AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #1 Skrevet 14. juni 2014 UPS (tror jeg, kan godt være FedEx eller Yodel eller noe annet fanteri) har etterlatt seg en av naboens pakker hjemme hos meg, og gitt naboen kort gjennom brevsprekken som sier at siden han ikke var hjemme når de prøvde å levere, er pakken å finne hos meg. Tiden går, og naboen dukker aldri opp for å hente pakken. Hva gjør jeg? Er pakken nå..... min? Anonymous poster hash: adbb6...417
Tøytigern Skrevet 14. juni 2014 #2 Skrevet 14. juni 2014 UPS (tror jeg, kan godt være FedEx eller Yodel eller noe annet fanteri) har etterlatt seg en av naboens pakker hjemme hos meg, og gitt naboen kort gjennom brevsprekken som sier at siden han ikke var hjemme når de prøvde å levere, er pakken å finne hos meg. Tiden går, og naboen dukker aldri opp for å hente pakken. Hva gjør jeg? Er pakken nå..... min? Anonymous poster hash: adbb6...417 Nei, den er naboens. Sett den i boden eller send i retur. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #3 Skrevet 14. juni 2014 Skal jeg betale frakt for en pakke som ikke en gang er min? Det er en stor pakke også, er helt sikker på at det er spennende, det som er inni Anonymous poster hash: adbb6...417
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #4 Skrevet 14. juni 2014 UPS (tror jeg, kan godt være FedEx eller Yodel eller noe annet fanteri) har etterlatt seg en av naboens pakker hjemme hos meg, og gitt naboen kort gjennom brevsprekken som sier at siden han ikke var hjemme når de prøvde å levere, er pakken å finne hos meg. Tiden går, og naboen dukker aldri opp for å hente pakken. Hva gjør jeg? Er pakken nå..... min? Anonymous poster hash: adbb6...417 Det har de faktisk ikke lov til og gjøre. De skal ta pakken med seg og gi beskjed til mottaker. Det er hvertfall ikke din. Anonymous poster hash: 67d3b...7b7 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #5 Skrevet 14. juni 2014 Sett den på døra til naboen, den blir ikke din selv om naboen ikke henter den Anonymous poster hash: 0c652...9ba 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #6 Skrevet 14. juni 2014 Si fra til naboen at han får komme og hente pakken sin, ellers tar du den selv. Ville nok forholdt meg til de reglene som regulerer hva man gjør dersom en leietaker etterlater seg løsøre i leuligheten etter at h*n har flyttet ut. Finnes det i boligen etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leietaker ellerandre i dennes husstand, kan utleier for leietakers regning ta hånd om dette. Skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleier kreve en rimelig godtgjørelse for dette. Utleier kan selge løsøret for leietakers regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leietaker venter urimelig lenge med å betale kostnadene, eller med å overta løsøret. Anonymous poster hash: 6c3f7...036 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #7 Skrevet 14. juni 2014 Naboen har jo fått baskjed om at pakken er her. Da trenger vel ikke jeg purre på han enda mer. Og joda, de har lov til å etterlate pakker hos naboer. Liker hva AB skriver over meg her, velger å tolke dette som at pakken nå tilhører meg. Gleder meg til å pakke opp når jeg kommer hjem! Anonymous poster hash: adbb6...417
Pinkee Skrevet 14. juni 2014 #8 Skrevet 14. juni 2014 Hvor lenge har du hatt pakken kjemme hos deg da? Har du sjekket at naboen faktisk har vært hjemme siden pakken ble etterlatt hos deg?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #9 Skrevet 14. juni 2014 Den har vært her i to uker. Pleier ikke å bry meg med hvor naboen befinner seg, så aner ikke om han har vært hjemme eller ikke. Det utgjør vel heller ingen forskjell? Anonymous poster hash: adbb6...417
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #10 Skrevet 14. juni 2014 Herregud, hvorfor ikke bare være en vennlig sjel og gå bort til naboen med pakken? Beholde noe som ikke er ditt.. Noe så griskt. "Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg" osv. Anonymous poster hash: a1700...f69 6
Gjest Blubbs Skrevet 14. juni 2014 #11 Skrevet 14. juni 2014 Da hadde jeg heller sendt den i retur.. Hvis du går på posten og forklarer situasjonen(evt. gir beskjed til UPS), kan jeg nesten garantere deg at du slipper å betale porto. Jeg har gjort det samme med brev som har havna i min postkasse, leverer de til posten, sier de ikke er mine, også er den saken grei. Kunne aldri falt meg inn å åpne andre sine pakker. Kanskje din nabo er på ferie. Hva gjør du om h*n kommer hjem om en uke, og vil ha pakken sin? Evt. ikke har sett lappen fra UPS, og savner pakken? Tenker det er å være litt god nabo det å faktisk ta vare på pakken, og hvis naboen ikke har hentet den etter to uker, prøve selv å ta kontakt med naboen. Hadde selv gjort det etter noen dager. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #12 Skrevet 14. juni 2014 Hvis jeg brydde meg så lite at jeg ikke gadd å labbe 20 meter for å hente pakken min, kunne de gjerne beholdt den. Dette er å gjøre mot andre det jeg vil andre skal gjøre mot meg. Anonymous poster hash: adbb6...417
Gjest crazycatlady Skrevet 14. juni 2014 #13 Skrevet 14. juni 2014 Hva med å ringe på hos naboen og levere pakken? Hvor vanskelig er det liksom???? 7
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #14 Skrevet 14. juni 2014 Ifølge husleieloven kan du som sagt velge å beholde, kaste eller selge løsøre etter at det har ligget en stund uten at det har blitt hentet. Men det fordrer at du sier fra - skriftlig - at løsøret kan hentes hos deg. Det er ikke sikkert at UPS har tatt seg bryet med å fortelle at pakken ligger hos deg og venter; her er det en person som opplevde å ikke få beskjed om hvor pakken ble av. Etter at du har gitt skriftlig beskjed, gitt en frist og ventet til fristen har gått ut, mener jeg du kan åpne pakken og beholde den selv. http://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=274099 As the title states, I ordered a watch through Amazon. It was handled by an outside vendor. The vendor sent the package via UPS to my apartment building. I wasn't home so the delivery man left it with a neighbor. Or so I've been told as I didn't get a note from UPS indicating this and only found this out 8 days after the package was delivered when I wondered where it was. Is it my responsibility to go knocking on everyone's door to get the package back or it it the responsibility of UPS? Anonymous poster hash: 6c3f7...036 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #15 Skrevet 14. juni 2014 Ifølge husleieloven kan du som sagt velge å beholde, kaste eller selge løsøre etter at det har ligget en stund uten at det har blitt hentet. Men det fordrer at du sier fra - skriftlig - at løsøret kan hentes hos deg. Det er ikke sikkert at UPS har tatt seg bryet med å fortelle at pakken ligger hos deg og venter; her er det en person som opplevde å ikke få beskjed om hvor pakken ble av. Etter at du har gitt skriftlig beskjed, gitt en frist og ventet til fristen har gått ut, mener jeg du kan åpne pakken og beholde den selv. http://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=274099 Anonymous poster hash: 6c3f7...036 Men hvem skal betale for pakken? Naboen vil vel komme til å få regning Anonymous poster hash: 6b253...226
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #16 Skrevet 14. juni 2014 Det virker som det eneste du ønsker her er å beholde pakken selv, og du er her for å søke tillatelse og for å rettferdiggjøre din videre handling. All den tiden du har brukt på å kommentere i forumet kunne du ha brukt til å "labbe" usle 20 meter til naboen og levert pakken. Slike mennesker som deg... tsk tsk. Anonymous poster hash: a1700...f69 6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #17 Skrevet 14. juni 2014 Men hvem skal betale for pakken? Naboen vil vel komme til å få regning Anonymous poster hash: 6b253...226 Interessant spørsmål. Tviler på det er noe lovverk som regulerer det. TS kan jo i sitt stille sinn håpe på at pakken er forhåndsbetalt om naboen ikke er å få tak i. Jeg for min del lurer fælt på hva det er som har skjedd her. Kan du ikke bare ta pakken under armen, labbe bort til naboen og overlevere den? Kan jo tenkes at naboen ikke har fått beskjed, og at han har ventet på pakken? Anonymous poster hash: 6c3f7...036 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #18 Skrevet 14. juni 2014 Hey hey hey, Kenwood kjøkkenmaskin! Jackpot! Anonymous poster hash: adbb6...417
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #19 Skrevet 14. juni 2014 Forsøk å få tak i naboen. Som jeg sa tidligere, det er ikke sikkert fraktselskapet har gitt beskjed om at pakken befinner seg hos deg. Etter at du har gitt beskjed til naboen og gitt naboen tid til å hente pakken kan du beholde den, men om du hopper over det trinnet og beholder den nå tviler jeg på at du befinner deg på rett side av loven. Husleieloven, som jeg tidligere siterte, spesifiserte jo at du måtte gi beskjed og gi en rimelig hentefrist før du med loven i hånd kan kaste, selge eller beholde løsøre. Anonymous poster hash: 6c3f7...036 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #20 Skrevet 14. juni 2014 Nå har du vel snart brukt en tre-fire ganger så mye tid og energi på denne tråden som du ville brukt på å mase litt på naboen? Kan du ikke bare si i startinnlegget at du bare er interessert i råd som sier det du vil høre da? Anonymous poster hash: 6b018...928 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå