AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 En dame jeg leste om i et blad hadde mistet 70 kg, og levde nå et lykkelig og lettere liv. Det stod at veien hadde vært lang og vanskelig, men hun hadde stålvilje. Hun var slankeoperert! Creds til de som mister så mange kilo på egenhånd, men hva er stålvilje når du opererer magesekken? Irriterende at det liksom skal være like "godt jobba" av de som er opererte. Hva med de som faktisk går ned i vekt ved trening og bedre kosthold da? Du har jo ikke gjort det på egenhånd ved en operasjon. Anonymous poster hash: 8123a...ac7 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Jeg har gått ned nærmere 70kg uten operasjon, og jeg kan ikke si jeg ikke er inponert av hun dama selv om hun har fått starthjelp... Anonymous poster hash: 9dff6...1d4 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Jeg har gått ned nærmere 70kg uten operasjon, og jeg kan ikke si jeg ikke er inponert av hun dama selv om hun har fått starthjelp...Anonymous poster hash: 9dff6...1d4 Men du har jo gjort det selv, uten hjelp! Det er jo sinnsykt bra. Anonymous poster hash: 8123a...ac7 1
Kattugla Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 Jeg tror det er langt vanskeligere enn de fleste tror og jeg tror dette er for mange, siste utvei. Selvom du får drahjelp av operasjonen til selve vekttapet, er du like fullt nødt til å endre drastisk på livsstilen og egne holdninger rundt mat og det er antakeligvis der det blir vanskelig for mange. 4
Apocalypse Skrevet 11. juni 2014 #5 Skrevet 11. juni 2014 (endret) Selv om man tar en slankeoperasjon så kreves det en stor omlegging av kosthold, spisevaner og fysisk aktivitet for å holde vekta nede. Endret 11. juni 2014 av Apocalypse 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 Nå er det jo ikke slik at man tar en operasjon så er det ikke som et magisk trylleslag og kiloene bare *pop* borte, det er bare en starthjelp. Jeg vet om fler som har tatt operasjon uten å lykkes i det heletatt, fordi de ikke gjorde en innsats selv. La om kosthold og begynte og trene altså.... Så jo det er bra jobba av dama, men kan være enig i at det muligens er mer imponerende om en klarer det uten operasjonl Anonymous poster hash: 6fb17...831 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #7 Skrevet 11. juni 2014 Men du har jo gjort det selv, uten hjelp! Det er jo sinnsykt bra. Anonymous poster hash: 8123a...ac7 Operasjonen er vellykket om man går ned halvparten av hva hva man er overvektig. Så en stor del har hun gjort selv. Jeg hadde aldri tatt en sånn operasjon, wå om jeg ikke hadde greid gå ned selv hadde jeg blitt værende så diger. Hun tok et tøft valg og fulgte det opp!Anonymous poster hash: 9dff6...1d4 2
Neket Skrevet 11. juni 2014 #9 Skrevet 11. juni 2014 Jeg mistet også 70 kg, jeg dumpet den lille reken av en fyr. 8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #10 Skrevet 11. juni 2014 En dame jeg leste om i et blad hadde mistet 70 kg, og levde nå et lykkelig og lettere liv. Det stod at veien hadde vært lang og vanskelig, men hun hadde stålvilje. Hun var slankeoperert! Creds til de som mister så mange kilo på egenhånd, men hva er stålvilje når du opererer magesekken? Irriterende at det liksom skal være like "godt jobba" av de som er opererte. Hva med de som faktisk går ned i vekt ved trening og bedre kosthold da? Du har jo ikke gjort det på egenhånd ved en operasjon. Anonymous poster hash: 8123a...ac7 En venn av meg gjorde dette, og det er ikke en enkel utvei. Du må gå ned ganske mye på egenhånd før de vil operere deg, det handler om risiko og vilje. Det er jo slett ikke alle som får det heller. I tilfellet jeg refererer til har vedkommende store plager med knær og rygg pga arvelig sykdom. Altså er det ikke mulig å trene det vekk i samme grad som mange andre. Så da ble det jernregime på kosthold, siden det veier desto tyngre da.. Spiller vel ikke noen rolle hvordan man gjør det, så lenge man tar grep og klarer å snu rundt livet sitt. Om noen slutter å røyke helt selv eller trenger nikotintyggis er for meg helt det samme. Mange mener det at "staten betaler" er et argument mot slanke operasjon siden det er selvpåført (ofte). Mange grunner til at folk trenger medisinsk hjelp for selvpåførte skader. Og disse pasientene er jo faktisk vurdert av spesialister. Skulle tatt seg ut om dama som kjørte av veien fordi ho skynta seg til jobben ble bedt om å snu på legevakta fordi hun kjørte over fartsgrensa. Vi har alle våre store og små problemer. Forskjellen er at mange av oss kan takle disse privat. Slakeopererte må takle og svare for problemene sine foran alles øyne. Dømme andre kan den som ikke har noen problemer selv gjøre.Anonymous poster hash: 2c9db...23e 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #11 Skrevet 11. juni 2014 Værste med slike mennesker som har gått ned ved hjelp av å bli kvitt magesekk og tarm, er det at de skal fortelle alle andre hvordan man begynner å leve et sunnere liv. At folk skal være stolte av å ha gått ned i vekt med operasjonshjelp er ok, det å komme med kostråd er bare unødvendigt og teit...! Anonymous poster hash: 85ede...a0a
Arianna Skrevet 11. juni 2014 #12 Skrevet 11. juni 2014 Tror ikke du har så mye peiling på hvor hardt det er med en sånn operasjon. Det er ikke uten grunn du må ha et år med rehabilitering, kostholdskurs, strenge dietter for å gå ned før operasjonen, osv, for å i det hele tatt få det dekt. Og gud så mange som feiler med dette og ender opp på utgangspunktet igjen. Det er HARDT arbeid å holde det ved like, og jeg er rett imponert over dama som har klart å gå ned så mye! 2
Colargol Skrevet 12. juni 2014 #13 Skrevet 12. juni 2014 Nå regner jeg med at du ikke får en slankeoperasjon om du "bare" veier 30-40kg over -og i dette tilfellet så har hun jo gått ned 70kilo(!!) -som betyr at hun sannsynligvis har veid langt over det dobbelte av den vekten hun burde ha i forhold til høyden. Jeg er hverken for eller mot på det generelle spørsmålet -noen har virkelig behov for å redde liv og (psykisk)helse. Andre (rike) som selv betaler, må få lov til å bestemme selv over egen kropp -men personlig så synes jeg det er en uting at vi ofte løser problemene våre med penger og liten egeninnsats. De bidrar også til debatten om kroppsfokus i samfunnet, hvor trening og sunt kosthold handler om noe helt annet enn å være sunn, som menneske. 1
kaprifolen Skrevet 12. juni 2014 #14 Skrevet 12. juni 2014 Livet som operert krever en enorm omstilling på mange plan... Det er en "kickstart", ikke et "quick fix", som noen sa en gang... 2
Gjest Eurodice Skrevet 12. juni 2014 #15 Skrevet 12. juni 2014 Jeg mistet også 70 kg, jeg dumpet den lille reken av en fyr. 2
Hjordis Skrevet 12. juni 2014 #16 Skrevet 12. juni 2014 Folk synser altfor mye rundt dette med bypass/sleeve operasjoner. Disse operasjonene får livs lange konsekvenser. I noen tilfeller svært alvorlige. Ignorance is bliss.. Selvfølgelig cred til de som klarer det uten! Ikke det jeg mener. 1
Gjest Kvinneline Skrevet 12. juni 2014 #17 Skrevet 12. juni 2014 Personlig så synes jeg det er mer imponerende med de som går mye ned i vekt uten slike operasjoner, selv om jeg forstår at det for mange ligger mye jobb i vektnedgangen, også med operasjon. Kjenner flere som har utført sleeven, og der må jeg si at jeg er lite imponert. Ingen fikk det dekt, da de egentlig ikke veide nok. Den ene dama hadde 20 kg overvekt, og betalte 118 000 kr for operasjonen! Deres penger å bruke såklart, men da lukter jeg en anelse latskap. Operasjon bør ikke gis i det hele tatt til unge, friske mennesker, som fint kunne mistet vekten ved trening og kostholdsendring. Man spiser jo ekstremt lite etter disse operasjonene, og flere får jo mangelsykdommer. Terskelen for å få operasjonen burde vært høyere, også hos de private sykehusene.
Gjest Gjest_Erica Skrevet 12. juni 2014 #18 Skrevet 12. juni 2014 Jeg er vektoperert og har gått ned 85% av overvekten min. Veien har ikke vært lett etter operasjonen. Det er ikke bare å knipse i fingrene og deretter renner kiloene av. Man skal spise lite og riktig ofte. Må stå over søtsaker, dumpe eller kaste opp av fet mat. Bestille forrett eller småretter på restaurant - og selv disse blir for store...Jeg gjorde et valg, jeg visste om konsekvensene og angrer ikke. Det er ikke lett å gå ned med kosthold og trening og det er ikke lett å gå ned med operasjon. Man må med operasjon resten av livet spise lite og ofte. Det er ikke bare magesekken som endres, hodet må også være med og det tror jeg kan være en utfordring for mange. Magesekken kan utvides igjen og vekten går oppover. Det som provoserer meg, er de som blir operert, klarer ikke å endre livsstil, legger på seg igjen, reopereres og fremdeles ikke følger anbefalinger for å gå ned i vekt.Jeg er ikke enig i at vektopererte ikke bør uttale seg om kost og ernæring. Tvert imot! Jeg vet hva som er riktig mat å spise og hva man bør holde seg unna for å gå ned i vekt. Det vet jeg, for jeg må prioritere den riktige ernæringen for å ungå mangelsykdommer. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #19 Skrevet 12. juni 2014 Nå regner jeg med at du ikke får en slankeoperasjon om du "bare" veier 30-40kg over -og i dette tilfellet så har hun jo gått ned 70kilo(!!) -som betyr at hun sannsynligvis har veid langt over det dobbelte av den vekten hun burde ha i forhold til høyden. Jeg er hverken for eller mot på det generelle spørsmålet -noen har virkelig behov for å redde liv og (psykisk)helse. Andre (rike) som selv betaler, må få lov til å bestemme selv over egen kropp -men personlig så synes jeg det er en uting at vi ofte løser problemene våre med penger og liten egeninnsats. De bidrar også til debatten om kroppsfokus i samfunnet, hvor trening og sunt kosthold handler om noe helt annet enn å være sunn, som menneske. Grensen for å få slankeoperasjon dekket i det offentlige er BMI 40 og over, eventuelt BMI over 35 hvis man har tilleggssykdommer. BMI 40 for meg tilsvarer nøyaktig 40 kilo over høyeste "aksepterte" normalvekt. Høyeste normalvekt for meg er 66 kilo, BMI 40 tilsvarer 106 kilo. Så, 40 kilo over er i grenseland - men man blir kanskje ikke prioritert fremst i køen. Ser for øvrig av fedmekirurgiforumet at flere velger privatfinansiert operasjon ved BMI i nærheten av BMI 30 også. Anonymous poster hash: 3c397...4a8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #20 Skrevet 12. juni 2014 Jeg blir som TS også mye mer imponert om folk går ned uten operasjon. Å bli operert er sikkert hardt det også, men det gjør det enormt mye lettere å gå ned i vekt vil jeg tro.Anonymous poster hash: 42aed...350
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå