så lar du heller være å gå dit. Og å sammenligne en bloggjobb og skrivefeil med en lege som redder liv...nok et tegn på at enkelte legger altfor mye i arbeidet deres med å flinbe kritikkverdige ting.

Det er jo ingen som har skrevet at de ikke forstår det hun skriver. 

Det er heller ingen andre enn deg som har sammenlignet det med en lege som redder liv. Å sy trenger ikke å bety at man har et liv i hendene. Det kan eksempelvis bety at et arr blir seende mye styggere ut enn det trenger å være. Det dreier seg altså om kvaliteten på arbeidet. Det er det som er gjennomgående i eksemplene mine. 

Jeg forstår ikke hvorfor det å kommentere språket til en som lever av å skrive er et så ømtålig tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting. Har ikke dysleksi selv og mener ikke å generalisere (man er forskjellige selvom man kanskje har den samme type utfordring), men er det ikke sånn at en med dysleksi ofte vil mislike å lese/skrive? Jeg har sett eksempler på hvordan det er å ha dysleksi og det virker som om det må være ekstremt slitsomt å lese/skrive når man har denne utfordringen. (http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyheter/dysleksi/lesing/dyslektikere/43421895/

sikkert satt litt på spissen den artikkelen der, men jeg kan jo ikke vite. 

Jeg tror ikke jeg hadde valgt å ha blogging som et yrke om jeg hadde hatt dysleksi (hvis det er noe lignende som artikkelen viser). Hadde jeg hatt en blogg da så ville jeg nok valgt å ikke skrive så mye og heller ha korte tekster og mye bilder. 

Jeg skal ikke komme her og påstå at hun ikke har dysleksi, men reagerer på hvor lett det har blitt å si "jeg har dysleksi" fremfor å gjøre en innsats for å bli bedre- altså at det brukes som en unnskyldning uten at det faktisk er påvist at vedkommende har dysleksi. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dysleksi, leste masse som liten og elsket å skrive historier. Liker igrunn å skrive, men ja det er  mer slitsomt enn det er for andre og det krever mer av meg. Men det betyr jo ikke at jeg kutter det ut likevel, har en jobb som krever stor kvalitet av skriftlig arbeid feks.  Det er jo ikke slik at det ikke er slitsomt å trene for eksempel, men folk gjør jo det likevel?! Det er slitsomt å vaske hus, men en gjør da det og. Det er mye vi kan like å gjøre selv om det er slitsomt, og det er trist om alle med en funksjonshemma bare skulle gi opp noe de liker fordi det er slitsomt . For Annas del har hun ingen behov for å skrive bedre, hun tjener godt nå og har det ok men bloggen slik den er. Publikum er stort sett unge lesere som ikke legger merke til det dårlige språket likevel. Så hvorfor da stessse med å skrive korrekt og lage bedre settninger igrunn??

Jeg syntes ikke kritikk av skrivestilen hennes er innafor. Det er en bagatell med tanke på alt annet den bloggen kan kritiseres for av faktiske vesentlige kritikkversige forhold. Om en person skriver dårlig er totalt uvesentlig kritikk i det store bildet!! 

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hoppetau skrev:

Jeg har dysleksi, leste masse som liten og elsket å skrive historier. Liker igrunn å skrive, men ja det er  mer slitsomt enn det er for andre og det krever mer av meg. Men det betyr jo ikke at jeg kutter det ut likevel, har en jobb som krever stor kvalitet av skriftlig arbeid feks.  Det er jo ikke slik at det ikke er slitsomt å trene for eksempel, men folk gjør jo det likevel?! Det er slitsomt å vaske hus, men en gjør da det og. Det er mye vi kan like å gjøre selv om det er slitsomt, og det er trist om alle med en funksjonshemma bare skulle gi opp noe de liker fordi det er slitsomt . For Annas del har hun ingen behov for å skrive bedre, hun tjener godt nå og har det ok men bloggen slik den er. Publikum er stort sett unge lesere som ikke legger merke til det dårlige språket likevel. Så hvorfor da stessse med å skrive korrekt og lage bedre settninger igrunn??

Jeg syntes ikke kritikk av skrivestilen hennes er innafor. Det er en bagatell med tanke på alt annet den bloggen kan kritiseres for av faktiske vesentlige kritikkversige forhold. Om en person skriver dårlig er totalt uvesentlig kritikk i det store bildet!! 

Som sagt. Jeg vet ikke hvordan det er å ha dysleksi og mener så absolutt ikke at man skal la være å skriv/lese fordi man har dysleksi. Men syns det er litt spesielt å bruke det som en unnskyldning for å ikke jobbe med å bli bedre. 

Har man f.eks en form for funksjonshemming så hjelper det ikke å si "jeg har ****, så derfor klarer jeg ikke" uten å engang gjøre et forsøk. Et eksempel kan være foreldre til barn med ADHD som lar barnet gjøre hva det vil og si til andre rundt "h*n har ADHD så derfor oppfører h*n seg dårlig". Altså foreldrene må gjøre noe, de kan ikke hvile på diagnosen og bruke den som en unnskyldning. Samme tenker jeg gjelder de med dysleksi- det er ikke sånn at har man dysleksi kan man aldri skrive bra- en må bruke mer energi på det enn de andre. 

Jeg høres kanskje litt krass ut, men syns det er så dumt når folk bruker noe sånt som en unnskyldning for å slippe å gjøre en innsats (og da snakker jeg om de som ikke egentlig har dysleksi. Vil tro at de fleste som faktisk har det er vant til å gjøre en ekstra innsats og jobber med å bli bedre, fremfor å bruke det som en unnskyldning)

Endret av Bond
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får bare helt vondt inni meg når Anna kaller sønnen en pappagutt i et av de nyeste innleggene, og retter det mot Jan.. Særlig med tanke på hvor mye den virkelige faren vil være far, men ikke får lov 😔

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Missy1 skrev:

Som sagt. Jeg vet ikke hvordan det er å ha dysleksi og mener så absolutt ikke at man skal la være å skriv/lese fordi man har dysleksi. Men syns det er litt spesielt å bruke det som en unnskyldning for å ikke jobbe med å bli bedre. 

Har man f.eks en form for funksjonshemming så hjelper det ikke å si "jeg har ****, så derfor klarer jeg ikke" uten å engang gjøre et forsøk. Et eksempel kan være foreldre til barn med ADHD som lar barnet gjøre hva det vil og si til andre rundt "h*n har ADHD så derfor oppfører h*n seg dårlig". Altså foreldrene må gjøre noe, de kan ikke hvile på diagnosen og bruke den som en unnskyldning. Samme tenker jeg gjelder de med dysleksi- det er ikke sånn at har man dysleksi kan man aldri skrive bra- en må bruke mer energi på det enn de andre. 

Jeg høres kanskje litt krass ut, men syns det er så dumt når folk bruker noe sånt som en unnskyldning for å slippe å gjøre en innsats (og da snakker jeg om de som ikke egentlig har dysleksi. Vil tro at de fleste som faktisk har det er vant til å gjøre en ekstra innsats og jobber med å bli bedre, fremfor å bruke det som en unnskyldning)

Ja, når man har en grunn til å bli bedre må man jobbe med det som alle andre, feks i jobb hvor skriftlig arbeid er viktig eller for karakterer. En diagnose bør ikke være en hvilepute for å unngå å gjøre en innsatts. MEN; for Annas del er det jo ikke viktig, hun lever godt med å skrive som hun gjør og det får ingen konsekvenser. Jeg har måttet jobbe masse med skrivinga mi, men hadde aldri gidda det om det ikke var nødvendig. Kjenner andre med dysleksi som heller ikke gidder den tunge jobben med å forbedre seg, for det krever så mye energi. De klarer seg fint i livet med den dårlige skrivingen sin, og det gjør jo absoludt Anna også, så hvorfor ta strevet da? 

Det er jo ikke slik at alle må jobbbe beinhardt for å overkomme sine handikap OM det ikke utgjør noen forskjell i hverdagen for dem likevel, (ut over at noen utenfor bloggerens målgruppe skal slutte å ha noe å kritisere for). Når man har det fint i livet og tjener veldig godt, med sine svakheter, hvorfor ta styret med å bedre seg når man ikke må?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritisere skrivestilen til en blogger er å kritisere jobben som leveres. Noen kaller det mobbing men ser ikke at dette ikke er kritikk av hennes person men av jobben som blir utført. Jeg fatter ikke hvordan noen av dere kan kalle det for mobbing. Hvis man ikke kan kritisere selve bloggen til en blogger hva skal man kritisere da? De eksemplene som noen kom med her oppe handler jo om personlige valg og det er ting som egentlig ikke angår oss (derfor blir mye slettet som spekulasjon) det eneste som faktisk kan være til bry for en leser er det som leses! Jeg vet om flere ganske "suksessfulle" forfattere som blir kritisert for å ha en forferdelig skrivestil. 

Dere som ser det som mobbing tenk om igjen og prøv å slå opp ordet på ordboka :)

Endret av Ulzzang
Helsikes autokorrekt
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ulzzang skrev:

Kritisere skrivestilen til en blogger er å kritisere jobben som leveres. Noen kaller det mobbing men ser ikke at dette ikke er kritikk av hennes person men av jobben som blir utført. Jeg fatter ikke hvordan noen av dere kan kalle det for mobbing. Hvis man ikke kan kritisere selve bloggen til en blogger hva skal man kritisere da? De eksemplene som noen kom med her oppe handler jo om personlige valg og det er ting som egentlig ikke angår oss (derfor blir mye slettet som spekulasjon) det eneste som faktisk kan være til bry for en leser er det som leses! Jeg vet om flere ganske "suksessfulle" forfattere som blir kritisert for å ha en forferdelig skrivestil. 

Dere som ser det som mobbing tenk om igjen og prøv å slå opp ordet på ordboka :)

Enig. Og det betyr jo ikke at hun ikke kan blogge, men hvis hun tok jobben sin seriøst ville hun jo fått hjelp til det. Korrekturlesing tar ikke lang tid for de som ikke sliter med lese/skrivevansker eller dysleksi, så det kunne hun ansatt noe til å gjøre, eller fått hjelp av f.eks Jan.

Jeg jobber med en som er nødt til å skrive ting som skal publiseres offentlig som mange skal lese. Han sliter med rettskriving så jeg eller noen andre på jobben leser over dette før det blir publisert. Det er etter hans ønske, da han ikke har lyst til å publisere noe som ikke holder mål skriftlig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Onbothsides skrev:

Bloggen er Annas jobb, hun lever av å skrive innlegg. At innleggene er av så lav kvalitet og standard er noe hun lett kunne ha gjort noe med, ved å få noen til å lese igjennom før hun trykker "publiser". Hun leverer et produkt som ikke svarer i forhold til hva hun tjener. Jeg ønsker henne alt godt, men jeg tror dessverre ikke at bloggen hennes kommer til å overleve. Det finnes pr i dag så mange andre dyktige bloggere, som skriver og formulerer seg godt, at konkurransen er stor og de som ikke leverer kommer til å bli skvist ut

Det er trist at du mener at kritikk er mobbing. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides
26 minutter siden, hulillerunde skrev:

Bloggen er Annas jobb, hun lever av å skrive innlegg. At innleggene er av så lav kvalitet og standard er noe hun lett kunne ha gjort noe med, ved å få noen til å lese igjennom før hun trykker "publiser". Hun leverer et produkt som ikke svarer i forhold til hva hun tjener. Jeg ønsker henne alt godt, men jeg tror dessverre ikke at bloggen hennes kommer til å overleve. Det finnes pr i dag så mange andre dyktige bloggere, som skriver og formulerer seg godt, at konkurransen er stor og de som ikke leverer kommer til å bli skvist ut

Det er trist at du mener at kritikk er mobbing. 

Ja jeg mener det er mobbing. På samme måte Simon jeg hadde kalt det mobbing om noen kommenterte om en som stammet jobbet som feks foreleser, nyhetsoppleser osv. Det er en uting at man ikke skal kunne være det man er samtidig som det man _vil_ ! 

Hadde fokuset på kritikk vært på ting som kan være kritikkverdig (eksempler på generelt grunnlag; eksponering av andre enn seg selv, løgner, dårlig personlighetstegn osv) så hadde jeg kunne tatt kritikken seriøst. 

Min mening er at en blogger kan overleve så lenge de ikke gjør store personlige feil, ofte. Leser sjelden blogger med altfor seriøst innhold, for meg er det mest underholdning/sengelesestoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Onbothsides skrev:

Ja jeg mener det er mobbing. På samme måte Simon jeg hadde kalt det mobbing om noen kommenterte om en som stammet jobbet som feks foreleser, nyhetsoppleser osv. Det er en uting at man ikke skal kunne være det man er samtidig som det man _vil_ ! 

Hadde fokuset på kritikk vært på ting som kan være kritikkverdig (eksempler på generelt grunnlag; eksponering av andre enn seg selv, løgner, dårlig personlighetstegn osv) så hadde jeg kunne tatt kritikken seriøst. 

Min mening er at en blogger kan overleve så lenge de ikke gjør store personlige feil, ofte. Leser sjelden blogger med altfor seriøst innhold, for meg er det mest underholdning/sengelesestoff. 

Kritikken er rettet mot ting Anna kan gjøre noe med, ikke mot andre forhold som er utenfor hennes kontroll. Som jeg, og flere her har nevnt, kunne hun ha fått noen til å lese korrektur. Det virker det ikke som hun gjør.  Hun er den bloggeren, etter min mening, som bruker ekstremt mange ord på å ikke si noen ting. Det går på språklig forståelse. 

Jeg trur du må se på at MammatilMichelle.blogg.no er en bedrift og ikke en venninne. Hun tjener penger på innleggene sine, og er en bedrift. Om hun ønsket å vise at bedriften er seriøs, så hadde hun strukket seg lengre for å ha godt formulerte innlegg. Men det virker ikke som om det er en prioritet. Det er viktigere å spy ut bilder av barna, med en dårlig skrevet tekst. For slik det er nå så forsvinner innholdet i et sammensurium av ord som sammen ikke gir mening. 

Å kritisere Anna fordi hun har dårlig setningsoppbyggelse, dårlige formuleringer, merkelige ordvalg ol, er akkurat det samme som å kritisere en journalist for akkurat det samme. Jeg synes du strekker det veldig langt når du mener at kritikk er mobbing, og jeg opplever at du kun ser på at Anna er "alene" når det gjelder å skrive. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Onbothsides skrev:

Ja jeg mener det er mobbing. På samme måte Simon jeg hadde kalt det mobbing om noen kommenterte om en som stammet jobbet som feks foreleser, nyhetsoppleser osv. 

Kutt ut. At en som lever av å formidle ting skriftlig ikke engang gidder å benytte seg av elementær stavekontrollsprogramvare er bare sløvt, og gjør en automatisk til et legitimt mål for skyts.

Å kalle dette mobbing er simpel hersketeknikk. ARs elendige vokabular og slurvete formidlingsevne fortjener å bli satt under lupen.

Nyhetsoppleser som stammer? Hva slags søkt eksempel er det? Blir jo simon piloten som ikke vet forskjell på opp og ned. Søkt.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, frusjur skrev:

Får bare helt vondt inni meg når Anna kaller sønnen en pappagutt i et av de nyeste innleggene, og retter det mot Jan.. Særlig med tanke på hvor mye den virkelige faren vil være far, men ikke får lov 😔

Eller at begge barna var hos besteforeldre en dag. Da er det snakk om Jan sine foreldre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
26 minutter siden, Ny Bruker skrev:

Eller at begge barna var hos besteforeldre en dag. Da er det snakk om Jan sine foreldre.

At det er mulig... besteforeldrene til Michelle på farens side har jo vært der hele veien. Lurer på hvordan de sitter og føler seg oppi dette.. foreldrene til Jan anser seg nok ikke som besteforeldre heller, kan ikke se for meg det 

Endret av frusjur
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SuperSonic
35 minutter siden, MartheC skrev:

Noen som har fått lest siste innlegget hun reklamerte for på snap? :lillesky:

Hun hadde rier, men ingen aktiv fødsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.