AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #1 Del Skrevet 10. juni 2014 Hvor stor innskrenkning av din/familiens frihet hadde du akseptert for å oppfylle en eldre persons ønske om å bo hjemme så lenge som mulig? Anonymous poster hash: cd99c...ef7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Artistina Skrevet 10. juni 2014 #2 Del Skrevet 10. juni 2014 Jeg hadde gjort alt for at personen skal få bo hjemme så lenge som de ønsker - men jeg hadde ikke flyttet inn eller tatt vedkommende inn i mitt hus. Men jeg hadde stått på for å få den nødvendige hjelpen og når de ikke lenger kan bo hjemme så vil jeg hjelpe vedkommende med å få det beste sykehjemmet som kan oppdrives og som har ledig kapasitet. For meg er det viktig at eldre mennesker ikke bare blir stuet bort som en vare - men at de får noen gode år på slutten av livet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #3 Del Skrevet 10. juni 2014 Jeg hadde gjort alt for at personen skal få bo hjemme så lenge som de ønsker - men jeg hadde ikke flyttet inn eller tatt vedkommende inn i mitt hus. Men jeg hadde stått på for å få den nødvendige hjelpen og når de ikke lenger kan bo hjemme så vil jeg hjelpe vedkommende med å få det beste sykehjemmet som kan oppdrives og som har ledig kapasitet. For meg er det viktig at eldre mennesker ikke bare blir stuet bort som en vare - men at de får noen gode år på slutten av livet. Takk for svar. Jeg lurer litt på hva du mener med at "du ville gjort alt"? Kan du utdype/spesifisere? Anonymous poster hash: cd99c...ef7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 10. juni 2014 #4 Del Skrevet 10. juni 2014 Alle vil bo hjemme så lenge som mulig. Jeg hadde ikke gått noe sted som helst for at en person skulle bo hjemme der det ikke er forsvarlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daraya Skrevet 10. juni 2014 #5 Del Skrevet 10. juni 2014 Det kommer jo veldig an på. Snakker vi om hjelp til dagligdagse ting som handling, støvsuging og klesvask kunne jeg tenke meg at det er mulig hvis man ikke har småbarn hjemme. Er personen reelt pleietrengende tror jeg ikke jeg hadde klart det på sikt. Ja, hjemmepleien kommer innom, men i realiteten er det mye pårørende må gjøre selv. Det kan fort bli en fulltidsjobb, i tillegg til jobben man har. Noen med demens hadde jeg heller ikke klart. Jeg bor langt vekk fra foreldrene mine og har dårlig samvittighet ved tanken at mine søsken må stille mer opp når den tid kommer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #6 Del Skrevet 10. juni 2014 Jeg skal utdype spørsmålet litt. Hvor stor innskrenkning av din/familiens frihet hadde du akseptert for å oppfylle en eldre persons ønske om å bo hjemme så lenge som mulig? Ville du ha akseptert: Daglig tilsyn, en eller flere ganger daglig? Være tilgjengelig på kort varsel 24/7? (Ikke mulighet for å reise bort/ta ferie) Hente/bringe mtp lege, behandling, sosiale aktiviteter? Handle? Vedlikehold av hus og hage? (Inkludert til rettelegging mtp bevegelseshemming) Husarbeid og/eller matlaging? Økonomisk oversikt/kontroll? Anonymous poster hash: cd99c...ef7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #7 Del Skrevet 10. juni 2014 Det kommer helt an på hvem denne personen er. Min farmor kommer nok til å flytte inn hit når hun ikke kan bo alene lenger. Vi har et eget soverom/stue/bad spm skal være "hennes". Foreløpig holder det at hun får hjelp hjemme hos seg selv (med husarbeid, daglig stell klarer hun selv enda). Hun er imidlertid innstilt på at hun ikke ønsker å bo hos oss når hun blir for pleietrengende. Vi jobber jo, og har barn, så vi kan ikke alltid være tilstede (i alle fall ikke på dagtid). Min farmor er den eneste jeg vil "ta meg av" tror jeg. Jeg har et så dårlig forhold til mine foreldre at jeg ikke føler noen forpliktelser overfor dem på samme måte. Anonymous poster hash: 4d942...ffb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylvari Skrevet 10. juni 2014 #8 Del Skrevet 10. juni 2014 Ville du ha akseptert: Daglig tilsyn, en eller flere ganger daglig? Ja Være tilgjengelig på kort varsel 24/7? (Ikke mulighet for å reise bort/ta ferie) Ja Hente/bringe mtp lege, behandling, sosiale aktiviteter? Ja Handle? Ja Vedlikehold av hus og hage? (Inkludert til rettelegging mtp bevegelseshemming) Ja Husarbeid og/eller matlaging? Ja Økonomisk oversikt/kontroll? Ja Etter alt de har gjort for meg så kunne jeg gjort dette til dagen de døde og om det var nødvendig kunne de flyttet inn. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 10. juni 2014 #9 Del Skrevet 10. juni 2014 Jeg skal utdype spørsmålet litt. Hvor stor innskrenkning av din/familiens frihet hadde du akseptert for å oppfylle en eldre persons ønske om å bo hjemme så lenge som mulig? Ville du ha akseptert: Daglig tilsyn, en eller flere ganger daglig? Være tilgjengelig på kort varsel 24/7? (Ikke mulighet for å reise bort/ta ferie) Hente/bringe mtp lege, behandling, sosiale aktiviteter? Handle? Vedlikehold av hus og hage? (Inkludert til rettelegging mtp bevegelseshemming) Husarbeid og/eller matlaging? Økonomisk oversikt/kontroll? Anonymous poster hash: cd99c...ef7 Nei, den listen der var for lang til at jeg hadde sett det som akseptabelt. Jeg ville ikke lagt opp hele hverdagen min etter en annen person. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Artistina Skrevet 10. juni 2014 #10 Del Skrevet 10. juni 2014 Takk for svar. Jeg lurer litt på hva du mener med at "du ville gjort alt"? Kan du utdype/spesifisere? Anonymous poster hash: cd99c...ef7 Jeg hadde stått på for at vedkommende skal få den hjelpen han eller hun trenger. Det være seg skrive brev, ringe, ta møter med kommune/sykehjem. Har vært gjennom det så jeg vet hvordan man må stå på for å få den beste hjelpen og den hjelpen man har krav på men som man ofte ikke får uten å stå på selv. Derimot så hadde jeg ikke tatt en syk og pleietrengende mor/far/bestemor inn i mitt hus - det er et altfor stort ansvar og en stor belastning på de pårørende. Ingen er tjent ved det. Jeg hadde ikke ønsket at mine barn skulle tatt meg inn i sitt hjem hvis jeg blir pleietrengende. Derimot skal jeg sørge for å ha så mye penger igjen at jeg kan kjøpe den hjelpen jeg trenger og få barn og barnebarn på besøk av egen fri vilje og av eget ønsket. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 10. juni 2014 #11 Del Skrevet 10. juni 2014 Er såpass heldig at ingen jeg forholder meg er av denne typen. Muligens svigermor, men hun hater mag allerede, og ville ikke latt meg ta vare på henne om alternativet var sakte sultedød med brekt lårhals engang. Resten ønsker å bo på en institusjon på gamle dager. Desverre er det færre og færre av disse, så vi må nok satse på en egen strategi etterhvert som vi blir eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #12 Del Skrevet 10. juni 2014 Ville du ha akseptert: Daglig tilsyn, en eller flere ganger daglig? Ja Være tilgjengelig på kort varsel 24/7? (Ikke mulighet for å reise bort/ta ferie) Ja Hente/bringe mtp lege, behandling, sosiale aktiviteter? Ja Handle? Ja Vedlikehold av hus og hage? (Inkludert til rettelegging mtp bevegelseshemming) Ja Husarbeid og/eller matlaging? Ja Økonomisk oversikt/kontroll? Ja Etter alt de har gjort for meg så kunne jeg gjort dette til dagen de døde og om det var nødvendig kunne de flyttet inn. Så fantastisk tålmodig og snill du er som uten tvil hadde gjort dette i åresvis for dine! (Helt ærlig!) Men ville du tenkt det samme om du visste du hadde vært bundet i 15-20 år, uten mulighet for avlastning? Nei, den listen der var for lang til at jeg hadde sett det som akseptabelt. Jeg ville ikke lagt opp hele hverdagen min etter en annen person. Det er dette jeg ser på som det største problemet også. Jeg hadde stått på for at vedkommende skal få den hjelpen han eller hun trenger. Det være seg skrive brev, ringe, ta møter med kommune/sykehjem. Har vært gjennom det så jeg vet hvordan man må stå på for å få den beste hjelpen og den hjelpen man har krav på men som man ofte ikke får uten å stå på selv. Derimot så hadde jeg ikke tatt en syk og pleietrengende mor/far/bestemor inn i mitt hus - det er et altfor stort ansvar og en stor belastning på de pårørende. Ingen er tjent ved det. Jeg hadde ikke ønsket at mine barn skulle tatt meg inn i sitt hjem hvis jeg blir pleietrengende. Derimot skal jeg sørge for å ha så mye penger igjen at jeg kan kjøpe den hjelpen jeg trenger og få barn og barnebarn på besøk av egen fri vilje og av eget ønsket. Takk for utdypingen. Da skjønner jeg bedre hva du mente. Du ville sørget for at personen fikk all den hjelp som behøvdes, men uten at det gikk ut over din, eller familiens, hverdag og frihet i alt for stor grad. Er såpass heldig at ingen jeg forholder meg er av denne typen. Muligens svigermor, men hun hater mag allerede, og ville ikke latt meg ta vare på henne om alternativet var sakte sultedød med brekt lårhals engang. Resten ønsker å bo på en institusjon på gamle dager. Desverre er det færre og færre av disse, så vi må nok satse på en egen strategi etterhvert som vi blir eldre. Ja, dessverre! Anonymous poster hash: cd99c...ef7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylvari Skrevet 10. juni 2014 #13 Del Skrevet 10. juni 2014 Så fantastisk tålmodig og snill du er som uten tvil hadde gjort dette i åresvis for dine! (Helt ærlig!) Men ville du tenkt det samme om du visste du hadde vært bundet i 15-20 år, uten mulighet for avlastning? Det er dette jeg ser på som det største problemet også. Takk for utdypingen. Da skjønner jeg bedre hva du mente. Du ville sørget for at personen fikk all den hjelp som behøvdes, men uten at det gikk ut over din, eller familiens, hverdag og frihet i alt for stor grad. Ja, dessverre! Anonymous poster hash: cd99c...ef7 Ja, de har strekt seg umåtelig langt for å hjelpe meg når jeg trengte det som mest, jeg har ikke ord for hvor takknemlig jeg er, 15-20 år ville jeg gjort uten å nøle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #14 Del Skrevet 10. juni 2014 Jeg skal utdype spørsmålet litt. Hvor stor innskrenkning av din/familiens frihet hadde du akseptert for å oppfylle en eldre persons ønske om å bo hjemme så lenge som mulig? Ville du ha akseptert: Daglig tilsyn, en eller flere ganger daglig? Ja, om det ikke er for langt unna. Har nemlig ikke bil. Være tilgjengelig på kort varsel 24/7? (Ikke mulighet for å reise bort/ta ferie) Nei. Hente/bringe mtp lege, behandling, sosiale aktiviteter? Har ikke bil, så nei. Handle? Storhandel, nei. Småting, ja. Vedlikehold av hus og hage? (Inkludert til rettelegging mtp bevegelseshemming) Nei Husarbeid og/eller matlaging? Kan godt lage mat, ja, men ikke husarbeid. Har en egen familie og hus å ta meg av, og de kommer først. Økonomisk oversikt/kontroll? Sannsynligvis. Anonymous poster hash: cd99c...ef7 Anonymous poster hash: 87e29...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Artistina Skrevet 10. juni 2014 #15 Del Skrevet 10. juni 2014 Ja, de har strekt seg umåtelig langt for å hjelpe meg når jeg trengte det som mest, jeg har ikke ord for hvor takknemlig jeg er, 15-20 år ville jeg gjort uten å nøle. Mine foreldre har også gjort alt for meg i oppveksten .. verdens snilleste. Men jeg mener at ingen er tjent med at man "utsletter" seg selv for å hjelpe andre. Da er det ikke til noens beste. Hvem er tjent med at du sliter deg ut? Tror du virkelig at dine foreldre ville ønsket noe sånt? Jeg vet med sikkerhet at mine foreldre ikke ønsker at å stelle dem som pleietrengende skal gå utover meg og mine barn. Det er utrolig slitsomt å være pårørende ... i tillegg å skulle ha dem boende hjemme kan være direkte ødeleggende. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillbilly Skrevet 10. juni 2014 #16 Del Skrevet 10. juni 2014 Jeg skal utdype spørsmålet litt. Hvor stor innskrenkning av din/familiens frihet hadde du akseptert for å oppfylle en eldre persons ønske om å bo hjemme så lenge som mulig? Ville du ha akseptert: Daglig tilsyn, en eller flere ganger daglig? Være tilgjengelig på kort varsel 24/7? (Ikke mulighet for å reise bort/ta ferie) Hente/bringe mtp lege, behandling, sosiale aktiviteter? Handle? Vedlikehold av hus og hage? (Inkludert til rettelegging mtp bevegelseshemming) Husarbeid og/eller matlaging? Økonomisk oversikt/kontroll? Anonymous poster hash: cd99c...ef7 Formoder at vi snakker om en person i nær relasjon til oss selv, og derfor blir svaret ja * 8 Jeg vet hvor mye det betyr for et eldre menneske å ha den tryggheten. Når det gjelder punkt 3, så er det en relativ enkel sak mtp litt planlegging, og slett ikke umulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #17 Del Skrevet 10. juni 2014 Jeg er veldig usikker på hvor langt jeg ville klart (eventuelt vært villig til) å strekke meg, jeg har strukket meg langt før - og jeg er fortsatt villig til å strekke meg ganske langt. Men akkurat hvor grensen går er vanskelig å si. Noen ting vil gå ut over egen mental og fysisk helse, og det tror jeg ingen av mine kjære ville ønsket. 15-20 år med praktisk og emosjonell oppfølging er det lite trolig at jeg hadde taklet å ha ansvar for. Om vedkommende etterhvert også fikk problemer med demens og eventuelt ble aggressiv, deppressiv, hele tiden ønsket mer - det hadde jeg ikke taklet døgnet rundt. Jeg flyttet inn og passet min far i perioder slik at moren min kunne dra på turer etter at han ikke hadde glede av det mer/klarte være med lenger. Da hun måtte på sykehus og vi ikke visste utfallet - så flyttet jeg inn, men vi hadde hjemmetjeneste som fulgte opp og avtale om avlastningshjem dersom det hadde blitt for mye for meg. Jeg vet med meg selv at jeg hadde ikke klart å leve slik i mange år. Er det med avlastning helt ute av bildet? Jeg vet om flere som har levd hjemme i et par uker for så å være på avlastning noen uker. Det gir jo alle en større frihet, og det er lettere å følge opp uten å tappe seg helt. Etter en stund så har de jeg vet om selv ønsket og fått innvilget lengre opphold/varig opphold. Anonymous poster hash: 674d2...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillbilly Skrevet 10. juni 2014 #18 Del Skrevet 10. juni 2014 Jeg er veldig usikker på hvor langt jeg ville klart (eventuelt vært villig til) å strekke meg, jeg har strukket meg langt før - og jeg er fortsatt villig til å strekke meg ganske langt. Men akkurat hvor grensen går er vanskelig å si. Noen ting vil gå ut over egen mental og fysisk helse, og det tror jeg ingen av mine kjære ville ønsket. 15-20 år med praktisk og emosjonell oppfølging er det lite trolig at jeg hadde taklet å ha ansvar for. Om vedkommende etterhvert også fikk problemer med demens og eventuelt ble aggressiv, deppressiv, hele tiden ønsket mer - det hadde jeg ikke taklet døgnet rundt. Jeg flyttet inn og passet min far i perioder slik at moren min kunne dra på turer etter at han ikke hadde glede av det mer/klarte være med lenger. Da hun måtte på sykehus og vi ikke visste utfallet - så flyttet jeg inn, men vi hadde hjemmetjeneste som fulgte opp og avtale om avlastningshjem dersom det hadde blitt for mye for meg. Jeg vet med meg selv at jeg hadde ikke klart å leve slik i mange år. Er det med avlastning helt ute av bildet? Jeg vet om flere som har levd hjemme i et par uker for så å være på avlastning noen uker. Det gir jo alle en større frihet, og det er lettere å følge opp uten å tappe seg helt. Etter en stund så har de jeg vet om selv ønsket og fått innvilget lengre opphold/varig opphold. Anonymous poster hash: 674d2...113 Avlastning er et tilbud i vår kommune i alle fall, og derfor jeg skriver at med litt planlegging så ville ikke ferier osv være et problem. Dagplass er også et tilbud her hos oss. Jeg vil heller tenke ( når den tid kommer ) at jeg gjorde det jeg kunne så langt jeg maktet, enn å tenke at jeg kunne strekt meg litt til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #19 Del Skrevet 10. juni 2014 Avlastning er et tilbud i vår kommune i alle fall, og derfor jeg skriver at med litt planlegging så ville ikke ferier osv være et problem. Dagplass er også et tilbud her hos oss. Jeg vil heller tenke ( når den tid kommer ) at jeg gjorde det jeg kunne så langt jeg maktet, enn å tenke at jeg kunne strekt meg litt til Det er en logisk tanke, men eldre er ikke alltid logiske. Eller samarbeidsvillige. Noen eldre stoler kun på sine nærmeste, og ville ikke engang vurdert å slippe inn en fremmed fra kommunen, heller ikke godta dagpass. Ville du da avstått fra ferie i 15 - 20 år for den eldres skyld, eller ville du insistert på å reise på ferie likevel? Anonymous poster hash: 87e29...750 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 10. juni 2014 #20 Del Skrevet 10. juni 2014 Avlastning er et tilbud i vår kommune i alle fall, og derfor jeg skriver at med litt planlegging så ville ikke ferier osv være et problem. Dagplass er også et tilbud her hos oss. Jeg vil heller tenke ( når den tid kommer ) at jeg gjorde det jeg kunne så langt jeg maktet, enn å tenke at jeg kunne strekt meg litt til Og om du bare visste hvor mye kommunen lar falle på pårørende om de først tar litt ansvar. Det verste er om man har familiebolig. Jeg har sett folk slite seg ut, dag og natt, fordi kommunen ikke har "midler". Er det noen i dette landet som burde streike, så er det gratisarbeidende eldrehjelpere. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå