Gå til innhold

Tror dere jeg kan få resept på næringsdrikker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetra

Jeg kjenner til en som har resept på næringsmidler, vedkommende har utlagt tarm og en ganske alvorlig diagnose. Men ta en tur til legen og hør. Det kan hende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vedtak, men har to av diagnosene som står i kriteriene for å få.

skal TS ha to for dagen må hun regne med at det koster 1950,00 minst, med de billigeste. 130, kr for en firerpakning.

Dette er ikke noe å leve på dersom man kan slippe. Det smaker så som så, og blir ganske rar i hele kroppen når en går fra å spise normal mat som kropøen å jobbe med å fordøye til å drikke bare flytende "skvip". Skal en leve bare på næringsdrikker skal man ha 6 til 7stk pr dag.

Næringsdrikkene er satt sammen slik at de inneholder alt kroppen trenger av næring, når en får tilstekkelig mengde pr. Dag av dem.

Det er langt mer fornuftig å få satt sammen et variert og godt kosthold. Lag ukeplaner og handle inn etter ukelplan, og spise vanlig mat, enn å drikke næringsdrikker.

Å bli matlei er ingen sykdomstilstand, jeg er grundig næringsdrikk lei, selv om jeg kanspise normalt i kortere perioder.

Fastlegen kan utnerket godt skrive en hvit resept. For å få næringsmidler på blå resept må spesialist eller fStlegen skrive en søknad til Helfo. Det er Helfo som avgjør om noen kan få næringsmidler dekket på blå resept.

Så snakk med fastlegen din, om du vil ha et klart svar på om han kan søke. Du oppnår ingenting annet enn enten å få et nei eller et ja, først fra fastlege og deretter evt fra Helfo.Anonymous poster hash: 2c9e4...8ed

Så vidt jeg forstår har Helfo strammet inn på den måten at søknad om næringsmidler på blå resept må skrives av spesialist, ikke vanlig fastlege. Fastlegen din kan kanskje hjelpe deg med å vurdere om du næringsdrikker kan være aktuelt og evt henvise deg til en relevant spesialist?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så vidt jeg forstår har Helfo strammet inn på den måten at søknad om næringsmidler på blå resept må skrives av spesialist, ikke vanlig fastlege. Fastlegen din kan kanskje hjelpe deg med å vurdere om du næringsdrikker kan være aktuelt og evt henvise deg til en relevant spesialist?

Dette varierer avhengig av diagnose og hvilken spesialitet fastlegen har.

De fleste er spesialister i allmennmedisin. Noen har annen spesialisering.

Anonymous poster hash: 2c9e4...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske vanskelig å få resept på næringsdrikker. Kreftpasienter får ofte det.

Anonymous poster hash: f3082...17f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kan ikke svare på dette, da vi ikke kjenner deg, så det eneste du kan gjøre er å spørre fastlegen din

Anonymous poster hash: ee3b5...650
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske vanskelig å få resept på næringsdrikker. Kreftpasienter får ofte det.

Det er ikke vanskeliger å få resept på nøringsdrikker enn å ta seg en tur til legen. Men å få næringsdrikker på individuell refusjon krever at du har en diagnose som vanskeliggjør 1. spising av normal mat, 2. at kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg vanlig mat. Dette prøblemet må være tilstede i minimum 3 måneder pr. år.

Når de to kriteriene er oppfylt så er det ikke vanskeligere å få innvilget individuell refusjon enn å få innvilget og dekket andre medisiner på blå resept.

Et annet alternativ er å få en hvit resept. Betale næringsdrikkene selv og søke refusjon i etterkant. Da kan man få innvilget dekning for 2/3 av beløpet over ca. kr. 1800,- i løpet av et kalenderår.

Her er mange i denne tråden som uttaler seg som om der sitter og saksbehandler søknadne for henne i tråden. Dette er Helfo sin jobb, ikke vår.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomst83

Det er ikke vanskeliger å få resept på nøringsdrikker enn å ta seg en tur til legen. Men å få næringsdrikker på individuell refusjon krever at du har en diagnose som vanskeliggjør 1. spising av normal mat, 2. at kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg vanlig mat. Dette prøblemet må være tilstede i minimum 3 måneder pr. år.

Når de to kriteriene er oppfylt så er det ikke vanskeligere å få innvilget individuell refusjon enn å få innvilget og dekket andre medisiner på blå resept.

Et annet alternativ er å få en hvit resept. Betale næringsdrikkene selv og søke refusjon i etterkant. Da kan man få innvilget dekning for 2/3 av beløpet over ca. kr. 1800,- i løpet av et kalenderår.

Her er mange i denne tråden som uttaler seg som om der sitter og saksbehandler søknadne for henne i tråden. Dette er Helfo sin jobb, ikke vår.

Nå er det flere i denne tråden som har erfaringer med dette,og vi svarer deretter. Og jeg har f.eks erfaring med at folk har fått avslag selvom de egentlig utfyller kriteriene,så du burde ikke utale deg om at hvis man utfyller det så er det ikke vanskligere å få det på blå resept enn andre ting man kan få innvilget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du heller blir henvist til en ernæringsfysiolog for å få laget en tilpasset diett. Kanskje du kan få næringsdrikker i tillegg, men det handler mye om kosten også når man skal legge på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så vanskelig å få disse næringsdrikkene på blå resept? Tviler på at noen " utnytter systemet" og bruker de hvis det ikke er nødvendig?

Vet selv hvor slitsomt det er når man ikke får i seg mat/ næring over en lengre periode, og da må jo disse være perfekte.

At man kan lage smoothier selv er jo greit nok når man er frisk, men om man bare har fått i seg nok til å såvidt overleve over en lengre periode sier det seg selv at man ikke orker alt styret med å kutte frukt, for ikke å snakke om å kjøpe dette på butikken og vaske opp etterpå.

Beklager, dette ble veldig OT. Bare ble litt nysgjerrig. Det må jo gå ann å få resept for en kortere periode i alle fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så vanskelig å få disse næringsdrikkene på blå resept? Tviler på at noen " utnytter systemet" og bruker de hvis det ikke er nødvendig?

Vet selv hvor slitsomt det er når man ikke får i seg mat/ næring over en lengre periode, og da må jo disse være perfekte.

At man kan lage smoothier selv er jo greit nok når man er frisk, men om man bare har fått i seg nok til å såvidt overleve over en lengre periode sier det seg selv at man ikke orker alt styret med å kutte frukt, for ikke å snakke om å kjøpe dette på butikken og vaske opp etterpå.

Beklager, dette ble veldig OT. Bare ble litt nysgjerrig. Det må jo gå ann å få resept for en kortere periode i alle fall?

Fordi det har ingen hensikt å gi dette til de som ikke gidder å få kostholdet sitt i orden. Jeg har en venninne som nærmest etset bort hele spiserøret sitt pga. bulimia, og hun fikk såvidt disse drikkene dekket (hun kan ikke innta noe særlig fast føde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 år senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.6.2014 den 20.36):

Jeg er ganske undervektig, og har vært det hele livet. Det har ført til at jeg sliter en del, både med selvbildet mitt og fysisk.

Det som plager meg ved at jeg er undervektig, og mest sannsynlig underernært, er at jeg for det første misliker kroppen min veldig, og det preger meg ganske sterkt. Jeg er 174 høy og dermed ser jeg ekstra skranten ut med så lite fett på kroppen. I tillegg merker jeg godt fysisk at jeg ikke får i meg nok næring, da jeg stadig har veldig lite energi og jeg har et veldig ustabilt humør. Jeg får også blant annet veldig lett vondt i hodet.

Undervekten påvirker også psyken min negativt. Jeg sliter med sosial angst, og har også tidligere hatt en periode med depresjon. Jeg er helt sikker på at et bedre kosthold ville hjulpet mye på det området også. Jeg føler jeg går på tomgang hver dag, noe jeg også i grunn gjør siden jeg vet at jeg aldri får i meg nok næring i løpet av en dag.

Jeg føler at jeg har prøvd alt mulig for å få i meg nok kalorier i løpet av dagen, men i bunn og grunn ender det opp med at jeg rett og slett har utrolig dårlig matlyst, og jeg nyter aldri maten. Jeg har prøvd smoothies, proteinpulver, sette opp fast matplan o.l, men jeg klarer aldri å få i meg nok. Dette er fordi jeg blir utrolig fort lei av mat, og jeg blir fysisk kvalm hvis jeg prøver å tvinge i meg noe når jeg ikke har matlyst.

Jeg tror ikke det er normalt å ha et så anstrengt forhold til mat som jeg har, selv om jeg ikke har noen spiseforstyrrelser. Og den eneste måten jeg vet av erfaring at kan få meg opp i vekt er ved hjelp av næringsdrikker, da jeg har kjøpt dette før og elsket faktisk smaken. Men dessverre regnet jeg ut at det vil koste meg 1400 kroner i måneden for 2 drikker om dagen, noe jeg rett og slett ikke har råd til.

Tror dere det er noe vits i å spørre legen min om resept på næringdsrikker, eller eventuelt medisiner som kan øke matlysten min?

Anonymous poster hash: 49c24...9a2

Du kan ha spiseforstyrrelser F50.8 psykosen appetittløshet

Anonymkode: bd8dc...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ha spiseforstyrrelser F50.8 psykosen appetittløshet

Psykogen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...