AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #1 Del Skrevet 14. juni 2014 Jeg er litt usikker på hvordan man skal sykle i rundkjøring. Er jo greit om jeg skal til første eller andre utkjørsel, da legger jeg meg ytterst. Men hva om jeg skal ut tredje eller fjerde? Skal jeg legge meg innerst slik som man gjør når man kjører bil og dermed ha vikeplikt for bilen som ligger ytterst, eller ligger man ytterst uansett som sykkelist? Til nå har jeg bare unngått å sykle i rundkjøringer om jeg ikke skal til første eller andre avkjørsel siden jeg ikke vet, men er så tungvint. Og hva med tegngivning(holde ut armen når en skal svinge som "blinklys")? Er dette vanlig lengre? Ser nesten bare gamlinger som gjør det Setter veldig pris på det når jeg selv er billist, og ble lært dette på barneskola, men det var tidlig 90-tall:P (blir sikkert halshugd for å sykle i rundkjøringer og ikke vite dette men jaja) Anonymous poster hash: 64544...d33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbiten. Skrevet 14. juni 2014 #2 Del Skrevet 14. juni 2014 Har ikke svar på spørsmålet ditt, da jeg gjør akkurat det samme som deg når jeg kommer til rundkjøring. Men, jeg viser også tegn ved å holde armen ute, og ser flere som gjør dette (ikke bare gamlinger, men de fleste er vel kanskje eldre enn meg, som er 25). Føler meg tryggere som syklist da, og setter stor pris på syklister som gjør dette når jeg selv kjører bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #3 Del Skrevet 14. juni 2014 Oppfør deg som en bilist - du er fullverdig deltaker i trafikken straks du kommer på to hjul. Anonymous poster hash: 81118...254 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #4 Del Skrevet 14. juni 2014 Jeg er litt usikker på hvordan man skal sykle i rundkjøring. Er jo greit om jeg skal til første eller andre utkjørsel, da legger jeg meg ytterst. Men hva om jeg skal ut tredje eller fjerde? Skal jeg legge meg innerst slik som man gjør når man kjører bil og dermed ha vikeplikt for bilen som ligger ytterst, eller ligger man ytterst uansett som sykkelist? Til nå har jeg bare unngått å sykle i rundkjøringer om jeg ikke skal til første eller andre avkjørsel siden jeg ikke vet, men er så tungvint. Og hva med tegngivning(holde ut armen når en skal svinge som "blinklys")? Er dette vanlig lengre? Ser nesten bare gamlinger som gjør det Setter veldig pris på det når jeg selv er billist, og ble lært dette på barneskola, men det var tidlig 90-tall:P (blir sikkert halshugd for å sykle i rundkjøringer og ikke vite dette men jaja) Anonymous poster hash: 64544...d33 Syklist og bilist heter det. Anonymous poster hash: 2548a...006 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 14. juni 2014 #5 Del Skrevet 14. juni 2014 Syklist og bilist heter det. Anonymous poster hash: 2548a...006 Flott bidrag! Godt vi har fått det på plass. TS. Det er veldig flott om du signaliserer til bilistene hvor du skal. Det skader aldri å gi tydelige signaler i trafikken. Når du sykler regnes du som kjørende, så det riktige blir å sykle der du ville lagt om du kjørte selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #6 Del Skrevet 16. juni 2014 Okei, takk for hjelp! Anonymous poster hash: 64544...d33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2014 #7 Del Skrevet 17. juni 2014 Syklist og bilist heter det. Anonymous poster hash: 2548a...006 Virker ikke komma-tasten din? Anonymous poster hash: 6e9b0...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNedPåAlt Skrevet 18. juni 2014 #8 Del Skrevet 18. juni 2014 Jeg setter pris på at syklistene tydelige tegn, fordi de har jo ikke blinklys. Så ja, strekk gjerne ut armer i rundkjøringene. Selv oppfører jeg meg som bilist i rundkjøringene, plasserer meg slik at ikke bilene kan komme forbi meg i selve rundkjøringen og viser tegn når jeg skal ut av rundkjøringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
globalagogo Skrevet 26. juni 2014 #9 Del Skrevet 26. juni 2014 (endret) Virker ikke komma-tasten din? Anonymous poster hash: 6e9b0...fcd Hvor skulle det vært komma? Er det ikke bedre å snu om på setningen? Endret 26. juni 2014 av vestia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #10 Del Skrevet 29. juni 2014 Hvor skulle det vært komma? Er det ikke bedre å snu om på setningen? Før 'heter'. Anonymous poster hash: 6e9b0...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #11 Del Skrevet 29. juni 2014 Jeg er litt usikker på hvordan man skal sykle i rundkjøring. Er jo greit om jeg skal til første eller andre utkjørsel, da legger jeg meg ytterst. Men hva om jeg skal ut tredje eller fjerde? Skal jeg legge meg innerst slik som man gjør når man kjører bil og dermed ha vikeplikt for bilen som ligger ytterst, eller ligger man ytterst uansett som sykkelist? Til nå har jeg bare unngått å sykle i rundkjøringer om jeg ikke skal til første eller andre avkjørsel siden jeg ikke vet, men er så tungvint. Og hva med tegngivning(holde ut armen når en skal svinge som "blinklys")? Er dette vanlig lengre? Ser nesten bare gamlinger som gjør det Setter veldig pris på det når jeg selv er billist, og ble lært dette på barneskola, men det var tidlig 90-tall:P (blir sikkert halshugd for å sykle i rundkjøringer og ikke vite dette men jaja) Anonymous poster hash: 64544...d33 For å være så trygg du kan i trafikken som syklist så bør du oppføre seg som om du er en moped/bil. Altså ligger du til venstre i feltet hvis du skal til f.eks 3 avkjørsel og den er på "venstre" side av rundkjøringen utifra der du kommer inn. Å vise med armene er bare positivt, så lenge du klarer å styre med kun 1 arm. For mange syklister tror at trafikkreglene ikke gjelder for dem, eller så kan de dem bare ikke. Og det er skummelt. Beste og mest irriterende eksempel er syklister som ikke slipper forbi biler. Veitrafikkloven er ganske klar på at det er ikke lov å være til hinder for øvrig trafikk, men dette gjelder tydeligvis ikke for "sport"syklistene Men det er bra at du spør når du er usikker. Ingen dumme spørsmål, men på KG må du tåle mange dumme svar. Anonymous poster hash: 72db5...76c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå