Midnattsol Skrevet 19. juni 2004 #21 Del Skrevet 19. juni 2004 Fyddah!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 19. juni 2004 #22 Del Skrevet 19. juni 2004 Og jeg som trodde vi snakket "finere" i Narvik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 19. juni 2004 #23 Del Skrevet 19. juni 2004 Neida.. Kanskje Bodøværinger som gjør det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. juni 2004 #24 Del Skrevet 19. juni 2004 Shogg= snø Jælma (tjukk L)= veldig Løyle= moro tyting=tyttebær huggu=hode labber=sokker Kommer ikke på så mye akkurat nå jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. juni 2004 #25 Del Skrevet 19. juni 2004 Jeg snakker vanlig Oslomål. Kembostor=kjempestor. Bøffe=stjele Kommer i farten ikke på andre spenstige ord vi kanskej har som andre ikke bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 19. juni 2004 #26 Del Skrevet 19. juni 2004 Har en kompis fra Narvik som reagerte på at jeg sa digg om noe som var godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 19. juni 2004 #27 Del Skrevet 19. juni 2004 Presterte forresten en gang å snakke engelsk til en mann fra Jæren :oops: . Satt telefonvakt på folkehøyskolen, og når han sa "halao" trodde jeg han snakket gebrokkent engelsk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 19. juni 2004 #28 Del Skrevet 19. juni 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigerlily Skrevet 20. juni 2004 #29 Del Skrevet 20. juni 2004 stavangersk/haugesundsk: himli' - veldig møkje - mye rols - tull (rolse - tulle, spøke, barn som leker uvørent) føysa - disse, huske him - hjem det jeg kommer på i farten. og så vet jeg at å springe på trysilsk er å kute... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. juni 2004 #30 Del Skrevet 20. juni 2004 Fra trøndersk dialekt: ty= synes stuggu= stue kåpplørv= vaskefille på kjøkkenet tatjle= pinglete tjåttau= kilen skråvvå= skreve fluggu= flue kvaks= veps vitjonge= jente gutvått= liten gutt sjøla/sjølen/sjølingainn= mamma/pappa/foreldrene mine fårrå= dra sti opp= stå opp gølvlørv= golvklut lugga= sokker luggum= veldig brukbar (f.eks. om en av det motsatte kjønn) spiggillj= speil ...og noen fra Bergen: dai/ daiar= pupper ka'la= hvilken løddig= morsomt, pussig sløkket= teit hallaien= hei på deg utlending= trønder borgermester= ordfører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. juni 2004 #31 Del Skrevet 20. juni 2004 Presterte forresten en gang å snakke engelsk til en mann fra Jæren :oops: . Satt telefonvakt på folkehøyskolen' date=' og når han sa "halao" trodde jeg han snakket gebrokkent engelsk...[/quote'] Da jeg (trønder) var i Sogn, skulle jeg betale på en butikk. Før jeg dro kortet bad jeg om å ta ut to hundre kroner i tillegg. Damen i kassen forstod hva jeg sa, men trodde jeg snakket engelsk og svarte meg på engelsk "is ot ok that you get them in coins? I don't have 200 in bills". Det bekrefter det vi trøndere har sagt hele tiden; hvis man drar til USA greier man seg med trøndersk, bare man snakker saaaaakte :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #32 Del Skrevet 20. juni 2004 Presterte forresten en gang å snakke engelsk til en mann fra Jæren :oops: . Satt telefonvakt på folkehøyskolen' date=' og når han sa "halao" trodde jeg han snakket gebrokkent engelsk...[/quote'] Ingen butikkansatte skjønner samboeren min når han ber om "tri påsar". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 20. juni 2004 #33 Del Skrevet 20. juni 2004 Bekkalokk - (kumlokk?!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 20. juni 2004 #34 Del Skrevet 20. juni 2004 Jeg er sunnmøring og har massevis av slike ord. Fra køppetvøge til døratrykkert. (Kjøkkenklut og dørhåndtak) Bodde i Bergen en gang i tiden og der sa de "snått" for snørr. Her på østlandet tenker man ikke så mye over de rare ordene i dialektene her fordi man er så vant til å høre dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 20. juni 2004 #35 Del Skrevet 20. juni 2004 snått ja....artig ord det! =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #36 Del Skrevet 20. juni 2004 Bodde i Bergen en gang i tiden og der sa de "snått" for snørr. Det sier de i Stavanger også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 20. juni 2004 #37 Del Skrevet 20. juni 2004 ... bussemann også ? Det er ikke en bussjåfør alså ... (hehe) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. juni 2004 #38 Del Skrevet 20. juni 2004 ...og naseBob er ett annet ord for snørr... Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 20. juni 2004 #39 Del Skrevet 20. juni 2004 nasebob? hvor i norge sier de det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. juni 2004 #40 Del Skrevet 20. juni 2004 nasebob? hvor i norge sier de det da? Sunnmøre, hvertfall i mi bygd. (Nasebjørn er også brukt, men nasebob er mer vanlig...) Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå