Gå til innhold

Hva feiler det meg? Hjelp..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 17 år. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.. Men det siste året har ikke vært så greit for meg. Jeg føler meg trist. Når jeg føler meg trist så går alt av negative tanker gjennom hodet mitt. Jeg ser ikke noe vits i livet og det virker som om det aldri kommer til å bli verdt å leve for ei som meg. Andre dager er jeg glad. Mest pga. kjæresten min som løfter meg opp humørmessig, men han bryter meg også langt ned. Jeg er et veldig godt og snilt menneske, og har en god familie, gode venner og en stort sett god kjæreste. Jeg føler at jeg går rundt å bærer på noe hele tiden. Jeg føler meg aldri helt glad og lykkelig. Jeg har så mange tanker i hodet jeg ikke klarer å sette på plass. Jeg har kraftige humørsvingninger, blir lett irritert/sint/lei meg, men når jeg først er glad så er jeg veldig glad. Jeg føler at jeg alltid sitter fast i det samme sporet og at jeg ikke kommer meg noe videre. Føler at alt alltid er det samme. Har det tungt i hverdagen og kan bli utslitt bare av å steke meg en pølse. Er oppgitt over menneskeheten og blir nesten redd når jeg ser hvor ille samfunnet har blitt. Jeg vil forandre verden, jeg vil bety noe for noen. Jeg har så mange ambisjoner og drømmer, men jeg føler at jeg er en person som ikke oppnår sånne ting. Jeg eier ikke ferdigheter innenfor noe som helst. Jeg har et grusomt dårlig selvbilde, men samtidig ganske så god selvtillit. Jeg er så lei av å bli straffet for å være er godt menneske. Livet ser slitsomt og langt ut. Jeg er svak. Jeg er avhengig av kjæresten min, og skulle ønske jeg ikke var det. Føler meg misforstått. Føler at jeg er dømt til å mislykkes. Vil helst bare være alene å enten sove eller drømme meg bort i en serie for å slippe omverdenen. Det her ble mye rart, men jeg trengte å få ut noen tanker. Toppen av isberget iallefall.

Anonymous poster hash: fff41...e77

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det kan høres ut som om du sliter med en del depressive tanker, og kanskje er det snakk om en klinisk depresjon. Ta kontakt med fastlegen din eller helsesøster på skolen (regner med du går på vgs?) for å få videre hjelp.

Anonymous poster hash: a7474...221
Skrevet

Støtter forslaget over, få hjelp til psykolog for å få sortert tankene dine. :hug:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det kan høres ut som om du sliter med en del depressive tanker, og kanskje er det snakk om en klinisk depresjon. Ta kontakt med fastlegen din eller helsesøster på skolen (regner med du går på vgs?) for å få videre hjelp.

Har droppet ut av vgs.. Vet ikke hvordan jeg skal få hjelp og klarer heller ikke forstå hvordan det skal hjelpe.. Fastlegen min burde ikke vært lege for å si det på den måten, så tror ikke det er noe særlig med hjelp å få der..

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 17 år. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.. Men det siste året har ikke vært så greit for meg. Jeg føler meg trist. Når jeg føler meg trist så går alt av negative tanker gjennom hodet mitt. Jeg ser ikke noe vits i livet og det virker som om det aldri kommer til å bli verdt å leve for ei som meg. Andre dager er jeg glad. Mest pga. kjæresten min som løfter meg opp humørmessig, men han bryter meg også langt ned. Jeg er et veldig godt og snilt menneske, og har en god familie, gode venner og en stort sett god kjæreste. Jeg føler at jeg går rundt å bærer på noe hele tiden. Jeg føler meg aldri helt glad og lykkelig. Jeg har så mange tanker i hodet jeg ikke klarer å sette på plass. Jeg har kraftige humørsvingninger, blir lett irritert/sint/lei meg, men når jeg først er glad så er jeg veldig glad. Jeg føler at jeg alltid sitter fast i det samme sporet og at jeg ikke kommer meg noe videre. Føler at alt alltid er det samme. Har det tungt i hverdagen og kan bli utslitt bare av å steke meg en pølse. Er oppgitt over menneskeheten og blir nesten redd når jeg ser hvor ille samfunnet har blitt. Jeg vil forandre verden, jeg vil bety noe for noen. Jeg har så mange ambisjoner og drømmer, men jeg føler at jeg er en person som ikke oppnår sånne ting. Jeg eier ikke ferdigheter innenfor noe som helst. Jeg har et grusomt dårlig selvbilde, men samtidig ganske så god selvtillit. Jeg er så lei av å bli straffet for å være er godt menneske. Livet ser slitsomt og langt ut. Jeg er svak. Jeg er avhengig av kjæresten min, og skulle ønske jeg ikke var det. Føler meg misforstått. Føler at jeg er dømt til å mislykkes. Vil helst bare være alene å enten sove eller drømme meg bort i en serie for å slippe omverdenen. Det her ble mye rart, men jeg trengte å få ut noen tanker. Toppen av isberget iallefall.

Oi, det var akkurat som å lese om meg selv. Jeg er 19 år da. Men ja, kjente meg igjen i absolutt alt her..

Anonymous poster hash: ed55d...edd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har droppet ut av vgs.. Vet ikke hvordan jeg skal få hjelp og klarer heller ikke forstå hvordan det skal hjelpe.. Fastlegen min burde ikke vært lege for å si det på den måten, så tror ikke det er noe særlig med hjelp å få der..

TS

Du trenger noen å snakke med om de vanskelige tankene dine. At du ikke tror det vil hjelpe, er helt vanlig - man tenker ofte sånn når man er deprimert.

Finnes det helsestasjon for ungdom der du bor? Kan du tenke deg å skifte fastlege til en som er flinkere? Eventuelt kan du be om en hastetime på legesenteret og håpe at det er en annen enn fastlegen din som jobber den dagen.

Skrevet

Be legen om å henvise deg til psykolog.
Hvis du er misfornøyd med din lege, BYTT... :)

AnonymBruker
Skrevet

Be legen om å henvise deg til psykolog.

Hvis du er misfornøyd med din lege, BYTT... :)

Har pratet med to psykologer, men følte at de ikke forstod meg i det heletatt og bare anså meg som et dumt barn. Har altså dårlig erfaring med det, men var til timer hos de av en helt annen grunn en det jeg skriver om her.

Jeg vet ikke hvordan jeg bytter lege, og har sagt ifra til mamma, men hun bryr seg ikke og tar det ikke på alvor når jeg ber om det.

TS

Skrevet (endret)

Kjære deg, det er ikke godt å gå rundt å kjenne det sånn. Det vet jeg for det der var som om jeg skulle skrevet det selv som 17-åring. Nå er jeg 26, det har ikke gått over, selv om det går i bølger, og jeg har først nå tatt tak i det og kommet meg til psykolog. Med meg er det iallefall depresjon.

Mitt råd til deg er å ta tak i det så fort som mulig. Jeg føler jeg har kastet bort så mange år på å ha det sånn og jeg angrer på at jeg ikke prøvde å gjøre noe med det tidligere.

Hvis du prater med fastlegen din om det skal han gi deg henvisning til psykolog. Du kan også dra til privat psykolog, men det er dyrt og du får ikke frikort.

Ønsker du å bytte fastlege gjør du det her:

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do

Men jeg er usikker på om du kan gjøre det før du er 18.

Lykke til :klem:

Endret av netpuppy
Skrevet

Har pratet med to psykologer, men følte at de ikke forstod meg i det heletatt og bare anså meg som et dumt barn. Har altså dårlig erfaring med det, men var til timer hos de av en helt annen grunn en det jeg skriver om her.

Jeg vet ikke hvordan jeg bytter lege, og har sagt ifra til mamma, men hun bryr seg ikke og tar det ikke på alvor når jeg ber om det.

TS

alle psykologer er forskjellige. du må bare finne den som passer deg, og har en behandlingsmåte som du trivest med.

Skrevet

Så dumt at både legen og din mor virker uinteressert i å hjelpe deg! Har du noen andre familiemedlemmer eller voksne som du stoler på?

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg anbefaler deg å bruke helsestasjonen som er tilgjengelig i nærområdet ditt.

De kan hjelpe deg å bytte lege.

Jeg synes det høres ut som du er lik lillesøsteren min. Hun fikk diagnosen ADD som 17.åring.

Anonymous poster hash: 269ad...e3f

Gjest avocadoen
Skrevet

TS

helsestasjon for ungdom.

Gjest avocadoen
Skrevet

alle psykologer er forskjellige. du må bare finne den som passer deg, og har en behandlingsmåte som du trivest med.

På en del helsestasjoner er det også psyk sykepleier eller psykolog. Om det finnes på ts som helsestasjo hadde det vært flott da den psykologen som jobber på helsestasjon jobber med ungdom hver dag. Det er i tillegg gratis. Men lege på helsestasjonen kan uansett henvise TS til psykolog om det ikke finnes på helsestasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...