Gå til innhold

Vil flytte. Bergen eller Oslo?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Greit nok at fjellene i Bg er fine, men hva hjelper det når det øser pøser og blåser stort sett 9 mnd i året.

Anonymous poster hash: 6b778...494
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hjelper når det er sol tredjevær dag og folk strømmer ut i gatene med et HALLELUJA, åpent sinn og øl i hånden. Byen er herlig i fint vær. Alle de andre dagene er til for å få unna litt jobb. ;)

• Liker 3
Skrevet

Det hjelper når det er sol tredjevær dag og folk strømmer ut i gatene med et HALLELUJA, åpent sinn og øl i hånden. Byen er herlig i fint vær. Alle de andre dagene er til for å få unna litt jobb. ;)

Signerer den :icon_lol:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i begge byer, og synes definitivt Bergen har mest særpreg og sjarm av de to byene. Koser meg mye "ute på livet" i Bergen, synes det er et miljø her som er mer kulturelt og kontinentalt enn i Oslo. Mange musikkinteresserte folk her, f.eks, og det bærer byen preg av.

Oslo syntes jeg personlig var litt pregløst. Større enn Bergen så klart, men det hjalp liksom ikke når jeg ikke syntes byen var spesielt sjarmerende eller unik. Litt... grå, kanskje. Med det er jo smak og behag.

Nå skal jeg flytte fra Bergen igjen, fordi det er litt lite jobbmuligheter her (jeg driver innen kulturliv og journalistikk). Da har valget falt på København heller enn tilbake til Oslo. Begge deler er uansett en flytur unna slekt og hjemsted, og København er en mye mer spennende by i mine øyne. I Norge er det egentlig kun Bergen jeg kan tenke meg å bo i. ;)

Anonymous poster hash: 8e955...d7d
  • Liker 3
Skrevet

Hvordan går det an og velge by å bare reise ? Har du ikke en jobb du skal til, eller studier ? Eller skal du bare flytte for å få forandring og tigge penger på NAV ? Jeg Bor i utkanten av Bergen og gidder ikke anbefale dette stedet. Jeg har absolutt ingen følelser for det i det hele. Men det er bare meg. Tror de fleste andre her sikkert ser det annerledes.

AnonymBruker
Skrevet

Tarsan et. al., det skulle jammen vært en regel på Kvinneguiden som i diskusjoner ellers at et argument svarer på spørsmålet:

Hvorfor?

Det blir litt verdiløst bare å slenge fra seg en mening.

Holder altså også en knapp på Bergen. Er enig i at Oslo er pregløst. Det virker som en overpriset bydel av Berlin med mye mer strømlinjeformete mennesker. Så går man litt og da tar byen slutt, heller enn at det kommer en ny bydel.

Anonymous poster hash: 447c9...828

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går med flytteplaner og vil bo i en by. Men så var det valget mellom Bergen eller Oslo. Jeg vil bo i et noenlunde sentralt område, med trikk, buss, tog og gåavstand til det meste. Liker kino, bruktbutikker og grønne arealer.

Noen andre her som har bodd i både Oslo og Bergen som kan dele sine erfaringer? Takk!

Anonymous poster hash: 8841f...942

Bergen stemmer jeg for! Er selv fra Stavanger og jeg elsker Bergen!:) koselig by som har mye og tilby,sjarmerende og bra stemning når det er fint vær her (noe det faktisk har vært mye av i det siste men så er jeg fra vestlandet og så er vant til klimaet). Og byen er stor nok til å være spennende og ikke for stor til å bli upersonlig og kald;) har aldri bodd i Oslo da..

Anonymous poster hash: 5995b...464

Skrevet

Kan vera både hankjøn og hokjøn, eg plar helst seia målføre.

I Oslodialekta *) bruker man hunkjønn.

*) Oslodialekta er målet øst for Akerselva.

For øvrig elsker jeg Oslo. Har det meste en storby kan by på, men er ganske liten allikevel. Og kort vei ut i naturen. Og bra utbygd kollektivtilbud. T-banen er gull verdt.

Skrevet

Aldri bodd i Oslo, men har bodd hele livet mellom de 7-fjell. Som vi forøvrig ikke blir helt enige om. Og det kjennetegner vel Bergensere. Når det gjelder denne byen er vi alle enige om at den er best. Men skal vi bli enige om noe annet, så skal det krangles så hardt at bystyre medlemmer ikke alltid får sine 4 år...

Det regner vel rundt 200 dager i året, om vinteren er det slaps som kommer. Brøyting er man ikke så veldig flink til, så de dagene er best med hjemmekontor. Selv om Bybanen klarer å komme seg frem, er det alltid en fjonballe som klarer å krasje i sporet. Bybanen er og blitt en del med populær enn man først trodde, så sitteplass det får man om man går på første stopp.

På den positive siden, så er øl ett par kroner billigere, de dagene vi har sol, så er det virkelig nydelig også er bergensere ganske hyggelig. Når du lærer dem å kjenne. For i begynnelsen er vi stort sett breiale bedrevitere som har fått bannskap i gave fra nordlendingene.

Skrevet

Bergen er nydelig. Men jeg ville gått for Oslo, hovedsakelig pga mer stabilt vær og sentralt.

Skrevet

Bjørgvin (dvs. Bergen) lyt vera fyrstevalet, Oslo-dialekten vert for slitsam.

Det er lite smart å basere seg på hva et internett-troll synes er slitsomt. Men dette med dialekter er et godt poeng. Uten riktig dialekt og bakgrunn vil du alltid være annenrangs i Bergen. Bergensere er mer "nasjonalistiske" eller fanatiske overfor byen sin. Oslo er i større grad en gryte av mange innflyttere, så Oslo-folk har generelt mindre fanatiske holdninger til byen sin. Det er noen få Oslo-fanatikere, men de holdes i sjakk av de store mengdene innflyttere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er lite smart å basere seg på hva et internett-troll synes er slitsomt. Men dette med dialekter er et godt poeng. Uten riktig dialekt og bakgrunn vil du alltid være annenrangs i Bergen. Bergensere er mer "nasjonalistiske" eller fanatiske overfor byen sin. Oslo er i større grad en gryte av mange innflyttere, så Oslo-folk har generelt mindre fanatiske holdninger til byen sin. Det er noen få Oslo-fanatikere, men de holdes i sjakk av de store mengdene innflyttere.

Jeg plusset deg, men bare pga kommentaren om Rskre-trollet. ;)

Ellers vil jeg bare legge til at jeg har bodd i Bergen i 25 år (er innflytter), og det er like mange utenbys her som i Oslo eller Stavanger eller andre større byer i Norge der man har universitet og/eller et næringsliv med internasjonalt tilsnitt.

Om man beveger seg feks i et studentmiljø er det ikke flere bergensere i Bergen enn andre steder, og denne litt oppskrytte nasjonalismen er bare noe man hører rykter om. Hva bergensere måtte mene om innflyttere (hvilket jo er mye forskjellig, selvsagt) er dermed ikke så viktig, for det er nok av folk andre steds fra i denne byen også å bli kjent med.

(En by der man virkelig sliter som innflytter, det er imidlertid Kristiansand. Bodde der i ett år og har seriøst fortrengt hele bybildet - dit skal jeg aldri mer! :ler: )

Anonymous poster hash: 92dba...77c

• Liker 1
Skrevet

Jeg plusset deg, men bare pga kommentaren om Rskre-trollet. ;)

Ellers vil jeg bare legge til at jeg har bodd i Bergen i 25 år (er innflytter), og det er like mange utenbys her som i Oslo eller Stavanger eller andre større byer i Norge der man har universitet og/eller et næringsliv med internasjonalt tilsnitt.

Om man beveger seg feks i et studentmiljø er det ikke flere bergensere i Bergen enn andre steder, og denne litt oppskrytte nasjonalismen er bare noe man hører rykter om. Hva bergensere måtte mene om innflyttere (hvilket jo er mye forskjellig, selvsagt) er dermed ikke så viktig, for det er nok av folk andre steds fra i denne byen også å bli kjent med.

(En by der man virkelig sliter som innflytter, det er imidlertid Kristiansand. Bodde der i ett år og har seriøst fortrengt hele bybildet - dit skal jeg aldri mer! :ler: )

Hva er galt med Kristiansand? Jeg simpelthen elsker den byen..bor i nærheten og reiser inn så ofte jeg kan. Men jeg vet jo ingenting om hvordan det er å bo der såklart :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med Kristiansand? Jeg simpelthen elsker den byen..bor i nærheten og reiser inn så ofte jeg kan. Men jeg vet jo ingenting om hvordan det er å bo der såklart :)

Alt, spør du meg. :ler: Men jeg er neppe objektiv.

Skrevet

Alt, spør du meg. :ler: Men jeg er neppe objektiv.

"Alt" blir jo veldig vagt, du må nesten komme med litt mer konkret? Jeg elsker byen (vet som sagt ikke hvordan det er å bo der). Glade folk, sjarmerende sentrum med herlige hvite trehus, passe stort, mye tilbud, fine vintre og sommere, rett ved sjøen, rask båttur over til Danmark, flotte rekreasjonsmuligheter. IKEA.

Så hva er galt etter ditt syn? :)

AnonymBruker
Skrevet

Da blir det Bæææææærgen!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle innspill!

Skrevet

Har bodd begge steder, foretrekker absolutt Oslo! Været er mye bedre, byen er passende stor, grøntarealer finner du overalt, du kan ta en båt ut til småøyene i Oslofjorden, gå i marka, osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oslo!! I bergen blåser det så fælt

Anonymous poster hash: 6b15a...cb0
Skrevet

Bergen! Er enig med de andre her som sier Oslo er litt grå og formløs. Jeg har familie i Oslo men det er sjelden jeg reiser til dem for å feriere, de reiser heller hit til vakre og sjarmerende Bærrgen ;)

Jada, det regner litt, men sånt blir man bare barsk av :regn: Og når solen først skinner er det ingen andre steder som har bedre stemning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...