Gjest kubjella Skrevet 22. juni 2004 #101 Skrevet 22. juni 2004 Tror du vi har antirøykekampanjer på grunn av deg (nå prater jeg ikke om den siste røykeloven)? Men det gjorde jeg. Tenkte på den siste røykeloven altså. I forbindelse med den har det vært en antirøykekampanje også, dvs en motivasjonskampanje for å få folk til å slutte. Du kan ikke skille denne slutt-å-røyke-kampanjen fra den siste røykeloven. Så ja, til en viss grad finnes det antirøykekampanjer på grunn av meg og andre ikkerøykere. Ja' date=' noen kampanjer fokuserer på passiv røyk og, men det er for å få folk til å slutte å røyke.[/quote'] Eh, ja, nettopp?!? Jeg trodde det var det vi snakket om. Hvorfor tror du ikke det har vært slike kampanjer? Tror du det hadde fungert så veldig bra? Og hvor mye hadde man oppnådd, SELV OM røykerne da hadde låst seg inne på et rom så ikke ungene blei dårligere av det? Ikke mer enn å bli kvitt noe av passiv røyk-problematikken. Som kun er en bit av røykeproblemet. (Jeg har aldri påstått noe annet). Dessuten tror jeg folk er seg selv nærmest, de fleste av oss er noen store egoister. M.a.o. smart å ha en kampanje hvor man prøver å få dem til å ta litt hensyn til seg selv, ikke bare til andre. Nå har ikke jeg sagt at den eneste grunnen til at folk ikke skal røyke, er for å skåne andre for dritten sin. Men et viktig poeng i røykedebatten, er nettopp at røyking går direkte ut over en tredjepart, i motsetning til en masse annen selvdestruktiv oppførsel (f.eks. å stappe i seg masse mat og la vær å trene). Dette poenget mener jeg du prøver å bagatellisere her:
waco Skrevet 22. juni 2004 #102 Skrevet 22. juni 2004 For min del forsøker jeg å unngå mye destruktiv adferd annet enn røyking - men grunnen til at jeg tar EKSTRA avstand til røyk er at røyking utsetter uskyldige for fare gjennom passiv røyking. Men de 100 landene som har tobakk som viktigste eksportvare...de "glemmer" vi idag..... skal jammen si solidaritet... Hvem skal betale de 8.5 milliardene det årlig taes inn i tobakksavgifter som faktisk betaler hele vårt rettsvesen, fengsel og samtlige politikorps i landet!! - Hvordan mener du at dere ikkerøykere skal betale dette...? Waco Solidaritet vet du ikke en gang hva er...
waco Skrevet 22. juni 2004 #104 Skrevet 22. juni 2004 TomKrus, for ikke snakke om at i Irland har alkoholomsetningen gått opp 14 %..... og jeg som trodde vi skulle drikke mindre her landet... Men uansett...alle veit at folk i resturent og barbransjen har veldig stor tilbøyelighet til og bli alkiser.... skal vi beskytte den bransje igjen da??? Forby alkohol fordi at betjeningen blir alkoholikere....?? Nå har kelnerne det som i andre yrker reklameres det for.... Hva med stuepiken på et hotellrom...hun får jo røyk! Hva med hjemmehjelpen??? Hjemmesykepleierne...de får jo røyk... Kvinner som velger og bli mødre hjemme i sin egen stue får jo statsstøtte og gratis omreisende jordmor...skal vi forby røyk i huset hvis det kommer arbeidere??? hadde satt pris på om en ikkerøker kunne forklart meg disse enkle tingene... Waco x'dagligrøyker....
Gjest TomKrus Skrevet 22. juni 2004 #105 Skrevet 22. juni 2004 Nå har kelnerne det som i andre yrker reklameres det for.... Hva med stuepiken på et hotellrom...hun får jo røyk! Hva med hjemmehjelpen??? Hjemmesykepleierne...de får jo røyk... Kvinner som velger og bli mødre hjemme i sin egen stue får jo statsstøtte og gratis omreisende jordmor...skal vi forby røyk i huset hvis det kommer arbeidere??? Nå er det vel ikke rette tråden å diskutere dette, men kan si såpass at en hjemmehjelper, jordmor og stuepike ikke har samme arbeidsmiljø som en servitør i en bar. Det hadde vært noe annet hvis disse konstant fant seg i et røykfullt miljø på jobben, men det gjør de ikke. Allergikere som har slike yrker kan sikkert slippe å jobbe i de kortere periodene i disse rommene. Dosen røyk man får i seg passiv i slike jobber er også betraktelig mindre enn hva en i restaurantbransjen får.
waco Skrevet 22. juni 2004 #106 Skrevet 22. juni 2004 Tja jeg veit ikke helt det der hvor farlig røyking egentlig er...... Vi må ikke glemme at japerne med verdenes høyeste levealder også røyker mest.... Waco Om det skal være unntaket som bekrefter regelen er jeg litt usikker på....
Gjest TomKrus Skrevet 22. juni 2004 #107 Skrevet 22. juni 2004 Tja jeg veit ikke helt det der hvor farlig røyking egentlig er...... Vi må ikke glemme at japerne med verdenes høyeste levealder også røyker mest.... Waco Om det skal være unntaket som bekrefter regelen er jeg litt usikker på.... Nei, verden er komplisert, og det finnes mange mennesker som lever til de blir 100 selv om de røyker, og mange andre som dør av kreft mest sannsynlig forårsaket av det. Tror uansett ikke det er røyken som holder japanerne friske så lenge, så ingen dum idé å finne ut hva de gjør anderledes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå