AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #1 Skrevet 8. juni 2014 Jeg går med flytteplaner og vil bo i en by. Men så var det valget mellom Bergen eller Oslo. Jeg vil bo i et noenlunde sentralt område, med trikk, buss, tog og gåavstand til det meste. Liker kino, bruktbutikker og grønne arealer. Noen andre her som har bodd i både Oslo og Bergen som kan dele sine erfaringer? Takk! Anonymous poster hash: 8841f...942
Rskre Skrevet 9. juni 2014 #3 Skrevet 9. juni 2014 Bjørgvin (dvs. Bergen) lyt vera fyrstevalet, Oslo-dialekten vert for slitsam. 7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #4 Skrevet 9. juni 2014 Bjørgvin (dvs. Bergen) lyt vera fyrstevalet, Oslo-dialekten vert for slitsam. *Oslo-dialektAAnonymous poster hash: 97178...d4c 1
Rskre Skrevet 9. juni 2014 #5 Skrevet 9. juni 2014 (endret) *Oslo-dialektAAnonymous poster hash: 97178...d4c Kan vera både hankjøn og hokjøn, eg plar helst seia målføre. Endret 9. juni 2014 av Rskre 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #6 Skrevet 9. juni 2014 Bjørgvin (dvs. Bergen) lyt vera fyrstevalet, Oslo-dialekten vert for slitsam. Svaret her er vel nok for å velge Oslo? ;-) Anonymous poster hash: 1e90b...4ae 4
Rskre Skrevet 9. juni 2014 #7 Skrevet 9. juni 2014 Svaret her er vel nok for å velge Oslo? ;-)Anonymous poster hash: 1e90b...4ae Heilt usamd, målføret i Oslo vert altfor feminint og rosa. Ikkje lagleg for mannfolk. Strile-dialektane er rett nok venare enn Bergen bymål, men alt er betre enn det låttelege fiffespråket i Oslo. 4
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 9. juni 2014 #8 Skrevet 9. juni 2014 Heilt usamd, målføret i Oslo vert altfor feminint og rosa. Ikkje lagleg for mannfolk. Strile-dialektane er rett nok venare enn Bergen bymål, men alt er betre enn det låttelege fiffespråket i Oslo. Striledialekta er den finaste 💜
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #9 Skrevet 9. juni 2014 Jeg går med flytteplaner og vil bo i en by. Men så var det valget mellom Bergen eller Oslo. Jeg vil bo i et noenlunde sentralt område, med trikk, buss, tog og gåavstand til det meste. Liker kino, bruktbutikker og grønne arealer. Noen andre her som har bodd i både Oslo og Bergen som kan dele sine erfaringer? Takk! Anonymous poster hash: 8841f...942 Begge deler er bra. Om du har tenkt å studere er nok Bergen et meget godt valg. Bergen er også et bedre utgangspunkt om du liker å gå på fjellet sommer som vinter. Anonymous poster hash: 93108...40b 2
Rskre Skrevet 9. juni 2014 #10 Skrevet 9. juni 2014 (endret) Jon Fosse set ordet på det: " – Kva trur du ville skjedd med ditt forfattarskap om det hadde vorte omsett til bokmål? – Eg har vorte omsett til bokmål før, det var «Noen kjem til å komme» på Nationaltheatret for nokre år sidan. Og det gjekk fint. Men stykket skifta liksom farge. På nynorsk kjendest det brunt og lilla ut, på bokmål gult og kvitt, for å seia det slik. Det fekk noko meir feminint over seg, liksom. Og eg har sjølv omsett Ibsen til nynorsk." Då Jon Fosse vart rosabloggar:http://www.aftenbladet.no/meninger/omdal/Da-Jon-Fosse-ble-rosablogger-3346471.html Endret 9. juni 2014 av Rskre 1
1anonym Skrevet 9. juni 2014 #11 Skrevet 9. juni 2014 Jeg går med flytteplaner og vil bo i en by. Men så var det valget mellom Bergen eller Oslo. Jeg vil bo i et noenlunde sentralt område, med trikk, buss, tog og gåavstand til det meste. Liker kino, bruktbutikker og grønne arealer. Noen andre her som har bodd i både Oslo og Bergen som kan dele sine erfaringer? Takk! Anonymous poster hash: 8841f...942 Dette finner du i hvert fall i fleng i Bergen! (Men det gjør du sikkert i Oslo også) Skal du jobbe eller studere? Hvis du skal studere vil jeg anbefale Bergen. Har ikke selv studert i Oslo, men alle jeg kjenner som har prøvd begge deler foretrekker Bergen.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #12 Skrevet 9. juni 2014 Takk! Jeg skal hverken jobbe eller studere foreløpig. Språkdiskusjonen lenger oppe er helt uvesentlig for valget mitt, da jeg tilpasser meg lett språklig. Jeg lurte mer på hva Bergen og Oslo har å by på, og hvordan byfølelse begge byer gir. Og om det føles som å bo i en storby. Anonymous poster hash: 8841f...942
Solstrålemamma Skrevet 10. juni 2014 #13 Skrevet 10. juni 2014 Dialekten er vel uvesentlig her. Jeg bor i Oslo- flest kulturtilbud her men det er jo mange i Bergen også. Bergen er nok koselugst, men Oslo mest variert. Nærhet til andre store byer best i Oslo samt flere flyavganger til andre land (?). I Bergen er det mer forurensning pga fjellene som stenger regnskyer fra Tyskland bla. inne med bly bla. Bergen har likevel mest sjarm og er du glad i fjell er jo valget lett ! Kort vei med bil til Sverige og videre i Europa samt hyppuge båtavganger til Danmark og Tyskland har Oslo. Marka i Oslo er flott å spasere i om du er glad i hytteliv er det mye av det i marka. Ville tatt en uke i hver by og utforsket litt var jeg deg! Lykke til med valget!!
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #14 Skrevet 10. juni 2014 Bergen har fått trikk, har mer avslappa folk og mye mer spennende natur. Billigere hus og et yrende kulturliv. Så er det klima og jobbmuligheter da...Anonymous poster hash: 447c9...828
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #15 Skrevet 10. juni 2014 Det spørst på hvor i Oslo du bor.... Ikke bo i sentrum. Anonymous poster hash: d95e6...ebb
Gjest ClassyGirl Skrevet 10. juni 2014 #16 Skrevet 10. juni 2014 Jeg skal flytte til Bergen til høsten. Valget mitt var også Oslo eller Bergen.. Men følte for Bergen siden det er lengere unna en der jeg bor nå, det jeg skal studere er der og det er et nytt sted jeg ville prøve ut
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #18 Skrevet 10. juni 2014 Jeg har bodd lenge i både Bergen og Oslo, trives begge steder. Men det er ikke spørsmål om at Oslo har mer å by på og føles mer som en storby. Bergen føles som en småby, noe som også er fint til tider. Byfjellene i Bergen er unike, men det er også marka i Oslo. Klimaet er veldig forskjellig, det KAN være veldig fint og varmt i Bergen, men det er mer stabilt og trygt i Oslo værmessig. Alt i alt kan man trives begge steder, så jeg vil anbefale deg å trekke lodd Anonymous poster hash: fce06...3b7 1
superdupermeg Skrevet 10. juni 2014 #19 Skrevet 10. juni 2014 Har selv bodd lenge i Oslo, og jeg elsker Oslo. Sommer i Oslo er vakkert rett og slett<3 Har venninner som har bodd i Bergen og vet at de hadde det innmari fint der,
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #20 Skrevet 10. juni 2014 Bor i Bergen, en by som fort blir kjedelig, litt innelukket. Anonymous poster hash: 6b778...494
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå