Gå til innhold

Fått sparken - nesten :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk til de som gidder å lese. Jeg er i ferd med å sparkes. Dvs. jeg har fått beskjed via rekruttingssjefen at sjefen ikke er helt fornøyd med meg og det virker som om jeg ikke trives og at han gjerne vil ha min side av saken.

Det er sant at jeg ikke trives veldig med jobben, selv om jeg er fersk gleder jeg meg ikke om morgenen.

Stillingen er i finansavdelingen i et kreativt firma. Jeg har businessbakgrunn men kun erfaring fra kreative bransjer. Jeg mistenkte at stillingen krevde noe mer ekspertise enn jeg hadde men de likte meg under intervjuet og ga meg stillingen. Det viste seg at jobben for det meste var arkivering og noe regnskap. Jeg vet ikke hvorfor de la vekt på min kreative bakgrunn eller averterte dette ift. stillingen, da jeg ikke egentlig får brukt noe av det i jobben.

Jeg føler at hun som jobber rett over meg iblant legger skylden på meg - rett og slett fordi hvis noe går galt er det lett å skylde på en ny ansatt. Dvs. hvis jeg sender henne epost om noe jeg lurer på eller en beskjed, svarer hun ikke, men sender den rett til hennes overordnede. Jeg synes dette er litt vanskelig, da jeg har fått beskjed om at hun er den jeg forholder meg til.

Jeg har gjort ting som jeg har fått beskjed om, men begått noen feil. Jeg tenker jo at disse feilene er ting jeg ikke åpenbart kan vite - f.eks. at sak X har prioritet over sak Y. Jeg behandler hver regning som kommer inn likedan, som angitt, da jeg ikke har fått beskjed om noe annet.

Mange dager har jeg lite å gjøre og kontakter Sara (hun jeg jobber for) og spør om hun har noe arbeid for meg, slik at jeg nesten synes jeg maser. Det virket litt på meg som om de egentlig ikke trengte en assistent og sjefen sa selv til Sara at “nå har du jo henne til å ordne alle småtingene for deg og mindre å gjøre selv, så jeg kommer til å gi deg litt mer jobb”.

Det som jeg kanskje synes er mest vanskelig er en bisetning i eposten - at jeg ikke snakker mye med folk på kontoret. Jeg er assistent til finanssjefen og har antakelig den laveste posisjonen på kontoret, av omtrent 10 mennesker totalt. Hver gang det er noe regnskap- eller finansrelatert folk lurer på, henvender de seg til Sara. Det er naturlig nok, hun har erfaring og tyngde og kan svare på alt. Et par dager har hun dratt hjem med hoste og jeg sitter igjen og svarer for folk så godt jeg kan.

Uansett - de andre (som er 10-20 år eldre enn meg) snakker sjelden med meg. Noen få ord på lunsjrommet, men de fleste spiser lunsj enten foran PCen eller drar ut med klienter, så jeg blir sittende foran PCen selv. Unntaket er den lokale, mannlige sjefen som flørter med meg og er litt ubehagelig, utenom det føler jeg at de bare ser på meg som en assistent som de ikke forholder seg mye til.

Sjefen som sier dette er kun på kontoret en dag hver 3 uke så det er kun en referanse hun evt. får fra noen andre.

Så var det idag. Jeg fikk en tlf. fra legekontoret om at jeg kunne komme idag for en avtale - dette er ift. en prosedyre jeg foretar som ikke kan gjøres hver dag og de har lav tilgjengelighet. I tillegg hadde jeg et møte med en fra universitetet ang. skifte moduler senere på dagen. Jeg sendte en epost til Sara og sa ifra at jeg ikke kunne komme inn idag og at jeg mer enn gjerne bare jobber opp igjen timene de neste dagene eller helgen eller at de fjerner en feriedag. Jeg fikk ikke svar overhodet - hun har bare kontaktet sjefen som så kontaktet rekrutteringssjefen.

Jeg er ikke lei meg for å miste selve jobben - bortsett fra inntekten jeg sårt trenger. Men jeg er lei meg for å motta dette - jeg føler meg verdiløs.

Jeg vet ikke hvordan alt ble slik. Jeg jobbet hardt opp igjennom skolegangen med toppkarakterer og har alltid hatt selvdisiplin og vært pliktoppfyllende og høflig. Jeg vet jeg bare må klappe til meg selv og skjerpe meg - slik er arbeidslivet og man må utvikle tykk hud.

Akkurat nå er det bare kjipt. Jeg merker at jeg trenger noe jeg kan gjøre som gir meg selvtillit. Nå føles det som jeg ikke duger til noe.

Jeg har i tillegg en date senere idag, en jeg skal mote til en drink. jeg har gledet meg og han har sendt flere meldinger om at han gleder seg. Jeg er bare redd jeg vil være utafor og lite omgjengelig og ikke kan fortelle ham hvorfor :(

All input eller støtte mottas med takk.



Anonymous poster hash: 8a9d9...6ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at dette ser litt gnålete ut - bare så det er sagt - jeg er fullstendig klar over at jeg burde gitt beskjed flere dager i forveien om at jeg hadde en legeavtale, men det var altså slik at jeg ikke var klar over det tidligere, og fikk beskjed imorges. Hvis det var slik at jeg hadde en stilling som hadde mye ansvar hadde jeg selvsagt kansellert legetimen uansett.



Anonymous poster hash: 8a9d9...6ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner mange detaljer som gjør at du kan gjenkjennes av dine overordnede...

Anonymous poster hash: de01a...eb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner mange detaljer som gjør at du kan gjenkjennes av dine overordnede...

Anonymous poster hash: de01a...eb7

Jeg jobber ikke i Norge, så det går greit.

Anonymous poster hash: 8a9d9...6ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser hvertfall ut som om rekrutteringssjefen er noenlunde profesjonell når han ber om din side av saken. Vedkommende sitter jo ikke rett oppi dette og er avhengig av det. Jeg ville sagt det som det er, at du ikke har fått arbeidsinstruks når det gjelder prioritet av oppgaver og at du dermed må gjøre ditt beste. Jeg ville også sagt at jeg ikke får svar på henvendelser. Det er alvorlig å bli ignorert, det er en hersketeknikk.



Anonymous poster hash: 3960a...0b5
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legetimen er en ting, men slik jeg forstår deg sa du at du ikke kom på jobb den dagen i det hele tatt på grunn av en annen avtale også? Dette forstår jeg i så fall at de reagerer på. Arbeidsgiver har faktisk råderetten over din tid innenfor arbeidstiden og du kan ikke uten videre gjøre det du gjorde her.



Anonymous poster hash: 256d5...133
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ett bra innlegg fra deg.

det virker som om du traff drittsekken på jobben. Det er alltid minst 1. Det er som en naturlov.

Når jeg begynte i ny jobb spurte jeg så alle hørte det om hvem som var drittsekken her da. Jeg fant det ut, nå er drittsekken vekk for han gikk vel på en smell med meg og møtte en enda større drittsekk da. Neida, men jeg syns ikke en skal finne seg i dårlig behandling av folk som vil sikre sin plass i hierarkiet, blir misunnelige av saklige eller usaklige grunner. Jeg tror hun som usaklig nok videresender mailene dine føler seg litt truet av deg og er det Amerikanerene kaller en back stabber. Hun saboterer deg på små måter så hun skal fremstå som den flinke og du ikke. Vi som har vert i arbeidslivet lenge vet att en skal følge Linjeveien ved saker. Det er det du gjør når du sender mailene til henne, så du gjør det helt rett.

det att de sitter og spiser ved dataen viser jo att det er helt bånn sosialt sett der. Vi her passer på og involvere alle og bruke pausen til og hygge oss og slenge litt dritt. Vi setter bordene sammen slik att alle føler de er med i samme store klikken.

Uten att jeg kjenner deg virker du som en ordentlig og kul person fra måten du skriver på.

Du har mest sannsynligst havnet på en plass som ikke fortjener deg.

Det er masse andre steder og jobbe så se mulighetene, ikke bry deg om alt som bremser, det er alltid der alikevel, men ikke vie det noe energi. Kjør på, det går bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legetimen er en ting, men slik jeg forstår deg sa du at du ikke kom på jobb den dagen i det hele tatt på grunn av en annen avtale også? Dette forstår jeg i så fall at de reagerer på. Arbeidsgiver har faktisk råderetten over din tid innenfor arbeidstiden og du kan ikke uten videre gjøre det du gjorde her.

Anonymous poster hash: 256d5...133

Jeg tenkte å komme på jobb etter legetimen og evt. sjekke om det var mulig at jeg dro tidlig for dette treffet (hvis ikke ville jeg avlyst). Jeg fikk imidlertid denne eposten kl. 13, rett etter jeg var ferdig hos legen.

Anonymous poster hash: 8a9d9...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å komme på jobb etter legetimen og evt. sjekke om det var mulig at jeg dro tidlig for dette treffet (hvis ikke ville jeg avlyst). Jeg fikk imidlertid denne eposten kl. 13, rett etter jeg var ferdig hos legen.

Anonymous poster hash: 8a9d9...6ca

Men da beskriver du din side av saken og hvordan du opplever "Sara" i forhold til at du aldri får svar på henvendelser. Rekrutteringssjefen spør jo faktisk etter din side av det og da benytter du deg av det og forsvarer deg litt. Ikke sleng dritt, vær saklig. Ta kritikk for ting som faktisk er din feil men legg deg heller ikke umiddelbart flat for ting som ikke skyldes deg (som manglende svar fra kolleger).

Anonymous poster hash: 3960a...0b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da beskriver du din side av saken og hvordan du opplever "Sara" i forhold til at du aldri får svar på henvendelser. Rekrutteringssjefen spør jo faktisk etter din side av det og da benytter du deg av det og forsvarer deg litt. Ikke sleng dritt, vær saklig. Ta kritikk for ting som faktisk er din feil men legg deg heller ikke umiddelbart flat for ting som ikke skyldes deg (som manglende svar fra kolleger).

Anonymous poster hash: 3960a...0b5

Takk, det var dette jeg tenkte. Jeg er ikke ute etter å rette pekefinger, men jeg synes jo også det er problematisk å bli irettesatt av en sjef jeg knapt har truffet og som ikke har oversikt over mitt arbeid overhodet. Sara skal slutte uansett, så ting få neppe konsekvenser for henne.

Anonymous poster hash: 8a9d9...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var dette jeg tenkte. Jeg er ikke ute etter å rette pekefinger, men jeg synes jo også det er problematisk å bli irettesatt av en sjef jeg knapt har truffet og som ikke har oversikt over mitt arbeid overhodet. Sara skal slutte uansett, så ting få neppe konsekvenser for henne.

Anonymous poster hash: 8a9d9...6ca

Ja det er kanskje en irrettesettelse men denne rekrutteringssjefen viser jo en viss grad av profesjonalitet når han spør etter din side. Da kan du jo forklare nettopp den :)

At "Sara" skal slutte er jo faktisk kjempebra for din del, kanskje du nå får en som fungerer bedre og gidder og svare over deg.

Anonymous poster hash: 3960a...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kanskje en irrettesettelse men denne rekrutteringssjefen viser jo en viss grad av profesjonalitet når han spør etter din side. Da kan du jo forklare nettopp den :)

At "Sara" skal slutte er jo faktisk kjempebra for din del, kanskje du nå får en som fungerer bedre og gidder og svare over deg.

Anonymous poster hash: 3960a...0b5

Jeg sendte nettopp en epost tilbake til rekrutteringssjeden og spurte hvem denne informasjonen var via. Louise er min sjef men jeg har knapt truffet henne, så hun får informasjonen sin fra noen og jeg lurer selvsagt på om det er kollektivt eller via en spesifikk person.

Rett etter jeg hadde trykket "send" kom en epost fra Sara med informasjon om at min stilling var avsluttet. Så det har uansett ikke noe å si, og jeg vil jo ikke jobbe der heller. Men er likevel nysgjerrig.

Anonymous poster hash: 8a9d9...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* rekrutteringssjefen selvsagt



Anonymous poster hash: 8a9d9...6ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til tross for at jeg har mottatt endelig avslutning vil rekrutteringssjefen gjerne ha tilbakemelding på eposten/spm. han sendte.

Så jeg tenker at jeg uansett skal skrive en vennlig, men korrekt epost ang. det jeg tenker. Kan ikke skade?



Anonymous poster hash: 8a9d9...6ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at jeg har mottatt endelig avslutning vil rekrutteringssjefen gjerne ha tilbakemelding på eposten/spm. han sendte.

Så jeg tenker at jeg uansett skal skrive en vennlig, men korrekt epost ang. det jeg tenker. Kan ikke skade?

Anonymous poster hash: 8a9d9...6ca

Så du har plutselig blitt sparket uten at du har fått forklare din side av saken og uten at du har fått hvite hvorfor?

Det er en usaklig oppsigelse og noe du eventuelt kan gå videre med.

Anonymous poster hash: 3960a...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev respons til rekrutteringssjefen.

"Hi again Rich,

I suppose it does not matter much at this point, but if you would like a response/reference, here goes;

Sarah is a great accountant and I know both Louise and the others are extremely happy with her work and sad to lose her. However, on the social and communicative part, I did have some difficulties. She was unavailable while off sick/on holiday and it left me with slightly more responsibility than I had been trained to manage. I did not have a clear work schedule and felt at times I was bothering her with questions regarding what to do. Perhaps this was a misunderstanding, in which case I apologize.

Furthermore, several of the emails I sent her were never responded to, and some were simply passed on to Louise without notice. As you may understand, this was somewhat confusing to me as I understood Sarah to be my superior and questions to be addressed to her. It is also slightly uncomfortable for me professionally to not know who I am dealing with.

As for today, I understand completely that it is preferable for me to apply for or at least give notice of a day of absence. Unfortunately it was not possible at this time - I’m undergoing a treatment at a medical centre in London whose availability is limited and when I got an opening this morning I did not want to pass it up. Therefore I gave notice to Sarah as soon as I could this morning and offered to make up the hours during the next days or alternatively be docked a vacation day. I did not receive a response, other than the termination notice this afternoon.

As for the role, it is correct that it was not what I had been expecting. While I knew that it was a financial position, I do not entirely understand why my background and interest in creative industries was a factor when it had little, if anything, to do with my position. I will look into something different next time around.

If Louise is interested in any kind of response, feel free to pass it on. We have only met briefly twice, and I have hardly spoken to her, so I understand completely if she would like to know what she actually based her decision on, even if it’s in retrospective.

Otherwise, you have been great and very helpful. Thanks again for the lovely flowers.

Best regards,

xxx"

Siste avsnitt er vel litt et stikk til sjefen. Jeg sier jo ganske direkte at hun kanskje vil ha en respons for å vite hva hun baserte sin egne beslutning på - dette er jo sant ettersom vi knapt kjenner hverandre og hun må ha mottatt all sin info via noen andre.

Dette er jo britisk, ikke engelsk, så det er grenser for hvor direkte man er.



Anonymous poster hash: 8a9d9...6ca
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil gjerne vite hva du får som svar, hvordan det gikk. Sara høre ut som en skikkelig bitch...

Anonymous poster hash: a49cf...dca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel normalt å ringe og si fra om man ikke kan komme på jobb? Sender da ikke mail samme dag og sier fra..

utover det syns jeg det virker som en drittbedrift som sparker sånn uten advarsler eller noe.

Hadde aaaldri fått vært lov i Norge..



Anonymous poster hash: cd622...706
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker veldig urettferdig at Sara skal ødelegge for deg :( Det er jo henne det er noe feil med!!

Men, må bare si det, man skal ikke skrive Best regards (Warm regards eller Best wishes), ihvertfall ikke i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...