AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #1 Del Skrevet 15. juni 2014 Hei, har en bil som mest sannsynlig på byttes inn i løpet av de nærmeste 2 årene pga alder. Nå tenker jeg litt på om å kjøpe elbil kan lønne seg i forhold til driftskostandene til bensinbil. Hvor mye koster det å "fylle" elbilen på et år, i forhold til bensinbil? Dere som har tatt steget å kjøpt elbil, hvor mye sparer dere i året? Anonymous poster hash: 7c31e...eed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #2 Del Skrevet 15. juni 2014 Jeg kjører åtte mil hver dag, og passerer bommer som tilsvarer 200 kroner dagen. Selv om jeg har lån på elbilen sparer jeg fortsatt penger, lånet koster meg ca. 3500,- og lading koster ca. 10 kroner døgnet, og totalt blir det billigere enn de 4200,- jeg bruker i mnd. med min gamle bil. Håper bare fordelene vedvarer. Jeg kan glatt klare meg uten gratis parkering og kjøring i kollektivtfelt, men jeg håper bomfritaket vedvarer. Anonymous poster hash: b3c31...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bustyvel Skrevet 15. juni 2014 #3 Del Skrevet 15. juni 2014 Hvor praktisk det er kommer vel også ann på hvor i Norge du bor og hvor langt du må kjøre av gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #4 Del Skrevet 15. juni 2014 Om du kjøper el-bil for å omgå bompenger så kan det være endel penger å spare. Skal du feks også pendle ofte på ferge så er det store penger å spare. Ellers nei. De bensinpengene du sparer vil bli spist opp av totale servicekostnader. Batteriet skal jo skiftes ut, og går noe galt med el-bilen er helvete løs i utgifter.Anonymous poster hash: d0db1...66d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #5 Del Skrevet 15. juni 2014 Om du kjøper el-bil for å omgå bompenger så kan det være endel penger å spare. Skal du feks også pendle ofte på ferge så er det store penger å spare. Ellers nei. De bensinpengene du sparer vil bli spist opp av totale servicekostnader. Batteriet skal jo skiftes ut, og går noe galt med el-bilen er helvete løs i utgifter.Anonymous poster hash: d0db1...66d Tja, motoren kan ryke på en vanlig bil og det er kjempedyrt. En elbil har mindre deler og bør derfor ende opp med lavere servicekostnader. Kostet meg mange tusen sist bare å få byttet olje på girkasse og diverse sist på min. (noe man ikke har på elbil) Anonymous poster hash: 56420...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 16. juni 2014 #6 Del Skrevet 16. juni 2014 Problemet med elbiler er de ukjente kostnadene når batteriet evt går dukken utenfor garanti, redusert verdi på bilen, redusert kapasitet etc. De har rett og slett ikke vært lenge nok på markedet. En bensin og en dieselmotor er bygd på mange tiårs forbedringer og utvikling, er lette å bytte osv. Det er ikke tilfellet med elbiler idag. Mekanikk er enklere og rimeligere å ta service på - krever ikke spesialkompetanse. Du kan i teorien lese deg frem til hvordan du bytter en motor - men prøv å bytt komponenter på et kretskort til sammenligning. Deler må da i stor hovedsak byttes ut - de repareres sjeldent. Og deler ligger ikke så lett tilgjengelig og er i langt større grad spesialtilpasset. I tillegg vil man med dagens politiske system ende opp med at elbiler mister incentiver som gratis parkering, lading og bompassering. Det har allerede begynt skjed på ferger blant annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timza Skrevet 16. juni 2014 #7 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Om du kjøper el-bil for å omgå bompenger så kan det være endel penger å spare. Skal du feks også pendle ofte på ferge så er det store penger å spare. Ellers nei. De bensinpengene du sparer vil bli spist opp av totale servicekostnader. Batteriet skal jo skiftes ut, og går noe galt med el-bilen er helvete løs i utgifter.Anonymous poster hash: d0db1...66d Skal man først begi seg ut med en elbil så trur jeg det lureste ville vært om man skiftet ut bilen før garantien er ute. Altså bytt bil hvert andre år. Batteriteknologien er det eneste som henger litt igjen. Nå som flere materiale er på vei så trur jeg batteriene også vil kunne vare mye lengre i fremtiden, men inntil da er det batteriene som vil dø ut først. Motoren er mer eller mindre vedlikeholdsfrie, ettersom det kun er én bevegelig del i dem. Girkasse er jo også noe en slipper vedlikehold i en ren el-bil. Det finnes jo ingen. Endret 16. juni 2014 av Timza Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå