Gå til innhold

Å gjennomskue at en stillingsannonse er tiltenkt noen internt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så er stillingsannonse som virket så tilpasset en persons profil at jeg begynte å lure på om ikke jobben allerede var tiltenkt noen. Det var en lang liste med kvalifikasjoner som på en måte virket litt urelaistisk at hvem som helst kan søke på.

Er det noen som kan komme med litt info rundt dette, så slipper jeg å sløse med tiden neste gang..



Anonymous poster hash: bf410...ffb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da trenger vi nesten at du bidrar med link til annonsen, ellers er det nesten umulig å vite hva du har reagert på.

Anonymous poster hash: 74214...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du interessert i en jobb så er det synd å droppe å søke på den. Det er tross alt bare mistanker og ikke noe konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er stillingsannonse som virket så tilpasset en persons profil at jeg begynte å lure på om ikke jobben allerede var tiltenkt noen. Det var en lang liste med kvalifikasjoner som på en måte virket litt urelaistisk at hvem som helst kan søke på.

Er det noen som kan komme med litt info rundt dette, så slipper jeg å sløse med tiden neste gang..

Anonymous poster hash: bf410...ffb

Hvis det er i det offentlige er jo ikke dette lov uten videre. Og om alle stillinger av prinsipp skal lyses ut er det heller ikke uten videre lov. Så kan jo være greit å forhøre seg litt om det.

Anonymous poster hash: 6f3c8...916

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett dette flere ganger. Var "tilskuer" til en slik prosess i den forrige jobben min. Det skulle lyses ut en ny stilling, og det var bestemt på forhånd hvem som skulle få den. Utlysningsteksten ble skreddersydd på et ganske detaljert og samtidig merkelig nivå. De krevde kunnskaper om helt spesifikke dataprogram som var avlegs og utdaterte allerede for flere år siden. I tillegg var de trege med å legge ut annonsen på nav.no, for eksempel, de ønsket i utgangspunktet kun å annonsere i lokalavisa, som kun hadde et par tusen lesere.

Nå nylig leste jeg en annonse der søker "kan gjerne være ungdommelig, gjerne mann, gjerne bosatt i vår [lille] kommune". Det spørs vel ikke om det er en helt spesifikk ung, mannlig innbygger de ønsker seg her, ja.

Til slutt har jeg selv nylig vært på jobbintervju der det sto i teksten "vi ønsker gjerne søker med merkantil utdanning" - til en stilling som ikke forbindes med merkantile oppgaver. Det ble også gjennomgått arbeidsoppgaver i detalj på intervjuet, og ingen av dem var det minste relatert til økonomi. Jeg spurte ikke på intervjuet, da jeg selv ikke har merkantil utdanning, og ikke ønsket å henlede oppmerksomheten på det. Jeg fikk ikke jobben, og de brukte det som forklaring. Jeg har en følelse av at dette også var ganske avgjort på forhånd.

Alle disse eksemplene er fra det offentlige (kommune).



Anonymous poster hash: e9d6a...370
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB#5 skriver videre.

Selv om det var 100% avgjort hvem som skulle få jobben i eksempel 1, måtte de likevel gå gjennom hele mølla med intervjuer og referansesjekking. Det var fryktelig leit å se de andre søkerne komme på intervju, en av dem hadde reist veldig langt og samtlige var særdeles håpefulle og hadde lagt ned masse arbeid i dette, siden slike stillinger som denne ikke lyses ut så ofte. Jeg var ikke involvert i selve intervjuene, men snakket med søkerne likevel, siden jeg var i resepsjonen. Jeg hadde selvfølgelig ikke lov til å si at stillingen i praksis var besatt, men jeg syntes fryktelig synd på søkerne som hadde kommet til intervju til ingen nytte.



Anonymous poster hash: e9d6a...370
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

virket litt urelaistisk at hvem som helst kan søke på.

Anonymous poster hash: bf410...ffb

Det er vel svært få jobber som hvem som helst kan søke på? Arbeidsgiver har jo stort sett alltid svært spesifike ønsker med tanke på utdannelse, bakgrunn, personlighet, alder etc som passer inn utifra preferansene denne har.

Tenk deg selv om du skulle leie ut en hybel eller ansete noen til å gjøre en jobb - du ville jo ikke ansatt hvem som helst uten noe som helst krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om det er et stort paradoks i arbeidsmarkedet. Det skal være mer "rettferdig" nå enn før, men hvor rettferdig er det å få folk på intervju etter x antall timer med cv og søknad, når stillingen er besatt i all "hemmelighet". Dessuten koster denne rettferdigheten alle arbeidssøkere mye i form av tid.

Anonymous poster hash: bf410...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer hos oss (universitet) og jeg synes det er avskyelig. Det er da ikke sånne at kandidaten som har vært vikar et halvt år nødvendigvis er den beste. Hos oss er det to som har fått fast jobb som er helt ok, og jeg vet at minst én av de 150 søkerne hadde vært bedre. En ny person hadde naturlig nok trengt opplæring, men jeg vet at enkelte av oppgavene man gjør kan "hvem som helst" gjøre bedre enn hun som fikk jobben. Blir litt kvalm av det, fordi jeg nylig var arbeidssøker selv og opplevde det fra andre siden i andre offentlige instanser.



Anonymous poster hash: ff20f...0a7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er i det offentlige er jo ikke dette lov uten videre. Og om alle stillinger av prinsipp skal lyses ut er det heller ikke uten videre lov. Så kan jo være greit å forhøre seg litt om det.

Anonymous poster hash: 6f3c8...916

Dette er ett problem man typisk finner i det offentlige, eller i store bedrifter som har omfattende regelverk rundt ansettelse.

Og jo, dette er den lovlige måten å komme rundt problemet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. politikere krever at selskaper/offentlige foretak skal vurdere absolutt alle søkere

2. de som ansetter vet hvem de vil ha og endrer stillingsbeskrivelsen for å være skreddersydd denne

Det kalles byråkrati - og som Churchill en gang sa - det eneste man vet sikkert med byråkrati, er at det skaper mer byråkrati

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt, av folk som jeg kjenner i det offentlige, er at hvis utlysningen er veldig spesifikk kan den være rettet mot en person. Samtidig har jeg hørt at hvis den er veldig generell kan det være et teng.. Så.. Ikke lett å si med andre ord.

For meg som er jobbsøkende syns jeg det er veldig dumt. Jeg nedlegger ganske mye tid og jobb i å søke på en enkelt stilling, og om det allerede er bestemt hvem som skal ha denne er det tid bortkastet for min del..



Anonymous poster hash: 68b9a...b61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg har hørt, av folk som jeg kjenner i det offentlige, er at hvis utlysningen er veldig spesifikk kan den være rettet mot en person. Samtidig har jeg hørt at hvis den er veldig generell kan det være et teng.. Så.. Ikke lett å si med andre ord.

For meg som er jobbsøkende syns jeg det er veldig dumt. Jeg nedlegger ganske mye tid og jobb i å søke på en enkelt stilling, og om det allerede er bestemt hvem som skal ha denne er det tid bortkastet for min del..

Anonymous poster hash: 68b9a...b61

Mitt tips er å ha flere variasjoner av søknadsmaler liggende, ikke bruk timesvis på en enkelt søknad. Gjør deg selv interessant, skryt av deg selv (sjokkerende hvor mange som ikke gjør dette og nærmest rakker ned på seg selv i søknaden - om du da står frem og sier "vettu hva? jeg er faktisk jævlig flink og om du ansetter meg vil du ALDRI angre på det!" så skaper det interesse. Du skiller deg ut. Du må tørre kaste bort janteloven.Ikke skriv for mye, det blir masete, gjør de nysgjerrige slik at du får intervju. Oppnår du det har du kommet langt på vei, og DA er det greit å legge ned endel tid.

Undersøk firmaet, hva de driver på med, hvordan de har vært i nyhetene, se hva de spesialiserer seg i, historien deres, hvilken type mennesker som jobber der, søk opp den som skal ha intervjuet på linkedIn og facebook. Tør å vær ærlig, alt for mange gir en svært mild versjon av seg selv på intervju i fare for å si noe galt. Husk at det er det de fleste gjør. Om du er dårlig til noe så si det klart og tydelig. Om det er noen arbeidsoppgaver du takler bedre enn andre så få det frem. Poengter at du ønsker å være ærlig og at du anser det som bedre bruk av dine evner, enn om du blir satt til oppgaver de tror du er flink på, men som du missliker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å ha flere variasjoner av søknadsmaler liggende, ikke bruk timesvis på en enkelt søknad. Gjør deg selv interessant, skryt av deg selv (sjokkerende hvor mange som ikke gjør dette og nærmest rakker ned på seg selv i søknaden - om du da står frem og sier "vettu hva? jeg er faktisk jævlig flink og om du ansetter meg vil du ALDRI angre på det!" så skaper det interesse. Du skiller deg ut. Du må tørre kaste bort janteloven.Ikke skriv for mye, det blir masete, gjør de nysgjerrige slik at du får intervju. Oppnår du det har du kommet langt på vei, og DA er det greit å legge ned endel tid.

Undersøk firmaet, hva de driver på med, hvordan de har vært i nyhetene, se hva de spesialiserer seg i, historien deres, hvilken type mennesker som jobber der, søk opp den som skal ha intervjuet på linkedIn og facebook. Tør å vær ærlig, alt for mange gir en svært mild versjon av seg selv på intervju i fare for å si noe galt. Husk at det er det de fleste gjør. Om du er dårlig til noe så si det klart og tydelig. Om det er noen arbeidsoppgaver du takler bedre enn andre så få det frem. Poengter at du ønsker å være ærlig og at du anser det som bedre bruk av dine evner, enn om du blir satt til oppgaver de tror du er flink på, men som du missliker.

Takk for tipsene :) Jeg bruker ca. 3 timer pr søknad og cv. Jeg har mistet nesten alt av selvtillit nå. Tviler så på meg selv fordi jeg ikke får intervjuer. Jeg har c- som snitt, noe som skyldtes en rekke faktorer på mastergraden. Jeg gikk til psykolog pga samlivsproblemer og pga en mor med psykiske lidelser. Det toppet seg litt og ble vanskelig å bekymbre seg for alt annet enn studier. Jeg var jo stolt av å få c uten å ha lest så mye, samtidig var det bittert å vite at dersom omstendighetene var vanlige, ville snittet ligger på nærme B. Jeg kan ikke si jeg fikk maksimalt utbytte av fagene hvor jeg endte med D. Det var jo ikke noe drøm. Jeg er for lengst ferdig og fagene makter jeg ikke å ta på nytt. Jeg har studielån og må ut i jobb. Jeg har tatt svært tunge fag, men tror ikke at jeg er flink nok til å klare jobbene. Det står ofte at man skal være svært god på det meste i stillingsannosene. Jeg er svært god på å komme tidsnok, ekstremt samvittighetsfull overfor andre enn meg selv. ¨Jeg er særdeles kreativ, noe som ikke akkutar matcher studiene jeg tok. Så, vel. Jeg er litt usikker på hva jeg skal skrive i de søknadene.

Anonymous poster hash: bf410...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også sett på min (store, statlige) arbeidsplass. Det ble lyst ut en stilling (leste ikke annonsen, så vet ikke hva det sto), men daværende leder satt faktisk på pauserommet og fortalte oss at stillingen i praksis allerede var besatt av en intern person. Denne personen har faktisk ikke noen utdanning eller engang et kurs som kan forsvare at hun er best egnet til stillingen. Men hun hadde et godt forhold til ledelsen. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan dette kan skje, ettersom hun ikke har utdanning...



Anonymous poster hash: 64749...35f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...