Gå til innhold

Er du overvektig? Spis mindre!

Donnie Darko

Anbefalte innlegg

Jeg må si meg enig med hovedinnlegger jeg.... Beklager, men det er slik jeg føler det også. I dagens samfunn blir folk bare større og større. Det skylder selvfølgelig endring i spisevanene til folk. Jeg var ute i helgen og plutselig la jeg merke til at mesteparten av jentene som var ute var skikkelig druge! Store mager og valker som datt over bukse/skjørte kanten og i tillegg traaaaange topper. Ikke meningen å anklage noen personlig, men jeg bare beskriver det jeg så. De er jo annerledes enn de som er 250-250 kg som nesten ikke klarer å gå, jeg er klar over det! Det er mange typer overvekt.

Men det jeg synes der så synd, er at de som har noen eller mange kg for mye er så raske ute til å bruke unnskyldninger og dermed rakke ned på de som poengterer det, eller de som synes et eller annet om fedme. De er f.eks svært frempå med lavt stoffskifte f.eks. Det er mindre enn 10 % av overvektige som kan påvise at det er grunnen. De må rett og slett passe skikkelig på matvanene! Ei jeg kjenner har blitt påvist lavt stoffskifte. Hun har helt normal vekt. Men hun sier at hun er svææært påpasselig med hva hun spiser, ellers kommer vekten til å skyte i været. Hun trimmer moderat også. Går mye turer etc.Ingen tilfeldighet at det er leger og helsepersonell verden over som sier at fedme er skadelig for kroppen! De burde ha greie på det. Sjansen for hjerte- og karsykdommer øker, og fedme ( mer enn "sunne kg") hemmer kroppen. Det er vanskelig for kroppen å bære til tider.

Jeg er klar over at mange kommer til å reagere på det jeg skriver. Det har vært mye survekasting til mange i denne tråden. Men man kan da ikke si at "det er heeeelt greit å være stor". Spørs selvfølgelig hva folk regner som stort... Trives og synes store kropper er vakkert, mange gjør vel det. Men kroppen tar skade av det!

Poenget er; spis smart og mosjoner! Mange prøver å slanke seg med kurer og alt mulig av tull og peppertøys. Noen beveger seg ikke! Kom dere ut om bare gå en lang og rask tur (ca 60 min) 3 ganger i uka. Frisk luft, bevegelse og få opp pulsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av denne tråden.. Jeg tror dette må være den minst innsiktsfulle tråden jeg har sett på en god stund. "Det er bare å spise sunt og trene mer".. Ja ja det sier jo egentlig alt.

Takk :-)anna og Diva for reflekterte innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av denne tråden.. Jeg tror dette må være den minst innsiktsfulle tråden jeg har sett på en god stund. "Det er bare å spise sunt og trene mer"..

Hva skal man gjøre da ? Skal man kunne ta en pille og så fortsatt kunne spise usunt og ikke røre seg etterpå ?

For løsningen er jo svært enkel - og det er å spise sunt og trene mer. MEN har man først fått en dårlig vane er den jo vanskelig å vende - det vet jeg selv av erfaring men det er jo ingen unnskyldning - kanskje en forklaring. Generelt spiser alle mer usunt og rører seg mindre - dette er noe en må prøve å snu på.

Å skylde på psykiske problemer er heller ingen unnskyldning - men det er også en forklaring , man må jo da søke hjelp for problemene.

Og hadde dette vært enkelt så hadde alle vært tynne og spreke - så det er selvsagt ikke noe som er gjort i en fei men noe man kan prøve å jobbe mot vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, løsningen er litt for enkel, du..

Hadde det vært slik hadde det nok ikke vært mange overvektige her i verden. Jeg vet iallefall ikke om noen som er overvektige fordi de ønsker å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært slik hadde det nok ikke vært mange overvektige her i verden. Jeg vet iallefall ikke om noen som er overvektige fordi de ønsker å være det.

Om de ønsker å være det eller ikke har jo ingenting med saken å gjøre.. Hvis man vil gå ned i vekt er det kun hard selvdisiplin som hjelper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diabetes og overvekt tar sykehjemsplasser....... + flere enn ved passiv røykinng....

Jeg tror du "glemmer" noe vesentlig her Waco, nemlig å ta med røykerne i regnestykket ditt.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de ønsker å være det eller ikke har jo ingenting med saken å gjøre.. Hvis man vil gå ned i vekt er det kun hard selvdisiplin som hjelper..

Jeg vet ikke hva slags overvekt du snakker om. Når det gjelder psykisk betinget overvekt vil du nok oppdage at fagmiljøet er uenig med deg. Å bli frisk fra fedme har lite eller ingenting med viljestyrke å gjøre. Det er nok litt mer komplekst enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli kvitt overvekt og fedme må man spise mer riktig og mosjonere. Div dietter man måtte ønske, men mat og trening. Hvor det sitter psykisk eller fysisk; gå ned i vekt? MAT, MOSJONERING = slanking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere som snakker om "spis mindre - beveg deg mer" egentlig snakker om sånne som meg jeg. Sånne som har 5-10 (kanskje 20) kilo for mye, en bilring som er plagsom pga at man vil ha (for) trange bukser. Dere snakker om sånne som Pusen har sett på byen - som har litt for trang bukse og (som VÅGER!! å ta på seg) trang topp.

For oss - med kosmetiske problemer - er dette løsningen, og den er så enkel som det.

For dem som kjenner mennesker som sliter med virkelige overvektsproblemer, er det rimelig opplagt at det ikke alltid er så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av Sissan...

Hva mener du folk med voldsom overvekt skal gjøre for å gå ned i vekt da? Fortsatt bare sitte der og spise, få en pille og rase ned, eller spise riktig og mosjonere?

Dette gjelder all type overvekt. Om det så er "sånne som pusen har sett på byen og som våååååger å ta på seg trange topper", eller folk med veldig store problemer med vekta. Det er fortsatt bare èn måte å gå ned på.

Og bare sånn for å spørre ettersom du blir så grådig fornærmet over min observasjon på byen:

Hva synes du da? At det er stilig og vakkert at mager henger skikkelig over bukselinninga og man kan telle valker gjennom toppen?

Det finnes alle muligheter for å kle seg etter sånn kroppen er. Og dere; ikke kom med sånn

"hva skal man kle seg i da? Store sekker av gensere?"

Jeg kjenner mange overvektige som kler seg skikkelig stilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel , jeg tror vel at mange kan skylde på at det er 'sykdom'. Mange tror det hjelper med en sultekur i ny og ne - så kan de gå tilbake til sine gamle vaner. Så jeg mener at det er mye man faktisk kan og bør gjøre selv - hvertfall ikke dulle seg ned i selvmedlidenhet. Klarer man det ikke med egen hjelp får man søke hjelp.

Har man en hvilken som helst annen sykdom går man jo til lege for det, da kan man jo gjøre det med overvekt også.

Det som skjer mange er vel at stoffskiftet og forbrenningen blir så ødelagt at man ikke kan leve på et normalt sunt kosthold uten å gå opp - da bør man hvertfall søke profesjonell hjelp.

Jeg mener ikke at det ikke er vanskelig - men jeg mener altså at man ikke skal unnskylde det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en hvilken som helst annen sykdom går man jo til lege for det, da kan man jo gjøre det med overvekt også..

:roll: Det er bare det at det knapt finnes behandlingstilbud til overvektige idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll: Det er bare det at det knapt finnes behandlingstilbud til overvektige idag...

Det burde jo selvsagt vært mer spesialtilbud kanskje - men det finnes da leger , psykologer , ernæringsfysiologer , treningseksperter - så noe tilbud er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier ikke at jeg ikke har forståelse for alt dere sier. Jeg har det. Ville bare komme med en hyggelig historie.

Har en bekjent. Hun slet med depresjoner og begynte med medikamenter for det. Disse gjorde at hun gikk opp i vekt ganske mye. Etter en lang stund bestemte hun seg for at hun ville gjøre noe med det. Begynte å trene på et senter og har vært kjempeflink. Man ser det godt at resultatene kommer. Det som er så flott er at hun har nå kommet til at hun ikke trengte medikamentene lengre. Hun sluttet på dem og det har gått kjempebra! Hvis hun begynner å følge seg "down" så drar hun og trener!

Det er forresten dokumentert at når man trener frigjøres endorfiner i kroppen som gir en lykkefølelse (eller noe i den duren) :)

Er det ikke flott? :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen: Er rolig nå :wink:

Ble bare litt provosert av at du dro inn valker i diskusjonen, kanskje fordi mange her etter min mening snakker om folk som er litt tykkere enn idealet - ikke de som virkelig har helseskadelig overvekt/fedme.

Selvsagt skal ikke overvektige mennekser "bare sitte der og spise, få en pille og rase ned". Men det er heller ikke så enkelt at de bare skal "spise riktig og mosjonere".

Jeg har aldri vært overvektig selv, men har flere venner som er virkelig overvektige, og vi har snakket mye om dette. Og det er faktisk ikke så enkelt. Jeg har ingen fasit på hvordan man skal endre det.

De vennene jeg har, har gode erfaringer med behandlingsopplegget på Ebeltoft Kurcenter i Danmark. Kanskje dette er løsningen for en del også i Norge? Mange nordmenn reiser dit. Der behandler de hele mennesket. I tillegg til god opplæring i mat og mosjon - har de psykologer og andre som jobber med det mentale. Mange av de som reiser dit har store psykiske problemer i tillegg til, som følge av, eller som grunn til sin overvekt. Det er sikkert gunstig å behandle dette sammen. I tillegg opplever de fellesskap med andre som har problemer - noe av det mest umotiverende som finnes, kan vel være når vi "normalvektige" forteller hvordan de skal gå ned i vekt. Vi aner jo ikke hva det dreier seg om (det blir som når en ikke-røyker forteller meg hvor lett det er å slutte å røyke...)

For andre er kanskje slankeoperasjoner eneste utvei.

Atter andre blir overvektige av medisinering (en del antidepressiva gir bl.a. slike bivirkninger), og må kanskje tilleggsmedisineres, eller få andre medisiner.

Poenget mitt er at selv om man går ned i vekt av å innta mindre enn man forbrenner, om man ikke medisineres eller har sykdommer som ødelegger dette, er det ikke "bare" å endre det. For mennesker med overvektsproblemer, er det mye som må tas tak i samtidig for å endre det. Og det krever ressurser, både mentalt, sosialt og økonomisk. Noe ikke alle har...

Jeg ble forøvrig ikke fornærmet over dine observasjoner på byen. Jeg er ganske enig - det er ikke lekkert med mager som henger over bukselinningen. Men det har ikke nødvendigvis noe med overvekt å gjøre - det har med moter, og med feil valg av klær/størrelser å gjøre. Derfor syns jeg det var malplassert i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg synes der så synd, er at de som har noen eller mange kg for mye er så raske ute til å bruke unnskyldninger og dermed rakke ned på de som poengterer det, eller de som synes et eller annet om fedme.

Ærlig talt Pusen... når jeg leser dette blir jeg virkelig provosert. Dette er noe av det mest unyanserte jeg har lest på lenge. Du snakker om at de som har noen eller mange kilo for mye er så raske til å bruke "unnskyldninger".

Hvem er det egentlig de trenger å unnskylde seg for da?! Hvorfor skal ei jente med noen kilo for mye måtte forsvare vekta si overfor deg eller andre?!

Og bare ikke kom her med helse-aspektet... for faktum er at man skal ha ganske mange kilo for mye for at det skal være en reell helsefare forbundet med det. En bilring som kan skjules av å "kle seg bedre" er ikke helseskadelig overvekt. Det kan være et kosmetisk problem for vedkommende. Men det er langt fra den typen overvekt som fører til helsefare.

Om du har det minste innsikt i mennesklig psyke så bør du ikke bli litt snurt for at vedkommende "bruker unnskyldninger og rakker ned på den som påpeker det"

Man skal være rimelig feilfri selv for å ha rett til å uttale seg slik om andre. Om litt overvekt irriterer deg slik så får du heller prøve å jobbe med å bli litt rausere selv. Du har like lite med det som andre har med dine små kosmetiske feil og mangler... (Kanskje har du av og til skjemmende ettervekst... eller ubarberte legger... eller kanskje puppene dine kunne ha vært større. )

Nå tror jeg vi skal prøve å vite hva vi diskuterer her. Ikke bruke denne diskusjonen til å få lov til å mene noe om andres feil.

(Og om det ER andres feil vi skal diskutere så vil jeg gjerne øse ut min frustrasjon over folk som ikke i det hele tatt har grenser for hva de tror de har lov til å si om andre. Etter min mening er det mangel på sosiale antenner. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt Pusen... når jeg leser dette blir jeg virkelig provosert. Dette er noe av det mest unyanserte jeg har lest på lenge. Du snakker om at de som har noen eller mange kilo for mye er så raske til å bruke "unnskyldninger".

Vær så god bli provosert! Jeg synes det er ganske nyansert jeg!

Om du har det minste innsikt i mennesklig psyke så bør du ikke bli litt snurt for at vedkommende "bruker unnskyldninger og rakker ned på den som påpeker det"

Om du bare visste hva slags utdannelse jeg har... Hva driver du med?

Man skal være rimelig feilfri selv for å ha rett til å uttale seg slik om andre.

Jeg har aldri påpekt at jeg er feilfri. Dette er et syn som deles av mange.

Om litt overvekt irriterer deg slik så får du heller prøve å jobbe med å bli litt rausere selv.

Har jeg sagt jeg blir irritert? Jeg sier det er synd at det er slik.

Du har like lite med det som andre har med dine små kosmetiske feil og mangler... (Kanskje har du av og til skjemmende ettervekst

Nei det har jeg aldri

... eller ubarberte legger...

Heller aldri

eller kanskje puppene dine kunne ha vært større. )

Hadde de vært større hadde jeg hatt problemer.

Nå tror jeg vi skal prøve å vite hva vi diskuterer her. Ikke bruke denne diskusjonen til å få lov til å mene noe om andres feil.

Alle har meninger om alt. Det er da andre i tråden som har sagt sin mening om dette. Flere har vært enige med meg.

(Og om det ER andres feil vi skal diskutere så vil jeg gjerne øse ut min frustrasjon over folk som ikke i det hele tatt har grenser for hva de tror de har lov til å si om andre. Etter min mening er det mangel på sosiale antenner. )

De som er overvektige er rimelig kjapt ute med å klage på de som ikke har problemer med vekten. "De er perfekte, slank som hyssing, pene bla bla bla". Det er en generalisering det også! Her har vi to parter som aldri blir enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der er vi her igjen med en slik tråd. Den kommer med jevne mellomrom, og flott er det slik at de feite skal bli minnet på hvordan man går ned i vekt.

Spis mindre og tren med, det er jo selvfølgelig, alle vet det, det trengs ingen kampanje, det er innlysende!

Så enkelt er det, selvfølgelig. Hvis du ikke gjør det så er jo overvekten selvvforskylt.

Men til å ha studert både det ene og det andre og komme med sitater fra lærebøker så synes jeg enkelte er ekstremt enkle.

Nå skal dere få et par faktaopplysninger, som sansynligvis kke finnes i biologibøker.

For en stor andel mennesker er følgende fakta:

- Det er fysisk umulig å trene fordi da kommer alle tankene.

- Det er helt umulig å leve uten sitt beskyttende fett rundt sin egen person.

- For noen er det å spise en måte å overleve på.

Og alt er selvforskylt, vi stapper selv maten i munnen, men hva når valget står mellom å spise eller å ta livet av seg selv? For det er det det for mange handler om.

Harde facts: Over 120.000 personer i Norge lider av spiseforstyrrelser. (de fleste tvangs/overspisere)

Og i tillegg er det de som er overvektige pga genetiske eller fysiologiske faktorer. Så det er en stoor andel.

Og hvis du tror at vi som er overvektige ikke skjønner det selv, at vi trenger å bli minnet på det. ja så ser du jammen på meg som dum også.

Nettopp derfor er det viktig med holdningskapende arbeid så færre kommer så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...