Gjest lurven Skrevet 9. juli 2014 #381 Skrevet 9. juli 2014 Samme det vel om man begynner på vers 1,2,3,4,5,6,7,8,9. Nasjonalsang er nasjonalsang uansett hvor man begynner. Å selv om Tyskland begynner på vers 3 i offesielle sammenhenger så synges det sikkert både vers 1 og 2 i skolen. Nei det er ikke det samme, det er nemlig en grunn til at man begynner på vers 3
Severus Skrevet 9. juli 2014 #382 Skrevet 9. juli 2014 Nei det er ikke det samme, det er nemlig en grunn til at man begynner på vers 3 Kan du bare ikke slutte å avspore nå? Da får bare alle som kan sangen fra vers 1 være nazister. Norge bruker vers 1 og Tyskland bruker vers 3. Whatever floats your boat lizzm. Sikkert andre nasjoner som bruker å synge fra vers 2 og utover. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #383 Skrevet 9. juli 2014 Nei det er ikke det samme, det er nemlig en grunn til at man begynner på vers 3 Da kan jeg uansett informere deg om at verset inneholdende linjen "Deutschland, Deutschland über alles", altså første vers, overhode ikke brukes i noen som helst formelle sammenhenger i Tyskland. Verset blir heller aldri sunget i den grad sangen fremføres på skolen, selv om man vel blir lært det (noe som jo også er viktig, nazismen må ikke glemmes!) Tyskland er ekstremt lite nasjonalistisk sammenlignet med for eksempel Norge, nettopp på grunn av den nasjonalsotialistiske fortiden. Det er derfor sjelden at nasjonalsangen blir sunget i det hele tatt (unntatt i offisielle sammenhenger), og det var også først under fotball-VM i Tyskland i 2006 at tyskere begynte å henge opp tyske flagg utenfor husene sine, på bilene osv for å markere/feire de dagene Tyskland skulle spille kamp. Anonymous poster hash: 6e516...f34 1
Gjest lurven Skrevet 9. juli 2014 #384 Skrevet 9. juli 2014 Kan du bare ikke slutte å avspore nå? Da får bare alle som kan sangen fra vers 1 være nazister. Norge bruker vers 1 og Tyskland bruker vers 3. Whatever floats your boat lizzm. Sikkert andre nasjoner som bruker å synge fra vers 2 og utover. sa ikke at de var nazister. Tror ikke det er så mange nasjoner som pleier å begynne på vers 2. Menneh nå kan vi sikkert slutte å avspore.
Gjest Bond Skrevet 9. juli 2014 #385 Skrevet 9. juli 2014 Altså med tanke på dagens kamp.... om noen skulle være i noe tvil ang Messi.. her er litt datamateriale: http://fivethirtyeight.com/features/lionel-messi-is-impossible/ (altså, må si at dette er den mest grundige artikkelen jeg har lest om en fotballspiller )
Severus Skrevet 9. juli 2014 #386 Skrevet 9. juli 2014 sa ikke at de var nazister. Tror ikke det er så mange nasjoner som pleier å begynne på vers 2. Menneh nå kan vi sikkert slutte å avspore. Du kalte Corto Maltese for nazist
Gjest lurven Skrevet 9. juli 2014 #387 Skrevet 9. juli 2014 Du kalte Corto Maltese for nazist Nei det gjorde jeg ikke
Gjest Corto Maltese Skrevet 9. juli 2014 #388 Skrevet 9. juli 2014 Nei det gjorde jeg ikke var en annen fyr som sa det der for 70-80 år siden, gikk dårlig med han til slutt Vel du sa det kanskje ikke rett ut men det er jo lett å se hva du mente
Pawn Hearts Skrevet 9. juli 2014 #389 Skrevet 9. juli 2014 lurven har da ikke påstått at noen her er nazister. Han skrev: var en annen fyr som sa det der for 70-80 år siden, gikk dårlig med han til slutt Hvis folk tar seg nær av det (og så vidt jeg husker, har ikke Corto selv reagert på det), synes jeg de er litt vel hårsåre. Dessuten har lurven presisert hva han mener flere ganger. Dere finner selvsagt info om sangen selv, men for at dere skal slippe å google, kan jeg opplyse om at førstelinjen overhodet ikke dreide seg om at Tyskland skulle stille foran alle andre land i verden. Det dreide seg om at de tyske småstatene skulle slutte å krangle seg imellom og heller gå sammen for å danne et samlet Tyskland. Tekstforfatteren, Hoffmann von Fallersleben, må nok finne seg i å stå i skyggen av tyske diktere som Goethe, Schiller og Heine, men komponisten – som for øvrig var fra Østerrike – skulle være kjent nok for de fleste. Han figurerer i denne musikalske vitsen jeg hørte for mange år siden: Innehaveren av en liten musikkforretning i England festet en lapp på døra: Gone Chopin. Bach in a minute. Da han kom tilbake, fant han en ny lapp under sin egen: Tried Handel. Thought you were Haydn. Jeg forutså tidligere i tråden at vi ville få en dødskjedelig finale mellom Tyskland og Argentina. Jeg tar det tilbake. Det kan umulig bli dødskjedelig med et lag som Tyskland i finalen.
Pawn Hearts Skrevet 9. juli 2014 #390 Skrevet 9. juli 2014 Vel du sa det kanskje ikke rett ut men det er jo lett å se hva du mente Au da! Du postet mens jeg skrev. Men jeg mener fremdeles at han ikke kalte deg nazist. Jeg digger forresten tegneserien til Hugo Pratt.
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 9. juli 2014 #391 Skrevet 9. juli 2014 Herreminhatt, poenget er at første vers endte opp med å bli STERKT forbundet med nazismen og av den grunn er fjernet etter krigen. De eneste som bruker det første verset i dag er nazistene, og å skrive den er faktisk å dra en slags nazi-vits. Dette visste åpenbart ikke Corto Maltese (eller Vex), alle kan ta feil. Lurven visste det og ga et nazi-relatert motsvar til det nazi-relaterte utsagnet. Dere burde heller være glade for at dere lærte noe nytt i dag og vil unngå å få en på trynet på neste tur til Berlin i stedet for å kverulere på at dere blir beskyldt for ting. Lurven oppfattet ikke noe feil, han oppfattet det som alle med samme kunnskap om historie ville gjort. Det er Corto Maltese som har tatt feil her om han faktisk trodde det var nasjonalsangen eller helt uten noen nazistiske konnotasjoner. 1
Sitronmelis Skrevet 9. juli 2014 #392 Skrevet 9. juli 2014 (endret) NÅ er det nok avsporing her! Lag dere en egen tråd der dere kan diskutere tysklands nasjonalsang og nazist pratet deres! Makan...Hva tror dere om kveldens kamp folkens? Endret 9. juli 2014 av Sitronmelis 1
Gjest Bond Skrevet 9. juli 2014 #393 Skrevet 9. juli 2014 Jeg tror (=håper) Nederland vil slite mot et lag som Argentina som ikke gir mange åpninger bakover.
Charlie. Skrevet 9. juli 2014 #394 Skrevet 9. juli 2014 Jeg tror (=håper) Nederland vil slite mot et lag som Argentina som ikke gir mange åpninger bakover. Nederland gir heller ikke så mange åpninger bakover. Begge lagene er effektive i angrep, så jeg tror likevel at det vil bli en spennende kamp. Jeg håper også at Argentina vinner, men det vil bli hardt. En ting er i hvertfall sikkert; kveldens kamp ender ikke 7-1. Det gjør heller ikke finalen.
Pawn Hearts Skrevet 9. juli 2014 #395 Skrevet 9. juli 2014 Gjesp. Jeg ble litt overraska da de faktisk klarte å skåre på straffene. Egentlig hadde det vært passende med 0-0 etter straffekonken. Men rett skal være rett; alt i alt var vel Argentina det minst dårlige laget, selv om de på komisk vis klarte å misse på noen kjempesjanser en hvilken som helst tredjedivisjonsspiller i Slovenia hadde skåret på.
Pawn Hearts Skrevet 9. juli 2014 #397 Skrevet 9. juli 2014 En liten kommentar til før jeg logger ut: Dagbladet skriver at Messi og Argentina er i VM-finalen for første gang på 24 år. Messi var altså tre år gammel forrige gang han var i finalen.
Severus Skrevet 9. juli 2014 #398 Skrevet 9. juli 2014 En liten kommentar til før jeg logger ut: Dagbladet skriver at Messi og Argentina er i VM-finalen for første gang på 24 år. Messi var altså tre år gammel forrige gang han var i finalen. Ja han stabba vel avgårde med ballen da å 1
Gjest lurven Skrevet 10. juli 2014 #399 Skrevet 10. juli 2014 For en kjedelig kamp sovna ca 14 ganger under kampen i går. Håper Tyskland scorer 7 i finalen også.
Gjest lurven Skrevet 10. juli 2014 #400 Skrevet 10. juli 2014 Har lagt merka til at ikke en eneste av Argentinas spillere synger nasjonalsangen før kampene. Lurer på om det er noen spesiell grunn til det. Jeg synes det er litt spesielt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå