Gå til innhold

Er det noen lærere her?


Zalia

Anbefalte innlegg

Har en eksamensoppgave som jeg ikke helt forstår, har spurt flere bekjente men ingen forstår den, så jeg lurer på om det er noen lærere her som kunne tenkt seg og hjelpe meg?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Har du ikke din egen lærer å spørre?

Har dessverre ikke noe særlig bra lærer, han er dårlig på og omformulere ting og jeg har spurt han tidligere idag uten og få noe konkret svar på hva faktisk oppgaven var.

Itillegg til at jeg har denne eksamen imorgen kl 2, noe jeg ikke rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du ikke lært noe om i løpet av skoleåret/årene?

Det er ikke det jeg sier, jeg forstår hva det er jeg skal trekke inn.

Men ikke hva selve presentasjonen SKAL handle om? Jeg skjønner jo det skal være likheter, men en ting vi fikk beskjed om var og ta et utgangspunkt og knytte alt sammen.

Noe som jeg ikke forstår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke noe særlig bra lærer, han er dårlig på og omformulere ting og jeg har spurt han tidligere idag uten og få noe konkret svar på hva faktisk oppgaven var.

Itillegg til at jeg har denne eksamen imorgen kl 2, noe jeg ikke rekker.

Så du spør om hjelp hvis du ikke skal ha den likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal jo ha den?

Siden du skrev at du ikke rakk den.

For å være ærlig så syntes jeg denne oppgaven var veldig teit formulert og jeg hadde ikke skjønt stort uten en liten forklaring jeg heller. Hva sier de andre i klassen din, du er vel ikke den eneste som fikk denne oppgaven?

Men jeg går utfra at presentasjonen skal handle om ulikheter og likheter på de forskjellige plassene? Hvis du lager en side (bruker du PP?) med et sted og en annen side med et annet sted, også sammenlikner du? Da må du få med både ulikheter og likheter på sidene dine. Men jeg vet ikke ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skrev at du ikke rakk den.

For å være ærlig så syntes jeg denne oppgaven var veldig teit formulert og jeg hadde ikke skjønt stort uten en liten forklaring jeg heller. Hva sier de andre i klassen din, du er vel ikke den eneste som fikk denne oppgaven?

Men jeg går utfra at presentasjonen skal handle om ulikheter og likheter på de forskjellige plassene? Hvis du lager en side (bruker du PP?) med et sted og en annen side med et annet sted, også sammenlikner du? Da må du få med både ulikheter og likheter på sidene dine. Men jeg vet ikke ..

Det er meg og to andre i klassen som har fått oppgaven, har bare fått snakket med den ene pågrunn av at den siste stakk før jeg fikk tid. Hun forstod like lite som meg, læreren prøvde å forklare men verken jeg eller han forstod oppgaven.

Kan prøve å forklare det han læreren forklarte: At man skal ta en av tingene på tankekartet som utgangspunkt: om jeg for eksempel tar Styresett så skal det være likheter og ulikheter i styresett, også må jo jeg få inn andre ting men det må da knyttes sammen med styresett og likheter og ulikheter hele veien, slik at det ikke blir forskjellige temaer... om du forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meg og to andre i klassen som har fått oppgaven, har bare fått snakket med den ene pågrunn av at den siste stakk før jeg fikk tid. Hun forstod like lite som meg, læreren prøvde å forklare men verken jeg eller han forstod oppgaven.

Kan prøve å forklare det han læreren forklarte: At man skal ta en av tingene på tankekartet som utgangspunkt: om jeg for eksempel tar Styresett så skal det være likheter og ulikheter i styresett, også må jo jeg få inn andre ting men det må da knyttes sammen med styresett og likheter og ulikheter hele veien, slik at det ikke blir forskjellige temaer... om du forstår?

Dere burde bare stått på deres og si at dere fremdeles ikke skjønte noe. Læreren har på sin rett til og ikke gidde å si mer, siden det er eksamen, men de fleste lærere vil da elvene sine vel.

Jepp. Men altså, styresett.. hvis du skriver om det først, også knytter det opp mot noe annet som du da skriver om, så gjør du vel oppgaven riktig? Det blir vel som å skrive om økonomi først, også fattig/rik?

Det er så mange år siden jeg hadde samfunnsfag, så kan nok ikke være stort til hjelp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La oss si du tar utgangpunkt i demokrati/diktatur - finn likheter mellom disse og finn ut hvordan disse 1. påvirker hverandre 2. hvordan historien til disse har vært/er 3. Hvordan har demokrati og diktatur formet staten/landet etc har disse noen likheter eller ulikheter?

Det er hvertfall slik jeg formulerer oppgaven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si du tar utgangpunkt i demokrati/diktatur - finn likheter mellom disse og finn ut hvordan disse 1. påvirker hverandre 2. hvordan historien til disse har vært/er 3. Hvordan har demokrati og diktatur formet staten/landet etc har disse noen likheter eller ulikheter?

Det er hvertfall slik jeg formulerer oppgaven.

Må legge til at vi må ta inn temaer fra både geografi, historie OG samfunnskunnskap som vi skal knytte opp til dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meg og to andre i klassen som har fått oppgaven, har bare fått snakket med den ene pågrunn av at den siste stakk før jeg fikk tid. Hun forstod like lite som meg, læreren prøvde å forklare men verken jeg eller han forstod oppgaven.

Kan prøve å forklare det han læreren forklarte: At man skal ta en av tingene på tankekartet som utgangspunkt: om jeg for eksempel tar Styresett så skal det være likheter og ulikheter i styresett, også må jo jeg få inn andre ting men det må da knyttes sammen med styresett og likheter og ulikheter hele veien, slik at det ikke blir forskjellige temaer... om du forstår?

Ja, likheter og ulikheter i styresett (for eksempel demokrati - diktatur) og så trekker du inn noen forskjellige land som har de styresettene du tenker å snakke om (da har du geografi-delen) før du snakker om hvilken innvirkning de forskjellige styresettene har på samfunnet og befolkningen som lever med det. Er sånn jeg hadde gjort det tror jeg.

Er det vgs du går?

Edit: Gjerne også historien til styresettene, der hadde dillyduzit ett poeng.

Endret av netpuppy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, likheter og ulikheter i styresett (for eksempel demokrati - diktatur) og så trekker du inn noen forskjellige land som har de styresettene du tenker å snakke om (da har du geografi-delen) før du snakker om hvilken innvirkning de forskjellige styresettene har på samfunnet og befolkningen som lever med det. Er sånn jeg hadde gjort det tror jeg.

Er det vgs du går?

Har laget en disposisjon som jeg kan sende deg på melding, om du hadde giddet å se om det jeg skrev gikk an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...